Moottorin sisäpuolinen pesu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rooroo1, 28.2.2017.

  1. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Moottorin sisäpuolisesta pesusta ja kertymien liuottelusta Esim. löpöllä tai millä tahansa tavalla oli tarkoitus saada keskustelua aikaan. Eli en nyt tarkoita remontin yhteydessä luonnollisesti tehtävää puhdistusta vaan vaikkapa öljynvaihdon yhteydessä jos joku tekee poppakonsteja. Venttiilikoppaa tuossa jokin aika sitten auoin oldsista ja se oli aika tuhdissa mämmissä joten tämä aihe on ollut mielessä.

    Eli konsteja ja keskustelua puolesta tai vastaan jos saataisi tänne?
     
  2. rb

    rb Double Gearhead

  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Dieseliä litra sekaan ja vartti käyttöä. Ei ajoa. Toimii.

    Oikeen pahaan voi tehdä pari kertaa ja huuhtasta vaikka ulos tulleella öljyllä uudestaan.


    Omalla vastuulla mutta itse käytän joka öljynvaihdossa dieselit koneeseen oli auto mikä vaan.


    Toki voi täyttää korkkia myöden dieselilä ja antaa pari päivää seistä ja ei käynnistää. Venttiilikopista mämmit ensin mekaanisesti pois.
     
  4. rb

    rb Double Gearhead

    Joo........ sorry.

    Toi mun linkki oli enempi lohkon pesuun.
     
  5. Toope

    Toope 2nd gear

    Itte oon löpöä laittanu n.15% öljytilavuudesta ja korotettua tyhjäkäyntiä n.20min, sit huuhtonu viel jollain halpisöljyillä ja pikku tyhmäkäynnit perään. Suodattimen vaihto ja ajoöljyt sisään. Paskat tullu kiitettävästi ulos koneesta.
     
    440Mag tykkää tästä.
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Muistan kun isä aikoinaan 70-80 luvulla pesi koneen öljyn vaihdon yhteydessä laskemalla öljyt pois ja laittamalla 5 litraa löpöä ja pitkät starttaukset ilman tulppia.
    Ihmeteltiin miten mustaa paskaa koneista aina irtosi. Sen ajan bensoissa saattoi olla vähän enemmän epäpuhtauksia. Tuttujenkin autoja oli meillä välillä laitettavana. Koskaan ei koneita hajonnut sen takia, että mömmöt olis lähtenyt liikkeelle seinämistä ja tukinnut öljykanavat, kun huuhtelut tehtiin suodatin paikoillaan.
    Joskus oon pessyt jonkun koneen forten litkulla, mutta luulen, että tuo Karpovin dieseliä öljyn sekaan ajaa saman asian, halvemalla.
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Töissä fortella tehny ja täytyy sanoa että on kovaa kampetta! Paria kilpailevaa valmistetta kokeiltu kanssa mutta forte ollut paras. Johan se haiseekin niin pahalle että pakkohan sen on tehota :poff:
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Forte vaan kallista vs löpö.
     
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    No juu, mutta eipä sillä yleensä oo joutunu tekemään ku kerran ni onko se nyt sitten enää siihen suhteutettuna kallista? ;)
     
  10. MJF

    MJF Double Gearhead

    Forte tosiaan haisee aika pahalle. Yhteen ylänokkakoneeseen kaadoin sen enepiä ajattelematta pimeässä ja käynnissä ollessa, nokka nakkeli sitä sitten pitkin konehuonetta, raitisilmasuodattimeen yms :D
     
  11. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    Onko kellään kokemusta Motonetin tuotteesta? Motox moottorin sisäpesuaine 500 ml. tuote nro 60-8182 hinta 5,90€
     
  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Oon kokeillu motonettilaista ja valvolinee, ohentaa kyl öljyä ja ulostaa pikimustaa kuraa. Eli vissiin toimii.

    Tarkennetaan vielä että moottoriin oon kokeillut, en itseeni. :)
     
  13. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Juu. Täytyy tossa öljynvaihdon yhteydessä tehdä kun saattaa olla aika reippaasti tota mämmiä muuallakin koneessa kun venttiilikopissa. Tota konetta ei välttämättä ole auottu liiemmin tehtaan jäljiltä, en tiedä sitten onko sen kummemmin liuoteltu kertymiäkään koskaan.
     
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Silloin, kun käytettyjä koneita tuli jenkeistä konttikaupalla, oli joukossa sellaisia, joihin ei oltu koskaan vaihdettu öljyjä, ja jälki oli myös sen mukaista, esim. venttiilinjousia ei möhnän seasta näkynyt, vain hiukan keinuvipuja, eli tuossa vaiheessa ei kannata pahemmin huuhdella, paskat löytyy imusiivilästä, eli vaatii hiukan rankempaa toimintaa mämmin poisto.
     
  15. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    oon tulpanreijistä täytelly sylkyt dieselillä. pyöritelly startilla ja taas täytelly ja jatkanu juttua ainakin toistakymmentä kertaa. n. viikon rulijanssi. tavoitteena on usein ollu rehabilitoida edes osittain mäntien renkaita. olen mitannu purkkapaineet ennen ja jälkeen huuhtelun ja merkittäviä eroja on syntynyt. siis purkka on voinut sylkyssä nousta jopa baarin!
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei ei ei. Käyttäkää lampaat fortea ja muita merkkitavaroita. Liian kallista kokeilla ensin löpöllä olisiko se auttanut. Suoraan vaan satasen aineet sisään oli auton arvo sama tai ei.
     
  17. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jos sniidulinjalle lähetään niin eikös pöö o vielä halvempaa. :)
     
    Herje tykkää tästä.
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikös löpö oo pöö?
     
  19. Anza

    Anza Gearhead

    Mun mielestä noita huuhteluaineita ei kannata käyttää uudemmissa moottoreissa missä säätyviä nokan ajoituksia, vanoksia ja jakoketjun / jakohihnan kiristyksiä yms.. Parempi vaan varovasti ajella ja vaihdella öljyjä vähän tiheämmin. Liuottimet kun lyö koneeseen ja se mänkki kun lähtee liikkeelle niin varmasti on noi hydrauliikan tarkkuudella toimivat osat jumissa.

    Eli paremmin toimii kun ajelee vaan sen mitä on ajoa jäljellä. Toi männänrenkaiden huuhtelu ja startilla pyörittäminen eri juttu.

    Joko valitsee jo alunperin sellaisen ajopelin, missä öljyt vaihdeltu säännöllisesti. Tai mikä estää purkamasta ja puhdistamasta jankkiintunutta konetta. Samalla vaihtaa kuluvat osat ja taas matka jatkuu.
     
  20. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    laittaa tomaattiöljyä 5 prossaa ja vaihtelee suodatinta tiheämmin
     

Kerro tästä muillekin!