Mopar 318 piristäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja RKo, 16.10.2015.

  1. Mr Dart

    Mr Dart Gearhead

    Itellä on nyt tuloillaan -84 vuoden LA 318 0.30 ylikokoon porattuna dekkitasoon tulevilla männillä, vakio 360 kansilla, venttilityö tehtynä ja uudet venttiilinjouset, comp cam XE268H nokka, uudet nostajat tietty, Weiand 8007 action+ 2-tasoimusarja, Edelbrock 1405 600 cmf mekaaninen kaasari, moparin oma kärjetön virranjakaja+ oranssi sytkäboxi. Pakosarjoja en ole vielä päättänyt mitkä laitan. Laatikko on 904 vakio turbiinilla, Transgo TF 2 shiftkitillä. Perävälitys 3.23. Saas nähdä minkä moinen kokonaisuus käytettävyydeltään tästä lopulta tulee. Autona kevyttäkin kevyempi:p Dartti.
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Vakioturbiini ja ei mikään hirveen tiuha perävälitys ja tollanen nokka? Ei ollu hyvä yhistelmä :D
    Vaikka mulla Foordissa olikin 3.8 välitys ja vakioturbaanissa vähän enemmän stallia vissiin kun mopareissa mutta kyllä se oli niin nuhanen alhaalta. 650 DP holley vielä, eka oli 625 Edeli ja sit 600 vakuumi Holley ja kyllä tolla 650 DP oli huima ero noihin peruskaasareihin.

    Paljon lie ruttua sulla tossa? 9.8 tais olla 302 pikkupalotilasilla kansilla?
     
  3. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Mitkä kannet tarkalleen on tulossa? Nehän saattaa ikävästi tiputtaa vielä puristuksia jos 70cc palotilat...
     
  4. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Noin ysi tulee kun on nolladekissä ja jotkut kannet. On melko alueella.
    Mittaamalla palotilat saa selville mitä on oikeasti.
     
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Jos joku oikeen kaipaa piristettyä ja rempattua 318:sta, niin mult löytyis yks. Kiillotetuilla 360 veiveillä, ARPin pulteilla, takomännillä, perusteellisesti portatut 318 kannet 2.02/1.60 venoilla ruttua reipaasti, nokkaa mukavasti. Varmasti katu-uskottava ja lailli en swappi early a-koppaaan. Mottia ei ole vielä käynnistetty eikä dynotettu, mut oma uskomus on että tulee 400. Jos vertaa tollaseen perus 318:n, ni tyypillisellä nokka-kaasari-imusarja-peltisarja kombolla sellanen antaa karvan yli 200. Tää yksilö on aivan eri planeetalta.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  6. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Mikä on reippaasti ruttua? Ja minkälaisilla männillä? Cruisingkelpoinen kuitenkin vielä?
     
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Vähän vajaa 11:1 Ei pitäis olla mitään ongelmaa, single plane ja sellanen nokka mis .050" asteita 250 molemmin puolin. Lunatin mekaaninen, vipat on Ersonin rautaset. Motti on oikeen perinteinen ränttätänttä ja uskoisin et huipputeho tulee jossain 6000:n korvilla. Mun ielestä voimaa pitäis olla kutakuinki tyhjäkäynni vierestä enempi kuin vakiossa. Motti on kutakuinkin täydellinen, peltisarjat ja vesipumpun hihnapyörä puuttuu mut muu on. 3.5 Ke dynottuna pitäis siitä saada. Mä oon kaks 318 mottia käyttänyt dynossa, toinen perinnemalli compin 262 high energy nokalla, performerila jne mut vähän lasketut ja portatut kannet, anto 265 heppaa väläillä 4500-5000. Toinen oli 302 kansilla joissa 360:n imuvenat, kevyt kairaus ja compin 275xe nokka sekä hypereunukkimännät. Imusarja oli hanurista, vanha offenhauser kahella 400 carterilla. Anto 335 heppaa 3500 ja oli menos ylöspäin. Kummassakin peltisarjoina shortyt ja 2.5" putket vaimentimin.
     
  8. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Tossa 335hv/3500rpm on varmaan virhe?
     
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    juu, 5500. Omistaja sano et piisaa, oltiin menos ylös luokkaa 10hv per sata kierrosta. Mut ton verta saatiin lukemaa ja se siitä.
     
  10. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Muistatko paljonko oli puristuksia tossa combossa missä oli noi 302:t
     
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    9.7:1
    Sain sit vihdoin ja viimein synnytettyy viel yhen. Ruttu jäi kuitenkin vain hiukka yli 10:1. Mut siis kyseessä perinnemotti sanan parhaassa merkityksessä. 360 kannet 2.02/1.60 venoilla kaivettuina, Torker2 imusarja ja Lunatin mekaaninen nokka. Kaasarina 600 vacuumi holley ja peltisarjoina normi 1 5/8" primäärin halpismallit + 3" putket simons vaimentimilla. Mottihan kasattiin nurkkiin kertyneistä ylijäämäosista ja sellaseks se toimi oikeenkin mukavasti. Pikkasen tuntu et kaasari jää pieneks, ja normi mekaaninen bensapumppu oli kans rajoilla, paine pikkasen laski mut silti ihan riittävä.
    Hauska verrata toiseen mottiin joka tehtin uusista kamoista ja kunnon palikoilla 360 pohjalle, 4" stroukkeri ja Indyn LAX kannet kevyesti kaivettuna ja Weiandin Stealth imarilla. Siit tuli käyttötarkotukseen ihan hyvä motti, museoautossa. Mut tos dynolapuista lukemia kummastakin:
    RPM, stroukkeri nm, hv, 318 nm, hv
    2500 506,177 -,-
    3000 543, 229 445, 186
    3500 584, 287 445, 219
    4000 585, 328 472, 265
    4500 575, 363 496, 313
    5000 557, 391 510, 356
    5300 515, 384 499, 371
    5500 -, - 492, 380
    6000 -,- 465, 392

    Kummallakin pallo palaa vaivatta mut toi 318 luonteeltaan selkeesti kirmaavampi.
     
  12. MJF

    MJF Double Gearhead

    Mulla on nyt irrallaan 318 jossa tasapäämännät, vakiot 302 kannet, offenhauserin imusarja, 600 holley, joku tuntematon virinokka ja valupakosarjat. Motti on kyllä toiminut hyvin ja luotettavasti, mutta tekis mieli sorkkia kun on irti ja tarvii ulkoisen fiksauksen. Olisko tuohon järkeä vaihtaa 360 venttiilit? Ja samalla suorittaa kevyttä porttausta ja puristuksien tarkistusta. 14,2 meni -65 Valiantissa, nyt olisi menossa -69 Satelliteen.
     
  13. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Eli tää 371hv tuottanut on eri kuin se lähes 11 ruttuinen...? Vai sama, sori en pysyny kärryillä. Yritän peilata tuloksia tohon omaan projektiin joka etenee hitaasti mutta epävarmasti :D Viimeisin hidaste on yksi KB mäntä joka on 4 satkua pienempi kuin muut, yritin laittaa summitille viestiä aiheesta, saas nähdä kuinka käy.
     
  14. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Ainakin shiningilla on autoissaan kireät nokat, no pitää toki ollakkin jo tommosille teholukemille, tähän autoonhan oli tulossa xe268, joka on vielä aika loiva nokka, eli toimii arkiajossa. Toki kannattas uutta turbiinia kattella vähän isommalla stallilla. Varma virityskonsti.
     
  15. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    391 heppaa joo, ne todelliset jäi sitte vähän reilu kymppiin ku kannet vaihtu 318 kansista 360 kansiin. Mut ihan kivasti tuotti 318 kokoseks.Niinku aikasemmin jo sanoin ni niis on sellaset nokat millä saaadan semmonen kominaatio mitä tavotellaan. Täs tavoteltiin perinteistä ränttätänttää ja se myös saatiin. Historiasta poiketen tuli myös voimaa hieman. Vääntöö aika tarkkaan 100nm / litra mikä on ihan jees nurkista löytyneillä osilla kasatulle motorille.

    302 kansissa on kyllä ahtaat kanavat. Kyl mä väittäisin et taskuporttauksella ja työntötangon kohdan avartamisella saa ihan hyötyä. Ite oon vaihtanut vain imuvenan 1.78":sta 1.88":n, ei lähe pakoseetin karkasu ja voi huoletta ajaa lyijyttömällä. 1.50" pako tuntuu toimivan ihan kohtuullisesti. Nytkin on yks setti koneistamossa mut täl kertaa 273 commandoon.
     
  16. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    No se on oikein, jos nokat toimii niin ku on haluttu, kuulostaa vaan tosi jyrkiltä, mutta jos kerran alakierroksetkin säilyy eikä tyhjäkäynti oo kahessa tonnissa, niin sehän on vaan parempi mitä tiukemmalla kepillä ajetaan, jos tehontuotto on muutoin mahdollista.
     
  17. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Näyttää toimivan kun 500nm on jo 2500rpm.

    Täytyy nyt viä munki kerran sanoo sulle, et kyl joku 235 .050 asteilla oleva nokka on luru yli 400cid mottiin. Kun tuntuu aina vaan epäilyttävän.

    Mulla esim 236/244 @0.050 nokka 454 motissa. Nokkakortti sanoo 2500-6000 rpm, mutta vetää alle tonnista ja käy alle 500rpm, jos haluaa. Vääntöä on tarjolla paljon ja laajasti, 2300-6000 koko alueen yli 600nm ja maksimi 760nm.
     
  18. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Joo, kyllä se on varmaan pikkuhiljaa sisäistetty, nuo pienemmät motit kun ei tarvi niin rajuja nokkia. Ainakaan turbosellaiset mihin mä oon viime aikoina perehtynyt.
     
    Skigu tykkää tästä.
  19. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Ootko muuten Shining Whit huomannu kuinka jännästi nimi kääntyykin muotoon whining sh*t... ...Luulempa että on ihan suunniteltu juttu.
     
  20. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Nimimerkki on lainattu iso britannian parlamentissa jossa toisista edustajista ei saa käyttää epäkunnioittavia nimityksiä.
     
    Gary Grand, Herje ja Roc tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!