Moottorin kiinnikkeiden tekeminen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tuomas k, 2.11.2004.

  1. tuomas k

    tuomas k 1st gear

    Varmaan joku on tehnyt moottorin kiinnikkeitä kustomoituna uudelle koneelle, joten kysympä että mitä kaikkea pitää niiden tekemisessä ottaa huomioon?
     
  2. Cadirock

    Cadirock 1st gear

    Ainekin se pitää ottaa huomioon että kannekkeitten kumejen pitää joustaa enemmän pyörivää massaa, ja ei niinkään eteen/taakse ja sivuttaisliikettä, näihin suuuntiin pitää olla tiukempi... Meinaan jos teet kumeja myöten koko kiinnikkeet.
     
  3. tuomas k

    tuomas k 1st gear

    Kumit tulevat entisistä mutta joka kiinnikettä joutuu vähän lyhentämään ja muutaman joutuu kokonaan siirtämään uuteen paikkaan. Mutta siis kun näitä lyhentää niin kestääkö ihan tavan hitsaus migillä vai pitääkö ruveta puikolla räpsimään? Entä kun koko kiinnikkeen siirtää toiseen paikkaan niin riittääkö kiinnikkeiden kiinni hitsaaminen (mig vai puikko?) vai pitääkö vielä pulteilla laittaa?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kysymykseen on aika vaikea (lue: lähes mahdoton) vastata, kun ei tiedä millaisista kiinnikkeistä/moottorista/autosta on kyse. Mieti tarkkaan, mihin suuntiin moottorin vääntövoimat ja paino vaikuttavat. Jos laitat uusia kiinnikkeitä, niin silloin sen kiinnityspisteen jäykkyys on aika olennainen asia. Jos on kyse rungottomasta autosta, jossa motti on kiinni korissa, niin varmaan pitää laittaa lappua peltiin, että kestää.

    Varovaisesti ehdotan, että kilautat kaverin apuun, jos on epävarmuutta hitsausmenetelmän ja/tai kiinnitystavan valinnan suhteen.
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Top fuel dragstereissa kiellettiin joitain vuoia sitten koneen kiinnitys tavallisilla letkuklemmareilla, nyt joutuu käyttämään erikoisklemmareita. Eli niissä kone siis makas halkaistujen putkien varassa runkoputkien päällä letkuklemmareilla paikalleen kiristettynä. Teet ne saman paksuisesta tai vahvemmasta (etenkin jos pituus kasvaa) kuin alkuperäiset ja hitsaat hyvin, niin pitäis kestää.
     
  6. tuomas k

    tuomas k 1st gear

    Kyseessä on siis itsekantavalla korilla oleva auto ja moottorin kiinnikkeistä varmaan tärkeimmät ovat ne etu ja takakiinnikkeet kun kone on poikittain

    Pituus lyhenee ja aioin siis tehdä siten että lyhennän entisiä kiinnikkeitä ja hitsaan uudelleen kiinni. Pari joudun siirtämään vähän eri paikkaan, joten laikalla entiset kiinnikkeer irti -> lyhennys -> kiinni uuteen paikkaan. Mutta kestääkö jos vain hitsaa apurunkoon kiinni vai pitääkö pultata?

    Entä onko siinä kestävyydessä oleellista eroa (ydintäytelangalla) migillä vedettäessä ja puikolla tökittäessä?
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Eikös se pykälien mukaan ole niin, että korissa/rungossa olevia kiinnikkeitä ei sais muuttaa. Muutokset on tehtävä korin ja motin välisiin rautoihin, siis noion virallisesti.
     
  8. tuomas k

    tuomas k 1st gear

    En tiedä mutta kun katsastusmieheltä tätä kysyin niin sanoi että saa muuttaa kunhan vain on kunnolliset
     
  9. lake ender

    lake ender Gearhead

    Riippu taas niin katsurista mitkä kelpaa. Itse voi sitten miettiä kummat on paremmat. Itse KUNNOLLA hitsatut ratakiskosta tehdyt vai "tehdasvalmisteiset" pellistä prässätyt.
    Rodeihin tulevat koneenkiinnikkeet on ihan naurettavan näköisiä pellinpaloja, jotka pultataan runkoon kiinni (ja kelpaa) Itse kun hitsaa 100 kertaa vahvemmat niin on säkästä kiinni kelpaavatko.
    Sama juttu kun alustan osissa.
     
  10. tuomas k

    tuomas k 1st gear

    No pitää ilmeisesti vielä pultata varmuuden vuoksi niin ei pitäisi olla valittamista
     

Kerro tästä muillekin!