moottorin vaihto isompaan??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Venom, 1.12.2006.

  1. Venom

    Venom 1st gear

    Mitä sääntöjä siinä on että minkä koneen voi vaihtaa autoon?
    Esim. Jos caminossa on 3,3L V6.. niin minkä kokoisen koneen siihen voi vaihtaa että se on vielä laillinen ja menee rekisteriin?
    Entä pitääkö sen olla chevroletin kone? vai voiko siihen vaihtaa esim dodgen kasin koneen?
     
  2. America

    America Gearhead

    Isoin kone, mitä caminoon saa laittaa on 454 plus siihen vielä 20% päälle, mutta en ole varma saako uudempiin eli 80-luvun caminoihin laittaa noin isoa konetta. Koneenvaihdon yhteydessä pitää vaihtaa alusta ja jarrut tarvittavan hyviksi eli vähintään samanlaiseksi kuin caminossa jossa on jo kasikone vakiona.
    Koneen ei oo pakko olla chevroletin, mutta helpommin se letukan kone sinne menee ja niitä on muutenkin enemmän tarjolla.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    mallisarjan suurimman moottori koon saa ylittää 20 prossaa, alustan ja jarrujen pitää vastata sitä mallia missä moinen moottori on ollut. merkillä ei ole mitään väliä. paino saa ylittyä muistaakseni sen 20 prossaa myös siitä suurimmasta ja teho 25 prossaa, siis jos oikein muistelen.
     
  4. tammercity

    tammercity Gearhead

    Vaihda ensin ja mieti vasta sitten :rotfl:
     
  5. Venom

    Venom 1st gear

    Kiitoksia tiedoista.
    Ne auttaa aika paljon
     
  6. America

    America Gearhead

    Kannattaa kuitenkin soittaa varmuuden vuoksi akeen ja kysäistä asiaa, koska sieltä pitäisi saada varmempaa tietoa.
     
  7. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Viimeaikaisten kokemusten mukaan Akesta saa soittamalla varmemman arvauksen, ei välttämättä tiedon :poff:
    Mut jos en oo ihan väärässä niin pikkukoppasen kamiinan isoin pata oli 350 cid, tehoista mulla ei oo aavistustakaan. Mut tosta laskien maksimi 25% lisäys kokoon tekis enimmillään mahdolliseks vielä 427 isolohkonkin. Kaikki normaalit pikkulohkot saa ilman muuta leimattua, saattaa tosin vaatia jotain muutoksia jarruihin ja jousitukseen tai sit ei. 229 kutvosesta 305 kasiin meni kaverilla ainakin ilman mitään muutoksia kunhan oli katsastuksessa esittää jotain dokumenttia että noi ratkaisevat jutut on molempikoneisissa malleissa samanlaiset. Ja tohon riittää yleensä vaan vaikkapa joku kopio korjauskäsikirjasta tms. mistä toi samanlaisuus osien suhteen näkyy eikä siis tarvita mitään maahantuojan (kalliita) todistuslappusia asiasta :wink:
     
  8. Holley

    Holley Gearhead

    Caminon koneenvaihdosta täällä on kasapäin juttuja! Halvin ja helpoin vaihtaa on varmasti 305 Chevyn kone, koska kukaan ei niistä piittaa ja se nyt on melkein tuplatehoinen pieneen kutoseen verrattuna. Jos tehoja haikailet, vaihda sitten isompi pikkulohko-Chevy. Miksi ei sitten Dodgen konetta? No siksi, koska sinulla on hitonmoinen savotta laatikon tai kardaanin, koneenkannakkeiden ym. täysin epäolennaisten asioiden kanssa. Jos vaihtaisit esim. pikkucorollaan kasikonetta, silloin tuskin on väliä mitä konetta keulalle tunkee tai jos kaverisi myy kännipäissään sinulle satasella viritetyn Fordin pikkulohkon, muuttele toki sellainen keulalle, mutta jos sinulla ei ole konetta, miksi mennä p...e edellä puuhun? Vertailuautoksi siis esim. '78 Camino, 350cid 170 hv netto. Selaile OD:tä, täältä(kin) löytää paljon tietoa, esim. edelläolevat kommentit.
     
  9. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo, sinällään tuolla moottorin merkillä ei ole mitään merkitystä, teho, tilavuus ja paino merkkaavat. Mut miksi ei pikku-chevyä? Halvin, yleisin ja halvimmat osat + sattuu heittämällä paikoilleen.
     
  10. Sturmer

    Sturmer 2nd gear

    Nostetaampas tätä.

    Vaikuttaako vuosimalli tuohon mitä alkuperäis moottoria käytetään vertailu kohteena?

    Entä mallin sukupolvi? Voiko vaikka chevrolet Monte Carlo 4gen vertailu kohteena käyttää 6gen moottoria?
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    TOisinaan on vaadittu jopa vuosmallitasoa, mutta vähintäänkin sukupolvitasoa. Ja muutoskatsastajan on noi asiat näytettävä toteen.
     
  12. Sturmer

    Sturmer 2nd gear

    Mistäs saisi sitten varmaa tai ainakin tarkempaa tietoa mitä moottoreita eri malleista löytyy?
     
  13. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Maahantuojalta. Korjaamokäsikirjasta tai vastaavasta ns. virallisesta opuksesta.
     
  14. z 28 jari

    z 28 jari Gearhead

  15. Sturmer

    Sturmer 2nd gear

    Kiitoksia z 28 jari

    Eli 305 tilalle voi vaihtaa 350.

    Muotoillaan kysymys uusiks.
    Jos vanhan tehottoman koneen tilalle vaihtaa nykyaikaisen tehokkaan koneen.
    Onko tehojen rajoittaminen mahdollista virallisesti, jotta auton saa muutoskatsastuksesta läpi?
     
  16. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Morjensta vaan,

    Onkos kellään persoonakohtasta tietoa tahi muuten hyvää mutua, voinko vaihtaa tuossa Capricessa joskus aikoinaan majailleen 7,4 litrasen (Wikipedian mukaan 215 hp) tilalle millään opilla 2001 vuosimallin Silveradon 8,1 litrasta (Wikipedian mukaan 340 hp) konetta?

    Tosinpa, onhan 6,0 koneessakin 300 hevosta vakkarina mikä taitaa paukkua prosenttien ylärajoilla. :odroll:

    Vai onko parempi udella näitä asioita vaan suoraan trafilta? :eek:
     
  17. joonas-setä

    joonas-setä 2nd gear

    "Vaihdettaessa mallisarjan painavinta vertailumoottoria korkeintaan 20 % pai-navampi (yli 10 %:n massan lisäys on kompensoitava), tehokkainta vertailu-moottoria korkeintaan 20 % tehokkaampi (auton omamassa / moottorin nettote-ho -suhteen rajoissa) tai iskutilavuudeltaan suurinta vertailumoottoria korkein-taan 25 % suurempi moottori tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenne-turvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan mallisarjan paina-vimmalla, tehokkaimmalla tai iskutilavuudeltaan suurimmalla vertailumoottorilla varustettua mallia. "

    auton omamassa suhteessa nettotehoon ei saa olla alle 7kg/kW

    eli saat laittaa max 8,88 litraisen koneen jossa on max 268 hp ja yli kymmenen prosentin painoylitys pitää sitte karsia esim, siirtämällä laitteita pois konehuoneesta tai keventämällä koria.
     
  18. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Onnistuukos tuo nyt sitten esimerkiksikin niin, että laittaa sen moottorin, dynottaa jossain jotenkin tuon verran tahi alle hepoloita ja sitten onnellisena leimaa? :lol:

    Kun saman leikin sitte joutuis tekemään sen 6.0 koneen kanssa, niin sama kai se ois sitte tuo isompi :wink:
     
  19. joonas-setä

    joonas-setä 2nd gear

    no periaatteessahan se olis mahdollista. tiedä sitten miten tapahtuu tuo tehojen puottaminen ku kyse kuitenkin noinkin isoista tehoeroista. puolet tulpanjohdoista irti ja dynopenkkiin? :D
     
  20. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    No just sen takia mie täällä kyselenkii, et onks se mitenkään onnistuvaa hommaa :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!