Moottorin vaihtamiseen liittyvistä säännöistä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jasca, 25.7.2005.

  1. Jasca

    Jasca 1st gear

  2. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Toi AKEn teksti on ihan asiaa, Spinnerin toimituksen tulkinta taas osoittaa täydellistä lakipykälien tuntemuksen ja sisälukutaidon puutetta.

    Nämä moottorinvaihto ja virityspykälät on oikeasti laissa aika selvästi kirjoitettu (verrattuna moniin muihin lakeihin).

    Säännöthän menee seuraavasti moottoria vaihdettaessa. Moottoria EI saa vaihtaa jos yksikin seuraavista kohdista täyttyy:
    - sen koko ylittää 25% suurimmasta vertailumoottorin koosta.
    - sen paino ylittää 20% painavimman vertailumoottorin painosta.
    - sen teho ylittää 20% tehokkaimman vertailumoottorin tehon.
    - auton paino/tehosuhde on vaihdon jälkeen alle 7kg/kW

    Jos nuo kohdat ovat ok, (ja muut muutoskatsastettavat jutu, kuten jarrut jne.), voi koneen vaihtaa.

    Kun kone on vaihdettu, saa sitä virittää vapaasti, kunhan ei ahda tai vaihda kantta toisenlaiseen. Virittämisessä rajana on paino/tehosuhde 7kg/kW. Jos siis vaihdettu kone on jo juuri ja juuri alle 7kg/kW -asettaman tehorajan, ei sitä paljoa porttailla tai kantta vaihdella, jos halutaan, että kone pysyy laillisena.

    Joka tapauksessa muutoskatsastuksella jo hyväksyttyä konetta saa viritellä siihen rajaan saakka. 20% tehonnousun raja on voimassa vain muutoskatsastuksessa, ei enää sen hyväksymisen jälkeen.
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Siis tarkennuksena: edellisillä ehdoilla koneen vaihto menee muutoskatsastuksella, poikkeusluvalla saa ainakin teoriassa isommankin koneen. Ja tuollaista poikkeusluvalla vaihdettua konetta taas ei saa virittää yhtään vaihdon jälkeen.
     
  4. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Joo siis tää koskee ainoastaan ahtamattomia muutoskatsastuksella muutettavia koneita. Ahdetun koneen virittäminen ei olekaan sallittua, eikä myöskään poikkeusluvalla vaihdetun koneen.
     
  5. 68corvette

    68corvette Gearhead

    huh huh mitä sekoilua spinneriltä =O
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kieltämäti on tullut sekoiltua. Mutta virheistä on opittu! Jatkossa onkin parempi että teen (ja muutkin Spinnerin sällit tekevät) sitä ydinhommaa eli lehteä ja jätän nuo lakitekstien lukemiset & tulkitsemiset niille jotka taas sen osaavat...

    Joku teistä saattaa pohtia, että eihän se niin vaikeaa ole hallita noita pykäliä, mutta kun tuossa eivät ole ainoat pykälät mitä minunkin pitäisi täällä yrittää parhaani mukaan osata. Aika kun on muutenkin yhden miehen toimituksessa kortilla, niin tietoa ei ehdi aina etsimään riittävän pitkään ja silloin niitä virheitä alkaa helposti syntymään. Siksi katsonkin, että on parempi pitää noiden hommien osalta suu jatkossa supussa.

    Tuumailee,

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     

Kerro tästä muillekin!