Moottoripornoa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja GRA-55, 8.10.2014.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Steve Morris kasaa SMX konetta. Huom 3 tunnin video.
     
    mpower tykkää tästä.
  2. mpower

    mpower Double Gearhead

    En nyt kaikkee katsonut kun niin pitkä video ja moottori kauhian iso!

    Mutta bemarimiehenä kiinnosti ja saatan olla aikaisemminkin laittanut kun vanhat sakemannit kasaa BMW F1 turbomoottoria!:)

    On lähellä sydäntäni! Kuitenkin eka F1 turbo maailmanmestaruus!
    Sitten muut meni kyllä ohi! Kauhia vakiolohkoon perustuva motti kuitenkin.:)

    Mainittakoon, aftermarket BMW F1 sylinterin kansia on Englannista saatavissa ja mullahan olisi Alumec 89 billet lohko myytävänä, siitä sitten tekemään juu!?;)

     
    Muokattu: 6.7.2025
  3. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Minun mielestä Top Fuel ja Funny Car moottorit pitäis sinetöidä ja niiden pitäis kestää puoli kautta avaamatta tai vaihtamatta.
    Sitten näkisi kuka osaa rakentaa parhaan koneen :)

    On suurta tuhlausta että 5 sek rykäisyn, plus burn out, jälkeen vaihdetaan osia...

    Show ei olisi huonompi jos koneet olisi muutama sata hv heikompia.
     
  4. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Noista BMWn F1 koneista oli juttua, tai urban legendaa, että hakivat aihiot romiksesta.
    Ja olivat valurautaa joka paranee ja kovettuu kun on ajettu 100-200 t km.

    mpower kai tietää paremmin?
     
  5. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Cleet:uksen turbiini Camaro, saa nähdä rupeaako toiminaan ?
    Rakentaja kuollut ilmeisesti kesken rakentamisen, eikä kukaan oikein tiedä laitteen saloja...uusin video aiheesta
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Turbinaro Camaron ja edes menneen Troy Mann tarina.
     
  8. Vähän maanläheisempää settiä. Ahdettu Skoda:

     
  9. mpower

    mpower Double Gearhead

    Itse olen lukenut semmoista, että ostivat vanhoja vähintään 100tkm ajettuja autoja ja niiden moottorien lohkoista tekivät sitten kilpamoottoreita.

    Ja sitten semmosta juttua on ollut, että veivät lohkoja pihalle muhimaan säiden armoille, ja tehtaan työntekijät sitten kävivät kuseskelemassa lohkojen päälle!:rolleyes:

    Tarkoitus lienee ollut lohkojen mittojen stabilointi ennen viimeistelykoneistusta? Mää en kyllä tuohon kuseskeluun usko!:D

    Sen sijaan olen kyllä lukenut semmoista, että huipputarkkojen työstökoneiden valurunkoja pidetään ulkona muhimassa!;)

    Tarkoitus siis on mittamuutoksien minimointi!
    Tuosta tulikin mieleeni yksi työkaverini koneistamossa!
    Hän kun sanoi, "aine elää"!:D
     
    Muokattu: 10.7.2025 klo 23:19
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mopari koneraamatussa suositeltiin kilpalohkoksi, millä oli paljon kylmä-lämmin-kylmä kertoja, esim taksien yms moottorit. Tai vaihtoehtoisesti viedä lohko päästettäväksi, joka oli kuulema kallis vaihtoehto. Huom ja nämä ohjeet on jostain 70-80 luvulta, kun aftermarket lohkot on ollut vain märkäuni muille kuin rikkaille kisatiimeille.
     
  11. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Kun tein Volvo B18/20/30 koneita huomasin kuinka "wanha valurauta" on kovaa!

    Esim wanhojen kansien porttaus oli kovaa duunia verrattuna esim uusiin R-.Sportin isokanavaisiin kansiin. Niihin meni porttaus terä/kivi kuin voihin.
     
  12. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    "Ja sitten semmosta juttua on ollut, että veivät lohkoja pihalle muhimaan säiden armoille, ja tehtaan työntekijät sitten kävivät kuseskelemassa lohkojen päälle!:rolleyes:

    Tarkoitus lienee ollut lohkojen mittojen stabilointi ennen viimeistelykoneistusta? Mää en kyllä tuohon kuseskeluun usko!:D "

    Älä aliarvio ja vähättele kusen ja kusemisen voimaa :)

    Kalle Päätalo kertoi kun metsuri löi kirveellä jalkaansa kaukana korvessa hän "kusi haavaan ja pyysi kavereita myös kusemaan".
    Ja sitten jatkoi työtä... eikä tullut tulehduksia!
     
  13. Oikeassahan hän oli. Valurautaan jää sisäisiä jännityksiä valettaessa ja niitä voi sitten purkaa noilla lämpökäsitteilyillä jne.
     
  14. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Edes mennyt setäni on ollu värtsilällä koneistajana joskus 70 luvulla. Sieläkin lohkotseisoivat pihalla valun jälkeen vuosia ennen koneistuksia (tai ainakin oli tarkoitus). Juuri saman asian takia että valussa materiaaliin jäävät jännitykset saisivat aikaa poistua.
     
    mpower tykkää tästä.
  15. mpower

    mpower Double Gearhead

    Kuseskelusta puheenollen, ei hirmuisesti olisi kuitenkaan varaa ollut ruostua! Katsokaas nääs, vakioporaus oli 89,0 mm ja F1 moottorin sylinterin halkaisija 89,2mm! Jos voimakas ruostuttava kusi olisi, niin pilalle kustu!:)

    Mitään putkia ei vissiin noihin laitettu, tai en ole semmosta lukenut. Bemari tietysti DIN normin mukaisesti tehnyt sylinterin jaoksi 100 mm joten vakiomoottoin sylinterin välinen kannas 11 mm! Ja vesitila pyttyjen välissä!:cool:

    Siinä kun putkitat, niin heikennät vaan mottia, se on näkemykseni.:cool:
    Ovat näköjään kuitenkin videon mukaan semmoset kansipahvin ohivuotourat tehneet mikä aiheellista onkin useimmissa kilpamoottoreissa.
     
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    80 luvulla Pekka Leino suositteli kisakoneen aihioksi käytettyä pannua, noihin aikoihin olisi saanut kaffepaketilla kontillisen letukan pikkulohkoja, tai ainakin romuraudan hinnalla.
     

Kerro tästä muillekin!