Mopar 318 piristäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja RKo, 16.10.2015.

  1. SBM

    SBM 2nd gear

    Edit: On tuo mopar perfin osanumero vielä hengissä mutta tuo ohut/pieni reikäsen tiivisteen valmistus lopetettu ja tolla osanumerolla löytyy paksumpi ja isoreikäisempi tiiviste.
    Eli tuo tabs:in linkittämä tiiviste on noista halvoista tiivisteistä helpoin puristussuhteen nostaja.
     
  2. RKo

    RKo 1st gear

    Koneessa on kärjellinen jakaja. Tekeeköhän tuolla proform jakajalla mitään? Fordin pikkulohkossa minulla oli MSD jakaja ja se toimi kyllä moitteetta sen aikaa, kun auto minulla oli.
     
  3. Incidious

    Incidious 3rd gear

    Ei vielä ole maininnut kukaan mutta malloryn kärjetön jakaja optisella lukijalla kannattaa laittaa korvan taakse. itellä isolohkossa kyseinen kapistus eikä ole ollut valittamista.
     
  4. RKo

    RKo 1st gear


    Kiitos vinkistä!
     
  5. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Proform samaa kuraa X-Racerin kanssa, ehkä aavistuksen kumminkin parempi.

    Jos ei väljä se originaljakaja niin Ignitorin muutos-setti kärjettömäksi on huokein vaihtoehto ja toimivakin.
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    MSD boksi toimii myös kärkijakajan kanssa, kärkien läpi ei enää kulje virtaa joten ne ovat aikalailla huolettomat ja ikuiset.
     
  7. RKo

    RKo 1st gear


    Joo, eipä tullut mieleenkään tuo Ignitor muutos. Nyt kun muistan, asensinkin sellaisen setin yhteen 383:n. Asennus oli kyllä helppo toimenpide.
     
  8. kotr

    kotr 3rd gear

    tieläpä ois ylmääräsenä 318 ja 904.Poistuupi isolohkon tieltä.Tänä kesänä ajettu n.3000km ilman ongelmia. On porattu 030 ylikokoon,alakerta puntitettu, compin XE268H nenä/nostajat/jouset.Kansia portattu ja höylätty.tuplarulla jakopää.Laatikko remontoitu ja kititetty.Vaihtaa sievästi normi ajossa. kaikki osat laitettu uutena muutaman vuoden sisällä.Croswind imusarja jonka päällä on ollu 600db holley.(kaasaria en myy) halppis peltisarjat,mopen oma käretön jakaja ym ym..
     
  9. moppet

    moppet 3rd gear

    Käytänpä röyhkeästi tilaisuutta hyväksi ja vähän aiheeseen liittyen kysyn neuvoa omaan rojektiini. Eli autossa on nyt 318 kone vm. -78 laatikko a500 ja 3,54 perä. 360 konetta olen etsinyt mutta aika vähissä tuntuvat olevan. eli näyttää siltä että parannellaan tuota 318, niita kun nurkissa on lisääkin. vähän haluisin lisää, ennenkaikkea vääntöä. onko hyötyä/kannaattaako 360 kansien hommaaaminen ? mitä nokkaa ? kaasaria ? ei haeta mitään kuminpoltto vehjettä vaan liikutaan kesällä paljon matkaa, eli myös tuo polttoaine talous.......?
     
  10. SBM

    SBM 2nd gear

    Mulla oli n.2006-2007 vuonna tommonen 318 jossa 360 kannet, rengastettu, mutta vakiomännillä,kannet tais olla vaan oikastu. Eli puristuksia ei oltu nostettu. Tais olla lunatin bracketmaster 284 nokka, ja rhoad lifters vuotavat nostajat. Offenhauser 2-taso imusarja, 600 carter, halpis peltisarjat kansien numeroita en muista, vakio 904 turbiini, 3.23 välitys. Oli ihan jees ajella ja selvästi pirteempi kun vakio 318 kantinen. Tosin tuo heräs vasta n.3000 kierroksen kohdalla, ennen sitä ei kyllä tapahtunut juurikaan mitään, ja nokkahan oli liian iso ja siks siinä nuo vuotavat nostajat olikin.Tuli ajettua matkaakin kohtuullisella alle 13l/100km. Näin jälkikäteen aateltuna en vakio alakerran kanssa noita 360 kansia laittas. Vaatis kyllä mäntien vaihdon, eli lisää puristussuhdetta. Ja yhteenvetona: mukavasti se liikku tuon yli 3000 kierroksen jälkeen. Järkevää, noh, ei ainakaan tolla nokalla. Pienempi nokka, ja hiukan lisää puristuksia, niin miksikäs ei. Ja kannet hiukan siistittyn.
     
  11. RKo

    RKo 1st gear

    Paljonkohan 360 kansia pitäisi laskea, että saisi puristuksen edes vakiokantisen 318:n tasolle? Itseltäni löytyy 915 -loppuiset J-kannet 1.88 imuventtiileillä. Ajattelin kunnostaa ne ja muuttaa 2.02 venttiilit imupuolelle pikkulohko strokeria silmällä pitäen. Mutta voisikohan niitä kunnostusten jälkeen käyttää myös vakio 318 alakerran kanssa jollain fiksulla kokoonpanolla, ennen kuin se stroukataan 390: ksi?
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei niissä vakiona paljon eroo oo, puol millii - milli riittää et ollaan samassa. Mikä siis on luokkaa 8:1.
     
  13. RKo

    RKo 1st gear

    Paljonkohan niitä voisi laskea, ilman että tarvitsisi hankkia/muuttaa työntötankojen pituuksia? Toisin sanoen kannet olisivat vielä käytettävissä vakio venttiilikoneiston osilla. Löysin kaavan, jonka mukaan jokaista 1mm kannen laskemista kohden tulisi imupuolelta poistaa 0,95mm. Sama kaava määrittää, että millin laskua varten pitäisi imusarjan päädyistä poistaa 1,44mm ja että millin lasku pienentää palotilaa 8,2cc. Voikohan kaavaan luottaa? http://www.crankshaftcoalition.com/wiki ... nder_heads
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Työntötangot ei moparissa oo niin tarkkoja, jos ei nyt jostain syystä haluu preloadia saada ihan "oikeeks", nostajissa on pitkä säätövara kun vakiona ei mitään säätöjä ole. Millin verran vo kohtuu huoletta laskee ilman et vaikuttaa just mihkään, voi joutuu vähän ovalisoimaan pultinreikiä ja kantsii ehkä kattoo miten kanavan katto kohtaa imusarjan.
     
  15. RKo

    RKo 1st gear

    Kiitos taas vinkeistä c-barge. Kokonaisuudessaan olen miettinyt, että laskisin kansia sen 1,5mm tavoitteena noin 60cc palotila (en tosin vielä ole palotiloja mitannut ja se voi vaikuttaa laskettavaan määrään). Pitää sitten laskemisen yhteydessä tarkistaa myös muu koneistamisen tarve (kannen höylääminen imupuolelta ja imusarjan päätyjen laskeminen). Alakerran pidän vielä toistaiseksi vakiona (puristus jäänee 8:1 - 8,5:1 tasolle). Nokka-akseliksi tulisi XE256, imusarjaksi edelbrock rpm, kaasuttimeksi holley 600 (4160) ja lisänä halpis peltisarjat. Kansina tosiaankin ne lasketut, hieman siistityt 915 kannet vakio venttiileillä.
     
  16. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    http://www.uspartsperformance.fi/kaasutin-600-dp
    tämmönekkö se pitää olla että saa 318 vastaa kaasuun heti?
    (nyt mul vacuumi cartteri, jossa joutuu odottamaan ikuisuuden että toisiot tulee mukaan)

    turhan arvokas tää holley mulle uutena
    mut pyöriiks nää missä hinnois käytettynä?
    onko näitä ylipäätäänsä käytettynä juurikaan tarjolla?
    ja mitä ottaa huomioon käytettyä kaasutinta ostaessa?
    riittäähän perus mekaaninen löpöpumppu tämän ruokkimiseen?
     
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Kyllä 650 tuplapumppuja ainaski löytyy käytettynä vielä suht hyvin, taitaa nuo 600 olla vähän harvinaisempaa kastia? Kyl pitäis 200€ max. saada ehjä ja soiva tuplapumppu.

    Itellä 302 päällä miedoilla vireillä just 650 DP ja on kyllä ero kun yöllä ja päivällä vanhaan 625 Carteriin, nyt tapahtuukin jotain kun siihen kaasuun koskee.

    Toi oli mulla hetken -68 Satellitessa just 318 päällä kun rupes 600 vacuumi tulvimaan ja hirvee ero oli kyllä siinäkin miten se vastas kaasuun.
     
    bottipoika tykkää tästä.
  18. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    näin olen ymmärtänyt just noitten kaasuttimien käyttäytymisien erosta
    että eroa tosiaanki olisi aika huimasti toho kaasun vasteeseen

    tämä allani oleva motti on kuulema aikoinaa piirtäny viivaa asfalttiin
    tämmösellä etsimälläni holleyllä
    nyt cartterilla korkeitaan inahtaa

    yritin tosiaanki kahlata suomen netti tarjonnan tuosta ehtimästäni holleyst
    ja just tommosta ei löytyny mistään
    vähän isompaa olisi tarjolla mutta minulla on semmoinen käsitys
    että liian iso kaasutin on huono juttu

    jäädäkkö odottamaan että törmäisin tämmöseen kyseiseen kaasuttimeen
    ja toivoa että silloin juuri sattuisi olemaan hilloo lunastaakki semmoinen
    vai voisiko tähän käydä joku "pikkusen vierestä" oleva kaasari
    esim tommone 650 DP
     
  19. Jora78

    Jora78 Gearhead

    Kyl toi 650 dp on ihan käypä kaasutin 318.Itellä holleyn spreadbore 650 dp,list 6210.Siinä on aika pienet ensiöpuolen läpät ja isot toisiot.Alkoi vaan ahdistamaan viritetyn 383 päällä toi ensiöpuoli,tuli kierrosherkkyyttä heti lisää alakierroksilta lähtien kun vaihdoin holleyn 750 dp.Mutta tosiaan varmasti hyvä valinta 318 päälle.En oo ite nähnyt tuollaista 600 dp käytettynä olevan myynnissä,voi olla vaikee löytää?
     
    xarper ja bottipoika tykkäävät tästä.
  20. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Tuli hommattua omaan 318 koneeseen vanha Edelbrockin LD4B imusarja jostain 80 luvulta. Siinä on pienemmät 273/318 moottorien imukanavat. Ainakin jenkkisaiteilla ovat kovasti ylistäneet sen toimivuutta katumoottorissa.
    Vaihtoehtona oli 340:n alkuperäinen imusarja, mutta täälläkin joku kommentoi sen puhdittomuutta alakierroksilla, ja kun moottori tulee w200 sarjan pickuppiin, niin päädyin tuohon Edeliin. 2- kurkkuinen imusarja kaasutin yhdistelmä jää joka tapauksessa eläkkeelle

    Tarkoituksena on käyttää Edelin 600cfm kaasutinta
     

Kerro tästä muillekin!