Moottoriremonttia Keski-Suomen malliin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Yorcci, 24.1.2014.

  1. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Tässä tarina yhden Chevroletin pikkulohkomoottorin rakentamisesta Keski-Suomen Koneistamossa. Aiheesta on jo keskusteltu finnsharkin palstalla nysväysnurkassa tässä talven mittaan, mutta koska tarina on monessa osassa ja osittain pirstaloitunut, niin halusin koota kaiken yhteen kasaan. Johtuen OD:n rajoituksesta kuvien koon suhteen, olen pistänyt kaikki kuvat linkkeinä. Sharkissa taas kuvat sai tekstin sekaan, mutta piti pilkkoa tarina useampaan osaan http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=23387

    Teen jäljempänä jotain johtopäätöksiä ja oletuksia asioista, joista en tiedä yhtään sen enempää kuin jouluporsas lentokoneista, mutta noita olettamuksia saa ihan vapaasti korjata, jos on parempaa tietoa asiasta.

    Yritän vaan itselleni selittää joitain asioita ja olen tullut sellaisiin johtopäätöksiin, jotka omasta mielestäni sopivat kokonaisuuteen loogisella tavalla. Mutta jokainen saa tehdä omat johtopäätöksensä kuvien ja/tai kokemuksiensa perusteella.

    Välikommentit lainauksien välillä ovat omiani. Lainatut tekstit ovat sanatarkat kopiot käydystä keskustelusta. Kuvia ei ole millään tavalla muokattu eikä myöskään koneistamon kanssa käytyä sähköpostikeskustelua. Kirjoitusvirheet ovat sellaisinaan alkuperäisissä vastauksissa. Sähköpostissa taasen oli parempi käyttää pelkkiä kuvalinkkejä, ettei vastaanottajan sähköpostilaatikkoon tule turhaa täytettä.

    Nokkalaakerit ovat minulla edelleen tallessa, jos joku epäilee kuvamanipulaatiota.


    Tässä on nyt suora kopio 05.01.2014 laittamastani reklamaatiosta:


    Koneistamon vastaus tuohon tekemääni reklamaatioon:

    Muutama oma kommentti tuohon koneistamon vastaukseen:

    Kone käynnistyi ensimmäisen kerran 26.02.2013, kilahti 24.08.2013. Alle puoli vuotta. Molemmista löytyy todisteet (videota, kuvia)

    Ja tuosta lentokenttäajosta mulla löytyy lokitiedosto, jossa näkyy käytetyt kierrokset, seokset jne. Ei mene laihalle eikä ylikierroksille.

    Löytyy kaksi viikkoa ennen moottoririkkoa dynolappu, josta löytyy myös seossuhde. Eikä mene laihalle.

    Kaikki osat on ihan koneistamon itsensä hommaamia.

    Tuosta hinta-arviosta löytyy edelleen se koneistamon pomon itse käsin kirjoittama tarjous. Dollarin kurssin heittelyyn vetoaminen on aivan turhaa, koska siitä ei ole mitään mainintaa tarjouksessa.

    Niinpä. Kuluttajasuoja asiassa on täysin yksiselitteinen. Suuntaa-antava hinta-arvio ei saa heittää yli 15 %. Ei pitäisi olla mitään epäselvää.

    Mitä ihmeen kolmannen osapuolen suorittamia vaurioita? Nythän on kyse vaan konetta alunperin kasatessa tehdyistä virheistä. Kyllä noista nokkalaakereiden kuvistakin näkee, että ne lommot ja kuopat laakeripinnoilla ja laakereiden reunoilla on olleet siellä asennuksesta lähtien.

    Ei mitään kommenttia siihen, että runkolaakereille ei ole tehty välystä ja yksi runkopukki on ollut vinossa tai että männänrenkaiden päitä ei ole viilattu valmistajan ohjeiden mukaisiksi. Koneen tärinästä ei mitään.

    Ensin vedotaan siihen, että myöntävät puolen vuoden / 15 tkm takuun, sitten sanotaan, että "moottoria on viritetty kilpaosilla". Kas kun siitä ei ollut mitään puhetta hommaa aloitettaessa.

    Kuluttajaviraston sivuilta http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajalle/takuu/ löytyy takuun suhteen faktaa:

    Soitin tässä vaiheessa 16.01.2014 kuluttajaneuvontaan. Tässä pari asiaa, mitkä tuli selville. Ihan vaan opetuksena ja vihjeenä samassa tilanteessa painiville.

    1) Osien hinnannoususta olisi pitänyt reklamoida heti (minkä tein, tosin suullisesti) ja ilman kirjallista reklamaatiota jättää liika osuus laskusta maksamatta ja odotella päätöstä kuluttajasuojasta... Nyt, kun laskun maksamisesta on kulunut jo melkein vuosi, niin virallista reklamaatiota hinnannoususta ei ole tehty 'kohtuullisessa ajassa' ja koneistamo voisi luistaa maksusta sillä perusteella.

    2) Asennusvirheistä pitäisi tehdä uusi reklamaatio koneistamolle, mutta heille olisi pitänyt jättää mahdollisuus korjata virheensä - siis samojen tunareiden, jotka sössivät alunperin asennuksissa.

    3) Koska vein moottorin muualle laitettavaksi, niin nyt pitäisi osoittaa nykyisien tekijöiden kirjallisella lausunnolla nämä asennusvirheet ja sittenkin korvausta voisi hakea vaan siltä osin, kuin mitä ne tulisivat maksamaan koneistamolle, jos he itse tekisivät homman.

    Siis olisi pitänyt kieltäytyä heti alkuunsa maksamasta ylihintaa stroukkisarjasta ja viedä asia heti kuluttajaviraston käsiteltäväksi. Siinä vaiheessa ei vaan viitsinyt, kun koneen piti kuitenkin olla hyvin tehty ja ajattelin antaa asian olla. 310 € arvoinen virhe.

    Päätin kuitenkin vielä koettaa ehdottaa sopuratkaisua... Mulla kun sattuu olemaan se tarjous tallessa ja koneistamo yrittää väittää, että mä heittelisin summia ihan ulkomuistista. Halusin myös kysyä uudestaan niistä asennusvirheistä, jos vaikka tällä kertaa saisi jotain vastausta.

    Jäi niin kaivelemaan tuo suoranainen valhe siitä, että

    Ja sekin, että ei sieltä löydy mitään mainintaa dollarin kurssin vaihtelustakaan.

    Tässä jatkokirjelmäni:

    Tänään 24.01.2014 tuli sitten vastaus tuohon viimeisimpään rekkulaan...

    Vastaushan oli kutakuinkin odotettu.

    Mutta tuossa kuitenkin myönnetään, että männänrenkaita ei ole edes viilattu, siis päittäisvälyksiä ei ole asennusvaiheessa tarkistettu. Ja noi muut selitykset männänrenkaiden päiden kulumisesta jne... No, jokainen, joka on joskus kasannut koneen ja mitannut+viilannut noi päät ja sen jälkeen purkanut sen saman koneen, voi kommentoida tuota päiden muuttumista.

    Jos nuo nokkalaakerin vauriot on tulleet laakereita poistettaessa, niin miten sitten on mahdollista, että ensimmäisessä reklaamaatiossa nokkalaakeri-osiossa ensimmäisessä kuvassa näkyvä selvä monttu laakerin reunassa on syntynyt muuten kuin asennusvaiheessa:

    http://kuvaton.com/finnshark/lL2.jpg

    Tai nämä montut kulumisen seurauksena:

    http://kuvaton.com/finnshark/lEl.jpg

    http://kuvaton.com/finnshark/lEp.jpg

    http://kuvaton.com/finnshark/lEW.jpg

    Mun arveluni tuosta kiertokankien vaurioista on se, että ne nokkalaakerin reunan vingutuksen ryönät on jääneet puhdistamatta ja ne on sitten päätyneet tuonne kampuran kaulalle. Kun vaurioita ei ole muissa laakereissa, niin ne ryönät ei oikein mun mielestä voi hypätä just tuonne keskelle öljylinjaa ja päätyneet siellä kahdelle vierekkäiselle kiertokangen kaulalle.

    Arvailuahan tuokin tietysti on.

    Tärinän suhteen ei mitään kommenttia...

    Hinta-arvion suhteen luikertelevat edelleen arvion taakse, eivätkä millään ymmärrä, että se hinta-arvio ei kertakaikkiaan saa heittää yli 15 %. Toi kuluttajaneuvonnan sivuilla oleva teksti on täysin selvä tämän suhteen.

    Mutta se, että tää mun rekkula on tuon osalta myöhässä, päästää ikävä kyllä koneistamon pälkähästä. (Kuluttajaneuvonnasta saatu määritelmä 'kohtuullisessa ajassa' tehdystä reklamaatiosta hintavirheessä on n. kaksi kuukautta. Sen jälkeen katsotaan, että asiakas on hyväksynyt hinnan)

    Mutta tähän vaihtoehtoonhan olin jo henkisesti varautunutkin. Koska noiden asennusvirheiden vedenpitävä todistaminen on vaikeaa, ellei jopa mahdotonta, niin jokainen saa tehdä omat johtopäätöksensä.

    Kannattaa miettiä ihan kaikessa rauhassa myös sitä, mikä voi olla minun motiivinani lähteä moottoririkon jälkeen kyseenalaistamaan koneistamon työtä ja vaatimaan korvauksia. Olen koettanut tuoda asiat esille faktoina, mutta olettamukseni ovat omiani. Kuvista jokainen voi itse päätellä, olenko väärässä vai oikeassa.'

    Edit: Koneen tärinöille löytyi tällä viikolla (rekkuloiden tekemisen jälkeen) tasapainotusta tarkistettaessa selitys. Kytkimen (Centerforce Dual Friction) paineasetelman pikkulimput (joiden pitäisi kierrosten noustessa hiippailla lähemmäs ulkokehää ja painaa kytkinlevyä voimakkaammin vauhtipyörää vasten) olivat jumiutuneet ja puntitus heitti n. 130 g... Sittemmin haeskelin maailmalta ja samankaltaisia kokemuksia löytyi muutamia (tärinä n. 3 500 rpm ja ylöspäin) nimenomaan CF:n paineasetelman kanssa. Noiden pikkulimppujen heivaus hevonkuuseen poistaa tietysti ongelman.

    Kummallista on se, että toi kytkinpaketti oli mulla käytössä n. 20 000 km ennen tuota koneremppaa eikä ollut tärinöitä. Kaikki kytkinrojut olivat koneistamolla mukana ja puhe oli, että varmistetaan niiden nollapuntitus. Ei tuosta kytkinosien tarkistuksesta kyllä mitään dokumenttia saanut, vaikka laskussa mainitaan (jarru- ja kytkinosien koneistus Vauhtip. ja paineas.) Tärinä alkoi heti ensimmäisessä käynnistyksessä konerempan jälkeen. Sen takia yhdistin tärinän tuohon remonttiin.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei tosta sillisalaatista heti selvinnyt että kuka koneen on niputtanut ja ekana käyntiin laittanu?
     
  3. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Koneistamo kasasi puolimoottorin (kaiken, mitä lohko pitää sisällään).

    Minä laitoin sitten kannet, imurojut jne. päälle ja käynnistin autonkin.
     
  4. olle

    olle 3rd gear

    Mites öljynpaineet,nostelitko ennen käynnistystä?Tää on aika mielenkiintoinen juttu,ikävä kylläkin.
     
  5. Yorcci

    Yorcci Gearhead

  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Älä käytä ton linkin aineistoa raastuvassa kun häviit varmasti.
     
  7. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Mä en kyllä nyt ymmärtäny tästä yhtään mitään?
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mitään ei ole pielessä, noin pitääkin käydä.
    Ja äkkiä katottuna laakereissa on glykoolivammoja.
     
  9. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Joo ei varmaan kukaan muukaan. Miten niin tuleekin mieleen eräs tupla Z....
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Nokkalakruissa on töpeksitty, nokalla on osuttu laakereihin, mutta se ei vaikuta niiden toimivuuteen, ne hakeutuvat kyllä paikalleen, johtuen metallin pehmeydestä.

    Toi runkolinja on metka, pukin on pakko olla jostain toisesta moottorista, ei noin isoa (kymppejä)eroa voi olla, se narahtaisi heti kiinni jos noin paha olisi, sekä laakeri olisi täysin vainaa.

    Männän sulaminen ei johdu asennusvirheestä, vaan jotain käpyä käynyt jossain, suutin tukkeutunut tms.

    Mäntien katkosraot on melko varmasti väärin tehtyjä.
    Hoonauskarkeuteen ei pysty kuvien perusteella sanomaan mitään.

    Veivilakruissa näyttäis jotain röhnää pyörineen, Glykolia ja roskaa? Joku on ne saanut narahtamaan.
     
  11. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Niin siis selvennetään vielä pari asiaa. Tiedän, että tällaisella 'yritteliäällä' ajotyylillä vehkeitä joutuu korjailemaan välillä. Jos vehkeet eivät kestä leikkiä, pitää vaihtaa joko vehkeitä tai sitten leikkiä. "Kuuluu lajin luonteeseen"

    Tuossa koneen kasauksessa on vaan niin monessa kohtaa menny hommat pieleen ja tehty ihan selkeitä asennusvirheitä, joista ei oteta mitään vastuuta. Halusin tuoda omat kokemukset julki ja että mahdollisimman moni muu osaisi olla varovainen ko. koneistamon kanssa asioidessaan.

    Kaikki kannattaa laittaa paperille. Siis ihan kaikki, mistä on vaan ollut puhe.

    Sähköposti on ihan hyvä väline, siitä jää molemmille dokumentti.

    Varsinkin tarjouksien kanssa kannattaa olla tarkkana ja ottaa kaikki paperille. Mulla kävi aiemmin runnereiden laippatasojen oikaisun kanssa niin, että suullinen hinta-arvio oli 150 euroa, lasku 225 euroa. Mulla oli kaikki palikat mukana ja tein selväksi, että kaikki tasot vippaavat eri suuntiin. Sillä kerralla lopputulos runnereiden suhteen oli kuitenkin ihan toivottu, alkoi tiivistepinnat pitämään. Silti työ yllätti tekijän ja artisti maksaa... Omituista, että toi hinta-arvio tuntuu joka kerralla nousevan sen n. 50 %, kun kyse ei ole 'hinnaston mukaisesta' standardihinnasta.
     
  12. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Toi mua itteäni ihmetytti eniten, että kahden laakerin kohdalla on 'täystuho' ja muut ovat ihan 'ok' -kunnossa. Ei mee mun järkeen, että sinne öljykanavaan pääsee jotain ryönää, joka hyppää sitten vaan noihin kahteen laakeriin ja jättää kaikki muut laakerit väliin. Ennen ja jälkeen noita kahta laakeria.
     
  13. kaierkki

    kaierkki Gearhead

    Ja Keke..
     
  14. isoatlas

    isoatlas Gearhead

    En kommentoi varsinaisesti kyseistä tapausta, mutta itse en ole antanut enkä jatkossakaan anna kenenkään ulkopuolisen kasata moottoreitani...teen sen työn aina itse alusta loppuun....ei ole tarvinnut koskaan oppirahoja maksella, eikä tapella korvauksista.
     
  15. peltsi

    peltsi Gearhead

    päin helvettiähän toi on kasattu mutta selittääkö se koneen tärinöitä tai yhden männän murenemista...
    jouduitko lisäilemään jäähdytysnestettä.
    onko sulla koneesta otetut öljyt tallessa? kaada ne lasiastiaan ja kato rupeeko tulemaan kerrostumia.

    yks stroukki kone meni paskaks eka metreillä kun akseli lyötiin suoraan paketista koneeseen ja sen kanavat oli täynnä koneistus silppua.
    toinen (bbc) meni paskaks 150 km ajon jälkeen kun koneeseen oli vahingossa asennettu väärän koneen runkolaakerit.
    Molemmat koneet ammattilaisen epäammattimaiset asennukset tosin molemmissa tapauksissa firma otti vastuun mokasta ja korjas koneet.
     
  16. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Ei selitä.

    Koneen tärinöille löytyi tällä viikolla tasapainotusta tarkistettaessa selitys. Kytkimen (Centerforce Dual Friction) paineasetelman pikkulimput olivat jumiutuneet ja puntitus heitti n. 130 g... Sittemmin haeskelin maailmalta ja samankaltaisia kokemuksia löytyi muutamia (tärinä n. 3 500 rpm ja ylöspäin) nimenomaan CF:n paineasetelman kanssa. Noiden pikkulimppujen heivaus hevonkuuseen poistaa tietysti ongelman.

    Kummallista on se, että toi kytkinpaketti oli mulla käytössä n. 20 000 km ennen tuota koneremppaa eikä ollut tärinöitä. Kaikki kytkinrojut olivat koneistamolla mukana ja puhe oli, että varmistetaan niiden nollapuntitus. Ei tuosta kytkinosien tarkistuksesta kyllä mitään dokumenttia saanut, vaikka laskussa mainitaan (jarru- ja kytkinosien koneistus Vauhtip. ja paineas.) Tärinä alkoi heti ensimmäisessä käynnistyksessä konerempan jälkeen. Sen takia yhdistin tärinän tuohon remonttiin.

    Lisäsin tuonne ensimmäisen postin loppuun tärinän syyn

    Syy(t) männän murenemiseenkin on sitten enemmän ja vähemmän arvailua. Suutinvika ei liene mahdollinen, koska seokset eivät muutu olennaisesti eikä nakutuksen jälkiäkään männissä/kannessa näkynyt. Todennäköisesti useamman syyn yhteisvaikutus.

    Lähinnä peräänkuulutankin noita ihan perusasioita koneen kasauksessa: nokkalaakereiden asennus, laakerivälykset (runkolaakerit), männänrenkaiden viilaus/päittäisvälykset jne. Jos edes noita ei saada kohdalleen, niin ei voi kauheasti odottaa muustakaan tekemisestä.

    En.

    Ei oo ollu tapana säilöä noita jäteöljyjä... Nyt olis tietysti pitänyt. Ei vaan silloin konetta pois nostaessa tullut mieleen.
     
  17. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    VAikea aihe kun on itselläkin hieman harmaa alue,mutta väittäisin että suurimman osan nuo nykyajan koneistamot tekee tulonsa pelkkien kansien koneistamisella.Ehkä jokin kesäpoika pistetty asialle,tai muuten ollut vähän turhan kiire yhdistettynä ammattitaidottomuuteen. Tsemppiä taisteluun,ihan oikein jakaa tietoutta jos hommat töpeksitään.
    Alkaa olemaan ainakin nuo koneistushinnat kohtuu rahakkaita,en tiedä kyllä mikä on tuntiveloitus yms mutta kauanko ammattilainen käyttää aikaa moisiin?
     
  18. SauliK

    SauliK Gearhead

    Täältä ääni kans tukkoiselle ölykanavalle, öljynpaine painaa paskat akselin kanavista kangen laakereille tai jos ei aukea jää tietenkin voitelu puutteelliseksi. Mulla on käynyt sama moka, eaglen akseli suoraan lootasta paikoilleen ja jopahan alkoi öljypohjasta mujua löytymään. Myöskin kankilaakerit erittäin naarmuiset, runkolaakereissa ei vaurioita
     
  19. Antti.K

    Antti.K Gearhead

    Uteliaisuus heräsi.

    Oliko mikä öljypumppu ? jos oli HV tai Hi Press niin oliko suodatinjalan ohivirtaus venttiili tukittu ?

    Onko lohkossa suodatin kanavien "jakoroppu" paikallaan ?

    Mitkä männät ? Jos Hyberexsoottiset niin tarvii ylärenkaisiin melkein tupla välyksen.

    Oliko hoonaus renkaiden vaatimusten mukainen ?


    t,Antti
    http://www.kivinummiracing.fi
     
  20. Substitute

    Substitute Gearhead

    Muuhun en ota kantaa mutta muutama kysymys nousi kyllä esiin kun kuulin kylällä että asiaa ruoditaan julkisuudessa:

    Niin kuin Mudracer jo oikein aiheellisesti kysyi; Miten käyttöönotto sujui?
    -Oliko säädöt silleen kohdillaan että asiallinen käyttöönotto tapahtui? Oliko TPI:n (Tuned Port) imukanavat jo silloin yhdistetty (vingutettu auki) alaplenumin osalta toisiinsa, niin että esimerkiksi 5- ja 7-sylintereiden seokset pääsee mahdollisesti sekoilemaan?
    -Oliko suuttimet jo silloin vaihdettu isommiksi?
    -Oliko seokset ja sytytysennakot muokattu suutin, nokka- ja tilavuusmuutoksille sopiviksi?
    -Oliko sylinterikohtaiset seokset varmistettu oikeiksi, jos Tuned Port -imusarjan kanavia oli avattu alaplenumissa toisiinsa?
    Olen ymmärtänyt, että TPI-koneen ja etenkin sen imusarjan muutokset on haasteellisia koska ne on alun perin tehtaalla mitoitettu pituuden- ja halkaisijan osalta takaamaan oikeat seokset eri sylintereille, eli niin että naapurisylinteri ei pääse imutahdillaan viemään seoksia toiselta sylinteriltä. Skevenssi- ja Tbi-koneissahan tätä haastetta ei ole.
    Voisiko myös se tärinä tulla mahdollisesti siitä, että joku sylinteri ei saa oikeaa seosta tietyissä olosuhteissa (palanut mäntä).
    Voisiko laakerivaurio ja öljynkulutus tulla siitä että bensaa on mennyt männänrenkaiden ohi?

    Nää oli vähän teoreettisia ja ehkä tyhmiäkin kysymyksiä. Jälkikasvu tuplaturbotti minun hänelle rakentaman TPI-koneen Tulilinnussaan jokunen vuosi sitten, silloin jouduttiin TPI-koneeseen perehtymään senverran että tuli todettua että siinä on aikamonta juttua huomioitavana jos sitä virittää kovasti. Jätettiin se sitten telakalle hautumaan ja odottamaan ohjainlaite- ja polttoainepuolimuutoksia sekä osaamisen lisääntymistä. Väärien seoksien ja sytysennakon takia se huohotti tolkuttomasti vaikka kaikki oli mekaanisesti kunnossa - bensaa öljynseassa ja öljy haisikin sille.
    Samoin on tullut vuosien saatossa nähtyä, että liian rikkaalla tai laihalla käyminen saa äkkiä aikaiseksi laakeri- ja mäntävaurioita. Etenkin virikoneiden käyttöönoton yhteydessä.
    Itse olen saanut erinomaista palvelua ja laatua sekä opastusta ko. liikkeestä. Useita kymmeniä töitä olen teettänyt siellä.
     

Kerro tästä muillekin!