Moottoriöljytopicci

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MotorFreak, 10.9.2010.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kysy mistä Harland Sharp, Kentcams hankkii materiaalinsa...
     
  2. f34

    f34 Double Gearhead

    Väitän, että moni luokittelee öljyn jäykkyyden sen mukaan, miten juoksevan näköistä se on koneeseen kaadettaessa kanisterista. 0w-50 näyttää lirummalta ja täten tulee koneesta helpommin pihalle. Eikä usko millään kuumapään viskositeetti lukuihin.
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Ratkaisee materiaalin lisäksi myös tuotantoprosessin laatu, pinnan viimeistely ja karkaisut. Nettikirjoittelujen perusteella joittenkin valmistajien nokat pyöristyy ensimmäisellä tuhannella kilometrilla. Ja osien myyjätclaittavat huonojen sisäänajoöljyjen syyksi.
     
    Muokattu: 5.2.2018
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Kysyppä joskus tuleeko ne tarvikeliikkeen öljyt keneltä maahantuojalta?
    Oisko koivunen?

    Ja sit kysäseppä honkkarista/tokmannilta/sopivasta marketista kenen maahantuojan kautta niiden öljyt tulee?
    Oisko koivunen?
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mersussa en tiiä oliko lisäaineita vai mistä kyse, mutta liettualaisen valmistajan 20w50 öljyllä lakkasi öljynpaineen merkkivalo vilkkumasta lämpimänä tyhjäkäynnillä ja kylmästartissa valo sammu ja painemittari alko nousemaan jo startatessa, kun kusilirulla öljyllä kävi hetken ennen mittarin nousemista.
    Et en sit tiiä kumpi on parempi heti painetta vai koneen vasta lämmittyä huonot paineet

    En oikeen verrarimiesten mielipiteeseen yhdy et parempi paineitta lämmityskäyttää kone ja sit olla huonot paineet, mutta virtaapahan ne öljyt vikkelämmin laakerien välistä pois
     
  6. unknown

    unknown 3rd gear

    Lue linkkien tekstit, siellä on vastaukset.
    http://www.supracentral.com/aehaas/index-2.html
    Siellä on hyvä kirjoitus paineen vaikutuksesta virtaukseen, se kannattaa sisäistää.
     
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Keksitäänkö tässä pyörä uudestaan.
     
    Jussi289 ja jorkat tykkäävät tästä.
  8. jorkat

    jorkat Gearhead

  9. jorkat

    jorkat Gearhead

    mulla on eräs motti mikä on suunniteltu kuluttamaan öljyä moottorin kestävyyden parantamiseksi, mut varmaan tääkin on essojuttu...
     
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    2-T kone..
    Pappatunturissa.
     
    Jussi289 ja jorkat tykkäävät tästä.
  11. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Wankel?
     
    jorkat tykkää tästä.
  12. grantorino

    grantorino Gearhead

    Tähtimoottori. Pyörivä sellainen. Hieno keksintö.
     
    jorkat tykkää tästä.
  13. Jza

    Jza Double Gearhead

    3.0 crd, joka käyttää sitä ruokana?
     
    jorkat tykkää tästä.
  14. jorkat

    jorkat Gearhead

    ei. tän vaparin litrateho on 130
     
  15. jorkat

    jorkat Gearhead

    jännää et tarttee aivan tiettyä shellin ööliä:p
     
  16. Jza

    Jza Double Gearhead

    Jaa, puhut vissiin jostain japanilaisesta kaksipyöräisestä?
     
  17. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Eiku Mazda wankel se on oltava vai pitääkö jorkatti vielä
    meitä uteliaita jännityksessä!:D
     
  18. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Toi öljynpolttamisen rajoittaminen taisi lopettaa VAG-konsernin kiinnostuksen Formuloihin :D. Yhdellä jakoketjulla oliskin varmaan kokonaisen kisaviikonlopun päässyt :)
     
    f34 tykkää tästä.
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kawa h1 menee aika lähelle ja kuluttaa öljyä
     
    rb tykkää tästä.
  20. Jora78

    Jora78 Gearhead

    Tällaisen löysin toisesta OD-ketjusta vuodelta 2011:

    kun tuossa oli puhetta tuosta diesel-öljyn käytöstä laahuribensakoneessa ja paikallisessa "halpakaupassa" on myynnissä teboilin super hpd öljyä diesel-öljyä,niin laitoinpa huvikseni teboilin asiakaspalveluun sähköpostia ja kysyin heidän mielipidettään öljyn käytöstä bensakoneessa.ja sain jopa yllätävänkin pitkän selostuksen asiasta.liitänpä sen tähän,niin on sitten öljy-yhtiön edustajankin mielipide asiasta tuotu julki :) eli tässäpä tämä:



    Kiitos Jari kyselystäsi.

    Tämä sinkki näyttää olevan loputtomien kahvila- ja nettikeskustelujen ikuinen legenda.

    Tuo CI-4 luokitus öljyssä ei sinänsä takaa että siinä olisi merkittävästi sinkkiä. Teboilin Super HPD 15W-40 öljyssä sinkkiä on kyllä suhteellisen paljon, suunnilleen 1300ppm. Muutoin öljy on suunniteltu suojaamaan paremmin hitaammin kiertävien raskaiden dieseleiden sylinteriputkia kiillottumiselta ja vastaanottamaan dieselin palamisjäänteitä eikä niinkään neutraloimaan bensiinin palamisesta syntyviä kemiallisia yhdisteitä. Sinänsä se on kuitenkin vahva, kestävä ja voiteleva öljy. Myös bensiinimoottoreissa maltillisella vaihtovälillä.


    Itse asiasta ensinnäkin että sinkki ei ole kulumisenestoaineena ainoa eikä välttämättä edes paras vaihtoehto. Se on ollut edullinen ja tehokas vaihtoehto niin kauan kuin siitä ei ole ollut mitään haittaa. Uusien katalysaattoritekniikoiden myötä sinkin määrää piti rajoittaa ja KORVATA SITÄ UUSILLA PAREMMILLA mutta katalysaattoriyhteensopivilla kulumisenestolisäaineilla. Kaikissa moottoriöljyissähän on edelleen sinkkiä, mutta vähemmän kuin vaikka 30 vuotta sitten. Esimerkiksi Volkkarin 504.00/507.00 luokitus sisältää erittäin tiukan nokka-akselin kulumistestin ja Teboilin Diamond Carat III 5W-30 läpäisee sen n. 600ppm sinkkimäärällä! Lisäksi yleisesti katsottuna eurooppalaiset ACEA-luokitukset ovat aina ottaneet ja ottavat edelleenkin tiukemman kannan nokka-akselien kulumissuojaan kuin API-luokat. Voiteluteknisesti kaikki moottorit ovat kuitenkin niin samalla viivalla, että voidaan sanoa korkean ACEA-luokituksen olevan aina merkki hyvästä kulumissuojasta nokka-akseleille kaikissa moottoreissa.

    Mikäli haluat autoosi tehostettua voitelua ja uskot edelleen sinkin erinomaisuuteen, voin suositella tuotteistamme seuraavia.

    - Teboil Diamond Extreme 10W-60 sisältää yli 1200ppm sinkkiä ja on kaikilta ominaisuuksiltaan optimoitu voitelemaan moottorit kovissa olosuhteissa. Tästä öljystä olemme saaneet paljon hyvää palautetta kovastakin kilpakäytöstä SM ja EM huipuilta asti.

    - 4T Special Motorboat 10W-40 on kehitetty vastaamaan 4T venemoottorien vaatimuksia. Näissä mm pystyasennossa toimivat kampiakselit asettavat voiteluteknisiä haasteita. Kulumissuojaa on parannettu mm. nostamalla sinkin määrää 1300ppm tasoon.

    - 4T Superbike 15W-50 on tehty korkeaviritteisten märkäkytkimellä varustettujen moottoripyörien ja ATV laitteiden moottori- ja vaihteistoöljyksi. Kovien vaihteistovaatimusten vuoksi kulumissuojaa on tehostettu ja tässä tapauksessa se on voitu tehdä nostamalla sinkkipitoisuutta moottoriöljylle maksimaaliseen hieman yli 1600ppm arvoon.

    Nämä kaikki soveltuvat hyvin vanhempien amerikkalaisten moottorien voiteluun. Myös viritettyjen. Öljynvaihtovälit on näillä öljyillä pidettävä kohtuullisina, koska korkea sinkkipitoisuus nostaa moottoriöljyssä lietteen muodostumistaipumusta. Sinkki reagoi kemiallisesti bensiinimoottorin palamiskaasujen kanssa muodostaen haitallista lietettä. Sinkin määrää nostettaessa öljyn muut lisäaineet eivät pysty hallitsemaan lietteen muodostumista jolloin ongelmia on odotettavissa. Puhtaasti dieselmoottoreihin tarkoitetuissa öljyissä puolestaan ei tarvitse kyseiseen kemialliseen haasteeseen varautua ollenkaan.

    Taustaksi mainittakoon vielä, että oma kokemukseni autojen parista on eurooppalaisista moottoreista. Nuorempana niitä tuli rakennettua radoille hyvinkin korkeaviritteisillä koneilla, ilman rullanokkia. Kaksi kollegaani sen sijaan ovat perehtyneet amerikkalaisten koneiden virittämiseen. Toinen rakentaa ties kuinka monetta tiukkaa konetta Mustangiin ja toinen lukuisien kisakoneiden kokemuksella uutta virikonetta 70-luvun Mopariinsa. Olemme työmme puolesta päässeet kolmen insinöörin voimin haastattelemaan tämänkin asian tiimoilta alan huippuasiantuntijoita ympäri maailman. Öljyjen ja lisäaineiden kehittäjiä sekä ammattitestaajia. Keräämämme tiedon pohjalta kukaan meistä ei pidä korkeaa sinkkipitoisuutta moottoriöljyssä välttämättömyytenä.

    Oikea viskositeetti joka myös pysyy ja puhtaus ovat voitelun peruskivet. Kun tekniikan rakentaa oikein, ei öljyissäkään tarvitse käyttää ’rakettitiedettä’. Liian halpaan ei kuitenkaan kannata mennä sillä se käy kalliiksi (huom viskositeetin pysyvyys).

    duster73, 14.4.2011
     
    Pertti K, Sounderi, dart -66 ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!