moottorin tunnistaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja juhhi, 1.11.2006.

  1. juhhi

    juhhi Gearhead

    Miten erottaa visuaalisesti toisistaan esim chevyn 305, 350, ja 400?
    Entäs moparin 318, 340 ja 360 moottorit?
     
  2. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Chevyn koneiden osalta pikku vinkkejä,jollei ole numero kirjoja käsillä mistä selviää tarkempi malli,niin 305 koneessa helpoin on jakopään koppa-ajoitusmerkki näkyy ylhäältä päin kun katsoo vesipumpun välistä dampperin kehälle, kun taas 350:ssä ajoitusmerkki on ns.normaalilla paikalla Dampperin kehällä n.klo kahden kohdalla,400:ssa taitaa olla usein lohkon kupeessa molemmin puolin 3 vesiroppua?
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Äkki vilkaisulla ei ainakaan 305/350 konetta erota mitenkään,mutta tarkemmin katsellessa 305 koneessa on valumerkintä 5.0L joka on monille tullut "yllätyksenä" 350:n sijasta :soosoo:
    Tuosta 400 ei oo muuta kokemusta kuin "näyttää pikkulohkoselle" :eek:
    Löytyyhän noista sitten eroavaisuuksia päällekin päin kun tarkemmin niitä tutkii!
    Sama pikkasen pätee noihin moppen pikkulohkoihin eli kaikki näyttää ensivilkaisulla samalta,mutta irrallaan ollessa noissa on kuitenkin selvät valumerkinnät 318,340 ja 360!
    Niin ja sama on fordinkin windsoreissa päälle päin tunnistettaessa,viime syksynä meni melkein koko yö et selvis tuliko ostettua 302 351:n sijasta,mut ei kyllä se oli 351w :D
     
  4. juhhi

    juhhi Gearhead

    mietin vaan että on pikkasen eri asia hommata auto 400:lla todetakseen jälkeenpäin että jaapa, siinä onkin 305...
    ja että autossa olisi 360 340 sijaan...
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Aivan ja siitä syystä jäi yks auto "käsiin" kun kaverit ostivat 350:nä ja sit totesin kun näin auton et muuten hyvä mut 305,siinä vaiheessa sit innostus lopahti ja moinen krematorio tuli sit mulle :D
    Moparin kohdalla kyllä tulis katsottua tarkasti,kun jo lähteissä epäilisin et ei oo 340. Toisin päin ei riemulla rajaa jos 360 paljastuisikin 340:ksi tai vastaavasti 305 paljastuisi 400:ksi :D
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mopareissa on lohkossa valunumero, josta tilavuus selviää, se on siinä yleensä varsinaisen valunumeron perässä ,273, 318, 340 tai 360, ja tilavuus selviää myös varsinaisesta valunumerosta kun kaikilla tilavuuksilla on omat lohkonsa.
     
  7. valtope

    valtope Gearhead

    Moi

    Chevy SB tunnistus paras tehdä valunumeron perusteella, ja jos on mottia menossa kattoon, syytä ottaa dokumentti mukaan vaikka tulostettuna. Löytyy oheisesta osoitteesta:

    http://www.mortec.com/castnum.htm

    Lohkojen vesiroppujen laskeminen , 2/4-bolt pukit siitä perustellen on paskapuhetta.

    Mulla on 3 kpl SB 400 lohkoja, kahdessa 3 roppua per puoli, yhdessä 2.
    kaikki 2-bolt versioita, ja eri valunumerolla.

    SB 400:en tunnistaa lohkonumerosta, ja siitä että std-dampperissa on "kolo" jakopäänkopan puolella, tasapainotusta varten.

    Huom. muista,että joku on voinut laittaa SB-400 dampperin vaikka 350:n akseliin.
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    leetukallahan hommaa pikkasen vaikeutta, että samaa lohkovalua on voitu käyttää vaikka 302, 327 ja 350 moteissa?
     
  9. kime2

    kime2 Gearhead

    Vaikeuttaapa hyvinkin ja vielä 307 on myös ihan saman näköinen,käyttäen vaan eri valunumeroa!
     
  10. juhhi

    juhhi Gearhead

    Ok. Tunnistaminen siis erittäin vaikeaa. Moottorin koko selviää siis varmasti kannet ja öljypohja irrottamalla. Selasin nopeasti valtopen antamaa linkkiä, ja totesin samalla castingnumberilla on 2 ja 4 pulttisia lohkoja...
     
  11. kime2

    kime2 Gearhead

    Jep! Samoja valunumeroita tosiaan käytetään letukan koneissa 302,327 ja 350 ja tuo 307:kin poikkeaa vaan hieman valunumeroltaan :(
     
  12. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Itsellenikin kävi tuuri kun kerran ostin irrallisen moottorin... Kaveri myi sen 350cid koneena...
    Vein koneen laitettavaksi ja korjaamon asentaja totesi konetta kyydistä nostaessa että täähän on 400:nen...
    Näki juuri tuosta dampperista, ja varmisti sitten myöhemmin numeroista mistä ja miltä vuodelta peräisin.

    :soosoo: Harmittaa vieläkin kun myin sen koneen pois korjaamon kautta jo ennen kunnostuksen aloittamista ... Ja ostin tuon :mad: diisselikoneen.
    Korjaus olisi maksanut saman kuin tuo kunnostettu diisseli, mutta ajattelin että olisi taloudellisempi ajaa...
    Ja ei tosiaan paljoa polttoainetta kulu kun harvoin toimii.
     
  13. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    307 on olssin kone ja aivan erinäköinen.
     
  14. Nutlass

    Nutlass Gearhead

    Chevylläkin on 307.
     
  15. paja1

    paja1 Double Gearhead

    ja onhan chevyllä ollu joskus 302 myös... tosin harvinainen se kyllä on :eek: tais olla 60-luvun lopulla...
     
  16. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    No niinpä näkyi olevan. Anteeksi kommenttini ylempänä. :oops:

    Joltain Chevy foorumilta napattu tieto

    the 307 is a 283 block with a 327 crank (3.875" X 3.250") You'll more than likely run into the same problem as I outlined for lamey on this thread as far as counterweight/web interference with a 350 or 400 crank in a 283 block.A 307 in³ (5.0 L) version was produced from 1968 through 1973. Engine bore was 3.875 in (98.4 mm) with a 3.25 stroke.


    Tämä on hyvä tiedonlähde monee äkkinäiseen.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_ ... engine#307

    The 307 replaced the 283 in Chevrolet cars and produced 200 hp (149 kW) SAE gross in the 1960s. The later emissions-modified versions produced just 115 hp (86 kW) SAE net, giving the engine one of the lowest power-per-displacement ratings of all time. Chevrolet never produced a high-performance version of this motor.


    (Chevrolet produced for Outboard Marine Corporation, a high-performance marinized 307, rated at 235 and 245 hp SAE gross, depending on year, that shipped with the Corvette/Z-28's cast aluminum valve covers and Rochester QuadraJet carb. Chevy also built other versions of the OMC 307 rated at 210, 215 and 225 horsepower SAE gross.)

    The 307 was also unique in the fact that its casting alloy had a very low nickel content making it relatively soft. Due to this fact, this engine has low value among rebuilders because of reduced longevity


    ja onhan chevyllä ollu joskus 302 myös... tosin harvinainen se kyllä on tais olla 60-luvun lopulla... Tuolta http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_ ... engine#302 löytyi tieto 302:stakin
     
  17. kime2

    kime2 Gearhead

    Saattuuhan sitä...
     
  18. Korento

    Korento 2nd gear

    löytääkö joku osaava tälle sbc koneelle syvempää tietoa? -69 350/327 se on,mutta kumpi tai mitä tuo toinen numero koneen edessä kertoo lisää.

    [​IMG] [​IMG]
     
  19. Hai

    Hai Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!