Mopar 318 ilmastointilaitteen poistaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja busgods, 6.9.2014.

  1. busgods

    busgods Gearhead

    Tuumailin tilapäisesti poistavani 69 Barracudan alkuperäisen ilmastointilaitteen keulalta. Kompurahan on vaatimattomasti CV2en moottorin kokoinen mötikkä ja nyt kun se ei tietenkään toimi olisi ehkä järkevää siirtää se laatikkoon odottelemaan uutta käyttöä. Haastattelin laitteita huoltavaa liikettä aiheesta ja totesivat että modernisointi käyntikuntoon onnistunee. Epäilivät että vanhoja jäähdytysnesteitä tuskin on jäljellä linjoissa. Suositteli avaamaan linjaa ja laskemaan aineet ulos, eli haittaa(ko) siis ei tyhjennyksestä ole jos sen laskee tallissa pihalle(?).

    No, enemmän tämä kysymys tai topiikki koskee laitteiston purkamista. Voiko linjojen tyhjennyksen jälkeen vain muinamiehinä purkaa koko laitteiston pois konehuoneesta ja niputtaa johdot yms. siististi sivuun kunnes sen haaluaa palauttaa takaisin? Entäs letkut? Pitääkö ne koppaan päin tulpata? Jos tulee jotain vinkkejä aiheesta niin olisin kiitollinen ettei tule tehtyä mitään pahoja mokia.
     
  2. busgods

    busgods Gearhead

    Tuossa kun tutkailin laitosta niin painetta näytti olevan, kompuran venttiilistä päästin paineet pois. Kurkkasin täyttö/flush korkista letkuun ja nestettä näyttäis olevan sisällä. Nyt en oikein keksinyt että millä pirulla tuon laitoksen saisi tyhjennettyä fiksusti ilman karmeeta sotkua. Ehkäpä vaan jotain sopivan kokoista laaria konehuoneeseen tai jäähdytinkennon alle ja valuttaen niin paljon kuin ulos saa? Aikamoinen läjä lähtee letkua ja putkea pois jos tän nyt laittelee hyllyyn lepäämään. Härmän kesässä on yleensä enempi tarvetta lämmittimelle ja kuumallakin yleensä lasit on auki ja luu ulkona eli tarviiko moista lopulta ollenkaan? Vaikea sanoa.
     
  3. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Laitehan pitäisi tyhjennyttää AC korjaamossa jolloin kylmäaine otetaan talteen ja toimitetaan jätteenkäsittelyyn...

    Toinen vaihtoehto on avata hieman täyttöliittimen sielua (auton venttiili) ja antaa rauhassa suhista tyhjäksi pikkuhiljaa ja huolehtia tallin tuuletuksesta, ja olemalla itse ulkopuolella.

    Näinhän ei saa tehdä mutta, sieluhan voi myös vuotaa...
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kurkkasit lämppärinletkuun.
    Ilmastoinnissa ei ole kohtaa, johon pääsisi oikein "kurkkaamaan".
     
  5. busgods

    busgods Gearhead

    Totta pentele. Väärää letkua vilkaisin. :D AC laitteen letkut ja putket oli tyhjät kuten tämä huoltoliikkeen heppu epäilikin. No, purin pois koko helahoidon. Pari liitosta oli jumissa mikä ei yllätä. Paino keulalta tippui aika pirusti. Jätin kennon tulpattuna paikalleen, eiköhän se siellä pysy. Melko nerokkaasti oli tämä ripustus tehty suoraan vesipumpun pultteihin ja niiden availuhan se on tietty mahtavaa puuhaa jotta saadaan kunnon sotku aikaiseksi.
     

Kerro tästä muillekin!