Moottorin vaihto, mitä kaikkea pitääkään huomioida

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Onetimer, 25.9.2018.

  1. 3964

    3964 3rd gear

    Miksi niitä vaihdettiin,en ole kuullutkaan tuommoisesta.

    M62 v8 jakopään laahain hajoaa käynnistäessä 200-400tkm väliin.
     
  2. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Johtuuko hydraulikiristimen väsymisestä, käynnistäessä ketju on hetken löysällä ja laahain pääsee lepattamaan?
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Sukurasitteesta johtuen isäni oli Überpünktlich huoltojen kanssa. Se E28 huollettiin aina Veholla tai Bemaxilla. Ja jos isälle kerrottiin, että se kiristinrulla on väljä niin vaihtoon.
     
  4. laakkius

    laakkius Gearhead

    KajS, wilburi, Keme ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Keme

    Keme Gearhead

    Mä oon niin mielikuvitukseton, et aattelin pistää Volvoon LS:n ja 53DZ askin. Jännä nähä saisko sen jo ens talveksi ajoon.
     
    xarper tykkää tästä.
  6. laakkius

    laakkius Gearhead

    meinasitko oikeen leimatakin sen?
     
  7. Keme

    Keme Gearhead

    Huhut puhuu, et se ois tekemätön paikka :(
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Luotettavuus vs. swapin edullisuussuunnitelmat vähän särähtää korvaan, onko halvalla saavutettavissa sellainen swappi joka on luotettavampi kuin Slantti-tekniikka tehtaan jäljiltä on ollut? Perusmoottorin/luovuttajan edullisuudestahan on tässä eikä koko swapin edullisuudesta puhuttu mutta silti.

    On noita tekniikkaswappeja tullut tehtyä moneen härveliin itelle ja muille, ja aina sellaiseen käsitykseen olen tullut että se vieraan tekniikan ympärille vaadittavat osat tai niiden tekeminen on näytelleet isompaa osaa työnä ja rahallisesti kuin se perustekniikka. Tai ainakin mitä moni etukäteen arvioi.
    Panostaisin siis mieluisaan moottoriin, vaikka se vähän maksaisikin, ja muut swapin palikat sit tehden niin hyvin kuin pystyy, vois saavuttaa luotettavan lopputuloksen. Tai sit vaan korjaa sen Slantin?

    Jos bensakone olis tuollaiseen laitettava niin joko uudemmasta ruisku V8 tai sit se Toyotan 2JZ. Bemaria mieluummin sit vaikka 4,8->5,3 LS kone?
     
    KajS tykkää tästä.
  9. KajS

    KajS Gearhead

    Hyvä 4d sedan. Plan A on Slantin elvytys. Se kun olla nököttää siellä valmiina ja osat on halpoja (tilasin ryypyn bimetallijousia Mikes Carburetorsilta ihan 20 usd...). Imusarjapakosarjatiivistesulkeiset on edessä hiihtokelien heikennyttyä.

    Mutta Plan B on sitten se swap. Jotenkin kerettiläisenä minua miellyttäisi eurooppalainen/japanilainen moottori. Mieluiten sellainen, johon osia hakisi Motonetista.

    Australiassa tämäkin olisi kivampaa, tuo Barra on tosi Yrjö laite.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  10. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Rempatulla slanalla menee kyllä ajot mitä tarvii. Käy vaikka hakemassa motonetistä euroatojen osat.
     
    KajS tykkää tästä.
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Eihän JZ:ssa ole yhden nokan vaihtoehtoa, kaikki on neliventtiilisiä.
    Joku laihaseosmalli on, missä ruttua yli 11:1 mutta sekin on neliventtiilimalli.
    Tehot aina yli 200hv, vääntö tosin jää vaparissa aina alle 300Nm.

    Yhden nokka-akselin kuutoset toyotalla ja crownissa taitaa olla M-sarjaa, mistä niistäkin uusimmat on 80-luvun alusta.
    Ja sitten tietysti land cruisereiden F-sarja. FZ on taasen neliventtiilimalli.

    Jotkut on kehuneet toyota/lexus-kaseista sitä ensimmäisen polven UZ:aa parhaaksi mutta eipä omakohtaisia kokemuksia siitäkään. Mutta se on iso moottori ulkoisesti, chevyn pikkulohko näyttää pieneltä ja kapealta UZ:n rinnalla.

    Crowniin tietysti kiinnostaisi JZ mutta ainakin nykyään se on leimaamaton paikka, ei auta mikään. Myös jeeppiin kiinnostaisi JZ, se olisi mahdollista ja ei edes kovin mahdoton swappi ainakaan suurien linjojen suhteen, kun ottaisi JZ:n mukana samaan pakettiin kuuluvan A340E vaihteiston ohjaimineen. Lootan häntä ja ulostuloakseli taas pitäisi ottaa AW-4:stä, niin istuisi taas jakolootaan. Kuka sen vaan tekisi käytännössä...

    Niin se A340E ja AW-4 on teknisesti sama vaihteisto.
     
    KajS tykkää tästä.
  12. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Ne murentuneet laahaimet ovat ihan rapsakkaa tavaraa ja taitavat murtua ihan siitä hyvästä.
     
  13. laakkius

    laakkius Gearhead

    [​IMG]
    Ei se nyt niin iso ole, fordin 32V modular se iso on :D Mun mielestä toi UZ on vielä kompaktin kokoinen, on se toki leveämpi kuin joku pikkulohko.
     
    KajS ja toyopet tykkäävät tästä.
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Onhan yksi vaihtoehto vielä jos Slantti osoittaa uupumisen merkkejä, kunnostaa se ja turbottaa tai mekaanisesti ahtaa. Samalla vaihtaa polttoainevehkeet/sytkän niin saa sitä sähköisyyttäkin samalla;)
     
    wilburi, KajS ja isalmela tykkäävät tästä.
  15. laakkius

    laakkius Gearhead

    Oishan slantti hieno kolmella vaakaimulla... :D
     
    wilburi ja KajS tykkäävät tästä.
  16. rb

    rb Double Gearhead

    Et sitten mistään löytänyt vielä isompaa puhallinta... :odroll:
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mä veikkaan ihan hövelisti, et jos et tosissas haluu alkaan harrastaan, niin kaikki ohi sen slantin elvytyksen vie sut aika kauas mukavuusalueelta.
     
    Pietsi, KajS ja isalmela tykkäävät tästä.
  18. laakkius

    laakkius Gearhead

    Ne on kerinny vaihtuu jo monta kertaa, välillä oli kaks ton kokosta... :D
     
  19. KajS

    KajS Gearhead

    Sä tiedät paremmin nämä Toyota-jutut. Tosin pojan kaverilla Jukalla on Celica Supra Ruåziversio, jossa joku "säästömoottori", yhdellä nokka-akselilla.
     
  20. KajS

    KajS Gearhead

    Olet oikeassa. Tarvitsen aika lailla tukea oman pään ulkopuolelta swapin toteuttamisen...Slantin kanssa voi merkonomikin pärjätä. Rupesi moottorinvaihto mietityttämään, kun slantin kanssa palattiin kaasutinelvytyksen jälkeen alkuruutuun vuoteen 2015...Where it all began...siis tyhjäkäynnin metsästykseen.
     

Kerro tästä muillekin!