Moottoriprojekti sbc 350-->383

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Naumasto, 30.8.2011.

  1. FLSTSC

    FLSTSC 1st gear

    oliko niin että levyjen kanssa käytettävä karkastuja tönäreitä
     
  2. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    juuri näin eli guideplatesien kanssa pitää olla karkaistut työntötangot.

    sbc koneissa on kolmenlaista ohjainta: guideplate, sitten on itsekeskittävät (venttiilin päähän) vipat ja joissain kansissa tönärit ohjautuvat kansissa oleviin reikiin. Tässä täytyy katsoa ettei ole kahta yhtä aikaa, muuten tulee ongelmia.

    Eli jos vanhoihin kansiin laittaa guideplatet on tönäreiden reikiä kansissa isonnettava. Tai guideplatesien kanssa ei sää käyttää keskittäviä vippoja. Eikä kaikkia yhtäaikaa. :rotfl:
     
  3. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    No niin,pienen pulttiongelman jälkeen sain jopa lohkon pukkiin kiinni sekä kampuran ja pari mäntää kiertokankineen paikalleen...männät meni lohkoon kuin elokuvissa,ja vieläpä bilteman halpisräpsy-puristimella.
    En tiiä kävikö tuuri vai mikä mut ei ollu kyllä vaikee operaatio,kuten oletin kun luin joitain topikkeja,n.1min/mäntä... :eek:
    Hieman raskaan oloisesti pyöri kun varovaisesti sitä pyöritin,pitää vielä purkaa ja kattoo et kaikki meni oikein,kampura yksinään pyöri hyvin,ja yhdenkin männän kanssa vielä,mut ku toisen laitto ni meni toiminta raskaaks...ilmeisesti johonki hankaa.
    Männät tuli kyllä aika lähelle dekkiä,n.3mm jäi vajaaks tasosta...en taidakkaan vetää nolliin sitä,ehkä pelkkä oikasu ois hyvä???
    Kuvia laitan heti ku tämä tanan kone lopettaa temppuilun :mad:
     
  4. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    Ei kyllä montaa mäntää tarvii laittaa kun alkaa pyörimään nihkeästi... etenkin jos on koneistettu ja kilkkeet on uutta! Ja muista vaan laittaa reilusti voitelua/öljyä kun kasailet ja pyörittelet! 8)
     
  5. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Joo,kyllä öljysin huolella,ja kilkkeet on uusia...oisko heittää jotain momenttia millä pitäs pyöriä?Joku mutuarvokin riittää ni voi momenttiavaimella kokeilla et homma on normaalia ni ei mee mitään paskaks...
     
  6. hukkis

    hukkis Gearhead

    Kannattas varmaan pistää mäntä joka nurkkaan ja mitata kaikista dekit,voi olla aika paljonkin heittoa.Ja ennen kaikkien mäntien asennusta kannattaa tehdä ajoitukset ja yläkuolokohdan tarkastus damperin 0-merkkiin nähden vain 1. mäntä paikallaan.On meinaan paljon tarkempi pyörittää vain yhtä mäntää koneessa.Kaikki männät paikallaan kone on yllättävän jäykkä pyörittää.
     
  7. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Käsittääkseni 20 ft-lb on jo suht. hyvä. Jonkin verran isommasta ei kannata huolestua. Itsellä oli luokkaa 18-19 ft-lb. Kannattaa ennen mittailua pyöritellä konetta jonkin aikaa ja mittailla useamman kerran, niin saa jonkinlaisen käsityksen miten arvo vaihtelee. Alkuun tulee suurempia arvoja, ennen kuin öljy leviää ja männärenkaat yms. "hakee paikkansa".

    EDITTII: Niin ja kannattaa ennen mittailua hakea sellainen kohta, missä motti pyörii herkästi. Muuten liikkeellelähtökitka on se suurin. Siitä sitten mahdollisimman tasaisesti pyörittää vaikka täyden ympyrän jos ranteet taipuu.
     
  8. Moro. olethan muistanut tarkastaa, ettei kampiakseli ja kiertokanget ota lohkoon kiinni. Sitten on vielä sekin, että jos käytät korkea nostoista nokka-akselia, niin voi kiertokankien laakerikaula/alapää ottaa nokkaan kiinni, jos et käytä pieniympyräistä nokkaa. Itse otin kiertokangista vähän pois ja käytin perusnokkaa.
     
  9. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    Jep, mulla oli sama juttu että joutui vinkua näyttää lohkon reunamille ja ottaa myös hieman veivien "olkapäästä" pois. Ja nimen omaan mulla ainakin peruskehäisellä rulla nokalla. Ja jos joudut ottaa kiertokangista pois niin muista mittaa että pysyy setit saman painoisina. Luultavasti jos kiertokangissa olis ollut normi pultit niin olis saattanut(?) mahtuu pyörii mut ainakaan noilla ARPin pulteilla ei mahtunut...
     
  10. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Joo,tarkoitus olikin laittaa kaikki hilut kiinni ja sitte kattoo et paljonko pitäs höylätä,tuli vaan kotiintuloaika vastaan :rotfl:
    Paljonko ootte jättäny mäntiä dekistä alemmaks?Puristuksen ja quenchin kannalta ois tietysti parempi vetää nolliin,mut onko siitä katumosassa niin suurta hyötyä riskeihin nähden?Männät on kyllä flattopit.

    Ei ota kampura eikä kanget mihinkään kiinni sen tarkistin kyllä.
    Nythän oli siis menossa koekasaus,et kaikki kamat mahtuu elämään keskenään ja että tietää paljonko dekistä ottas,sit vien sen takas koneistamoon dekin höyläykseen ja saavat laittaa uudet nokkalaakerit.

    Vielä pitää loput männät/kanget laittaa ja nokka,ja jos kaikki on ok ni kiuas palasiks ja koneistamoon.Ei melkein malta töissä käydä kun on niin kovat kydöt kasata tota,on se vaan niin mukavaa :rotfl:
     
  11. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    No mulla on ainakin vedetty decki nollaan ja nostoakin on mekaanisella rulla nokalla yli .600 ja hyvin toimii. ja siis mullakin mäntinä flat topit 2 venttiili kololla.
     
  12. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Momentti jolla koko alakerta pyörii öljyttynä ei liene kovin tärkeä. Jossain korjausohjeessa sanottiin jotain 35 jalkapaunaa, amerikan toleransseilla.

    Vois ajatella että kunhan ei jumi missään ja pyörii jotensakin luikkaasti niin hyvä on. Mahdollisimman pientä momenttia turha hakea, siihen saattaa vaikuttaa asennusölkkiki esim STP vs. joku liru. Jos toleranssit kunnossa kammen ja kierron laakereissa sekä männät/poraus/renkaat eikä jumi niin ok. Siinähän ne hioutuu kun rykäsee käyntiin, vaihtaa öljyt ja suotattimen sen jälkeen ja lappu lattiaan.

    Kaikki toleranssit viisainta olis kyllä tarkastaa kerran-pari, tulee halvemmaksi.
     
  13. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    No niin,lähtihän se pyörimään mukavammin kunhan muutaman kerran pyöräytti ympäri,pyöri jollain 15-20Nm momentilla...vinguttamaan myös joutuu ainakin ykkösestä ja oliko se nyt kolmosesta,mut ajattelin hieman vinguttaa kaikista ni onpahan mukavammin välystä...tossa ykkönen:
    [​IMG]

    männät on kyllä aikasta mukavasti dekissä,hätäisen ja hyvin epämääräisen mittauksen mukaan noin 0,40mm alempana.Jospa siitä ihan karvan verran vaan ottas,sen että oikenee...
    [​IMG]
    [​IMG]

    Lohkon numeroita tuli tutkittua...tommosia löyty:

    [​IMG]
    Mitkäs numerot ne nyt oli siinä "paremmassa" valussa,onko tämä sitä parempaa matskua???

    [​IMG]
    Toi on vissiin joku päivämääräjuttu(???)

    Valunumerosta ei ihan saa selvää
    [​IMG]
    VIN
    [​IMG]

    Viniä tuli decoodattua V1017UHX
    V=Flint(engine)
    10=lokakuu
    17=17.pv
    UHX=1981 350cid,con cab,a/t,AIR,M LT9,165hp,4bbls,C-20-3500

    Eli suomeks LT9,hevyduty(4bolt)

    Sitten siinä alla oli CBF313098...mitä se meinaa,en äkkivilkasulla ainakaan löytäny
     
  14. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    jos olis "parempaa valua" niin löytyis jakopään kopan alta 010 numerot.
     
  15. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    No niinhän se oliki...tää veitikka on "trukkivalua"...tai näin oon ymmärtäny et trukkimoteissa ois numerot 207 :eek:
    Ei tosta lohkosta näköjään tarviis edes ottaa mitään pois,mutta otanpa silti ni on sitte vähä paremmin välystä...se näköjään auttaa jos laittaa ne osat oikeinpäin :oops:
    Nokkakeppiki näytti mahtuvan elämään ihan kivasti...enää ei tarvii ku vähä vingutella ja sit poika takas koneistamoon,sit pääsee kasaamaan ihan oikeesti \o/
     
  16. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Totanoin...rupes kummasti houkuttamaan ton alakerran puntitus.Kysymys kuuluu että missä olette käyttäneet/mitä suosittelette ja minkälaisen pinon euroja siitä köyhtyy???
     
  17. G20

    G20 Gearhead

    Jos liikkuvien tasapainotusta tarkotat niin Racers Place ehdottomasti!!! 8) Hinta selviää varmaan parhaiten kysymällä..?
     
  18. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    No nyt varmaan joku taas saa naurut mut ite luotin kampiakselin sisäiseen painotukseen ja sit männät/kanget mittasin tarkalla kotitalous digivaakalla. Ensin mäntien ja kankien yhteis painon ja sit erikseen vielä männän/yläpään ja ja kiertokangen kaulan/alapään.
     
  19. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Siis katoit vaan et kaikki on samanpainoisia,vai teitkö jotain toimenpiteitä ja jos niin mitä?viilasit strategista kohdista?
    Noihan tosiaan taitaa olla noi painotukset vähä vaan sinnepäin,muistaakseni jostain luin et oli 20 gramman heittoja :eek:
    Semmonen mälli ylimäärästä kun motti kiertää 6Krpm,siinä voi olla jo laakerit ihmeissään.
    Tota racersplacea kaikki kyllä kehuu et jos sinne veis/lähettäs...onko kellään mutua mitä vois maksaa,soittamallahan se tietysti selviää,mut onko?
    Ja tekisköhän ne sen päivässä jos ite veis aamulla ja hakis illalla?
     
  20. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    niin siis kun mähän jouduin ottaa pois joka tapauksessa parin kiertokangen olkapäästä että ei ottanut nokka akseliin kiinni. Eli ensin otin tietysti niistä kahdesta kiertokangesta mitkä ahdisti ja punnitsin ne alapäät saman painoisiksi(sitä ennen olin punninnut kaikista yläpäät ja ne oli kaikki gramman sisällä toisistaan). Sit saman tein muille 6 kiertokangelle ja tarkisitin aläpäiden painot ja kokonais painot että tuli saman painoisiksi. Kone on nyt kaksi kesää saanut kenkää välillä enemmän ja välillä vähemmän ja pyörinyt yli 6000 ja hyvin on kestänyt.
     

Kerro tästä muillekin!