MOOTTORIN PUHDISTUS

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kime-81, 27.5.2003.

  1. kime-81

    kime-81 1st gear

    Milläköhän konstilla/aineella vois puhdistaa koneen sisuksia(öljykanavat lähinnä) ku ei raaski purkaa toimivaa mottia öljypohjaa ja venttiilikoppia enempää ku on noi tiivisteet niin pirun kalliita??
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Jotkut hurjat pistää polttöljyä moottoriöljyn tilalle tai 50/50 seoksena. Sitten käytetään konetta jonkin aikaa ja öljyt vaihtoon. En tiedä onko joskus tulos ollut jopa toivotunlainen, mutta kannttaa varautua siihen että joudut joka tapauksessa avaamaan koneen vaihtamaan muutakin kuin tiivisteet! Eli siis en suosittele, muutoin kuin viimeisenä keinona (ennen koneremppaa).

    Jos kone kerran toimii OK, niin eipä niitä kanavia silloin tarvi putsata, pesevät moottoriöljyt kyllä hiljakseen pesee kanavia. Kerralla liikkeelle lähtevät suuret paskamäärät aiheuttavat melko varmasti tuhoa.

    Joissakin tapauksissa nostajien kanaviin voi päästä käsiksi vauhtipyörän takaa suojatulpat avaamalla.
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Yks tyyppi teki piilofarmiin seuraavasti: venakopat ja imusarja pois ja öljyproppu irti, sitten liuotinpesua koneeseen ja painepesurilla kuumaa vettä perään niin monasti että piet irtosi. Kuivaus ja kasaus ja öljyä koneeseen, kuumaksi käyttö ja uudet öölit ja suodatin. Ei tietenkään putsaa kanavia mutta paksut möhnät pinnoilta lähti eikä konekaan leiponut jumiin.
     
  4. cuda69

    cuda69 Gearhead

    sen polttoöljyn kans voi käydä niin että se pehmentää stefat ym ja sen jälkeen kusee joka
    saumasta.samoin monet liuottimet tekee sen.
    aspon liuotinpesu on ainakin semmosta ettei mulla ole stefat kärsiny sen käytöstä.
     
  5. koni

    koni 1st gear

    Amerikassa lorauttavat ATF:ää moottoriöljyn joukkoon, sillä kuulemma paska irtoaa. Auttaa kuulemma monasti rapiseviin venttiilin nostajiinkin..
    Itsellä ei ole kokemusta moisesta toiminnasta.
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Meillä tehdään öljytilan pesut Forté:lla. Toimii hyvin! Hydraulinostajat hiljenee kun paska poistuu. Käsittelyn jälkeen uudet öljyt ja suodatin!!!
     
  7. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mä putsasin lamppuöljyllä niin, että kaadoin litran koneeseen, annoin käydä lämpimäksi, ja valutin öljyt pois. Satuin ottamaan tossa öljypohjan pois jokunen sata kilsaa putsauksen jälkeen. Öljypohjan pohjassa 2 kourallista semmosta kuraa että oksat pois. ja sit ylimääräset tiivisteliimat on valunu öljypohjaan kans.
    Eli enpä suosittele moista operaatiota. vaihtaa öljyjä vaan himpun useammin, kun kerralla yrittää putsata.
     
  8. cosworthman

    cosworthman Gearhead

    Mä putsasin cossun koneen fortella ja venttilinnostimet hiljeni..
     
  9. fisu

    fisu Gearhead

    nissandassenista saatiin joskus savutus lakkaamaan tuolla löpö-tempulla, öljyt pois ja 4l löpöä tilalle, muutama minuutti varovaista kierrättelyä ja uuvet öilit tilalle.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    mitä/mistä sitä fortea saa?
     
  11. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

  12. lake ender

    lake ender Gearhead

    Fortehan on suurimmaksi osaksi liuotinbensaa, mutta auttaa ja ei tartte pelätä stefojen ja tiivisteiden kanssa.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Myyvätkö tuota yksityisellekkin?
     
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Mitä sä tolla tarkotat, jos rahaa on riittävästi, kaikki on kaupan!
    Eli kyllä meiltä saa kuka vaan Fortéa rahalla!
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    No, kun tuolla tuotteen kotisivulla sanottiin, että vain valtuutettu huoltoliike saa käyttää kyseistä ainetta niin siitä tuli mieleen, että saako kaupasta laisinkaan.
     
  16. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Viitaten edelliseen vastaukseeni: jos asiakkaalla on rahaa, kaikki on kaupan!!!
    Ei joku maahantuoja pysty estämään tuotteiden myyntiä, voivat vain suositella että tuotetta käyttäisivät vain ammatti-ihmiset. Nimittäin moottorin öljytilan puhdistusaine (Motor Flush) alentaa öljyn viskositeettiä ja jos moottoria käsittelyn aikana kuormitetaan (eli jos autolla ajetaan!) on siitä seurauksena kiertokangenlaakerien tuho!! Mutta jos noudatat suullisia käyttöohjeita, ei pitäisi olla mitään hätää.
    Ja jos on mitään hätää, moottori olikin jo korjauskunnossa!!!!
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä se maahantuoja Tecalemit myy itsekin vähittäismyyntinä niitä Fortejansa. Vähän pitkin hampain kylläkin. Kokemusta on.
     
  18. hietala81

    hietala81 1st gear

    mää ainaskin aattelin kokeilla tota STP:n moottorin puhdistus töhnää heittää öljyn sekaan, käyttää vartin ja roppu auki, eiköhän karsta ym. paskat poistu.
     
  19. Tintti

    Tintti 1st gear

    Koni mainitsi atf:stä ja siitä että se putsaa konetta ja poistaa venttiileistä rapinaa, mites toi käytännössä toimii? Voitko sitä laittaa tavallisen öljyn kanssa ennen öljynvaihtoa(?) kun mulla on niin vanha kone että vaarana on sieltä irtoava moska tms, törky tukkii kaikki kanavat, tarkoituksena olis saada jumittava venttiilikoneisto herkisteltyä, nyt on rapinaa omiksi tarpeiksi ja venat kun tahtovat lotista imupuolelta ihan kivasti. Onko mitään muuta konstia ennen venttiilien säätämistä ko, juttuun mitä joku muukin kuin naapurinmies tai kummin kaima olis kokeillu ihan hereillä ollessaan?
     
  20. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tuollalailla tehden kannattaa varmistua että kaikki puhdistusaineet kanssa varmasti poistuu koneesta! Me nimittäin ostettiin yks kone vammasena ja oikuttelua tutkittaessa selvis että ainakin sen öljyt oli laimentunut ihan litkuksi. Kysyttiin sitten edelliseltä omistajalta onko sillä mitään tietoa asiasta ja se kertoi tehneensä moisia putsausjuttuja löpöllä ja itelle jäi vahva epäilys että putsauksen jälkeen ne oli varmaankin laskettu vaan ropusta pihalle jolloin sinne sittemmin laitetut öljyt oli laimentuneet koneeseen vielä jääneellä löpöllä (sitä nimittäin jää silloin sinne aika tavalla).
    Konetta tutkittaessa epäiltiin ensin tietty että olisko bensaa päässy öljyn sekaan, mutta samalla kun vammat koneistutettiin kuntoon niin siitä tarkastettiin kaikki mahdollinen eikä mitään moista aiheuttavaa vauriota löytynyt eli todennäköisesti se pannu oli alkanut poikia edellisellä omistajalla tuon pesun "ansiosta" (kireä isolohko rankoilla nostajilla jne. jolloin voitelu ei ollut enää pelannut kunnolla eikä myöskään nostajat pystynyt toimimaan niinkuin pitäis ja sitä rataa).
    Kuulostaa rankalta mutta mitään muuta vikaa ja syytä sen koneen toimimattomuudelle ei oo hakemallakaan löytynyt. No, kohta se on taas nipussa uudelleen koneistettuna, laakeroituna jne. niin sittenhän sen näkee.
     

Kerro tästä muillekin!