Moottorijarru

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja T.hilter, 30.1.2017.

  1. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Onko amerikkalaisissa yleensäkin laatikko ohjelmoitu siten ettei moottorijarrutusta ole?
    Asia tuli mieleen luettuani vanhasta Tuulilasista variaattori-Volvo 340 koskevan lukijan kirjeen jossa sanottiin että auto on heti poikittain kun nostaa kaasun. Syynä kova moottorijarrutus.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    kyllä mun amerikanautot ainakin on ohjelmoitu siten että moottorijarru on kunhan on tarpeeksi nopeutta.

    En ole ikinä ymmärtänyt tätä "amerikkalaisissa ei ole moottorijarrua" juttua.

    ja on automaattilaatikolla ilman turbaanilukkoja
     
  3. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Kyllähän sitä moottorijarrutusta saa, kun heittää pienempää sisään.
    Ei se manuaalivaihteisellakaan kummonen ole isoimmalla vaihteella.
     
  4. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Onko th-350:ssä kolosella moottorijarrutusta?Tuntus että ei olis...mut se voi kyllä olla niin olematon pienessä vauhdissa ettei sitä huomaa.
    Ja eikös noissa jossain shift-kiteissä voi ohjelmoida moottorijarrun pois jollain vaihteella,vai oonko kuvitellu koko jutun.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikös se ihan johdu välityksistäkin? Eise varmaan tunnu moottorijarrulta jos pitkä kolmonen ja vähän vauhtia. Ykkösellä ja kakkosella varmasti huomaa että moottori jarruttaa.
     
  6. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Eikös TH350 käytä pantaa "moottorijarruun" vain pakkokakkosella?
     
  7. f34

    f34 Double Gearhead

    No varmaan oli tiedossakin, mutta Volvo 340 on hihnavariaattori ja sen puoleen ei voi oikein suoraan verrata jenkkilootaan.
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eiks se ollu 360 se variomatic ja 340 on normaali psa/volvo koneinen ja corvette tyylinen vaihdelaatikko taka akselilla dedion tyyppisellä tuennalla
     
  9. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Ei, 360 oli 2-litraisella koneella ja 340 oli tosiaan niin kuin sanoit, mutta ensimmäiset 340:t olivat niita remmivetoisia https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_300_Series
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ajettavuus oli luova ainakin vanhemmiten de dion tyylisen takatuennan vuoksi
    Mutkissa heitosta tuli sellainen kiinnostava vemputus, ettei kyennyt yli 120 ajamaan

    Mites kun ajoivat vakavissaan ralliakin niillä daf;eilla ja nykyään kun alkaa olla +300Hp kelkkoja vois olla kiinnostava löytää variomatic volvo ja pikkasen piristellä sitä, kun remmitkin kestäis
     
  11. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Ei ollut kummassakaan GMT400 pickupissa moottorijarrutusta tehtaan jäljiltä, niissä jotka omistin. Rangessa on ZF 4hp24 ja siinä on kyllä tuntuva moottorijarrutus kaikilla vaihteilla, kaupungissakin pääsee koskematta jarruun jos vähän ennakoi.
    Eipä kyllä uudehko XC70 Volvokaan juuri moottorilla jarruttele.
     
    Muokattu: 31.1.2017
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllähän tomaattiauto kiihtyy alamäkeen vaikka kaasusta helppaa. Moottorijarru eri vaihteilla on lootan rakenteesta kiinni ei valmistusmaasta tai merkistä.
     
  13. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Tai siis sehän se ihmetysta aiheutti tuo 4L80-laatikon toiminnassa että heittää vapaalle kun kaasun nostaa. Sitä tarkoitin enemmänkin tuolla avausviestillä. Kojon ohjelmoinnilla sai tietysti muutosta aikaan.
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Heittää vapaalle??

    Ettei vaan olis vapaakytkin jollain vaihteella tuossa tilanteessa käytössä?
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei se mitään vapaalle heitä, jossain vehkeissä lukko tippuu pois kun kaasun höllää ja kun mikään ei jarruta menoa niin tuntuu kuin loota olis vapaalla.
     
  16. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Ei kai kierrokset putoa tyhjäkäynnille jos vain lukko lähtee pois? Onko tuo lukon tippuminen pois sitten juuri siitä syystä ettei lähde perä luistoon?
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    No tottakait kiekat putoo tyhmälle jos mikään osa plootasta ei jarruta. Eikä ole ikuna lähteny bärsse luistoon vaikka on ollu "pakko-ohjattu" turbaanoksen lukko.
     

Kerro tästä muillekin!