Moottoriöljytopicci

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MotorFreak, 10.9.2010.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Mitä tota pikasesti luin ni paras olis joku hi volume pumppu ja ohuet öljyt?

    EDIT: Selasin molemmat nuo läpi nopeesti ja tais kyllä mennä ihan uusiks kaikki mitä luulin öljyistä ymmärtäväni/tietäväni :poff:
     
    Muokattu: 4.2.2018
    unknown ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Itelle tuli tää käsitys siitä ekasta

    Sit jos on liika paksua öljyä se ei voitele kunnolla kun öljy ei virtaa riittävästi vaikka paineet ois korkeemmat

    Ja jos paineet laskee koneen kuumetessa öljy voitelee paremmin kun se virtaa nopeemmin


    Tosin kuten rottenin kokemus kertoo et jos öljy ohenee riittävästi koneen kuumetessa ei sekään oikeen hyvä ole, et painevalo alkaa vilkkumaan tyhjäkäynnillä :odroll:


    "Hiukka" kärjistäen
    Ihmetyttää et miten se muka voi olla hyvä jos painetta on 0,4 bar 4000rpm kierroksilla kunhan virtausta on paljon

    Vitut se virtaus mitään voitele, jäädyttää kyllä
    Mutta mietitään sorvia paljonko jäähdytys vesi voitelee vaikka virtausta ois 60litraa minuutissa kun painetta ei ole lainkaan.
    Mutta otetaanpa paksumpaa öljyä ja painetaan sitä isolla paineella siihen terän ja kappaleen väliin, että öljykalvo nostaa terän irti kappaleesta, siinähän riittää virtaukseksi sen verran mitä terän ja kappaleen välistä pääsee pursuamaan kunhan painetta on riittävästi että terä pysyy irrallaan kappaleesta


    Sit kylmä/kuiva käynnistys
    Ite luotan järkevän paksuun öljyyn, että siellä on vielä öljykalvo pintojen välissä suojaamassa siihen asti kunnes pumppu työntää öljyä laakereille
    Jollain 0w10 kusella en oikeen usko et siellä on hirveempää kalvoa välissä

    Jos joku on tippakannussa käyttänyt jotain oikeen lirua kusta ja sitä peräöljy purkin loppua ja voidellut vaikka pultteja asennettaessa, kummalla öljyllä se kalvo pysyy pidempään siinä pultissa?
    Heti pois valuvalla kusella vai pidempään pysyvällä paksulla?




    Sen myönnän et tolla kirjoittajalla varmasti on totuutta asiassa, mutta ite en suoriltaan usko ohuemman öljyn olevan parempaa
    Jos oikeen ohut öljy ois sitä parasta, eiks se kannattais kaikkiin laittaa ilmatyökaluöljyä, se voitelee erinomaisesti ja sellaista kusilirua
     
  3. unknown

    unknown 3rd gear

    Tuohonkin on vastaus "motor oil 102"sivulla 2

    Tuo tosiaan on nykyään niin, että Ferrari ei enää suosittele tai ohjeista mitä öljyä pitäisi käyttää, vaan kertoo öljynpainevälin millä moottorin pitäisi olla.
    Siksi on aika rajua, että high end moottoreissa hänen Ferrari 575 ajetaan ja vaimon Lamborghini Murcielago 0w-30 öljyillä. Kirjoituksen aikaan tuli markkinoille näin 0w-20 öljyjä ja hän päätti kokeilla niitä. Tämä siis Florida:n "kesä keleissä"

    Tuosta että moottori on parhaimmillaa, jos sitä ei koskaan sammuta, koska ei tule kylmäkäynnistystä, tulee aina mieleen, kun eräässä öljyvaltiossa on kuninkaan palatsin edessä aina Rolls-Royce käynnissä 24/7 tyhjäkäynnillä, jos kuninkaalle tulee kiire lentokentälle, se taitaa olla parhaimmassa kunnossa oleva moottori maailmassa. (toki autoa vaihdetaan välillä)
     
  4. unknown

    unknown 3rd gear

    Toki jos autossa on öljynpaineen laakerissa myös sammuttamisen jälkeen, mutta muuten kyse ei ole ole öljyn paksuudesta, vaan voitelusta ja siitä kuinka nopeasti se öljyn saa käynnistäessä sinne laakeriin.
    Kuten tuossa kirjoitettiin; kyse on voiteluaineesta ja aineen ominaisuuksista, ei paineesta tai öljyn paksuudesta.

    Toki myös:
    "Water is a good lubricant. This is partly because of its high surface tension. It is used in many medical devices and other systems that are under or exposed to water. It is just that water rusts metal parts making this unsuitable for automotive engines. It actually has a higher specific heat than oil. It can therefore carry away more heat than oil from bearing surfaces. In this respect water is a better lubricant than oil."
     
    Muokattu: 4.2.2018
  5. stana

    stana 3rd gear

    Oikeasti hieno ja hyvä moottori pärjää ohuemmilla öljyillä. Markettirasva on sitten siihen halpaan kotteroon. Paras mitä olen kokeillut motskariin on kendallin green racing 20w50, toimi hyvin ilmajäähyssä joka välillä kävi kuumana, osa öljyistä antautuu kun kerran lämpee.
     
    artsiracing tykkää tästä.
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Eli kaikki ne on väärässä jotka laittaa paksumpaa öljyä siihen miljoonan kelattuu kuuskekkoseen et paineet pysyy tyhjäkäynnilläkin, pitäis vaan antaa mennä sillä ohuella öljyllä kun se voitelee paremmin nopeemman virtauksensa vuoksi?


    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Eiku ne muuttuu paremmin voiteleviksi kun ne virtaa paremmin :poff:
     
  7. unknown

    unknown 3rd gear

    Lueppa mitä tuosta mineraaliöljystä kirjoitetaan tuossa edellä ja siitä, miten niiden viskositeetin muunnin aineiden kulumisen jälkeen käy, tosin aika moni vaihtaa öljyä enen sitä.
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Etkö hetki sitten kumonnut tuon oman väitteesi paskaksi menevistä öljyistä?

     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Muunnin aineet varmaan antautuu niissä öljyissä missä niitä on käytetty, mutta tuossa Stanan mainitsemassa Kendallissa viskositeetit tehdään pitkälti ilman lisäaineita, johtuen perusöljyn laadusta joka mahdollistaa sen muuntamisen jotenkin "leikkaamalla".
    Ainakin näin olen antanut itselleni kertoa kun joskus kyseisestä öljystä sain oikein tietoiskun!
     
  10. stana

    stana 3rd gear

    Jeppis. Kyllä sen kilinästä ja kolinasta kuulee. Ainut voitelin joka on myyjän mielestä liian hyvää minun käyttöön.
     
  11. jorkat

    jorkat Gearhead

    luokitus on minimivaatimus, johon öljyn pitää testissä suoriutua luokituksen saavuttamiseksi. luokitus ei kerro mihin öljy oikeasti yltäisi eikä kerro sitä mihin se yltää tietyssä moottorissa käyttötuntien x jälkeen.

    samoin viskositeettiluokituksillakin on omat vaihteluvälinsä, joten 10w-30 vs. 10w-30 öljyt voivat olla viskositeeteiltaankin erilaisia jo alunperin uutena saatikka sitten käyttötuntien x jälkeen samassa tai eri olosuhteissa.
     
  12. J.J.

    J.J. Gearhead

    Ja joidenkin öljyjen (polyolesteri pohjaiset) viskositeetti muuttuu lämpötilan muuttuessa. Ovat luonteeltaan moniasteöljyjä vaikka ostaisi yksiasteöljynä.
     
  13. jorkat

    jorkat Gearhead

    joo, mut toi ei vaikuta standardoitujen testien tuloksiin. ominaisuus toki saattaa jäädä piiloon.
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No sepä hyvä, ei tarvitse huolehtia öljynpaineista enää.

    Nyt vaan pitäs laittaa öljynvirtausmittari, voitelumittari ja ominaisuusmittari.
     
    jorkat ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kaikkea ei sais liian perinpohjin miettiä ja tutkia tai käy noin.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Sit sekin vielä et jotkut valmistajat joilla on vw 505 luokitus öljyissä on samassa öljyssä bemarin luokitus ja toisen valmistajan samassa 10w30 öljyssä ei välttämättä ole bemarin luokitusta, mutta 0w30 öljyssä sit taas on

    Eli ei sekään totuutta kerro et öljy on 10w30 jos autovalmistaja ei joka valmistajan lientä suosittele autoonsa samassa 10w30 merkinnässä vaan osassa se on jopa 20w50


    Sit sellaisen huomasin et saman valmistajan öljyissä 10w30 öljy oli volkkariin sopivaa, mutta seuraavan "faceliftin" purkki 10w30 ölppää ei enää volkkariin kelvannutkaan vaan piti olla korkeemmalla loppupään lukemalla olevaa lientä siitä valmistus erästä
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Luokituksia myös häviää. Vanhemassa jutussa motoxin dieselsyn oli 505.01 mutta ei enää.

    Gm 5w30 taas täyttää tuon luokituksen mutta epäilyttää.
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Sitä sarkasmia
    Eiks ookki mukavaa et sun siihen miljoonamailia laukotetuun powerstrokeen ei tartte enää ostaa kallista paksua kendallia vaan halvinta lirua paskaa niin toimii paremmin kuin öljynpaineet pitävillä öljyillä, virtaushan nopeutuu kun paine laskee :poff:
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Miks ihmeessä autoissa muuten ees on paineelle tunnistin, eiks virtaus mittari ois helpompi toteuttaa tai miks paineista ees pitäis huolehtia kun lirua öljyä koneeseen ja jos kone käy pyörii öljypumppukin ja virtausta riittää



    Vesi muuten toimii voiteena mutta vaatii painetta pitämään pinnat erossa toisistaan

    Jokainen voi kokeilla painaa käden vesiastiaan, menee pohjalle ja vettä on ympärillä ettei suurempaa virtausta voi kuvitellakkaan, mutta sitten se paine testi
    kämmenellä tai nyrkillä niin lujaa ku jaksaa siihen vesiastiaan ja sit kertomusta kuinka kovaa vesi laitto vastaan kun painetta on riittävästi vaikka virtausta ei ole nimeksikään

    Joo se vesi sit on kovaa kun tarpeeksi lujaa lyö :soosoo:
     
  20. jorkat

    jorkat Gearhead

    nikuzaille ja sulle vastaten, että ne "luokittelut" maksaa öljy-yhtiöille ihan rahnaa. ei ne niitä öölejään huvikseen luokittele.
     

Kerro tästä muillekin!