Mopar 225 moottorin ja 904 vaihteiston tukikumin vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja L.P., 11.8.2008.

  1. L.P.

    L.P. Gearhead

    Dart 1967
    225 cid /6

    Kokemusta moottorin tukikumin vaihdosta? Onnistuuko vaihtaminen nostamalla moottoria hieman tunkilla tai nosturilla vai täytyykö varautua moottorin irrotukseen? Ainakin vasemmanpuoleinen tukikumi vaikuttaa olevan helpossa paikassa, mutta oikeanpuoleinen onkin toinen juttu.

    Vanhat tukikumit ovat pahasti nitkahtaneet ja moottori pyrkii pyörimään paljon kaasuttaessa. Rajummassa liikkeellelähdössä kuuluu moottorin puolelta melko korahdus ja ravistus.
     
  2. lintta&romu

    lintta&romu Gearhead

    uskoisin kyllä että tyynyt pystyy vaihtamaan, en kyllä koskaan ole pelkkää kumia vaihtanut mutta monesti koneen vaihtanut. mutta mites öljypohja? onnistuuko irroitus korvakkeet irroittamalla ja nosturilla nostamalla ilman että irrottaa laatikon?
     
  3. Rotke-67

    Rotke-67 1st gear

    ite nostin ö-pohjasta varovasti tunkilla. vanhat pois uudet tilalle.
     
  4. L.P.

    L.P. Gearhead

    Kiitos tiedosta, yritetään syksyn aikana kunhan auto on vähemmällä käytöllä. Pitää koittaa jakaa kuormaa öljypohjaan isommalle pinta-alalle. Esim. laudanpätkä.
     
  5. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Kumit sekä korvakkeet onnistuu vaihtamaan irroittamatta mitään "ylimääristä".
    Öljypohjan vaihto onnistuu kon senverran irroittaa korvakkeita tai kumeja että saa koneen nousemaan noin 5 cm. Laatikkoa ei tarvitse silloin irroittaa.
     
  6. L.P.

    L.P. Gearhead

    Moottorin tukikumit vaihdettu. Helppo homma tunkata öljypohjasta.

    Oikeastaan ainoa vaikeus hommassa oli oikeanpuoleisen tukikumin ylämuttereiden irrotus. Jakaja kannattaa irrottaa tai muuten takemman mutterin irrottaminen on lähes mahdoton homma. Onnistui kuitenkin kun varasin 4 erilaista avainta ja hylsyä, joilla väänsin vuorotellen pienen matkaa kerrallaan. Irrottipa jakajan tai ei, niin kannattaa varautua mahdollisimman sirolla 9/16" avaimella joka sopii vääntämiseen pienellä liikematkalla.

    Enää ei auto hypi eikä kolahtele tyhjäkäynnillä ja liikkeellelähdössä.
     
  7. L.P.

    L.P. Gearhead

    Sama homma pitäisi tehdä vaihdelaatikon tukikumille (904). Onko tähän muuta vihjettä kuin että vanha pois ja uusi tilalle? Äkkiselti vaikuttaa, että kannatinpalkki täytyy irrottaa, mutta sekään ei liene mahdoton toimenpide.

    Tukikumin välissä lienee shimmilevyjä, joilla asetetaan kardaanin kulma oikeaksi. Todennäköisesti tällaiset shimmit ovat kuitenkin hävinneet aikojen saatossa.
     
  8. mr mopar

    mr mopar Gearhead

    tukikumin vaihto

    ens irrottaa tuki kumin pultin altapäin. sit nostaa laatikkoa noin 1-2 cm ja löysää laatikon pultit. sit nostaa lisää ja löysää vanhan pois. seuraa sit sama vastoin päin. eikä timo ammu jos sille soitat ja kysyt. . . .
     
  9. L.P.

    L.P. Gearhead

    Jahas kiitoksia, sitten eikun hommiin.

    Eipä tullutkaan mieleen soittaa.
    Pidetään sivustoa hengissä...
     
  10. mr mopar

    mr mopar Gearhead

    HMMM

    se saattaa tietää kuule enemmän ku arvaatkaa. . .
     

Kerro tästä muillekin!