moottorille elinikää!

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 251265, 4.12.2005.

  1. 251265

    251265 1st gear

    Mitkä on parhaat ja kannattavimmat keinot saada -88 diesel transitin moottorille lisää vuosia ja kilometrejä?? Hän toimii vielä moitteettomasti, mutta vuodet alkaa väkisinkin painaa jossain vaiheessa.. Mitä diesel-koneen sisältä joudutaan uusimaan yleensä ekaks??
     
  2. kuolinpesä

    kuolinpesä Gearhead

    Eiköhän se paras konsti ole siinä ratin ja penkin välissä, luulisin.
    Eli asiallinen huolto pitää muistaa, kunnon öljyt,suodattimet jne...
    kylmäkäynnistykset syö konetta , joten lohkolämmitin on pakkasella paikallaan jne,jne,jne

    Fordin myllyjä en tunne , joten en osaa sanoa niiden mahdollisista heikkouksista juuri mitään. Nokkaremmi on kuulemma huonosti suojattu joten sinne voi päästä epäpuhtauksia henkseliä syömään, mutta eiköhän -88 mallissa ole ketju...? vai onko?
     
  3. 251265

    251265 1st gear

    IHAN REMELI SIINÄ ON.. JA UUS..
    8)
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Gearhead

    Anna palaa vaan ja tee normaali huollot. Pellit siitä ekana loppuu. Jos on turbo niin jossain vaiheessa ruiskutuspumppu alkaa temppuilla 150000km-250000km välillä siirtoakselin laakeripinta kypsyy joka sitten vaihdetaan. Tulee sinne mittaritauluun sellainen hälytysvalo ja auto kulkee max60km/h, virrat pois ja uudelleen käyntiin. Taas mennään.
     
  5. 251265

    251265 1st gear

    eo oo vielä turboa.. oon kyllä ajatellu jotain "piristystä" kun auto painaa n.2,500kg ja hummia on kai jotain 70(?) niin hohhoh..
    Joku sano mulle että vie syöttöpumpun säätöön (rikkaammalle?) sais siitäkin vähän pirteyttä ja että kannattaa unohtaa koko turbo..tiiä sitte.
     
  6. Stargraft-91

    Stargraft-91 1st gear

    En osaa Transiitista sanoa, mutta mulla on yli 700 000 ajettu 6.2 D Vani, ja se on saanut osakseen täsmällistä huoltoa ja inhimillistä kohtelua. Siinä kai tärkeimmät asiat, joilla koneen ikää saa lisättyä. Hyvää huoltoa pitää tietysti tehdä alusta asti, ei se mitään auta jos vanhana aloittaa.
     
  7. Driver81

    Driver81 2nd gear

  8. toyopet

    toyopet Gearhead

    Eikös ne kuluvat osat ole samoja kuin bensakoneissakin?

    Nokkaremmi kannattaa tosiaan vaihtaa ajallaan ehkä jopa hiukan ennen kuin se 70tkm tulee täyteen: yksi meni 65tkm ajettuna, 4 työntötankoa ja kaksi keinuvipua. Vai oliko se toistepäin. No joka tapauksessa vaurioita tulee.
    Tuo suoraruiskukone tuntuu olevan aika kestävä, kun sedälläni on transit vm.86 (viistokeula) ja konetta ei ole avattu kertaakaan tähän päivään mennessä. Autohan on vielä entinen taksi. Muutama vuosi sitten mittarissa oli yli 500tkm, tämän päivän tilannetta en tiedä. Vaihteistoja on mennyt jo kaksi hajalle.

    Noissa on sitten kahta eri syöttöpumppua, bosch ja CAV. CAVn pumput rupeaa vuotamaan jossain vaiheessa kaasuvivun juuresta siitä kannen päältä. Mutta niitähän holkitetaan ja tiivistetään.

    Meillä on ollut vain sitä vanhempaa mallia 2.4 esikammio koneella ja männänrenkaat siitä tahtoo jumia, öljyä alkaa palamaan. Mäntiä ei ole tarvinnut 360tkm aikana vaihtaa vaikka koneremppaa on joutunut tekemään. . Ensimmäinen 160tkm kun söi öljyä-> hoonaus ja männänrenkaat. Tuossa 360tkm kohdalla kun tuli öljynsyöntivikaa, koko kone heitettiin keulalta eikä edes tutkittu mikä siellä on. Kävi normaalista ja lähti käyntiin mutta öljyä paloi muutama litra/100km. Joku vika siellä on. No tuolle toiselle koneelle kävi se nokkaremmiongelma.

    Olisi varmaan halvalla myynnissä se transitti nyt isäukolla. Leima loppuu tämän kuun lopussa. Pientä hitsausta saattaa olla ja sitten sisusta pitäisi kasata, kun on 3+5 paku (lyhyt).
     
  9. esk78

    esk78 1st gear

    Jos kysessä on ohc- tyyppinen kone niin nokan voitelu perinteinen ongelma (kannattaa käyttää laatu öljyä) Suosittelen myös rvs-käsittelyä. Btw dieselillekin pitäs joskus antaa sikaa urakalla, sillä se poistaa mahd lasittumia ja karstaa :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!