Mopair lataa liikaa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja 1purehell, 13.9.2011.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mikä tuossa Dodgen latausjärjestelmässä mättää? Auto on jatkuvasti ladannut sellaista 16-17 volttia. Viime talvena siitä sitten pimeni latauksensäädin. (sellainen tupakka-askin kokoinen umpeen valettu kiiltävä paketti) Vaihdoin siinä samalla sitten uuden laturinkin säätimen lisäksi, mutta edelleen tulee ylijännitettä saman verran. Eipä tuo muuten haittaisi, mutta kun ajovalon polttimoita menee koko ajan. On ainakin kirkkaat valot... :odroll:

    Löytyykö noihin oikein kunnollisia latauksen säätimiä jostain?

    Auto on siis`90 Ram pickup.
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Samaa vaivaa, ei yli 16 voltin kyllä nouse. Gurujen mukaan säätimen kuoren maadoittaminen suoraan moottorin tai laturin runkoon usein auttaa. Ite en oo jaksanut vaivautua, näkee ajella kun on vielä valoille releet ja paksut piuhat.
     
  3. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tarkista maadoitukset korin, moottorin ja akun väliltä ja mahdollinen jännitehäviö mitaten johtimien rinnalta mittarin toinen johto akunnavassa ja samoin plussapuoli. Jos säädin saa liian vähän jännitettä, se luulee että latausta on lisättävä.
     
  4. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Eikös toi kuollut akku tee samaa oiretta.
     
  5. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Mulla oli kans että säädin sai liian vähä jänitettä ja se luuli, että latausta on lisättävä.

    Samalla hajotin uuven akun kun latas jotain yli 15V
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi simcan tsydeemi vaatii säätimeen kunnon maadoituksen koska se säätää jännää juuri sitä kautta! Laturin toiseen hiileen menee suoraan 12v ja toista hiiltä maadoittaa toi boxi vallitsevan jännän mukaan.
     
  7. mopsiboy

    mopsiboy 3rd gear

    Jos alkuperäisiä osia ja johtoja meinaat käyttää, tee kuten edellä mainittiin - tarkasta maadoitukset ja liitokset. Omassakin samaa ongelmaa kun ostin uuden 94A laturin alkuperäisen 46A laturin hajottua. Piti tehdä johdotuksia uusiksi, jotta laturi sai oikean jännitetiedon eikä ladannut liikaa.
     
  8. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Onkohan oheet muuttuneet uudempiin autoihin kuten -06 ramiin vai pateekö vielä sama?
    Vaihoin juuri uudet akut ja nyt huomasin että akut keittävät. lataus ryntää hieman yli 15v hehkutusten jälkeen ja tasaantuu 14,8 huipeille.Ei olis pajon liikaa mutta tässä kohdassa liika on liikaa.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei toi ole liikaa.
     
  10. Ck

    Ck Gearhead

    Ei se akku varmaan tällä kelillä vielä keitä noilla jännitteillä mutta normaalin lyijyakun kennojännite on luokkaa 2.0-2.4v joten latausjännitteen tulisi sen perusteella olla max 14,4v, sen jälkeen neste pikkuhiljaa voi alkaa vähentyä. Se kyllä voi kestää vuosia mikäli lataus on vain vähän yli ton.
    Itellä oli joskus harrasteautossa latauksen kanssa ongelmia kun se oli 15v ja joskus vähän ylikin, akun kyljet turpos ja loppujen lopuksi se näytti niin pallolta etten uskaltanu enää käyttää
    :rotfl:
     
  11. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    sekundäärisellä tasolla se on liikaa, tuo volttimäärä jaksaa kiehuttaa akkua sen verran että se alkaa kuivumaan, mun tapauksessa akun pinta on kostea, ei sen enempää. Mistään dramaattisestahan siis ei oikeasti ole kyse mutta noilla volteilla joutuu (akkuammattilaisen mukaan) lisäämään vettä joka vuosi (ja tämähän teettää suuresti töitä???) ja jos on uusi tehtaan täyttämä akku niinkun noi mun on niin ne työntää hetken aikaa nestettä pihalle. jos lataus on sen 14,4 niin akusta tulee ns. huoltovapaa.
    Yleisesti akkujen kanssa kun ei joudu oikeasti painii, ne joko toimii tai sitte ne vaihetaan niin kokemus sinänsä on hieman heikolla hapella mutta tasan vastaava akku on rouvan nipponissa jossa lataus on sen 0,4 volttia alempi ja siinä ei ole ylivuotoa ollenkaan.
     
  12. Ck

    Ck Gearhead

    ....
     
  13. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    Suurenna laturin siivapyörää, kunnes lataa sopivasti :eek:
     
  14. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Toi on muuten erikonen juttu, kun lukee korjausmanuaalia, niin muistelen siellä mainitun 18 V. Eli se olisi maksimi. Olisiko kyseessä se, että 18 V on ehdoton maksimi jännitereleelle asti, minkä järjestelmä kestää? Kysyn sen vuoksi, että olen aina äimistellyt ko. jännitteen suuruutta, koska se vaikuttaa kohtuuttomalta. Osaisiko joku valaista asiaa tiedolla?
     
  15. jaketin

    jaketin Gearhead

    Itsellä oli samaa ongelmaa aikoinaan, pari lataus-säädintä kyrvähti. Ongelmaan löytyi ratkaisu, kun laiton releen ja auton korin väliin tähtiprikan, alkoi maadoitus toimimaan.. Sen jälkeen kaikki toiminut normaalisti :eek:
     
  16. leksa

    leksa Gearhead

    Eipä siinä ole kuin kaksi mahdollisuutta, jos oletetaan säätimen olevan kunnossa.

    Säätimelle menevä tunnistejännite on liian alhainen, siis jännitehäviötä matkalla. Tai säädin ei maadoitu jolloin se myös "luulee" että pitää jännitettä lisätä.

    Jännitehäviö saattaa joskus tulla omituisesta paikasta, eli latauksen kulusta akulle. Kokeile laittaa laturin B+ navasta suora johto akun + napaan. (ilman että se kulkee A mittarin kautta, ja Mopelle tyypillisen rintapellin pistokkeen kautta)

    Ja muista tarkistaa laturin sekä akun, sekä moottorin ja korin väliset maadoitukset.



    Akun lataus
     
  17. Rebel67

    Rebel67 1st gear

    Täällä mopsi latailee myös liikoja, autona vm-65 dart jossa elektroninen latauksen säädin ja kärjetön jakaka, lataus 1000rpm 15,5 ja 2000 rpm 15,8 eli kyllä sillä akkuvedet kiahauttaa.... nyt kokeiltu uutta laturia ja säädintä, liitokset tulipellistä,virtalukolta, sulakerasialta, valo sekä pyykijöiden katkaisijoita tarkistettu sekä putsattu, myös vastukset mitattu moottorin ja akun väliltä olivat mielestäni ok noin 0,2-0,3 ohmia.. Diaknoosi on siis että säätimen herätteeseen joka tulee virtalukolta on hävikkiä vaikka kaikki näyttäisi olevan kunnossa?? Aspenin kaaviota selaillessani huomasin että siellä heräte virta tulee field&load releen kautta säätimelle ja tätä relettä dartissa ei ilmeisestikkään ole?? Eli nyt itse kysymykseen oletteko releistäneet laturin herätteen/auttoiko?? Ja minkähän näköinen toi aspenin alkuperinen rele on ja missähän se fyysysesti autossa sijaitsee?
    Saa autaa tietämätöntä T: Ville
     
  18. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Ootko mitannu sen säätimen "herätejohdon" jännitteen auto käydessä ja kierroksilla?
     
  19. aspenSE

    aspenSE 3rd gear

    moro.itellä msd viritys mutta muistaakseni tuo lataus rele oli apparin puolella konehuoneessa rintapellissä,pari piuhaa ,toinen laturille toista en muista.oisko norttiaskin kokonen loota.siis aspen.ja noita lataus ongelmia oli itelläkin,latas 16-18V.rupesin kattoo sytkäennakoita,käänsin jakajaa ja tuli käsille aivan perkeleesti.vaihdoin tulpanjohdot omiin msd piuhoihin ja kas kummaa,rupes lataa 14V.että tämmöstä tänään.
     
  20. Rebel67

    Rebel67 1st gear

    Juu mittasin..noin 1000rpm siinä oli aika tarkka 14,7v ja saman aikaisesti laturi tuupasi 15,8v
    ja aspense kaverin probleemi ei oikeen tähän osu kun kokeilin hyppäyttää käydessä hyppy johdolla laturin perseestä suoraan säätimelle niin lataus tasaantu 14,8v joten jos tulpan johdoissa olis ollu häröä niin tilanne tuskin olisi juurikaan muuttunut..
     

Kerro tästä muillekin!