Moottoriharrastajien vaalikone 2011

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Ylläpito, 21.2.2011.

  1. Ylläpito

    Ylläpito Gearhead Staff Admin

    Overdrive.fi julkaisee maaliskuussa moottoriharrastajien vaalikoneen, jonne kokoamme 10-20 harrastustamme koskevaa kysymystä eduskuntavaalien ehdokkaille.

    Nyt otamme vastaan ehdotuksia aiheista ja kysymyksistä, joita vaalikoneessa kannattaisi kysyä. Vaalit lähestyy, joten kysymykset olisi saatava kokoon tällä alkaneella viikolla ja niiden tulisi olla muodoltaan mieluiten neutraaleja eli kysymyksenasettelusta ei saisi paistaa liian selkeästi läpi millaista vastausta kysyjä haluaa kuulla.

    Pyrimme sitten kokoamaan vaalikoneeseen mahdollisimman laajan joukon ehdokkaita eri vaalipiireistä ja puolueista.

    Laita kysymysehdotuksesi mailitse yllapito@overdrive.fi tai kommentoi täällä foorumissa.
     
  2. Holley

    Holley Gearhead

    "Mikä on suhtautumisesi ns. älykkääseen liikenteenvalvontaan?" tai vastaavantyyppinen kysymys. Heillä tulee olemaan valtaa päättää tällaisista asioista ja sivuaa asiana GPS-valvonta siis ns. ruuhkamaksua (jota jossain Kempleleellä ja Kemijärvelläkin tarvitaan tosi paljon).
     
  3. ido59

    ido59 Gearhead

    Pitäisikö joukkoliikennettä tukea tulonsiirroilla henkilöautoliikenteeltä?
     
  4. Damned

    Damned Gearhead

    Käytön verotus vai omistamisen verotus? (eli kannattaako kiinteitä, pelkästään omistamisen perusteella tulevia maksuja vai käytön mukaan tapahtuvaa verotusta)

    Kiinnostaisi myös tietää, kannattaako ehdokas yksityisautoilun kustannusten jyvittämistä siten, että kaupunkialueilla (joissa joukkoliikenne on toimivaa ja esim. töissä ja kaupassakäynti mahdollista julkisin liikennevälinein) auton käytöstä joutuisi maksamaan enemmän, ja syrjäseudulla taas käyttö olisi edullisempaa.
     
  5. rb

    rb Double Gearhead

    Mitkä olisi parhaita ilmastopoliittisia ratkaisuja / tekoja.

    Ihan mielenkiinnosta, koska samalla tulee selväksi ehdokkaan arvomaailma hieman laajemminkin..
     
  6. breezeri999

    breezeri999 1st gear

    Miten suomen tulisi tukea harrasteajoneuvokulttuuria, esim. onko harrasteajoneuvorekisteri mielestäsi realistinen?

    Miten suomen tulisi tukea biodiesel / sähkö / maakaasu jne. jne. autoja?, tuleeko suomen tukea näitä vai tyydytäänkö vain rankaisemaan bensalla ajavia lisää?
     
  7. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Tuohon vielä biokaasu lisäksi, onhan se ainoa nollapäästöinen.
     
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Vai että harrastukseen liittyviä?

    No, kait ne sitten on joko sitä miten harrastusta eri tavoin verotetaan, miten harrastusta rajoitetaan, tai joskus peräti tuetaan.

    - miten suhtaudutte moottoriurheiluun?
    - miten suhtaudutte liikenteen verotukseen (esim. painopisteet, tuloutus)?
    - miten suhtaudutte vanhojan autojen tuonnin verotukseen?
    - miten suhtaudutte uusien autojen tuonnin verotukseen?
    - miten suhtaudutte liikennerikkomuksiin?
    - miten suhtaudutte ALV:n korotukseen?
    - miten suhtaudutte verotuksen yhtenäistämiseen EU:ssa?

    Paljon varmaan unohtui.

    ******

    Mutta laitetaan vielä yksi provo: rahoittaisitteko veteraaneille budjetoidusta varoista dieselveron tai henkilöautojen käyttömaksujen vähennyksiä? Jaa ettekö? Ettekö edes opiskeleville lapsiperheille joilla on kaksi autoa? Entä jos se kolmas on harrasteauto, auttaako yhtään?
     
  9. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Useampaan vaalikoneeseen tässä viime aikoina vastanneena kysymykset kannattaa olla ytimekkäitä ja selkeitä ja mahdollisimman vähän "asenteellisuutta" itse kysymyksessä.

    Koska kyseessä on harrastajien vaalikone niin 10-20 kysymystä kannattanee kohdentaa suoraan harrastajia koskeviin aiheisiin. Mm. ympäristöteoista on ainakin yhdessä tai kahdessa muussakin vaalikoneessa kysytty.

    Kaikenkaikkiaan vaalikoneita on aika paljon ja siksi kysymyksiä ei kannata olla liikaa, jotta ehdokas jaksaa niihin myös ajatuksen kanssa vastata. Lisäksi monissa kysymykset on aseteltu liian mustavalkoisiksi ja etenkin Iltalehden ja MTV3:n suosimassa "ZEF" vaalikonemoottorissa jo muutaman millin heitto siinä mielipidevalitsimessa pistää ehdokkaat uuteen järjestykseen. Itse olin itseni kanssa parhaimmillaan vain 81% samaa mieltä, vaikka kutakuinkin samalla tavalla vastailin. Siksipä kannattaakin vaalikoneissa luottaa vähemmän siihen prosenttilukemaan ja enemmän painottaa ehdokkaiden vapaamuotoisia kommentteja.

    Muutama ajatus:

    * Tulisiko yli XX-vuotta vanhat ajoneuvot vapauttaa kokonaan ajoneuvoverosta?
    * Olisiko harrasteajoneuvojen teknisiä- ja rakenteellisia muutoksia syytä helpottaa lakeja ja asetuksia lieventämällä?
    * Tulisiko kaikki museoajoneuvot katsastaa jatkossa vain neljän vuoden välein?
    * Tulisiko ympäristöperusteisia veroja periä todellisen käytön eikä liikennekäytössä olevan ajoneuvon omistamisen perusteella?
    * Onko ajoneuvo- ja moottoriurheiluharrastuksille kohdistuva julkinen tuki mielestäsi riittävää?
    * Miten mielestäsi moottoriurheilun harrastaminen ja ajoharjoittelu moottoriradoilla vaikuttaa harrastajien liikennekäyttäytymiseen ja -taitoihin?
    * Tulisiko vanhemmat klasikkoautot huomioida poikkeuksin ja lievennyksin uusia asetuksia ja lakeja säädettäessä esim. rengasten nopeusmerkinnät ym.?
     
  10. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Miksi suomalaista autoiliaa syyllistetään kohtuuttomasti koko maailmaa koskevasta mahdollisesta ilmasto muutoksesta ?


    Eikö kukaan näe vuonna 73 voimaan astuneissa nopeusrajoituksissa ristiriitaan sen ajan autokaluston ja tieverkoston kuntoon verrattuna tämän päivän autojen ominaisuuksiin ja teihin? Eli eikö moottoritie nopeuksia voisi mahdollisesti nostaa ?
     
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tää ei ehkä kovin helposti aukea. Mitä tekemistä esimerkiksi ylinopeuksilla on jenkkiautoharrastuksen kanssa?

    No ei yhtään mitään. Ylinopeus ei riipu automerkistä vaan kuljettajasta.

    En ehkä osannut sopivasti muotoilla termiä, tai sitten asia olisi ollut aivan liian tarkoitushakuinen, mutta laitetaan nyt kuitenkin tänne. Vaikkapa rekisteristä poistetulla autolla ajaminen. Toki eihän sitä kukaan tee, paitsi joskus "hiljaa ja kotiappäin", mutta onko se sitten oikein, että siitä saa sen rangaistuksen mitä siitä saa. Pitäisikö siitä rangaista enemmän?

    Rikkomuksissa on tietysti myös se toinen puoli eli tulkinta. Joskus tulkinta on helppoa, joskus taas laki on epäselvä. Ja tästä päästäänkin asiaan: olisiko joissain säännöksissä muutoksen paikka - jotta joskus turhauttavalta tuntuva rikkomus ei enää olisikaan rikkomus.

    Esimerkkejä on varmasti paljon. Oikea kysymys ehkä olisikin, pitäisikö rakentelusäännöksiä kiristää vai lieventää? Harva eduskuntavaaliehdokas osaisi tuohon sanoa mitään konkreettista, joten kysymys lienee turha.
     
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No niin, tuossahan tuli mukavasti säädöksistä ja liikenteen verotuksesta. Vielä kun ympätään mukaan harrastamiseen ja moneen muuhunkin liittyvä yleinen verotus, niin johan on kysymyksiä.

    Tuosta yleisestä verottamisesta ja joka mahdollisesti koskee harrastajia, on esimerkkinä vaikkapa tulli- ja verovapauden rajan laskeminen EU:n ulkopuolelta tilattavalta tavaralta. En tiedä onko jo toteutunut, aiemmin veroraja oli kait siellä vajaassa 50 eurossa per paketti.

    Toinen on tietysti yleinen ALV. Joka saakelin bensalitrassa ALV:n nosto kirpaisee, samoin kuin varaosissa, viriosissa, alihankkijoiden tekemissä maalaustöissä (ei kait kukaan niitä pimeänä teetä...), kaffikupissa ja niin edelleen.
     
  13. Putte

    Putte 1st gear

    Miten suhtaudutte ajoneuvoveron perintään ajoneuvosta, josta aikanaan on jo täydet autoverot maksettu?
     
  14. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    no noinhan se on. mut jos ehdokas saa vastatakseen kymmenestä kahteenkymmeneen autoilua ja autoharrastusta koskevaa kysymystä, ni edes sekalaisilla hoksottimilla varustettu ehdokas ymmärtää kyllä äkkiä et minkälaisia vastauksia haluttais saada..

    kunhan sanoin.

    ps. paitsi jos ovelat luonnonsuojelijat (sori, yleistys) pelais ovelaa peliä, ni juuri he laatisivat listan autoiluaiheisia kysymyksiä ja vastausten perusteella tietäisivät ketä ei ainakaan pitäisi äänestää.. ni et pitäisköhän tehdä kuitenkin käänteinen kysymyslista.. vai pitäskö laittaa foliohattu päähän.. vai pitäiskö miun mennä jo nukkumaan ku väsyttää niin helkkaristi.

    pps. anteeks et häiritsin järkevää keskustelua.
     
  15. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Milloin tämä "pienen ihmisen" yleinen kyykyttäminen loppuu?Ei koskaan luultavasti.
     
  16. Ylläpito

    Ylläpito Gearhead Staff Admin

    (Viitaten poistettuun viestiin:) Jos nyt sitten tässä keskustelussa pohdittaisiin vaalikoneeseen niitä kysymyksiä ihan puolueettomasti eikä alettaisi tiettyjä puolueita tai muuta vaalimainontaa harrastamaan, kiitos. Harrasteautoilu kun ei ole mitenkään poliittisesti sitoutunutta toimintaa vaan yhteisiä on ne asiat harrastajille ihan puoluekentän kaikilta laidoilta.

    Jos jotakuta kiinnostaa mainostaa vaalikoneen yhteydessä niin siitä voi tiedustella osoitteesta myynti(a)overdrive.fi
     
  17. rb

    rb Double Gearhead

    Ymmärrän ajatuksesi Heikki, mutta noissa suoraan harrastukseen liittyvissä kysymyksissä on helppo olla samaa mieltä, vaikka oikeasti ei olisikaan.

    Juu juu, verot pois, tykkään vanhoista autoista ym ym ym.

    Siksi seassa kannattaa olla joku laajempi kysymys, koska silloin ne huomaamattaan saattaa antaa kuvaa siitä oikeasta minästään.

    Lukioiden vastuulle jää sitten löytää ne "marjat" sieltä vastauksen seasta...
     
  18. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Pointtini olikin, että ei kannata kysyä samaa jota on jo muissa vaalikoneissa kysytty, kun kysymyksiä on vain rajallinen määrä.
     
  19. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Tämä on tainnut jo ollakkin, mutta heitetään tässä sanamuodossa:

    Suomalainen moottoriurheilumenestys on ollut yksi kansainvälisesti merkittävä tunnettuustekijä maallemme viime vuosikymmenien ajan. Mihin suuntaan arvioit yleisen moottoriurheiluharrastamisen kehittyvän 2010 luvun Suomessa?
     
  20. janiluo

    janiluo Gearhead

    Kysymys kansanedustajille:
    Suomessa on tuhansia tavallisia harrasteajoneuvoja joilla ajetaan vähän tai ei juuri ollenkaan mutta joilta peritään täydet verot ja käyttömaksut koska kyseiset ajoneuvot eivät ole täysin alkuperäiskuntoisia eivätkä siksi sovellu museorekisteriin. Tulisiko kansalaisten ajoneuvoharrastusta tukea näissä tapauksissa verohelpotuksin vai maksattaa edelleen täydet maksut liikenteen kasvun ja saastuttamisen nimissä?
     

Kerro tästä muillekin!