mopar 318 männät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja wallu64, 4.12.2007.

  1. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Moro!
    Mittasin ton lohkon ja oli 3.9716 tuumaa. Kaikki pytyt oli parin sadasosa millin sisään saman mittasia. KB 399 mäntiä oon aatellu. Eli kysymys kuuluu: kannattaako tohon mäntiä enää laittaa vai oisko järkevämpää porata 340? Niin ja miten ne välys hommat menee? Eli onko männän valmistajan (kb) ilmottama bore mitta männän vai pytyn mitta? :oops: Kiitos jo etukäteen!
     
  2. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    elikkä muistankos väärin vai onkos toi 3.97 nyt sitten .060 ylikoko?

    muuta en ala spekuloimaan kun että kerron että toi männän valmistajan ilmoittama mitta + 0.60 on lohkon poraus ja männänvalmistaja ottaa sitten ite huomioon noi välykset ja tekee männän sen mukaan..
     
  3. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    elikkä muistankos väärin vai onkos toi 3.97 nyt sitten .60 ylikoko?

    muuta en ala spekuloimaan kun että kerron että toi männän valmistajan ilmoittama mitta + 0.60 on lohkon poraus ja männänvalmistaja ottaa sitten ite huomioon noi välykset ja tekee männän sen mukaan..
     
  4. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Hmm,pystyisiköhän käyttää 360 mäntiä jos laittais poraukseksi 4"...Mullakin olis 360 STD mäntiä 2 sarjaa, toiset aika hyvätkin. En toki nyt lukenut ehkä kaikkea, enkä tiedä mitä olet tekemässä.. tai oo varma.
     
  5. raceman

    raceman Gearhead

    laita 4"iskulla oleva akseli ja siihen sopivat männät 4 tuuman porauksella .tulis kuutotuumiaki lisää aika paljon :D ,tuommosen valetun uuden 4"akselin vois saada muutamalla satasella.Eagle tai joku muu
     
  6. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Joo on .060 ylikoko. Tarkotus ois saada puristukset johki tonne kympin kantturoihin. Nyt muistaakseni jotain 7,7:1 :mad: .porata ei viittis kun se maksaa ja voi olla vähän siinä ja tässä että riitääkö seinissä aine :cry: Kampuraa en oo tässä vaiheesa uusimassa ku vanhakin on vielä ok , mut kiitti vinkistä!
     
  7. black label

    black label 1st gear

    JuhKiv83: "Hmm,pystyisiköhän käyttää 360 mäntiä jos laittais poraukseksi 4"...Mullakin olis 360 STD mäntiä 2 sarjaa, toiset aika hyvätkin. En toki nyt lukenut ehkä kaikkea, enkä tiedä mitä olet tekemässä.. tai oo varma"


    Taitaa noi 360 männät jäädä hieman dekin alapuolelle kun siinähän on isku 0,27" pidempi. 4" stroukkisarjan saa reilulla tonnilla kolmekasitoistaseen. (Kampi + männät + kanget + renkaat)
     
  8. fueled

    fueled 1st gear

    Nuo KB:t nousee korkeammalle kun vakiomännät. Eli ylimmäinen männänrengas nousee sitten sen sylinterien yläreunaan kuluneen olakkeen yli. Tuskin kestää pitkään. Älä laita noita mäntiä kuluneeseen lohkoon.

    318 tuskin sietää tuota 3.97" isompaa porausta. Eikä takuulla ainakaan 4" porausta.

    318 lohkoja saa melko halvalla. Suosittelen hankkimaan korkeintaan .030 ylikokoisen projektilohkon jonka porautat sitten seuraavaan ylikokoon, jos noita mäntiä aikoo käyttää.
     
  9. wallu64

    wallu64 3rd gear

     
  10. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    Kb:n 399 männät niin mikä on ylimmäsen männänrenkaan suositeltava välys? Ohjeissa oli parikymppii...mut täällä joku huuteli 0.7mm--0.8mm
     
  11. 69

    69 Gearhead

    Ohjeen mukaan laitat ja nehän on tuumia.. esim. 0.025" x 25.4 =0.635mm
     
  12. JTE3

    JTE3 Gearhead

    Mulla nousi 440:ssä myös uusilla männillä ylin
    rengas yli kynnyksen. Ridge reamerilla otin pois mitä
    lähti ja sitten hoonasin yläosat tasaiseksi tällaisella hoonilla:
    http://www.toolsource.com/engine-cylind ... 67741.html
    Tuli ihan hyvät eikä kuluttanut öljyä enempää kuin
    aiemmin.
     
  13. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    318 lohkosi vuosikertaa kun en tiedä niin tuo 340:ksi kairaaminen on kummiskin Jenkkilehdistä&ulkomaisista foorumeista lukemieni tietojen mukaan paras tehdä vanhemmasta kuin-75 joissa olisi paksumpi tuo lohko eikä menisi ihan liian kriittisille rajoille tuo porailu.
    360 löytöretket poran kanssa voi heti unohtaa...ei kestä!
    Eivät kyllä suosittele noihin vanhempiinkaan noin rajuja porailuja ennen lohkon ultraamista ja tietysti tuolla ison veden takana löytyy ihan aitojakin projekti 340 vielä suht helposti järkihintaan eli ymmärrys puuttuu moisiin kokeiluihin ymmärrettävästi kun nuo sisuskalut ei muutenkaan identtiset "aitoon"340.
    Itsellä kuulemma autossa moinen "tee-se-itse 340 "ja olisi kuulemma porattu 318 to 340 kun oli sopivat männät sopivasti käsillä kajahtaneesta 340:stä ja homma olisi tehty muinoin 70-luvulla joskus Jenkeissä.
    Tiedä häntä onko perää vai höpöjuttu ja miksi moinen vaiva?
    Pakosarjat numeroiden perusteella kylläkin -72/73 340:stä,visko,4bbl Edelbrock Weiand Action+imusarjalla(nykyään) sekä tuplaputket+kärjetön sytytys ym.
    Alunperin tänne tullessa(-92) autossa oli ihan oikeanlainen muovirunkoinen Thermoquad antiikkisella SP.2P Edelbrockin imusarjalla 70-luvulta,siis 340 kaasarityyppi eli ainakin jotain perää ehkä väitteessä että joskus muinoin olisi avattu ja mitälie tehty.

    Kansia en ole avannut mittailuun/numeroita nähnyt ,muutenkaan nähnyt mäntiä/sylintereitä ym tai mitenkään pystynyt väitettä todentamaan konekoosta,eikä lie muuta keinoa päällepäin todentaa onko se NYKYÄÄN 318,340 vai jotain siltä väliltä,mutta hyvin tuo toimii eikä syö öljyä+nätisti käy ehkä hieman ravistavaa tyhjäkäyntiä lukuunottamatta.
    Lohkossa löytyy siis 318 valunumero ja vuosimalli tuo-70.
    Kulkee ihan pirteästi vakioon 2bbl 318 verrattuna eikä kokemuksia "oikean"340kulkevuudesta joissa niissäkin lie iso ero onko 70-71 vai uudempi.
     
  14. 69

    69 Gearhead

Kerro tästä muillekin!