Moottorin vaihto plymouth valiant

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja TeacDance, 18.5.2007.

  1. TeacDance

    TeacDance 1st gear

    Onko mahdollista vaihtaa tuohon Plymouth valiant 4D Custom -75 malliin V8 konetta ja minkä malli. Mitä pitäisi ottaa huomioon ?? nyt siinä on kutoskone onko kukaan tehnyt tuommoista projektia? Onko ihan mahdoton homma.

    Tämmöinen kampe olisi kyseessä


    Valiant 4D Custom -75
     
  2. black label

    black label 1st gear

    Itse juuri talvella tein lähes vastaavaan, eli 71 dusteriin tuommosen projektin. Heti kärkeen pitää sanoa että tarkkaa budjettia ei kannata laskea sillä rahaa palaa yllättävän paljon.
    Ainakin tarvitset v8-mallin etupalkin tai muutoskorvakkeet koneelle jotta se käy kuutosmoottorin palkkiin, ja lisäksi v8-mallin vaihdelaatikon. Etujouset pitänee olla vähintään 0.85" paksut. Jarruista en ole ihan varma koska mulla oli levyjarrut autossa jo valmiiksi.
    Kaikkein halvimmaksi tulee kun hommaat paketin jossa on toimiva kone KAIKKINE apulaitteineen ja perässä toimiva 904 lodju, kävi ainakin mulla laatikon takakannake ja kardaani kutosesta suoraan.
    Lisäksi tarvii kickdown hässäkkää, putkistoa ym. pientä
    318 kuutioinen kone on varmaan yleisyytensä tähden taloudellisin vaihtoehto sillä 360 koneet alkavat maksaa hiukka enemmän 340 kuutioisista puhumattakaan....

    Rakentelun iloa! Ihan mukava ja palkitseva projekti jos on aikaa ja rahaa toteuttaa
     
  3. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Todennäköisesti tuossa '75 Plymouthissa on heavy duty jousitus, levyjarrut edessä ja 10" rummut takana. Joten näiltä osin homma helpottuu.
     
  4. TeacDance

    TeacDance 1st gear

    Juuh levyjarrut on edessä takarummuista ei ole tietoa minkäkokoiset ne on.

    Pakkokai se on sitten alkaa laittaan tuommoinen jos ei muuta muutoksia tarvitse tehdä :D runko on niin hyvässä kunnossa että ei vihti poiskaan myydä niin jotain siihen pitää tehdä viimmeiset 5 vuotta mennyt katsastuksesta joka kerta suoraan läpi joten sen puolesta ihan kelpo projektin kohde.
     
  5. TeacDance

    TeacDance 1st gear

    Juuh tuota 318 aattelinkin montako eri osaa piti muuttaa etupalkkiin että se sinne tipahti kivasti. Löytyykö projekti kuvia :)

    Minkä verran jouduit moottorista ja laatikosta pulittamaan ??
     
  6. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Hommaat Schumacherilta http://www.engine-swaps.com/ swappikorvat, joilla 318 käy kutosen palkkiin. Hieman joutuu palkista korvakkeita työstämään. Sen jälkeen tarvitset vain moottorin ja vaihteiston mieluiten pakettina kick down-vipuineen, kasin jäähdyttimen sekä sopivat pakosarjat peltisinä tai sitten -67 uudemman A-bodyn.
     
  7. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    '67-'72 ja '73-'76 moottorien kiinnityskorvat ja kiinnikkeet eroavat toisistaan. Vanhemmissa oli ns. laattakumikiinnikkeet (sandwich) ja uudemmissa ns. puslakiinnikkeet (spool). Kiinnikkeiden ja korvakkeiden eroista, kiinnikesarjoja ja niiden asennusohjeita löytyy http://engine-swaps.com/ sivuilta.

    Kaikissa vientiin tehdyissä '73-'76 malleissa oli levyt edessä ja 10" rummut takana ja tietenkin 4,5" jaolla. Jenkeissä myytiin myös pikkujakoisia rumpujarrullisia malleja aina '76 asti jolloin levyjarrut eteen tuli pakolliseksi (ja A-koppa poistui muutenkin markkinoilta F-koppasten tieltä). Suomeen tilatuissa autoissa oli yleensä hd-jousitus: 0,85" tai 0,87" vääntösauvat ja 6-lehtiset jouset.
     
  8. kinde

    kinde Gearhead

    Mulla oliskin sitten pakosarjat 318 koneeseen.
     
  9. TeacDance

    TeacDance 1st gear

    Elikkä se olisi tämä sarja
    '73 & up A,B,F,M,J-Body Small Block Conversion Kit. Slant 6 getting you down? Power up to a 273/318, or 340/360 with our spool mount conversion kits that position a V8 engine to factory specs on your original '73 and up Slant 6 K-member. Kits include laser-cut, powder-coated brackets, urethane inserts, grade 8 bolts, detailed, illustrated instructions. Applicable to cars with or without power steering. $150, plus $12 S&H. Indicate 273/318 or 340/360 when ordering.

    http://www.engine-swaps.com/frames/frame_73upABFMJmount.html

    ei muutakuin semmoinen sitten tilaukseen

    miksi tuo kutosen jäähdytin ei sopisi ? sekinhän on hemmetin iso
    Flekti
     
  10. TeacDance

    TeacDance 1st gear

    Juuh helpottaa kummasti hommaa kun jarruihin ei tarvitse alkaa tekemään muutoksia ja jousituksiin
     
  11. TeacDance

    TeacDance 1st gear

    Hitsiläinen hyvä homma tietää jos ei saa koneen mukana noita :D pitää pitää korvantakana tuo tieto.
     
  12. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Just tuo sarja. Tilatessa pitää mainita mikä kone, koska 273/318 ja 340/360 koneissa on erilaiset korvakkeet moottorilohkossa. Tosin 318 koneessa korvakkeet muuttuivat pariin otteeseen ja mm. 318 Magnumeissa on ilmeisesti samanlaiset korvakkeet kuin 360 Magnumeissa.

    Kutosissakin on ollut isoja jäähdyttimiä, jollainen saattaisi riittää kasinkin kanssa. Moparin kaseissa alavesiletkun paikka siirtyi vasemmalta (kuskin puolelta) oikealle jossain 60/70 -lukujen vaihteessa. Prosentteja jos joudut laskeskelemaan, niin startti ja laturi käy kutosesta.

    Kurkkaapas Valianttisi alle takaa. Taka-akselissa on keskellä akselia tasauspyörästön kohdalla pulteilla kiinni oleva peltinen koppa. Monella pultilla se on kiinni? Vai tiedätkö ennestään millä perällä autosi on? Seiskavarttisessa on 9 pultilla perän peltikoppa kiinni ja kasivarttisessa 10:llä. Lisäksi kasivarttisen akseliputket on halkaisijaltaan 3" ja seiskavarttisessa pienemmät - oliko nyt 2,5". Levyjarrujen (eli 4,5" pulttijaon) kanssa Valiantissasi pitäisi alunperin olla kasivarttinen perä. Joskus ihan loppuvaiheessa ('76) seiskavarttiseenkin tuli iso jako ja peltikopan kiinnityskin muuttui 10 pulttiseksi ja akseliputket uloimmilta usuuksiltaan 3 tuumaisiksi (eli ilmeisesti samanlaiseksi kuin F-koppasissa).
     
  13. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Mittaa ne vääntösauvajouset kuitenkin varmuudeksi. Näissä vanhoissa autoissa on monasti osat vaihtuneet. Mm. itse ostin eräästä purettavasta Dusterista 0,87" jouset. Noudettaessa toinen jousi osoittautui 0,83" paksuiseksi. Myyjä oli mitannut vain toisen jousen, joka sattui olemaan tietenkin se paksumpi. :-? Lehtijousista ei lasketa mukaan sitä pienintä lehteä (jos on sellainen 30 senttinen tumppi).
     
  14. jaketin

    jaketin Gearhead

    tätä lausetta olen kuullut jonkun verran...

    että kutos auto kannattaa myydä pois ja ostaa valmis kasi auto. säästyy aikaa, vaivaa, jopa rahaa...
     
  15. TeacDance

    TeacDance 1st gear

    Mutta ei millään vihtisi luopua rakkaasta joka on ollut itsellä pikkupojasta asti.
    Työ helsinkiläiset ootte niin kiireellisiä :rotfl: mitäs muuta meillä on kuin aikaa täällä maalla.
     
  16. TeacDance

    TeacDance 1st gear

    Hittolainen pitääkö tässä ensin alkaa hommaamaan se moottori.

    Paljonko prosentit saikaan muuttua? meneekö kovin helposti yli sallitun.

    Kurkkasin vanhoja digi kuvia mitä siitä on tullut joskus otettua ja löyty yksi kuva mikä oli otettu takaa että perämurikka näkyi itse ei kyllä pysty sanomaan montako pulttia siinä olisi ollut pitää jossain vaiheessa oikein käydä laskemassa. Mitä ajat tällä takaa että kumpi siellä on ?

    Peräkuva
     
  17. TeacDance

    TeacDance 1st gear

    Tuo pitää käydä mittaamassa tuota ei osaa sanoa yhtään.

    Tuon digi kuvan minkä löysin arkistoista tähän hätään niin näyttäisi olevan viisi lehteä puolellaan jos sitä nysää ei lasketa.

    Perästä
     
  18. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Kasivarttinen on kestävämpi. Kunnossa oleva seiskavarttinenkin kestää vakiohkon kasin perässä kunhan ajelee rauhallisesti. Klumpin muoto näyttää kasivarttiselta.

    Prosenttien osalta näyttäisi siltä, että sulla ei mene vaihtoon kuin kone ja laatikko ja ehkä kardaani ja jäähdytin. Noissa prosenttisäännöissä on erilaisia rajoja. Noilla vaihdoilla ei olla lähelläkään uudelleenverotusta. Osien prosenttitaulukko löytyy Suomen säädöstietokannasta. 1.1.2007 voimaan astuneessa taulukossa ei eritelläkään enään lataus- ja käynnistyslaitteistoja, vanhassa taisi olla 1,5% kumpainenkin. Yksityiskohtaisemmat jyvitykset tehdään kuitenkin konttorilla.
     
  19. Käkö

    Käkö Gearhead

    Ottia tuota, onko nyt ihan pakko vaihtaa moottoria?

    Yx vaihtoehto on et myyt sen kutosella olevan vaikka mulle ja ostat sit valmiiks kasilla olevan.,..
     
  20. TeacDance

    TeacDance 1st gear

    Jees nyt on kampe talviteloilta laitettu tulille :)

    Pikku penkomisen jälkeen löytyi kaikkea jännää alkuperäinen ohjekirjakin jopa löyty voin skannata sen jos joku haluaa vähän sivut toisissa kiinni mutta joten kuten sen saa aukaistua. Löytyi myös kuiteja kun sitä on uutena huollettu ahkerasti merkki liikkeessä 8) .

    Pellin alta löytyi seuraavia numeroita mitä kaikkea ne kertoo autostani

    Lokarin laatassa
    052 M21 M25 M38 22 END
    LA2 I B41 F18 C01 C25
    LA2 L1B6 KB7 404 E19335
    E24 D34 VH41 C5F 152412

    Moottorin kyljessä
    2806830-9

    koelaudassa ja pellinalla
    VH 41C5F152412
     

Kerro tästä muillekin!