Moottorien hillitty downsizing ja sen hyödyt/haitat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 9.11.2018.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sillonhan ei paljon jää painoja kun omamassa jo kova. Esim uudehko 7m pitkä sprintteri. 3000kg omamassa ja kokonaismassa 3499 pakuna...
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tätä vähän tarkotinkin kun moni kasimies nauraa sille kun halusin säästää vrt saman ikäseen kasiin. Tuskin kukaan tollasen ison dieselpikapin omistajalle vittuilee :D
     
    sdfsd tykkää tästä.
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Noloa tunnustaa: ostin säästämistarkoituksessa joskus 307 delttan vaikka olisi ollu myös 350 koneinen vastaavan kuntoinen myytävänä.
     
  4. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Tietämätön mutta innostunut kysyy mites se capricien nokalla ollut 4.3 v8? Joskus bongannut moisia myynnissä.
     
  5. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Elikkäs L99 oli tuon 4.3 v8:n koodi. Mutta tuotannossa vaan 94-96 ja capriceissa. Joten ei siitä sen enempää. Lempinimenä baby lt1.
     
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Muistaakseni 4,3 l diesel oli v6 tai v8?
     
  7. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Oldsilla 4,3l (262cid) diesel V8 Cutlassissa 1978-9, Chevyllä 4,4l (267Cid) 115hp bensakasi 1979-82 Impala/Capricessa. 267 on pienimmällä porauksella oleva Chevyn pikkulohko vaikka Monzassa oli pienempi ja tehottomampi 262cid 110hp.
     
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tämmöistä löytyi netin syövereistä: • 1982-1985 Oldsmobile V6 Diesel 4.3L in FWD and RWD versions (This is the lesser known counterpart to the infamous Oldsmobile 350 diesel.)
     
  9. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Bentsiini se oli, alla piitkä lainaus wikipediasta:
    The L99 263 cu in (4.3 L) V8 shared a 3.736 inches (94.9 mm) cylinder bore with the 305 cu in (5.0 L) but had a 3 inches (76.2 mm) stroke compared to the 3.48 inches (88.4 mm) stroke of the 305 cu in (5.0 L). The pistons used in the 4.3 L V8 were the same as the ones used in the Vortec 5000, but 5.94 inches (150.9 mm) connecting rods were used to compensate for the shorter stroke. It was designated by the RPO code L99, and was introduced in the 1994 model year. This was the base engine used in 1994-1996 Chevrolet Caprice Sedans, the 9C1 police package sedans and the 1A2 special service station wagons. The L99 was not available in other vehicles.

    The L99 featured updated Generation II block architecture and is visually identical to the larger 5.7 L LT1 Generation II V8. Like the LT1, it features sequential fuel injection, reverse-flow cooling, and an optical ignition pickup. Output is 200 hp (149 kW) and 245 lb⋅ft (332 N⋅m). Due to its smaller displacement, the L99 provided higher EPA fuel economyratings than the 5.7 L LT1, but at reduced horsepower and torque levels. The L99 was produced for the 1994-1996 model years.
     
    dart -66 tykkää tästä.
  10. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Mulla oli 74 mallin malibussa tuommoinen 262 moottori, joka tuotti huimat 110 hv, olihan se niin sanotusti susilaiska se auto, kun omamassa 1700kg ja kolmivaihteinen tomaatti, yleensä vielä kärry täynnä humalaisia, niin ei paljoo kumia poltettu... :)
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Oli molempia.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    eikö oldsillakin ollut joku ton kokoluokan V8 pensamoottori?
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Puikin kone löytyy vaikka Rangesta. Sama näkyy olleen Oldsillakin käytössä. Ja vielä ahdettuna. 215cid
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kovin yritin löytää 170 slanttia kokoista aihioksi. Ei löytynyt niin on jatkettava isolohko-225:llä tästä etiäpäin.
     
    MJF tykkää tästä.
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    3.5 v8
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kurkkasin tuon oman entisen w126 sellin omamassan. Huimat 1670kg... Eli ei se laiskin 160hv nyt tuohon massaan niin huonosti ole.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    olen ajanut n.4 tollasta, kaikki kulkee kaasupohjassa ihan hyvin mutta osakaasulla ei yksikään vetänyt mihinkään, hyytyi mäkiin jollei kaasuttanu hirmusesti yms.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Oliko ne toimivia? Kumminkin joka bensamalli kulkee +200 ja kiihtyvyydet väh 11-10s 0-100.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    oli, kaasupohjassa meni hienosti mutta kone ei ollu lainkaan sitkeä.
     
  20. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Autoilun Auringon, siis Chrysler Corporationin, kilpaosaston julkaisemassa Chassis-raamatussa on oma osansa "fuel economylle". Oikeesti ihan hyvä luettava osio, sekin, erilaisia kikkoja joilla asiaa voi auttaa ja yleistä pohdiskelua kustannustehokkuuksista. Mut meillä tyypillisellä harrasteautolla ajokilometrit ovat kuitenkin verraten vähäisiä, et se kustannustehokkuus edes jotenkin järkeenkäyvillä muutoksilla ei toteudu.
     

Kerro tästä muillekin!