Moottorin sisäpuolella maalia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja chevy 2, 19.2.2025.

  1. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Saako mistään enään semmoista maalia mikä oikeasti pysyy koneen sisäpuolisissa pinnoissa.
    Ennemmin oli esim Glyptal mutta sitä en Suomesta ole enää löytänyt.
     
  2. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    En osaa vastata kysymykseesi, mutta minulla on vastakysymys: Miksi moottori tarvitsee maalauksen sisäpuolelta..?
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Inerta 51 on teollisuusepoksi, joka on takoitettu myös polttoainesäiliöihin ja öljytiloihin. Toihan pysyy kyllä mutta onko se lohko niin puhdas/rasvaton että pohjat on kunnossa tartunnalle?
    On tuolla tullut maalattua pellistä/levystä tehtyjä juttuja jotka on öljyssä, mutta valurautaa en ole maalannut. Vaatiikohan se valuraudan uunituksen että rasvat palaa pois?
     
  4. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    kyseessä on lohko minkä puhtaaksipuhaltaja epähuomiossa maalasi epoksilla ympäriinsä.
    Sen jälkeen se meni hiekkapuhallukseen ja sen pinnan päälle olis hyvä vetää jotain.
    Ei ruostumisen takia vaan pinann sulkemiseksi ja pikkasen öljyn paluun parannkseen.
     
  5. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Pitää varmaan tuota Inertaa kokeilla.
    Lohko on aika hyvin rasvoista putsattu,ja putsataan vielä enemmänkin mutta joku pinnoite olis hyvä saada.
     
  6. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Eno laitto lättiksen lohkoon Glyptalia, en tiiä mistä se sitä tilasi ulkomailta mutta se pysy hyvin. Ei ollu ongelmia tuoda tänne, mut on siitä vähän yli 10 vuotta aikaa.
     
  7. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Onko kellään mitään faktaa tms testiä nähnyt tästä että kuin paljon se öljy valuu paremmin valetulla vs maalatulla pinnalla? Itse mieltänyt asian niin, että kun pinta on jo öljyssä, niin öljy valuu ns öljyn päällä. Olis siis mielenkiintoinen nähdä joku artikkeli tms aiheesta.
     
  8. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    itse en usko öljyn valuvuuden NIIN paljoa muuttuvan että pelkästään sen takia.
    Se kyllä myös eristää lämmönsiirtoa lohkoon hiukan jos haluaa kaikia pikkujuttuja ajatella,mutta tässä tapauksessa suurin ajatus on saada pinta suljettua puhalluksen jäljiltä.Nimenomaan sisäpuolelta.
     
  9. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

  10. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Olisiko pinta varsinaisesti "avautunut" puhalluksessa? Onhan se sellainen jotenkin pinnattoman oloinen, mutta kuitenkin kun vaikka kevyesti hiaisee tai esim. puukon terällä pyyhkäisee, niin heti muuttuu kiiltäväksi. Sellaisen perustelun olen kuullut tehtaan maalaukselle, että valuhiekat ym. kököt tarttuvat kiinni eivätkä mene laakerin väliin. Puhalletusta lohkosta ei varmaankaan enää mitään irtoa, kunhan vaan saa öljy- ym. kanavat putsattua hiekasta. Toki voihan sen maalata jos siltä tuntuu. Olen yhden lohkon puhaltanut, en maalannut ja moottori toimii edelleen.
     
  11. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Ei välttämättä,pitää kokeilla tuo "puukkotesti".Se juurikin on niin pinnattoman oloinen.
    Jos en tuota aiemmin mainittua Temaduria laita,pitää pyyhkäistä siihen öljyä pintaan.
    Mulle joskus puhallettiin lasikuulalla yks lohko,puhalteluun ja harjoilla rassaaamiseen meni reipas tovi mutta ikinä ei ollut siinä ongelmaa,enkä usko että tässäkään tulisi sitä ongelmaa.
     
  12. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Hiekkavalun pintaan puukkotesti ei tietenkään oikein toimi kun pinnassa on isompaakin röpöä. Joku hiekkapuhallettu sileämpi esim. koneistettu pinta muuttuu kiiltävksi melko kevyellä hinkkaamisella.
     
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Meillä töissähiekkapuhallettiin letukan 427 lohko, sen jälkeen sitä peseskeltiin tuntikausia, availtiin proput ja kaikki mahdolliset kanavat rassattiin, uudet kamat sisään, ja muutaman tuhannen kilometrin jälkeen uusiksi meni laakerit, jakopää, öljypumppu, nokka+ nostajat, männät ja jotain muuta pientä, eli muistakaa pesu ja pesu ja kerran vielä pesu.
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minäkin ostin rempatun alakerran, koneistamon kasaama, kuitit ja kaikki.
    Lyötiin kannet ja hilut päälle, porakoneella öljynpaineet ja ekalla starttiyrityksellä jumiin.
    Puhallettu ja maalattu lohko kyseessä, ei mennyt onneksi kuin runkolaakerit uusiksi.
     
  15. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos nyt jostain syystä maali irtoaa ja tukkii imusihdin, niin eihän se kivalta tunnu. Maalauksella en näe mitään käytännön hyötyä.
     
  16. TimoT

    TimoT Gearhead

    Raskaassa kalustossa tuota valurautaosien sisäpuolista maalausta on käytetty vuosikymmeniä, olen duunissa katsellut lukuisia lohkoja, vaihteistoja ja periä, mitkä maalattu sisäpuolelta, se ei ole koskaan selvinnyt millä ne on maalattu, joskus esitetty, että tuota Glyptalia olisi ollut myös keltaisena, nyt kävin hallissa kattelemassa, pikkuräpsyjä ei ole ennenkään maalattu, mutta näytti myös C32 (https://en.wikipedia.org/wiki/Caterpillar_C32)
    valupinnalla sisältä, siinä taas joku ingenjööran saanut kehityspalkkion itelleen, kun on keksinyt säästää ja jättää sisukset paljaaksi.
     
  17. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Miksi meni jumiin?Koneistamossa jäänyt metallia koneeseen?
    Vai maali tukkinut sihdin?
     
  18. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Siinä ilmeisimmin haetu tuota ennemmin mainittua valuhiekan esiintuloa.
    Glyptalia isossa maassa käyttävät,hyvällä menestyksellä,vaan kiitos kaikkien säännöksien,sitäkään ei Suomesta saa...
     
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niin joo, puhallettu lohko ja öljykanaviin jäänyt sitä puhallusjätettä eli metallikuulaa tässä tapauksessa. Ne kiilasi runkolaakereiden väliin.
     
  20. TimoT

    TimoT Gearhead

    Näin minäkin olen asian itselleni selittänyt, isoissa perämurikoissa näkyy hyvin miten ne on maalattu/pinnoitettu ennen poskilaakeripukkien yms. koneistusta ja se kama on tiukassa kiinni, ei lähde mihinkään pesukoneessakaan, ulkopintojen maalit alkaa kesiä irti kun osat käy tiskikoneessa.
    kysyin sähkäriltä, että mitä kamaa ne laittaa käämeihin, se on ollut jotain Koivusen myymää sprayta, ei uskonut sen olevan sopivaa tähän käyttöön.
     
    chevy 2 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!