Moottorin tasapainoitus

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 26.10.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mikä firma suomessa suorittaa V8-koneen tasapainoituksia ammattitaidolla ja kohtuu nopeasti. Hinta esimerkkejä? Pitääkö männät olla kangista irti? T:Epätietoinen
     
  2. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    lahden kansityö.
    asiallista porukkaa,aikataulut pitää ja hintakaan ei tapa.'
    ainakin mulle tekivät ok duunia,,,
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Niin mitä se maksoi sbc:hen chevy II? Ei kai niitä mäntiä tarvitte irti rutistella?
     
  4. veekasi

    veekasi Gearhead

    Tasapainotuksesta: Männät irti kangista, punnitaan männät,tapit,sokat,renkaat,eli kangessa kiinni olevat osat. Sit tasapainotetaan kangen molemmat päät. Lasketaan tasapainotuspainot(bobweight). Kampura hiluineen(dampperi,vetolevy/turbiini jos ulkoisesti tasap) tasapainotuskoneeseen ja sit poraillaan reikiä(voi joutua lisäämään matskua) limppuihin, ja avot alle 2g epätasapainoa. Eiköhän se jotenkin noin mennyt. Useimmat moottorikoneistamot tekee, ite käytän R-koneistusta Keravalla, tehneet hyvää jälkeä. Hintaa en muista=aivan sama, ei niissä isoja eroja ollut eri koneistamojen kesken.
     
  5. 68corvette

    68corvette Gearhead

    pikkulohkon painotus oli 142€
    ja muutama kymppi päälle jos puntittaa erikseen vauhtipyörän.
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Missä puntitit tohon hintaan? Ilmeisesti pelkkä akseli, jos mukana veivit ja männät, niin varmaan sossussa?
     
  7. Jevil

    Jevil 3rd gear

    Täällä Vaasassa ei kuulemma mikään koneistamo tee, koska niiltä puuttuu tarvittavat työkalut/lisäosat. Esim. Hiomo Isokangas lähettelee V8:t tasapinotettavaksi GT-Motoriin Pitäjänmäelle Helsinkiin. Onkos se hyvä paikka?
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    GT motorsissa olen omat taspainoitukseni teettänyt. On ne rojut sisällä pysyneet, mutta kuten vissiin joka koneistamosta, niin tuostakin olen kuullut myös negatiivista palautetta. Samoin R:stä. Eli, tekevälle toisinaan sattuu ja on hyvä jos ite tietää miten homma pitää tehdä, että voi tarvittaessa vähän opastaa.
     
  9. 68corvette

    68corvette Gearhead

    mopemanille..
    toi puntituksen hinta oli jo tasapainotetuilla veiveillä ja samanpainoisilla männillä.. akselina 383sbc stroukki akseli.

    tiskiltä kysyin hinnan kun kävin kenttiläisen lohkon noutamassa R-koneistuksessa.

    en täysin ymmärtänyt tota sossu painotusta mutta ilmeisesti joku hassu vitsi..
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Meinaan vaan, että jos ne tohon hintaan olis puntittanut veivit ja männätkin, niin se olis ollut sossun hommia eikä liikelaitoksen. Mutta tota luokkaa se kampuran puntitus on myös GT motorsissa.
     
  11. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Hieman ehkä jo ohi aiheen mutta onko tavallisen katu moottorin tasapainotuksesta suurempaa käytännön hyötyä? Taitaa olla siis vähän kestävämpi???
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ehkä se lisää kestoikää ja vähentää väeinöitä, ja onhan se sellasta "blueprinttausta" joka pikkasen antaa myös tehoa ja saa koneen käymään nätimmin. Moparin raamatun mukaan koneet on jo tehtaalla tasapainotettu ja sen pitäis riittää jos käytetään vakio, tai niiden painosia osia. Noi mitä mä oon puntitellut on heitellyt aika paljon, pahimmissa jopa 70 grammaa eroa keveimmän ja raskaimman veivin välillä. Eli jos se riittää, tai edes puolet siitä, niin liekö toi aivan gramman päälle. Samoin siinä painotuksessa oletetaan mm. öljylle tietty paino joka voi olla, tai voi olla olematta lähellä totuutta. Kantsiiko siinä tapauskessa niitä painoja ylen tarkkaan hieroa? Jenkeissä jotkut pajat puntittavat tarkoituksella joko yli tai ali ton normaali bobweightin, siihenkin niillä lienee joku syy, ehkä olevinaan? Ja lopuks, mä vein kolme kertaa saman kampuran puntitettavaks samoilla osilla, ja joka kerta puntitusta muutettiin vaikka bob weight säilyi samana. Ei mitään hirveitä, mutta silti.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kuinka paljon tasapainoitettu vakiokone tapaa heilua käydessään tyhjäkäyntiä. Minulla näyttäisi että kone on tasapainoitettu, mutta kyllä se vähän heilutti koko autoa tyhjäkäynnillä. Kierroksilla ei kuitenkaan huomannut mitään.
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei se tasapanotus poista moottorin hielumista, siihen vaikuttaa se miten hyvin moottori käy. Etenkin tiukalla nokalla varustettu moottori yleensä tahtoo käydä vähän huonosti tyhjäkäyntiä ja heiluu kyllä vaikka olis kunka tasapainossa.
     
  15. WBBC

    WBBC Gearhead

    Ja sitten jos joutuu vaihtamaan tasapainoitettuun koneeseen myöhemmin dampperin, vetolevyn tai vauhtipyörän niin taas ollaan epätasapainossa? ei tosin koske kaikkia konetyyppejä.
     
  16. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Viitsitkös vähän valaista tuota bobweight-käsitettä. Fordiin olevissa kampuroissa näkyy olevan 1800g bobweight. Ulkoisesti tasapainotettavan paketin "epätasapaino" on 28,2 unssia tai 50 unssia. Miten nuo unssit ja bobweight suhtautuvat toisiinsa?

    Toisaalta 289 HiPossa oli sellainen lisäpuntti, mutta siitä todetaan
    http://www.hipomustang.com/images/hipoeng/
    että
    The weight is a minor mystery. Ford says the external weighting on the HiPo is 28.2 oz-in, just like the ordinary 289. They also sold the HiPo damper to use on an ordinary 289, and they did *not* specify the use of the HiPo bob weight with the HiPo damper! It seemed to work fine. The HiPo crankshaft was an ordinary cast iron 289 crank, no special machining was claimed.
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Veekasikoneen kampiakseli tasapainoitetaan normaalisti siten, että ensiksi männät tehdään saman painoisiksi ja kiertokanget jotka painotetaan erikseen ylä- ja alapäästä. Eli kaikkien ylä- ja alapäät ja sitä kautta kokonaispaino ovat samoja. Kampiakseliin kiinitetään tasapainotuksen ajaksi ns. bob weightit markkeeraamaan noita liikkuvia osia.

    Bob weight muodostetaan siten, että kiertokangen alapään massa tulee kokonaan, ja kiertokangen yläpään massasta puolet. Eli yhdelle kaulalle tulee 2x laakerien ja 2X kiertokangen alapään paino + arvioitu öljyn paino, ja 1x kirtokangen yläpään, männäntapin, lukkojen, männän ja männänrenkaiden paino.

    Noita puntteja siis kiinnitetään kiertokanegen kauloille neljä kappaletta ja senjälkeen akseli tasapainoitetaan koneessa. Kasikoneen kampurassa on vastapainot joita limpuiksikin kutsutaan. Noiden limppujen painoa sitten muutetaan, jotta akseli saadaan tasapainoon. Joissakin tapauksissa noiden limppujen massa ei riitä saattamaan liikkuvia osia tasapainoon. Koska niihin on aika hankala lisätä painoa, turvaudutaan niissä tapauksissa usein ulkopuoliseen tasapainoitukseen, eli tuo puuttuva tasapaino lisätään joko vetolevyyn/vauhtipyörään tai damperiin, tai molempiin.

    Tajuskohan tosta jotain, ja tulikohan suunnilleen oikein?
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ok. Mutta,, eli jos kammelle on annettu bobweight 1800g, niin mistäs se kammen tekijä tietää, minkä painoiset veivit ja männät siihen laitetaan. Mäntä noin puoli kiloa *2 =kilo, veivit olisivat 2*ala ja 1* ylä = 800g. Niin kait sitten.
     
  19. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Tuo olin siis minä. Noita veivin pituuksia muutellaan ja samalla tietty muuttuu männäntapin korkeus ja männän paino, vaikuttavatko ne paljon?

    Tai toisin sanoen, jos punnitsen männät ja veivit ja pääsen suht' lähelle tuota 1800g painoa, niin tasapainotusta ei tarvita alle 6000rpm koneessa.
     
  20. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Jos se kampura on puntitettu 1800 gramman bob weightille, niin silloin periaatteessa riittää jos saat oman bobweightin muokattua siihen. Tarkistuttaisin sen kuitenkin. Jos veivin pituutta muutetaan, niin silloin yleensä muuttuu myös ylä/alapäänpainot. Jos siinäkin pystyy sen bob weihtin pitämään samana (männäthän siinä kevenee yleensä jos veivi pitenee), niin silloin ei uutta tasapainotusta tarvita.
     

Kerro tästä muillekin!