Moottorin diagnoosia.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja niclas, 4.1.2019.

  1. niclas

    niclas 3rd gear

    Pääsi kone keittämään loppukesästä pari kertaa, kun pääsi räpsimään rajoitnta vasten ja vp hihna sinkosi paikoiltaan.

    Mittailin sitten varmuudenvuoksi puristuspaineet ja ohivuodot mosasta kansipahvi vaurion tarkistamiseksi.

    Puristuspaineet oli vasemmalla puolella noin 20 psi:tä pienemmät verrattuna oikean puoleiseen puoleen.
    Oikealla puolella korkein 190psi ja muut pyöri siinä n. 185psi hujakoilla. Vasemmalla puolella korkein oli 182psi ja matalin noin 162psi, loput kaksi muistaakseni siinä 170psin tietämillä.

    Mittailin sitten vielä varmuuden vuoksi ohivuodot, jokaisessa pytyssä ohivuotoa oli 9-11% kampikammioon, mikä äkkiseltään tuntuisi varsin normaalilta. Venat tuntui siis pitävän.

    Kysymys kuulukin, että mikä ihme aiheuttaa vasemmalle puolelle noin isoja heittoa verrattuna oikean puolen ryhmään? Kone on niputettu parivuotta sitten. Voiko esim. paskana oleva(t) nostajat, venttiilien säätö (hydy laahuri, säädettävät vipat) taikka nokan kuluminen vaikuttaa noihin?

    Kysellään nyt täältä vinkkejä, ennen kannen irroittamista.
    Olisi varmaan pitänyt jättää puristuspaine mittaus tekemättä :)
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Taitaa olla erot toleransseissa, mutta miten teit mittauksen, tarkkalleen ottaen?
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Puristuspaine on äärimmäisen huono kertomaan yhtään mitään. Vain aivan paskan voi seuloa esiin. 20psi menee heittämällä jo mittausepätarkkuuden sisään, eikä kerro mitään.
     
    Camino'79 ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  4. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Eri dekkikorkeudet
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  5. mpower

    mpower Gearhead

    Sivukiertokankimoottori!:cool:
     
  6. sangi74

    sangi74 Gearhead

    just tuo
     
  7. niclas

    niclas 3rd gear

    Ihan perinteisesti, eli akku täyteen ladattuna, moottorin käytin lämpimäksi, kaasun hirtin auki asentoon, tulpat irti koneesta, kierreliittimellä varustettu puristuspainemittari kiinni ja isoa talttapäätä starttireleeseen. Vasemmasta kannesta aloitin.
     
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Ohivuotomittaus kertoo enemmän.
    Pystyy kartoittamaan vuotaako imu- vai pakoventtiileistä tai männänrenkaista.
    Ja voi tulla kuplia jäähdytysnesteeseenkin.
    Jos ohivuodot toleranssissa, niin en olisi huolissani noista puristuspaineiden mittaheitoista.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos muuten pelaa niin tee varoiksi pahvinvaihto tai sitten annat soittaa vaan ja katot tuliko vahinkoa vai kestääkö hamaan tappiin.
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No ei siinä sit mitään jos tuli vielä suunnilleen sama määrä iskuja.
     
  11. jariha

    jariha Gearhead

    ehjältä tuo kuulosti käynniltään... tuossa vierailulla käydessään? elä pura vielä;)
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tieto lisää tuskaa ja perfektionismi on sairaus.
     
    401 tykkää tästä.
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Itellekin joskus käyny samoin että katutaidetta harrastaessa on vesipumpun hihna lentäny ja ennenkuin on edes huomannu asiaa on lämmöt ollu tapissa.
    Ei kuitenkaan mitään vaurioita.

    Kannentiivisteet ei petä kovinkaan herkästi muutamasta keittämisestä, ainakaan jos sinne kannen väliin ei ole kasatessa jäänyt mitään paidan helmaa tai muuta vastaavaa.. :D
     

Kerro tästä muillekin!