Moottorin ilmanotosta/saanista?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 17.6.2014.

  1. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    missäs jenkkilehdessä mä juuri näin että liimasivat palat kullanväristä (alumiini?) kuumuutta heijastavaa teippiä kaasarin kohokammioiden pohjaan estääkseen bensaa kiehumasta.

    vanhemmissa autoissahan on ollut pelkkä peltilärpäke siinä kaasarin alapuolella (taikka pakosarjojen päällä) lämpösäteilysuojana.
     
  2. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Aihe kiinnostaa kans niin tullu kokeiltua seuraavaa. Mulla on moottorina X-bodyssa LS1 ja kartioilmanputsari sijaitsee oikeassa etunurkassa akun paikalla koteloituna, mutta ilman sen tarkempia tiivistelyitä. Naamapellissä on toki iso reikä haukkaamaan sopivaa "patopainetta" putsarille. Picknick reissullua tuli tutkittua imuilman lämpöjä noin sadan kilometrin ajan ja hämmästys oli suuri kun imuilma olikin moottorin anturin mukaan 51 astetta, kun ulkolämpötila oli siinä 27 karkeasti. Tiivisteltiin putsarin kotelorakennetta hätäisesti teipillä ja pahvilla mutta tuloksetta. Imuilmaputki kulkee putsarilta moottorille heti syylarin takana vaakatasossa ja kädellä tunnustelemalla se on lämmin, ilmamassamittarin alumiiniosat myös on melko lämpöisiä joten imuilman lämpöasteille voisi jopa olla perusteet. Pintakaasulla kun ajelee niin virtaushan on pienimmillään ja lämmöllä on paremiin aikaa siirtyä ilmaan. Rajummassa kiihdytyksessä läppä levällään toki lämpötila lähtee heti laskuun, mutta kovin montaa sekuntia ei pysty asia tutkimaan lisenssin menetyksen pelossa. Muutaman sekunnin kiihdytys laskee heti muutaman asteen lämpötila näyttämää. Vaikea sanoa kuinka viiveellä ja totuudenmukaisena se kaverin tabletin näytölle piirtyi.
     
  3. peltsi

    peltsi Gearhead

    Tais olla viikonloppuna tekemisen puute ku piti itsekkin värkätä tällänen paskaputkihässäkkä.

    Nokkapelti on kuitua ja siinä on scooppi "väärinpäin" ja tehny mieli väkästellä siihen joku köyhänmiehen cowl inductio zydeemi.

    Puhkasin 16" reijän konepeltiin, scoopin alle ja laminoin siihen kauluksen.
    Ilmanputsarin alle ruuvasin kattilankannen ylösalasin ja siihen viellä huulitiiviste.
    Ilmanputsari on muistaakseni 14*5"

    Nyt ei muuta ko testaamaan imuilmanlämpötiloja ja lisääntynyttä tehoa :rotfl:

    Jos toi rupee tuossa vituttamaan niin ei muuta ko mäkeen koko kattilan kansi.
    Jättäiskö rosterin näkyviin vai laittaisko kumimaalia tai röppömaalia pintaan...


    https://lh5.googleusercontent.com/--PDK ... 25255D.jpg

    Hiukan samaa henkee ku tehdastekosessa...
    https://lh6.googleusercontent.com/-lgVg ... 25255D.jpg
     
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Peltsin rakennelma on ehkä "hieman" siistimpi kun noi esitellyt paskaputkihäkkyrät...
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    ^Onx sul kamera konehuoneessa vai pitääkö pelti avata tankatessa :rotfl: .
    Mutta joo tuli skuuppi myytyä ja nyt lähtee ainakin karstat koneesta kun ilmanpultsari on pari tuumaa konemuovin yläpuolella ja välillä sataa niin paljon ettei pyyhkijät riitä :rotfl: .
     
  6. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ei mut onhan sitä valurautasta lörömottia kiva ihailla kun konehuone on hierottu ihanaks :rotfl:
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ton takia noissa reisinkipaikoissa näkee ukkoja jotka ihailee konehuonetta heti aaamuusta piitkälle iiltaan :rotfl: .
     
  8. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    eiköhän se 450 cfm kulje vähemmälläkin.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onneks mulla on ainakin 600cfm.
     
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    eipä se auta vaikka olis 1000 cfm,konees ei vedä edes 450
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nyt ei oikeen ymmärrä? Mikäs hyökkäys tämä on?


    Hämmentävää kun alkaa yhtäkkiä ihme vittuilu ja valitus.
     
  12. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Tietääkö kukaan mistä sais metrin pätkän semmosta haitariputkea viileämmän ilman metsästykseen?
     
  13. PauliR

    PauliR 3rd gear

  14. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    mikä on vittuilua,tekeekö totuus kipeää ettei tulekkaan sataa hevosvoimaa lisää uponorin viripalikoilla,miksi jauhat sivutolkulla miten vedät putkia konehuoneessa,fakta on ettei koneesi tarvitse edes 450 enemmän ilmaa,jos pelkkä ilmansuodattimen teko tekee noin tiukkaa vaihda harrastusta. no entäs tämä:wautsi.onpa hienosti vedetyt putket,itse laittaisin vielä kolmannen ja kaikki erivärisistä putkista,temp sensorit ja alipaine valvet mitkä määrää missä putkessa minkäkin lämpöistä ilmaa menee,talvella kuuma ilma tietysti punaiseen ja wot siniseen.
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Moottorinlohko, et viittis tolleen? Toi kuvailemasi kolmen imuputken systeemi toimii ihan hyvin, etenkin autossa jolla ajetaan myös kylmillä aamukeleillä.
    Mulla on Oldsin räyhänokkaisesa isolohkossa just tollanen joskin kokomusta. Se on modattu Buickin isolohkon vakioputsarin kotelosta. Vakioimuputki ja sille ulkoilmaa ohjaava letku hoitaa välikaasucruisailun ja TACS systeemi esilämmityksen peltisarjoilla lämpenevän sivuhaaran kautta jos imuilma on alle säädettävän lämpötilan. Wot asennossa aukeaa toinen jälkiasenteinen suurempihalkaisijainen imuputki kokonaan auki.
    Tolla autolla voi lähteä ajamaan tuosta pihasta nyt aamuviileälläkin heti kun sen lyö tulille ja nokka on 305 asteinen kilpanokka. Ei tartte naapureita kiusata kaasukikkailulla ja lämmittelyllä.

    Jokainen meistä harrastaa omista lähtökohdistaan ja omilla ajatuksillaan, ei siitä tarvi vittuilla vaikka itsellään olisikin hyvät pointit mielipiteissään, niin kuin sinullakin tossa oli. Etenkin tuon moottorin tarvitseman ilmamäärän osalta.

    Jos on halu pitää se korotuspalikka siinä kaasarin alla, niin saahan tuota ilmansaantia pohtia. Tee vaan niinkuin itse haluat Karpov.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ei kaikilla ole halua ostaa sitä hipoviri palikkaa kaupasta joillain on halu tehdä itse, ei kaikkien tartte olla niitä "rakentelijoita" jotka pulttaa palikkaa kiinni

    Arvostan offi porukkaa paljon enemmän tuning väeksi kuin oikeaa tuningporukkaa.
    Tuningväki ostaa palikkaa kaupasta ja vaihtaa niitä esim.
    korisarja, levikesarja, jarrusarja, tukivarsisarja, rekaropaketti
    Offiväellä noi menee
    peltiä, parlokkia, eri autojen osia ja sorvi, akselia/putkea ja lootua, kuppi penkit ilman jalkoja.


    Mut lie kateus loikkinut puun takaa kun joku uskaltaa olla erilainen ja sit pitää hyökätä
     
  17. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Jos ei ymmärrä mitä eroa on viileällä ilmalla ja ilmamäärällä, niin mitä sitten....tehdään me muut noita omatekemiä "virityksiä"...sehän se on koko harrastuksen suola kun saa ihan itse soveltaa....
    T: itselläkin ilmanputsari vissiin kolmesta eri putsarista kasattu ja neljällä imuletkulla varustettu....
     
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    No, sorvian en ole vielä autossa nähnyt, mutta 40 harrastevuoden aikana kaikenlaista on nähty omintakeisuuden viitan alla.

    Hantta
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Sitä vaan, et kun laittaa metsämönkimeen volvon akselit, pajeron levyt, toyotan satuloilla niin sitä saa sovittaa tarpeekseen, kun taas tuunaajat hakee vauhtikaupasta tehdaspalikkaa ja pulttaa niitä paikalleen
     
  20. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja molemmat ovat harrastajia. Kaikki eivät osaa hitsata, eikä korjata ajonestoa, mutta harrastaa voi avuillaan.

    Hantta
     

Kerro tästä muillekin!