Moottorin liikkuvien tasapainotus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Heko, 29.1.2010.

  1. Heko

    Heko 1st gear

    Joo, eli en löytänyt haulla ainakaan tarkalleen tätä koskevaa keskustelua. Uudessa V8:ssa olikin juttua tästä aiheesta ja mainittiin RacersPlacella tavallisen taksan tasapainotukselle olevan 300e hujakoilla, siinä ei toki sanottu tarkemmin että sisältääkö se kaikkien liikkuvien tasapainotuksen, vaiko pelkän kampiakselin. Ilmeisesti kuitenkin tuolla rahalla voisi saada jo tasapainotuksen kaikille liikkuville ml.vauhtiksen, vai mikä on nykyinen hintataso ollut?

    Semmoista jäin miettimään tuon artikkelin luettuani, että jos alkaa vakio osia keventelemään, niin mistä niitä kannattaisi keventää, esim.kiertokankia ja mäntiä, samoiten kun tasapainottaessa, niin mistä sitä ainetta voi ottaa että saa osista samanpainoiset?? Toki varmasti maltilla pitää mennä kun std-osia alkaa heikentämään, mutta tuohon moottoriin ei ole saatavilla mitään mallikohtaisia viriosia niin siksi kiinnostaisi aluksi kokeilla tuota tietä, mutta varmaan muualta soveltaen niitä "valmiitakin" viriosia voisi löytää...

    Mites muuten jos noiden mäntien ja kiertokankien paino paljonkin laskee, niin pitääkö kampiakselin vastapainoja reilustikin sitten keventää, vai onko sillä niin merkitystä?
     
  2. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Nostetaan vaikka tätä vanhaa ketjua aiheesta kun on sopiva otsikko. Tarkoitus on tehdä Cadillacin 472 vakiomotti ja lähinnä varmuuden vuoksi vien kampiakselin tasapainotettavaksi kun tarvikeosia joutuu käyttämään ainakin männissä ja todennäköisesti myös kiertokangissa. Männät ja kanget painotan itse ja niihin kysymys: Minkälainen tarkkuus noiden painoissa riittää? Kiinalainen vaaka näyttää 0,1g:n tarkkuudella (jollain toleranssilla) ja tämän ainakin luulisi riittävän vai miten lähelle saman painoisiksi noita kannattaa hinkata? Kankien ylä- ja alapäät erikseen tietysti myös.
     
  3. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Minä yritin ensin itse tasapainottaa veivejä kotitallissa kyhäämälläni digitaalivaaka+teline -kötöstyksellä, mutta katseltuani vaa'an mittaustulosten seilaamista eri mittauskertojen välillä aikani, totesin että touhu muistutti enemmän lottoarvontaa kuin tarkkaa mittausmenetelmää.

    Otin kampuran, veivit, männät, tapit, vetolevyn ja dampperin kainaloon, ja kiikutin Lensulle, joka hoiti homman nopeasti ja 0.2g tarkkuudella. Eikä tarvinnut maksaa paitaa päältä, kun tuli kerralla hyvä. Olennaista on toki tasapainottaa koko alakerta kerralla.

    Hinnan saa soittamalla ja täälläkin osviittaa: https://www.lensupowershop.fi/moottoreiden-tasapainotukset/
     
    Concarne tykkää tästä.
  4. Concarne

    Concarne 3rd gear

    ^Hyvä tieto, tuonne voisi akselin viedä. Harrastuksen vuoksi yritän ensin itse noita mäntiä ja kankia.:D
     
  5. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Jos männissä paljonkin heittoa niin helpoin viistää männäntapista reikää
    Jos kierroket pysyy suht pieninä esim alle 6000rpm niin ajattelis jo 1g tarkkuudenkin riittävän kun tehtaan jäljiltä alkuperäis osissa saattaa olla 10 g heittoja ja jopa enemmänkin
     
  6. 67_Camaro

    67_Camaro 2nd gear

    Jos männät ovat symmetriset (venataskut samanlaisia, tappi keskellä yms), niin voi sekoittaa mäntä-veivipaketteja kun ei ole väliä mikä mäntä menee mihinkä pyttyyn...silloin voi tehdä vaikkapa näin :

    Oma tasapainotus joku vuosi sitten itsetehdyllä kiikkusysteemillä :
    1. Mitata veivin alapään painot
    2. Etsiä kevein veivin alapää ja keventää loput siihen alapäistään
    3. Mitata veivin kokonaispaino. Kokonaispaino miinus alapään paino = yläpään paino
    4. Mitata mäntien painot
    5. Sovittaa ristiin kevein veivin yläpää --> painavin mäntä ja niin edespäin. Esim Maverick Racingin laskuri hoitaa sen

    Tällä systeemillä ei tarvitse veivin yläpäistä / männistä yleensä ottaa yhtään, tai hyvin vähän pois. Tuo siis toimii symmetrisillä männillä. Mun kiikku tuotti kokoajan toistettavia ja tarkkoja lukemia.
    Pointtihan tuossa on, kun veivin yläpää on samaa "ylös-alas"- massaa kuin mäntä, ristiinsovittamalla saadaan helpotettua ja nopeutettua painotusta


    Kuva omasta painotuksesta. Bobweightien heitto koominen 0.05g. Kampuran tasapainotus suoritettiin Lensulla. SFI flexplate oli myös mukana, kuvassa ei vielä ollut kiinni.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 23.11.2022
    Concarne tykkää tästä.
  7. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Sinänsä on selvää kuinka homma tehdään mutta tuo laskuri oli hyvä vinkki, ei tarvitse itse vääntää Exceliä.
     
  8. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Jokin aika sitten hankin Eaglen sarjan tasapainoitettuna,
    Tätä ainakaan ei ole tehty liian tarkkaan vaan toleransseihin.
    Tasapainoitus maksaa useamman satasen ja jos voi luottaa jo tehtyyn niin.. Sehän on säästöä:p
     
  9. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Camaron ideat sai ajatukset syttymään..taas.

    Kramman keittiöva`alla mitattuna männät 2 gramman sisällä. Veivit taas kramman.
    Camaron tyylillä näitä voisi parittaa silleen sopivasti ja jakaa vielä kauloille:)

    Tuleva nokka antaa moottorin pyöriä reilumminkin jos "puhtia" riittää. Aina 6 ja puoleen.
    Lohko on 2 pultti johon olen hankkinut ala- sekä yläpään kehät.

    Pitäiskö ensin kysyä Artsilta tarpeellisuudesta niin osaisi olla -järkevämpi-:eek: sitten.. nyt.. ihan.. kohta osia sisään jätettäessä.

    Mihinkäs Camaron kuvien mukaisia hoikkia mäntia ja veivejä tarvitaan.
    Mun oli ihan toiselta planeetalta.
    Taidat olla fiilistelijä..:cool:
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Valmiiksi tasapainotettuja stroukkisatseja on aika montakin laitettu sellasenaan, ja joillakin ajeltu aika paljonkin.
    Liiasta tarkkuudesta ei tietenkään ole haittaa, mutta 1-2 gramman tarkkuuskin on oikein hyvä kun vertaa että orggiksena heittoa voi olla helposti 10 kertaa enemmänkin.
     
    janihei, Hupeli, Concarne ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!