Moottorisahan laipan jatkaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja voittol, 14.5.2011.

  1. voittol

    voittol 2nd gear

    Jokaisen automiehen perus juttu :eek: , tarttis saara pahanpäivän varalle pitkä laippa ja ketjukin sahaan , laipan saanee kahdesta jatkettua perus metalli taidoilla , mutta onko ketjun jatkamiseen muuta konstia kuin pienkone liikkeen apu ? Pitkä tarkottaa siis enämpi kuin perus 13" , jotain 18" -20" ?
     
  2. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    kiinnostaisi kans miten onnistuu moottorisahan niitatun ketjun jatkaminen kotikonstein? miggivarmistus ei taida olla hyvä?

    joskus motskarissa ainakin petti hitsaamalla varmennettu itse niitattu toisiovetoketju :rotfl: ostajan koeajolenkkiä tehdessään :odroll:
     
  3. villek

    villek 1st gear

    Pyydä joltain Metsäkoneurakoitsijalta vanha Moton laippa ja ketju, ite laitoin Stihl sahaan Ponssen H73:n laipan (metrin mittainen) ja ketjun kaveri niittasi,
    Ei kannata mitään viritystä tehdä siihen ketjuun koska katketessaan leikkaa lihaa ja luuta jos tielle sattuu
     
  4. voittol

    voittol 2nd gear

    Nii joo parimetrinen ketju ulettuu jo aika hyvin katkessaan , tuli vaan tossa mieleen ettei se mitään "rakettitiedettä" ole kun talvella kävin paikallisessa pienkone liikkeessä ja siellä ukko oli juuri tehnyt jatkoksen laippaa hitsaamalla ja ketjua ... ? no onhan tääläpäin noita mettäkone - virmojakin.
     
  5. kojo

    kojo Gearhead

    ainakin 18" laippoja ja ketjuja on maailmalla valmiinakin, ei tartte ite tehrä jos ei sit välttämättä halua sitä rakentamisen iloa
     
  6. voittol

    voittol 2nd gear

    Ameriikan äijillä ei taida alle 18" tuumasta olla missään hommassa, mutta ittellä yks eikä vähäsin syy on aina se , jos pystyy jonku sentin/euron säästää :(
     
  7. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Isäukko pohjosissa hitsautti kolme 13" laippaa peräkkäin, sai verkkoavannon metriseen jäähän.
    Miepä kysyn huomenna miten homma tehtiin ja miten ketju jatkettiin.
     
  8. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Luulis :pinup: jo kipeetä tekevän....! :rotfl:
     
  9. 496SS

    496SS 3rd gear

    Jos meinaat kovin pitkän laipan värkätä, niin se alkaa vaatimaan sitten sahastakin jonkunverran potkua että jaksaa mennä puuhun.
    Saattaa jossain perus kaksnelikakkosessa tulla aika nopeesti ne rajat vastaan.
     
  10. daimleri

    daimleri Gearhead

    "isot pojat" laitto laippoja peräkkäin, heppas ne kiinni sen mitä osas ja päälle laittoivat sellaiset "tukiraudat" molemmille sivuille jotka kanssa hitsattiin kiinni muutamilla pusuilla

    ketju jatkettiin ihan "normisti" (?) niittaamalla

    omin silmin nähtynä - > toi toimi

    HUOMAA ! ! ! ! !

    EN SUOSITTELE TUOTA KENELLEKKÄÄN JOKA EI TIEDÄ MITÄ TEKEE ! ! ! ! ! !

    oma suositus, osta kaupasta niin pitkä laippa kuin löytyy ja mene sillä, ja kuten 496ss mainitsi niin se että myös kone tarttee "hieman" enempi poweria kun toi laippa pitenee, jollei sen kosketuspinta-alue pysy "samana", toisaalta mitä järkeä tossa silloin on tai mihin tota pitkää laippaa silloin tarttee ?

    osta piiiiitkä laippa, ei tartte lukea lehdestä että joku "pelle peloton" on telonu ittensä :soosoo:

    kysy Lerssiseltä, se on alan äijiä joskaan ei oo aikoihin näkyny voorumilla
     
  11. MeanMan

    MeanMan 1st gear

    Oregonin 20" laippa maksaa täällä kotomaassa n. 60e varmasti löytyy myös halvempia. Mutta jos haluaa harrastaa niin mikäs siinä.
     
  12. RumaJussi

    RumaJussi Gearhead

    IKH:sta hain 18" laipan ja ketjun suoraan hyllystä. Ei ollu hinnalla pilattu ja puree koko komeesti eikä tarvi viritellä. EIKÄ PELÄTÄ.
     
  13. kanafarmari hh

    kanafarmari hh 1st gear

    meikäläänen osti vanhaan remingtoniin stihlin olikahan se 44 tuumaanen laippa ja ketjut päälle, noin 200e maksoo seinäjoella. tuloo sahasta pihalle noin 105cm on se aika miähekkään näköönen tallin seinällä. vähä seon etupainoonen mutta ei tartte painaa niin lujaa :D

    meinasikko oikeen teheräkki jotaki sahalla?
     
  14. -TH-

    -TH- Gearhead

    eikös sitä ketjua voi hakea kaupasta sellasen minkä tarviaa? ainakin täälläpäin yksi putka tekee ketjut metritavarasta, eli kilometrin rullasta katkotaan ja niitataan sopivaan mittaan.

    joskus pikkupoikana olin itekin niitä tekemässä ja pakkaamassa, eli tehdas olikin jälleenmyyjän työpajassa :D
     
  15. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    :eek: ...mukava sahata, kun on vaikkapa kulmaraudasta vahvikkeet terän molemmilla sivuilla...
     
  16. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Ennemmin sitte vaikka leikkaa laipan keskelle yhtenäisen uran, jos on hitsaamalla jatkettu. Vaikka semmonen 2cm levee ura koko matkalle, sinne yhtämittanen latta sisään ja hitsaamalla kiinni. Ei tuu tota pattikylkiefektiä.
     
  17. daimleri

    daimleri Gearhead

    Re: .


    niin joo :oops:

    jäi mainitsematta, sillä vedettiin jäätä, ei puuta, ja ne "tukiraudatkin" oli jotain 1-2 mm:stä työkaluterästä, valmiiksi mittaan hiottua, laadultaan muistaakseni ns. hiiliterästä (eli samaa/vastaavaa kuin kamaa mitä noi puukontekijät käyttää)
     
  18. monaco stw

    monaco stw 1st gear

    Mulla olis stihlin sahaan tehdastekonen laippa ja ketju noin 1,5 m pitkä. Voin myydä jos on tarvetta pitkälle laipalle.
     
  19. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Sit kun noita pitkiä laippoja ja ketjuja rupee ostamaan, niin kannattaa ainakin tarkistaa ketjun lenkkiväli vai mikä se viralliselta nimeltään nyt onkaan. Yleensä lenkkiväli taitaa olla .325", mutta noissa pitkissä laipoissa väli on 3/8" tai .404" jos näin äkkiseltään oikein muistelen. Jos jako on väärä, niin sitten tarttee taas vaihtaa oikealla jaolla oleva vetorissa sahaan. Semmoinen homma et en ainakaan itse viitsi yhden tai kahden puun takia tehdä. Yleensähän kyllä normaalilla 13" laipallakin saa aika ison puun nurin kun kaatoloven puolelta tekee keskeltä lovea piston puun keskelle, missä vähän laippaa pyöräyttelee ja juurenniskat ja kuoret kannattaa kanssa kavennella pois puun ympäriltä. Itsellä on 20" laippa olemassa, mutta ei sitä usein kyllä ole tullut kiinni laitettua, kun on tottunut tolla 13":lla sahaileen. Laippojen jatkaminen on kans mielestäni vähän kyseenalainen homma, helpolla ei hyvää saa ja maksaako sit vaivaa? Loppuunkuluneita ei oikeen viittis liitellä (ketjuja tai laippoja), kun työtä on paljon ja sit saat työn jälkeen jo valmiiks ketju-urastaan väljäks kuluneen laipan ja hampailtaan kuluneen ketjun. Uusia taas ei mielestäni kannata liittää, kun kaupasta parin peruslaipan ja parin ketjun hinnalla saa täällä päin tehdastekosen esim 18" laipan ja ketjun.
     
  20. voittol

    voittol 2nd gear

    Tulipa tuossa ittekkin osuttua paremmin varusteltuun pienkone kauppaan , siellä oli kyllä hyllyssa 18" ja 20" laippoja ynnä valmiita ketjuja , paketille hintaa n. 80euroo . Ittellä tarve pätkiä 100 vuotiasta kuusi vanhusta ei 13" ylety millään ja silleen. tuossa vaan jos onnistus romuista kasaileen pitkälaippasen niin säästöö tulis vielä 40-60 euroo, itte on joskus pannu oman henken alttiksi 10 euron säästämiseksikin. ...
     

Kerro tästä muillekin!