Moottoriöljytopicci

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MotorFreak, 10.9.2010.

  1. jorkat

    jorkat Gearhead

    eiks rikki ookkaan myrkky?
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Rikki on rikki ja myrkky on lehti.

    Mitä kohtaa et JUMMARTANUT?
     
  3. jorkat

    jorkat Gearhead

    onkohtaa
     
  4. jorkat

    jorkat Gearhead

    Kimi Räikkösen auton mieletön savuttaminen kummastuttaa: ”Se on epätavallista”
    "
    Sky Sportsin asiantuntijan Ted Kravitzin mukaan Ferrarin uusi voimayksikkö sylkee ulos ylijäämäöljyä auton takana sijaitsevasta aukosta. Vielä viime kaudella tämä öljy ohjattiin polttomoottoriin antamaan autoon lisäpotkua, mutta tänä vuonna säännöt kieltävät öljyn ylenmääräisen polttamisen.

    - Se on kuitenkin epätavallista, että Ferrari-moottoroidut autot sylkevät öljyä selvästi enemmän kuin Renault'n tai Mercedeksen moottorilla varustetut autot, Kravitz sanoo.

    - Ferrarin, Haasin ja Sauberin suuttimista pursuaa öljysumu, kun ne ovat radalla tai silloinkin, kun ne ajavat vain varikkosuoralla.

    Kravitzin mukaan öljyinen sumu oli erityisen näkyvä silloin, kun Kimi Räikkösen tai Sebastian Vettelin auto käynnistettiin Ferrarin varikkopilttuussa.

    - Kysyttyäni asiasta, vaikuttaa yksinkertaisesti siltä, että Ferrarin moottorissa käytetään todella paljon enemmän öljyä kuin kilpailijoiden koneissa.

    Kravitzin mukaan se ei liity kuitenkaan öljyn moottorissa polttamiseen, josta kohkattiin viime kaudella runsaasti.

    - Tämä on vain koneöljyä - ja sitä on paljon!
    "
    http://www.iltalehti.fi/formulat/201803132200807210_fo.shtml
    älä välitä kääntäjän idioottikäännöksistä vaan löydä asia
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Mistä sai netistä 4ilattua halpoja ööjyjä? Ulkomailta?
     
  6. kuutio

    kuutio Gearhead

    Mä kyselin tossa viikolla Tebbarilta et kummassa--- perus halpis classicissa vai hpd syntisessä enempi sinkkiä ja muita kulumisen estoaineita---- huippuhyvää asiakaspalvelua tuli säpöön aikas nopeesti soitto takaspäin--eeli tossa raskaan deekaluston syntisessä parempi kulumissuoja MUTTA ei isoille kierroksille näihin vanhoihin bensakrematoorioihinkaan...
    tuota uutuutta 20w-50 tietty suositteli..
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Mihinkä sitä 20W50 kannattaa edes tunkee kun täällä oo lämmintä edes, tuu varmaan kesälläkään purkista ulos se. Joku 10W60 paljon fiksumpaa.
     
  8. kuutio

    kuutio Gearhead

    No tua asiakaspalvelija suositteli tuota tebbarin uutuutta wanhoihin Mustitankkeihin,Kupliin ja HurleiTaavetinpoikiin... totesin et mulla kun on viälä puol tynnyrii tota syntistä 10w-40 hoopeedeetä niin tota laitan melkes kaikkiin motoreihin joista mulla ns huoltovastuu
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Seki ihan turhan paksu viskositeetti jos alunperin suositellaan jotai 10w-30 tms.
     
  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    10w-60 on kyl kuumana paksumpaa kun 20w-50......
     
    artsiracing tykkää tästä.
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Pointti olikin se kylmä visko... 20W liiku mihinkään jos vähänkään kylmempää.
    Ei se sillon myösköän voitele mitään kylmäkäynnistyksessä.
     
  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jos laite on kesäkäytössä niin ei silläkään ole merkitystä onko se 10w vai 20w.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Juuri näin, eräänkin öljymerkin 20/50 pumpattavuuspiste on -23 astetta, ja 10/40 -30 astetta, joten ehkä molemmat toimii kesän kylmäkäynnistyksissä ihan kohtalaisesti.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kuplavolkkari ja muut öljyjäähdytteiset :D
     
    xarper tykkää tästä.
  15. jpe

    jpe 3rd gear

    Mitä öljyä Motonetin hyllystä nyt sitten suositellaan nykytietämyksen mukaan uuden laahurinokan ja -nostajien sisäänajoon, pitääkö edelleen olla mineraalia ja mahd paljon sinkki ppm:iä? Ainakin Valvolinet kadonneet valikoimista ja olisi helppoa jos tuosta kyseisestä putiikista vielä löytyisi joku käyttökelpoinen litku tähän tarpeeseen. Aika vähän tuntuu vaan olevan enää mineraalivaihtoehtoja tarjolla ja vielä vähemmän tietoa sinkkimääristä.

    Sisäänajon jälkeen varmaan vaikka nuo 10w-60 Teboilit hyvät Ponun pataan, mutta miten sisäänajo näillä?

    Edit. Vaiko tuolla silver classic GT 20w-50:llä mineraalilla ?
     
    Muokattu: 9.4.2018
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Mobilin Delvacci ois vissiin ihan ookoo ainaskin?
     
  17. unknown

    unknown 3rd gear

    Huomioitavaa tuosta kylmäkäynnistyksestä on se, että Californiassa puhutaan myös kylmäkäynnistyksestä.
    Kylmäkäynnistys tarkoittaa sitä, että moottori on ollut yön sammuksissa ja ulkona on vilpoisat +20 astetta celsiusta, jos jossain Siperiassa on alle +10 astetta, on se jo jotain ennen kuulumatonta.
    Itse en ymmärrä miksi kylmäkäynnistyksessä öljyn on oltava mahdollisimman paksua, sitä suuremmalla syyllä tulisi täällä kesäisissä oloissa käyttää pienemmän kylmäarvon öljyä ja jättää ne 20W-xx öljyt sinne rata-ajoon ja Afrikan aavikolle.

    Sinkistä myös sen verran, että liika on liikaa, eli tukkii myös öljyreikiä nokassa, muitakin vaihtoehtoja sinkille on.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei mullakaan ykskään kone ole jäykkää tarvinnut, paitsi kupla ja yks väljä v8.

    Vielä kun esim 20w50 ei mitenkään erityisen halpaa ole enää vs muut öljyt.
     
  19. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ei mullakaan ole ollut tarvetta laittaa jäykkää autoihin mutta härräkkään 20w-50, 10w-60, 15w-50... Ilmajäähy, eikä ole mitään laakeriliuskoja patoja tekemässä niin hyvä kun kuumalla padalla paineet pysyy yli 10:n Psi:n.
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Hauskasti ilmaistu, ei siis yksikään paitsi kaksi! :D

    No ei siitä kylmäkäynnistyksestä suomenkaan kesässä taida tarvita mitään mörköä tehdä.
    Jotkuthan suosii ja suosittelee jopa yksiasteista 30 öljyäkin ja jos mennään äärimmäisyyksiin niin kilpureita kylmäkäynnistellään 50 tai vieläkin jäykemmillä yksiasteöljyillä, joten ei tarvi olla huolissaan etteikö voitelu toimisi 20:silläkin.
    Se on oleellista että paksuilla öljyillä ei ole hyvä lähteä heti kylmänä vetämään kierrokset punaisella.

    Taitaa olla niin että ylivoimaisesti suosituin viskositeetti kesäautoissa on juuri se 20/50, olipa se sitten tarpeellista tai ei.
     
    xarper, Jussi289 ja Vuppe tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!