Moottoripyörille omistusvero

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja Tero K, 10.12.2016.

  1. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Niin kyllähän ne saa saakin pois liikennekäytöstä jos se vero tulee, mutta jos päivänkin ajossa niin vero maksetaan koko vuodelta. Tän hetken tietojen mukaan.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Nelisenkymmentä vuotta sitten autot verotettiin samalla viisiin. Ikkunaan tuli ostaa 50mk, 100mk tai 250mk veromerkki koslan painon mukaan. Ei siinä mitään seisonta-alennuksia myöskään ollut. Rahapulaansa kaipaavat taas omistavan luokan apuja.
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei kai se sitten mikään omistusvero ole jos sen motskarin saa pois tieliikennekäytöstä vaan käyttövero??? Jos käytät motskariasi, maksat veron. Jos et, et maksa veroa. Ei ole mikään kiinteistövero jossa maksat sen veron rakennuksista, käytit niitä tai et, asu niissä joku tai ei.

    Mitä järkeä siinä on valtion näkökulmasta että kaikki panee toukokuussa motskarit ajoon ja marraskuussa ottaa pois ja kuormittaa noita systeemeitä ja aiheuttaa kustannuksia jollon veron tarttis olla vielä suurempi? Kun hyvin harva sillä talvella ajaa jollon vero päivää kohti laitettaisiin sen verta korkeeksi että se 150 tulisi täyteen kesän aikana.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla on ollut toinen ympäri vuoden vakuutuksessa ja toinen seissyt, kun ei ollut tarpeeksi bonuksia. Nyt kun vakuutusyhtiöt alkoivat hinnoitella omilla tavoillaan ja jälkimmäinenkin sai tolkun vuosihinnan (112€/a) on kumpikin ympäri vuoden liikennekäytössä. Tarttee ajella jotta vero/km pysyy tolkun tasolla. Olipastaaslogiikka.
     
  5. impala67

    impala67 Double Gearhead

    tuli käytyä jyväskylän mp-rompetorilla ja siellä mikrofooniin haastateltiin jotakuta joka ilmeisesti lain valmisteluvaiheesta enempi tiesi.
    kertoi sitä että laki olisi ehkä tulossa 1.5. aikaisintaan voimaan ja että sinä päivänä jatkuvassa ajovakuutuksessa oleville tulisi maksua. eli johtaisi suurimman osalta siihen että pyörät otettaisiin seisontavakuutuksellisiin vakuutuksiin suuremmassa mitassa.

    mutta laki on jossain valiokunnissa jne. menee säädetyssä järjestyksessä kuultavaksi ja päätettäväksi aikanaan. asiasta pitää NYT ottaa kantaa ottamalla yhteyttä omaan kansanedustajaan jonka pitää sitä vastustaa ja vaikka parhaassa tapauksessa hallitus välikysymyksellä kaataa! muuten ne ajaa sen läpi jos asiasta ei nouse älämölöä ja päättäjät ymmärrä ettei kansan enemmistökään sitä halua. mutta jos päättäjistä tuntuu siltä että taitaa kansan enemmistö tästä esityksestä enempi tykätä kuin vastustaa, se tulee varmasti kuin käyttömaksu... ja persuthan on jo siis sillä kannalla että hyvä kun rangaistaan juppimotoristeja ja -veneilijöitä. kusipäät.
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ei se auta mitään jos pitää pyörää välillä seisonnassa, veron kannalta.
    Jos 1.5 jälkeen on päivänkin ajossa niin vero napsahtaa koko vuodelta.
     
  7. impala67

    impala67 Double Gearhead

    Asiaa on syytä seurata tarkkaan ja toimia sen mukaan- ja moni onkin jo niin tehnyt:
    JO NYT niin moni on vaihtanut vakuutustyyppiään "koko vuoden vakuutuksesta" paljon kalliimpaan seisonnalliseen vakuutukseen (jolla ilmeisesti siis välttää veron)- että valtio on menettänyt vakuutusveron maksuja 15 000 000 euroa!!!”

    On toimilla vaikutusta jos kaikki tekevät samoin. Muutin itsekin motskarini vakuutuksen vuosittaisesta seisonnalliseksi, vaikka onkin puolet kalliimpi, aion harkiten päryytellä arkipyörällä. Suosittelen samaa kaikille, tässä linkki tekniikanmaailman uutiseen:

    http://tekniikanmaailma.fi/muu-tekn...tys-moottoripyoraverosta-tuottaa-jo-tappiota/
     
    Muokattu: 18.1.2017
  8. golden rocket

    golden rocket Gearhead

  9. an300

    an300 3rd gear

    Näiden tyyppien, jotka ajavat tuollaisia typeriä lakeja, ja niiden ketkä äänestävät moisten aivopierujen puolesta NIMET ESIIN! Swiddus, oli kyllä viimonen kerta, kun persuja äänestän! Saamari, Halmeen Tonikin kääntyy haudassa.
     
  10. kaierkki

    kaierkki Gearhead

    Ensimmäinen järkevä asia pitkään aikaan politiikoilta ja vielä katsastus päälle prätkä-hiirille...
     
  11. pas2

    pas2 Gearhead

    Minä lopetan.
     
  12. cdi

    cdi Double Gearhead


    Mihin perustat järkevyyden?
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tai sitten sen katsastus-mielivallan vois hävittää ainakin jossain määrin autoiltakin pois
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Meinaatko että liikenneturvallisuus paranee sen jälkeen?
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei varmaan huononiskaan jos sieltä jätettäisiin kaikki turhasta nilitys pois ja keskityttäisiin siihen mikä turvallisuutta parantaa ja poistettaisiin mm. päästömittauspelleily. Paljon enemmän asioita vois mennä ihan korjauskehotuksella etenkin nykyään kun ei enää koirat voi syödä niitä papereita jossa on korjauskehotus jollon ne on ihan pakko korjata sen vuoden aikana. Antaisi joustavuutta ettei tartte kaikkia viikonloppumenoja perua kun on pakko hitsata jotain mihinkään vaikuttamatonta reikää jossain takaluukussa

    Konttoreille saisi sen lisäksi tulla joku yhtenäinen linja kun tuntuu että käytännöt vaihtelee ihan jo samankin konttorin sisällä riippuen katsastajasta. Aamulla soitat että käytö tällänen ja sanotaan että käy ja illalla onkin eri tyyppi kun menet näyttämään ja sanotaan että ei käy ja hylkäys.

    Onko ylipäätään vuoden katsastusväli tarpeellinen vai voisko sekin olla vaikka kaks vuotta? Tai jarrudynoajo joka vuosi, isompi tarkastus joka toinen vuosi tai joka kolmas?

    Moottoripyöräkatsastus ainakin ihan turha ajatus
     
  16. impala67

    impala67 Double Gearhead

    ...ja ei kai kukaan kuvittele ettei tuo tienkäyttömaksu tulisi koskemaan myös motskareita. ja pian veneillekin tulee vesienkäyttömaksu kun tulee laineita ja rannat huuhtoutuu. helvetti mikä vuosisadan kuppaus-hallitus ja hyvävelikerho
     
  17. fennia

    fennia Gearhead

    Suomalainen maksaa vaikka satasen siitä ettei naapuri saa viittäkymppiä.
     
    raaseriruiseri tykkää tästä.
  18. raaseriruiseri

    raaseriruiseri 2nd gear

    Että tommosia kaierkkejä vaan riittää! *huoh*

    Mutta varsinainen päivän mussutukseni liittyy mielenkiintoiseen huomioon Trafin sivulla käydessäni. Omistamani toimiva, mutta vielä hiukka viimeistelyä odottava 80-luvun alun 1100-kuutioinen rojektirätkä, jonka pistin "seisontavakuutukseen" jo aikana, jolloin "liikennekäytöstäpoisto" oli vielä tuntematon termi, ja joka löytyi vielä viime vuonna mainituilla sivuilta statuksella "poistettu liikennekäytöstä", olikin nyt mystisesti siirtynyt pois tuosta kategoriasta. Mielenkiintoisia juttuja tapahtuu maassamme tätä nykyä... :mad:
     
  19. skipi56

    skipi56 3rd gear

    Jos ei toi kaierkin kommentti ollut huono vitsi niin sit on melkoinen kusipää.
     
  20. BBC

    BBC Guest

    Ihan varmasti paranee. 80% ei osaa tehdä pyörälleen muuta kuin ajaa ja ihmetellä.
    Huoltoon tai sanotaanko korjattavaksi viedään sitten kun on kakkendaalit housuissa.
    Erijuttu on ne jotka ajaa uudehkoilla pyörillä ja vievät ne merkki yms. laatuhuoltoon 2-3x ajokaudessa, mutta he ovat sitä porukkaa jotka eivät narise jostain hikisestä 150e lisämaksusta.


     

Kerro tästä muillekin!