Moottorin vaihto, mitä kaikkea pitääkään huomioida

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Onetimer, 25.9.2018.

  1. Minusta ideaalia moottoria ei ole olemassakaan. Kaikki moottorit on enemmän ja vähemmän kompromisseja. Toki tietyn tyyppiset moottorit käy tasaisemmin kuin toiset. Tässä on yksi päättötyö aiheesta:

    https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/27945/Ossi_Lintula.pdf?sequence=1&isAllowed=y

    Siinä on hieno kuva (Eerola Oiva. Polttomoottorit 2. Jyväskylä. Gummerus. 1978):

    [​IMG]

    Tuosta hiukan näkee, miten eri moottorit käy, kuten käy.

    En minä silti välttämättä ottaisi moottorivalinnassa tuota kovin korkealle listalla. Enemmän mä painoittaisin siihen, että kone on kestävä, sopivan kokoinen ja tehoinen sekä helppo ja halpa hankkia. Ja vielä sitä enemmän, mistä sattuu tykkää..

    No tuo taitaa olla enemmän sattumaa kuin mitään muuta.
     
    Muokattu: 26.8.2019
    KajS tykkää tästä.
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Pitkä moottori vaikeuttaa jäähdytysjärjestelmän suunnittelua niin että sylinterit olisivat saman lämpöisiä. Mutta ei tuo 3 sylinteri ainakaan noissa se kuuminpana käyvä ole joten veikkaisin sattumaa.
     
    KajS tykkää tästä.
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Ehkä ei halpa, kun se tuli uudessa autossa, mutta mun paras moottori on tähän asti ollut Ford Mondeon 1,8 l/110 cid 110 ps Duratec vm 2005, siis oikeasti Mazda MZR. Ei pitäisi kehdata sitä täällä isolohkojen ja hi-perf-moottorien seassa todeta, mutta tähän asti vähiten pura-ja-kokoa-sulkeisia aiheuttanut moottori. 290000 km ja 14 vuotta yhteiseloa takana, öljyt vaihdettu 10000 km välein. Käynnistyy, toimii ja kuljettaa.

    Against All Odds tuosta autosta taisi tulla se jahtaamani Das Langzeitauto.
     
  4. Jokos se KajS:n moottorivaihtoidea jollain tapaa muuten kehittynyt? Eli millaista on suunnitelmissa?
     
  5. Onko KajS unohtanut koko homman..
     
  6. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    ainakaan pitkä kampiakseli ei ole hyvä asia lähtökohtaisesti. taitaa silti olla enemmän kiinni materiaaleista mitkä kestää ja mitkä ei jos eri moottoreita vertaillaan. Niissä tapauksissa missä materiaalit voi olettaa samoiksi kutoskone yleensä kestää enemmän jenkaa esim, vanhat traktorit.
     
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Dodge toimittaa harvinaislaatuisten harrasteautojen peltiosien säilytystilan virkaa pojan tallilla. Mietimme moottorinvaihtoa sitten korkemmalla tasolla eli hiihtomäessä.
     
  8. Rukan lumilla on ennenkin tehty isoja päätöksiä..
     

Kerro tästä muillekin!