Moottoripornoa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja GRA-55, 8.10.2014.

  1. Moottorissa on perusteellinen juttu Ugin autotehtaan Saabin V8 -moottorista. Ainakin paras juttu, mitä itse olen nähnyt:

    Huippusalainen moottoriprojekti – Suomessa suunniteltiin Saab V8-moottori

    Nokialla Linnavuoren moottoritehtaalla suunniteltiin ja rakennettiin Saab 9000 malliin V8-moottori. Talousongelmiin kaatunut projekti oli niin salainen, että se pidettiin piilossa ruotsalaisilta ja jopa poliisilta.

    [​IMG]
     
    Gary Grand, Roberto, kerkko ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Päädyin siihen näin helteillä, että vaiheittain aukeavat Solexin 44 PHH:t on aika pornot. Tässä sellaset Mersun 190 SL:ssä:

     
  3. Hambista vastaan tullutta settiä. Ainakin on erilainen näkemys:

    i dont know if this count as rare but it is defferent and very heavy. it left gm as a 2bbl cast iron intake and some where along its life morfed into a 6x2 log type intake .

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  4. Olin jo melkein unohtanut tämmöisen moottorin olemassaolon, kun sattui videota semmoisen sovitellusta Mustangiin. Tässä eka osa:

     
  5. Jatketaas vielä tuolla Godzilla -koneella.

    Wikipedia osaa kertoa näin:

    The Ford Godzilla engine is a V8 engine offered by the Ford Motor Company. The engine is intended to replace the Modular V10 engine and displaces the Boss V8 engine in many uses.[1][3] The engine was first used with Ford Super Duty trucks starting with the 2020 model year and was later added to the Ford E-Series for the 2021 model year.[3][4] It is also available as a crate engine.[5] Exterior dimensions are smaller than the 385-series 460 engine, and slightly larger than those of the 351 Windsor engine.[6]

    Ford Performancen sivulta löytyy craten speksiä:

    The ALL-NEW 7.3L V8 Ford gasoline crate engine from the 2020 F250 Super Duty features:
    7.3L displacement
    Bore 107.2 mm x stroke 101.0 mm
    Cast iron block
    Aluminum cylinder heads
    Intake valve diameter 55.13 mm
    Exhaust valve diameter 42.53 mm
    Lift (intake/exhaust) 13.67 mm / 15.26 mm
    Cam-in-block OHV design w/variable cam timing
    Forged steel crankshaft
    Cast Aluminum pistons
    430 HP at 5,500 rpm
    475 lb/ft of torque at 4,000 rpm
    10.5:1 compression
    Port fuel injection
    Firing order: 1-5-4-8-6-3-7-2

    The engine assembly includes:
    Composite Intake manifold and 80 mm throttle body
    Left and Right exhaust manifolds
    8 quart aluminum oil pan/cooler
    Ignition coils and wires
    Production flex plate
    M-6038-73 shipping and storage cradle
    Factory lift brackets
    Bellhousing bolt pattern same as 4.6/5.4 and 5.0 Coyote
    Engine weight: 580 lbs.
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tämäkin projekti osui silmään GMC Indy Hauleria selatessa...GM:n salainen 1000hp 16-pyttynen Cadillac XV16 projekti, jolla oli hieman samaa DNA:ta LS-6 kanssa.
    Paljonhan tästä puhuttiin aikanaan ja toivottiin että se tulisi markkinoille, mutta projekti kuitenkin haudattiin.
    Yksi moottoripyörä tehtiin myös samalla koneella, se kiersi näyttelyiossä ja julkisuudessa.
    Testiautona toimi keulastaan jatkettu GMC Yokon, se toimi "salaisena" testipenkkinä kadulla, mutta erottihan sen oudosta keulastaan...

    https://www.thedrive.com/news/the-v16-gmc-yukon-was-gms-secret-1000-hp-super-suv

    Testiautona oli GMC Yokon.
    [​IMG]
    Cadillac XV16
    [​IMG]
     
    Muokattu: 4.9.2023
    Gary Grand ja kerkko tykkäävät tästä.
  7. Tämä on sitä ihteään:

     
  8. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear


    Ei se kuulemma rakettitiedettä ole, mutta aavistuksen eroaa ameriikan veekasin kasauksesta...
    48 pulttia pitää kampuraa paikallaan, sillä pulttimäärällä sais jo pikkulohkon melkein kokonaan kasaan.
     
    Gary Grand ja Seevu tykkäävät tästä.
  9. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Satavarmasti eroaa myös ongelmien määrässä myöhemmin verrattuna esim. GM LS- moottoriin.
     
  10. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Tuolla S65 myllyllä on kyllä aika hyvä maine, vikapisteitä lähinnä kaasuläppämoottorit, venakoppien vuoto ja KK-laakerit pidemmän päälle.
    Ja onhan siinä vakiona asiallinen 420hp ja 8400rpm, 4l myllystä.
     
  11. juhi71

    juhi71 3rd gear

    [​IMG]
     
    Seevu, Arkkumies ja kerkko tykkäävät tästä.
  12. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    En tiedä onko moottoripornoa vai mekaanista helvettiä, mutta sattui internetin maailmassa vastaan muuan 60-lukuinen John Deeren puskutraktori dieselmoottorilla.

    Kyseisessä moottorissa "venttiilikoppa" on järkäle valurautaa, joka on osa vesikiertoa ja imusarjaa. Painovoiman lisäksi venakoppa pysyy paikallaan kohtuuttoman monella pultilla. Ja laitteessahan on mekaaniset nostimet, joten venttiileitä saa silloin tällöin säätää.

    [​IMG]

    [​IMG]

    https://img.aijaa.com/b/00961/15208957.jpg
    https://img.aijaa.com/b/00865/15208956.jpg
     
    Gary Grand ja kerkko tykkäävät tästä.
  13. Tulin myös ihmetelleeksi Jontikoita taannoin toisessa ketjussa:
    Nyt tulli JAMSI:n kanavalla vastaan vanhojen Jontikoiden kansista video, jossa on mm. 4 -pyttyisen bensakoneen kansikin esitellyssä:

     
    Muokattu: 18.1.2024
  14. Tuli vastaan tämmöinen Indy -sivu. Siellä on mielenkiintoinen moottori:

    The Gerhardt-Dodge Hemi

    In 1971 and 1972, Bruce Crower, well known for his camshafts, tried to introduce new stock-block engines into Indy racing. After toying with the idea of a Porsche 917 engine, he settled on two projects using turbocharged engines. A Chevrolet project using a 1967 Eagle is described elsewhere, and for 1973, Crower also had a project to develop a hemi-head twin-turbocharged Dodge V8 engine. This engine was based on the 3.4375-inch bore of the mid-1950s Dodge 241 engine with a stroke shortened to 2.75 inches to give a capacity of just over 204 cubic inches, although Crower described it as a 207. It had been installed in a heavily modified 1969 Gerhardt which had been widened significantly, especially at the front. Despite the best effort of Crower's crew chief Bob Bubenik and crewman Curt Waters, the car could not be debugged in time for driver Jigger Sirois to complete his refresher test at the 1973 Indy 500. The Gerhardt-Dodge was not seen again.
     
  15. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Olipa mielenkiintoinen juttu! Kiitos!

    "96 percent of Americans drive automatics. And, unsurprisingly given that statistic, people just aren't buying cars with manual transmissions in the United States."

    Ei ostajia manuaaleille.... Markkinatutkimus ja tieto puuttui täysin.

    Myös se, että "manuaali tarvitsee alavääntöä", oli pielessä. On just päinvastoin.
     

Kerro tästä muillekin!