Moottorisaha ei käynnisty

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Aripe, 15.4.2013.

  1. Aripe

    Aripe 1st gear

    Partner R400 oisko vielä Formula kiukuttelee. Ei oo paljoo ajettukaan ja on ollut jonkun vuoden varastossa. Lähti käyntiin mutt ei pysynyt käynnissä eikä innostunut kierroksiin. Bensa oli vähissä joten seuraavana päivänä jatkoin käynnistämistä. Nyt ei minkäänlaista käynnistymisyritystä tapahtunut. Tulppa vaihdettiin mutta ei leisku
    kipinä uudestakaan tulpasta kun laittaa sylinterin päälle. Kontaktipinnat on kirkkaat. Mutt tyristoriko se nyt rikki on ja koko vekotin sen myötä romu? Off-nappia on rassattu myös, mutt estäiskö se rikkinäisenä tulppatestauksen, en tiedä. Mikähän vois olla seuraava temppu?
     
  2. JariV

    JariV 2nd gear

    Paljon puolan ja vauhtiksen välissä ilmarakoa? Käyntikortin verran on hyvä määrä.

    Ota sammutusnapin johto kokonaan irti testauksen ajaks. Ne on pirullisia kilkuttimia ja ei tykkää seisomisesta ollenkaan.

    Tuleeko bensaa nyt siis kumminkin vaikka se oli aiemmin vähissä? Joskus noi vaatii paljon nykimistä seisomisen jälkeen että alkavat pelittämään, nykybensa kun hyhmääntyy sinne pieniin kanaviin tukkien paikkoja. Ne lähtee/liukenee sieltä kyllä nopeasti kun saa pelin soimaan, mutta tollasia joutuu monesti herättelemään jarrukliinerillä käymään. Kliinerillä lähtee mikä tahansa kakstahti tulille jos vaan kipinää tulee oikealla ajoituksella. Tokikaan tolla kliinerillä ei oo muuta kuin puhdistavaa vaikutusta ja öljyä kun ei ole mukana niin pitkään sitä ei voi käyttää.
     
  3. speedy

    speedy Double Gearhead

    Vaihteleppa kaasarin kalvot, niin alkaa wörkkimään 8)
     
  4. Aripe

    Aripe 1st gear

    Raplasin sitä stop-näpykkää, mutta se vaikutti varmatoimiselta. Säädin sitä vauhtipyörää lähemmäksi.
    Ei auttanut. Kontaktipinnat on kyllä kirkkaat. Ja ekan kerran kun kokeilin niin moottori hörpätti 5-10 sek mutt ei innostunut kierroksiin. Siitä pähkäilin, kun tankki oli jotakuinkin tyhjä, että p-ainetta pitää lisää saada. Kun sitä sitt sai niin ei ala pörpättää, ei edes lupaa. Eiks sieltä tulpan nenästä nyt pitäis kipuna lentää kirkkaasti? Ihan pimeessä kokeilin, ei välkkynyt. Tyristorista lähtee se paksumpi johto, en tiedä onko se liittimellä, kun on niin hyvin kiinni.
     
  5. palvlik morozov

    palvlik morozov 1st gear

    voihan se tulppakin pimetä. kalvovaivaisen saa käyntiin kaatamalla viinapullonkorkillinen pensaa tulpanreiästä. metässä tietysi hidasta puuhaa, lähtee lämpösenä kyl sen jälkeen käyntiin.
     
  6. Aripe

    Aripe 1st gear

    Tulppa uusittu ja kelpasi toiseen sahaan. Viinapullonkorkillinen ei auttanut. Eli kipinän saannissa lienee vika.
     
  7. Vehje

    Vehje Gearhead

    Mä noita sahoja kössipoikana kesätöissä korjailin ja 9 kertaa kymmenestä auttoi se kun kaatoi teräketjuöljyt bensatankista jäteöljypyttyyn.

    Se bensansuodatin tankissa imee itsensä täyteen vettä talven aikana, rautalangalla saat ongittua tankista. En sitten tiedä mitä nykybensa tekee kaasarin kalvoille, veikkaan ettei mitään hyvää.
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Se moottori sahan kaasari on hyvin yksinkertainen mutikka ei muuta kuin käteen ja kattelee, et joka paikasta tulee lientä läpi mistä pitääkin jossei niin tinnerillä tuntu lähtevän se hartsi kauhtana liukenemaan ja saattaa se jopa käydäkkin sillä tinnerillä.

    Kattele se kipinä ensin kuntoon niin sit pääset kaasarin kuitenkin puhdistamaan.
     
  9. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    tästä ei tuu mitään
     
  10. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Kai se tulppa oli toisesta päästään kiinni sylinterin kyljessä kun kokeileit kipinää?
     
  11. Z(etor)71

    Z(etor)71 3rd gear

  12. Aripe

    Aripe 1st gear

    Re: Moottorisaha ei käynnisty, mutt nyt käynnistyi

    No, joo, ei näkynyt tulpan lieskat päivänvalossa. Mutta vikana oli vanha bensa. Tankki tyhjäksi vatiin, ja siihen heitin tulitikun. Tikku sammui. Kun tuohikäppyrällä sytytin niin sitten paloi. Uudella bensalla pörpöttää hyvin, onneks en ehtinyt saada tuhoja aikaan. Kiitos kuorolle neuvoista.
     
  13. Z(etor)71

    Z(etor)71 3rd gear

    Oletin ilman muuta, että tankissa on tuoretta bensaa... :odroll: .
    Hyvä, että taas lastu lentää.
     
  14. barfly

    barfly Gearhead

    Nyt itsellä sama, Husse E440, saa kipinää ja bensaakin (uutta Alkylaattigasoa), mutta ei J.U.M.A.L.A.U.T.A! vaan käynnisty!
    Kokeiltu uudella ja vanhalla tulpalla.
    Perkeleen helvetti!
     
  15. JariV

    JariV 2nd gear

    Puristukset napakat tai samat kuin aiemminkin kun on toiminu hyvin?

    Ilmanputsari puhdas?

    Pakoputki auki eikä tukossa (siellä on sellanen sihtilevy sisällä joka saatta mennä tukkoon tai lähtee irti)?

    Vauhtipyörän kiila ehjä ja täten sytkäajoitus kunnossa?

    Ei imuvuotoja?

    Jos noi on kaikki kunnossa ni sit siinä on vika X. Vian X saa korjattuu silleen että tulppa irti ja suhauttaa CRC Bräkleeniä 1 sek suoraan pyttyyn männän ollessa melkein ylhäällä. Sit nyppää käyntiin. Jopa vanhat väljät paskatkin pärähtää tolla kamalla. Sillä saa melkein vehkeen ku vehkeen tulille.
     
  16. barfly

    barfly Gearhead

    ^Kokeillaan Bräkleeniä.
     
  17. Z(etor)71

    Z(etor)71 3rd gear

    Onko tulppa märkä?
     
  18. TompSa

    TompSa 2nd gear

    Mulla samaa vikaa liki uudessa Jonseredissa. Viime syksynä sillä sahasin. Talven saha käyttämättä, nyt keväällä täytin tankin vanhalla alkalyyttibensalla ja pelasi hyvin. Nyt kuukauden tauon jälkeen kerran lupas ja sitte ois saanu nykiä vaikka loppupäivän. Kai se sitten se alkalyyttikin vanhenee bensana?
     
  19. Z(etor)71

    Z(etor)71 3rd gear

    Tämä sillä, että kampikammio saattaa olla täynnä bensaa, vaikka kuivaa tulpan niin kastuu heti uudestaan. Tulppa irti, saha ylösalaisin ja vedellään narusta niin kauan kun bensaa tulee tulpanreijästä ulos. Sitten tulppa kiinni ja muutama rivakka veto puolikaasu päällä ja ilman ryyppyä niin pitäis käynnistyä (jos antaa kipinän ja saa bensaa). Kaasarin säädöt ei juuri käynnistyvyyteen vaikuta jos suuttimet ei ole kokonaan kiinni. Vasta kun lähtee käyntiin niin kannattaa lähtee sääteleen jos tarvetta on.
    Tälläinen neuvo löytyi netistä.
     
  20. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Kaikki uudemmat Jenkkikamat (esim Partner) ei pelitä kiitos liian laihan EPA saastesäädön. Jos on se v*tun "D" pää seossäädössä eiku Dremelilla halki pesä ja ura ruuvin päähän ja "H" ruuvvia isolle = kyllä lähtee!
    Plus; nykybensan jos jättää talveksi ilman "Bensan hoitajaa", sitä lisäainetta, se menee paskan hajuiseksi ja kuntoiseksi ja ei pelaa.
     

Kerro tästä muillekin!