Moottorin vaihto, mitä kaikkea pitääkään huomioida

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Onetimer, 25.9.2018.

  1. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    eli käytännössä sama kone kun täältä suomesta voi löytyä jonkun opel insignian konepellin alta.. ja 5 litraa vähemmän ehkä kuluttaisi kun alkuperäinen pikkukone chevy 2sessa.

    ei taida ihan helpoin olla tuokaan muutos. käytännöllinen kylläkin. jenkeissä kun saa rakennella vapaammin. saa asentaa uudistetun alustan ilman prosenttipelleilyjä jotta saa modernimman ajettavuuden helposti. retron näkönen mutta kaikki modernia peltien alla.. chevy2/nova on kyllä juurikin sopivan kompaktin kokoinen auto nykyäänkin ajettavaksi jokapäiväisesti isossakin kylässä. ei ulkomittojen puolesta ainakaan tuu esteitä parkkipaikkojen jne takia.

    kyllä muistelen sen yhden suomalaisen rambler classic:in omistajankin olleen tyytyväinen siihen että vaihtoi sen opel omegan koneen siihen autoon.. tuli käyttöauto helposti. (taisi olla se 2.0 litranen ikiliikkuja kone 80luvun A omegasta.)

    ----------------
    epäilen juu että modernin poikkimoottorisen pikkukoneen siirto ja muokkaus takavetoseen isoon jenkkirohjoon niin että se tosiaan toimii siinä oikein ja säästäisi rahojakin.. se vaatii kyllä aika vakaata pelle pelottoman asennetta ja taitoja. ei ole ihan helpoimmasta päästä projekti. kannattanee varautua useampaankin esteeseen rakenteluissa.
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Jokainenhan saa tehdä mitä haluaa, mutat itse en perhe / ajo / maantieautoksi ottaisi vanhaa autoa. Syynä tähän on turvallisuus, ajo-ominaisuudet ja käyttömukavuus. Eihän uusissa autoissa ole välttämättäsitä samaa "stagaa" "pulisonkeja" tai"meisseliä"mutta käyttöautossa nuoominaisuudet vanhenee aikanopeasti. Harva sitä viitsiiharrasteautollakaan suddata tairällätä muutamanomistusvuoden jälkeen samallalailla kuin ekana päivänä.”

    Vanhoissa autoissa on asennetta, se heijastaa yhtenä osana elämäntyyliä ja elämäntapaa, anarkiaa tätä yhteiskuntaa ja sen tasapaksuja keskivertokansalaisia kohtaan. Auto tykkää että sillä ajetaan. Jos se seisoo tallissa puunattuna aina niin omistaja muuttuu juuri siksi keskivertokansalaiseksi joka omistaa auton vain siksi että se on ehkä trendikästä. Enkä tykkää että laitetaan uusi tekniikka vanhoihin kuoriin. Se on vähän kuin kumitissit naisella. Saattaa näyttää ok:lta mutta petosta mitä petosta. Entuasisti on se mikä vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen kulkee omaa polkuaan.....
     
    isoatlas ja rb tykkäävät tästä.
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ruotsissa valiant mihin otettu escortin zetec paketti ja eturipustukset ja etuvetonen
     
  4. Weijari

    Weijari Gearhead

    Niin. Ajan mäkin harrasteautolla enkä mieti mitä se kuluttaa. Jos mulla ei olis varaa sen bensoihin, niin mulla ei varsinkaan olis varaa samantehoiseen useampi satahevosiseen mutta kulutuksen puoleen pudottavaan tekniikkaswappiin Suomessa kilpiin laitettuna. turvallisuudeltaa sekä Ajo- ja käyttömukavuudeltaan nykyisen perheauton vertaiseksi hierottu vanha rauta maksaa sen uuden auton verran ja yli mennään heti jos omalle työlleen vähänkään laittaa arvoa.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei varmaan kiinnostakkaan jollei sillä autolla aja. Varmaa sitte kulutus kiinnostaisi jos sillä autolla ajaisi vaikka 20 000 tai enemmä vuodessa ja alkaisi varojakin löytymäön muutoksiin millä vois saada kulutuksesta pois. Kuitenki polttoainekulut on isoin kustannuserä ylivoimasesti.

    Vakiokuntosena ja ehjänä jo on moni vanha amerikanrauta parempi mitä nää nykyset halppis perheautot, skoda, kia yms. Toki iso ongelma on se että noi ameriksn autot on ihan paskana tässä maassa.
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Kyllä mäkin pyrin ton Satelliteni kulutuksen "optimoimaan" parhaani mukaan, jos 20€ pääsen 100km ni ohan se jo helvetin halpaa noinkin olevinaan "kiukkusella" moottorilla mitä siitä nyt tuli. Pitäis olla täysin realistinen tavote tuo 20€/100km matka-ajossa kyllä.

    Mä tosin ajelenkin sillä ympäri vuoden päivittäin ni kaikki on vähän kompromisseja sen takia, toinen kaasari kokonaan tulossa strippiä varten, toinen murikka pitäis hommata kanssa missä tiuhempi välitys, noita ei kauaa vaihtele jos stripillä haluaa mennä kokeilemaan.

    Ja ennen kaikkea tässä se isoin plussa puoli ettei aamulla vituta lähteä mihinkään, kyllä se vituttaa jollain Toyotalla tai Nissanilla lähteä hommiin, tolla ei taas pätkääkään, tekee aamuheräämisistä ja lähdöistä tosi paljon helpompaa.
     
    Nikuzai, Sounderi, viikinki75 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Trollipeikkooo
     
    Holley, onoff road, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Saattaa olla
     
  9. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Ensimmäisenä pitäs ottaa huomioon ettei vastaile yhtään mitään tämmöseen aloitukseen.
     
    belair66, Jussi289, hantta ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Se on vähän pieni se punton kone vaikka teknisesti hyvä.
     
  11. Keme

    Keme Gearhead

    Ei lopu muutoskatsastusprosentit eikä auto mene tyyppikatstastukseen. Tommosessa swapissa ei ole sinällään yhtään mitään ihmeellistä.
     
    Camino'79 ja Sierra tykkäävät tästä.
  12. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Ainakin se, että joudut kuuntelemaan armotonta vi**uilua valintojesi johdosta :rotfl:

    -JJ-
     
    Rotten, xarper, mpower ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ei mitään erikoista, onhan vanhoihin amerikkalaisiin kautta-aikojen asennettu hybriditekniikkaa Fiestan moottorilla v8 tilalle ;)
     
  14. Onetimer

    Onetimer 1st gear

    Tälläisestä ajatuksesta tämä on lähtenyt "jalostumaan". Se "helppo" vaihtoehto olisi ecoboostin kutonen. Tämä lohko on uudessa ford gt:ssä 647 heppaisena ja vaikka tekniikan luovuttaja olisi todennäköisesti f-150 pick-up, niin silti se olisi minimissään 375 heppainen.

    Itselleni riittää se, että alkuperäinen kulku ylittyy. Ja siihen ei tänäpäivänä paljon tarvita. Euroa / km pitää saada alemmas, mitä tuolla vaihtoehdolla.

    Toisealta. Uusi volvo maksaa varmasti sen 10 000 vuodessa
     
  15. Onetimer

    Onetimer 1st gear

    Ja eihän tuossa mitään peruuttamatonta olla tekemässä. Sitten voi rempata "mätsingnambers" tekniikan odottamaan uutta museokatsastusta ja laittaa sen varastoon etupenkkien ja ratin kanssa odottamaan eläkepäiviä.
     
  16. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Oisko kuitennii helpompi laittaa vaan ylivaihelaatikko ja siihen nykyseen koneeseen hyvä sytkä ja esim Fitech ruisku? Tuolleen tekemällä selviäis alle 3k ja pitäs melkolailla normikokoset jenkki lotkottimet lähelle 10l/100km päästä. Semmonen melko pirun iso etu olisi ettei tarttis V8:sta luopua sekä työnmäärä ois satakertaa pienempi :poff:
     
    rb tykkää tästä.
  17. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Vuoden 2002 alkaen Chevy Trailblazerissa on nyky suora kutvonen, niitä saa EUsta parilla tonnilla kokonaisia autoja ajamalla kotiin. Kuljettaa kevyempää koppaa varmaan hyvin.

    The TrailBlazer comes with a 273 hp (204 kW) 277 lb⋅ft (376 N⋅m) all-aluminum 4.2 L "Atlas" LL8 inline-six engine. The inline-six makes the TrailBlazer the most powerful six-cylinder SUV in its class. The 6-cylinder versions of the TrailBlazer get up to 20 miles per US gallon (12 L/100 km; 24 mpg‑imp) highway, according to refreshed United States EPA estimates.

    The TrailBlazer won the North American Truck of the Year award in 2002. The 4.2 L I6 Atlas LL8 appeared on the Ward's 10 Best Engines list from 2002–2005 with innovative features such as DOHC, Variable Valve Timing (VVT) on the exhaust camshaft, and GM's patented Lost-foam casting process.
     
  18. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Itse varmaan tuossa kysyjän tilanteessa alkaisin selvittämään olemassa olevan koneen muuttamista ruiskulle ja sähköaivojen ohjaamalle sytytykselle ja mahdollisia välitysmuutoksia. Tulee kumminkin halvemmaksi, helpommin toteutettavissa ja varmaan kulutus olisi mahdollista saada tippumaan selvästikin verrattuna johonkin sohloksi ajettuun kaasariin ja virranjakajaan ilman alipainesäätöä. Tosin taidettiin siinä mainita jotain hydriditekniikastakin, jolloin tilanne muuttuu ihan toiseksi, mutta sitten tarvittaisiin jo voimansiirtokin siitä etuvetokiposta. Ja mikä ettei, kunnon pellepeloton-asenteella sen pistää tilavaan konehuoneeseen pitkittäin kaikkine laatikoineen, tasauspyörästön lukkoon ja toisen puolen vetarin lähdostä kardaani taakse. Saa ainakin lyhyet välitykset, kun vetopyörästö on kahteen kertaan. :D

    Ei mitään järkeä, mutta tarvitseeko ollakaan, kunhan raiskaa jonkun yleisen mallin.
     
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Ihan mielenkiinnosta, oliko jo ajatuksissa, että minkä merkkiseen laitteeseen on suunnitteilla tuo koneswappi?
     
  20. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tää on hyvä trolli ;) . Kaveri sai meidät kirjoittamaan ja itse hykertelee tyytyväisenä sohvan nurkassa tietsikan ääressä seuraten topiikin liikennettä :eek: joka on pitkästä aikaa suht vilkasta.
    Jos nyt on jo useamman kerran useampi kaveri kysellyt mikä auto tämän projektin kohteena on ja vastausta ei saada niin.........
    On toki hienoa että joku heittää tämmösen "ei kannata tehdä" vision ilmoille huumori mielessä tai sitten ihan vaan mielenkiinnosta. Kuinkahan monta autoa on Suomessakin "pilattu" jollain setrikin riisseleillä jne toivossa että nyt on halpaa ajoa mutta homma ei oo mennyt ihan niinku piti :( .
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!