Moottorin letkuvedot ilman lämmityslaitetta ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja GM-67, 14.5.2011.

  1. GM-67

    GM-67 Gearhead

    Jes.
    Eli kyseessä BBC, jossa ei käytetä siis erillistä lämmityslaitteen kennoa.
    Onko ok, että tulppasin 2kpl vesilähtöjä sekä imusarjasta, jotta myös vesipumpun lähdöt ovat nyt tulpattuna...
    Jossain kuvissa on vedetty imarin keskireijästä letku vesipumpun ylempään liittimeen, mutta onko tarpeen...
    ?
     
  2. Sunnuntaikuvaaja

    Sunnuntaikuvaaja 1st gear

    Nyt, kun reiät on tulpattu, ei vesi pääse kiertämään ollenkaan ennen kuin termostaatti aukeaa.

    Jos yhdistää letkulla imarin lämmityslaitteen lähdön ja vesipumpun lämmityslaitteen tulon, niin vesipumppu kierrättää vettä lohkossa ja kansissa termostaatin ollessa kiinni. Kun termostaatti aukeaa, niin kierto menee suurin piirtein 50/50 imarilta vesipumpulle/jäähdyttimeen.

    Ymmärtääkseni ei ole hyvä tulpata, koska moottori ei lämpene tasaisesti joka puolelta - jotkut osat käyvät kuumempana kuin toiset (esimerkiksi 5. ja 7. pytty ampuvat peräkkäin = kuuma kohta). Kun vesi pääsee kiertämään, jakaantuu lämpö tasaisemmin.
     
  3. GM-67

    GM-67 Gearhead

    Ok. Näin tehdään. Kiitos tiedosta.
     
  4. 400 cid

    400 cid Gearhead

    Mut ei kai se kierrätä siellä muutenkaan, jos lämmityslaitteen venttiili on täysin kiinni, niinkuin yleensä kesällä aina on... :eek:

    Vai olenko ymmärtänyt toiminnan väärin?
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Isolohkossa [​IMG]ei ole samanlaista by-bass kanavaa kuin pikkulohkossa.Mutta eikös sulla ole muka tollasen pletkun paikkaa?
    [​IMG]

    Jaahans olet myös ne tulpannut, ei olis kannattanut. Ja siinä vastaus myös^
     
  6. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    pakko tehdä ehkäpä itseni tyhmäksi, mutta miksi ei lämppärin kennoa ?
    Jos aikaisin keväällä / syksyllä ajaa, tai vaikka osuu kosteet kelit,
    niin lämpärillä se näkyvyys paranee...
     
  7. Aako

    Aako 1st gear

    Tarinastahan ei selviä, että onko tieliikennekamppeesta kyse, mutta jos on, niin jonkinlainen lämmityslaite on oltava (huurteenpoisto) Että saa vaihtaa rekisteriotteen sellaiseen, missä on virtaa :D
     
  8. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead


    Ainakin mun 58 edselissä ja 64 galaxiessa kiertää vesi lämppärin kennossa koko ajan. Lämppärin sisällä vaan läpällä ohjataan tuleeko ilma kennon kautta vai ei.
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tossako on ilmeisesti tulpanjohdoilla maadoitetut suojakuoret vai mitäv.? Eipä ole tarttenu nähdä ennen.
     
  10. Aako

    Aako 1st gear

    Eipähän tule sytytyshäiriöitä...http://fi.wikipedia.org/wiki/Faradayn_h%C3%A4kki
     

Kerro tästä muillekin!