Mopar 318 piristäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja RKo, 16.10.2015.

  1. Herje

    Herje Double Gearhead

    Et enää muista mitä huudatitte Motoparkissa 2018.:poff:
     
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Muisti palailee pätkittäin, aamulla ne muistanu, ny muistan!

    Mut asiaan. Käytiin tänään dynossa piristetyllä 318:lla. No, on siin halpis stroukkisarja tasapäisillä takomännillä. Kansina on 360 kannet isoilla imuventtiileillä kotikairattuina. Single plane imusarja, hydylaahurinokka mis 0.5" nostoa ja terveesti asteita, 650 holley ja 1 5/8 primääriset peltisarjat ja 3" putket vaimentimineen. Siin noi tehoasiat, mut tosiaan kasttu niistä mitä helposti ja halvalla saanut on, kuitenkin jonkinlainen luotettavuus mielessä. Dynos oli toiveena 400 heppaa. Se tuli. Kierroksia siihen vaadittiin 4300.
     
  3. mapal

    mapal Gearhead

    Joo, tein kans tollasen 318 motin about 2vuotta sitten me lkein samat speksit mut mulla oli muistaakseni joku vanha 750 vakumi ja kans ne maailman parhaat coyoten vuotavat peltisatsit kun muita ei taaskaan ollu saatavilla siihen lähtöön siitä tuli 422hv vääntöä enkä kierroksia enää muista.
     
  4. 68SS

    68SS 1st gear

    Seikkoja mitä kantsii huomioida budjetti/kotirempas mitä tuli vastaan omas projektis:
    -uusissa männissä voi olla puristuskorkeus matalampi, pari kymmenystä saattaa laskea puristukset, takaisin saa hieman ohuemmalla pahvilla mikäli ei jo ole.
    -nokan kanssa ei kannata kauheasti innostua orkkiskansilla, ise vaihdoin xe262h nostoa .462-.470 orkkis 1.5 rocker ratiolla ja jouduin ohjureita madaltaa jyrsimel sillaasti et 0.5 nosto menee viel jos haluu vaihtaa 1.6 venakoneiston. Tosin ommiin kansiin oli jo joku pronssiohjurit laittanut.
    -nokkapaketin jouset oli jo senverran halkasijaltaan isommat että jouduin kuopat roiloomaan jokaiseen keinuvipuun, siis nämä orkkis prässätyt. Vaati noin 2mm tavaranpoistoa 3.5-4mm paksusta vivusta... Oikea keinohan olisi ollut shimmata vivuston akseli poispäin pukeillaan ja asentaa jousille tukevat aluslevyt, mutta tämä toimenpide voi vaatia kansien koneistusta lisää ja akselin shimmejä ei löytynyt mistään vauhtiputiikistakaan, joku harrastaja tais niitä koneistaa omaksi huvikseen jenkeissä.
    -Porttauksella saa piristettyä paljon paremmin kun vaihtamalla isommat venat. Mätsää vaikka imusarjaan ja uusiin pakosarjoihin, jätä hieman rappua pakopuolelle (pakosarjan reikä isommaksi ainakin lattiasta). Mahd pitkälle kairaa kanavan kohdistus, elä kuitenkaan veteen asti, kokonaan kaikkia patteja ja muotoja ei taida saada kairattua pois rautakansista. Kaik rosoisuus/valujälki veke. Venttiilin alta reikä jätä juurikin tuo 88-90% venttiilinkoosta, älä kairaa liikaa.
    -Uuet halpavenat vaihtamalla voit saada ohjurin väljyyttä veke halutummaks, läppäät vaan käsipelin. Itellä venat oli kulunu 4-5satkua jopa tuplaten välyksen... Osta muutama ekstra halpisvena jos sattuu huono yksilö, rockauto 2e kpl. Uuet viton tiivisteetkään ei ole kalliit, vaatii vaan ohjurin koneistusta mutta teriä saa isompaan käskäyttöseenkin. Saa öljynkulutusta vähennettyä.

    Omien kansien remppa makso sen uuet tiivisteet ja venat 50-60e kun teki kaiken ite, aikaa vei porttaus jne ja töissä pääs koneistaa mitä täyty... Mutta varmasti tuli parempi kuin ennen, oli sellainen parin kolmen millin paksunen karstakerros imuvenoissa kauttaaltaan.

    Ainii ja edit, työntötankoja ostaessa kannattaa huomioida että vaikka niissä fyysisesti ite tangossa lukee että ne on tietynmittaset niin ne ei välttämätä sitä ole:poff:. Tietty jos sulla hydraaline nokka tulee ja miedot nostot ja männät kuopalliset niin ei sillä preloadilla ole väliä oikeen, sitten jos rupee jo olee vena liki mäntää niin si tarkempana preloadin kans
     
    Muokattu: 1.12.2021
  5. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Ymmärtääkös tommonen 318la tbi miten muutoksia? Onko tommoseen mitään budjetti parannuksia jos ajanmittaan haalis käytettynä osia? Tehoja tommoseen vaniin ei niin tarvii mutta lähinnä jos kulutusta sais väännön myötä vähennettyä. Pitkät peltisarjat näyttää jo olevan
     
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kaikki mikä toimii muissa, toimii TBI:ssäkin. Virtaus, nokka, puristussuhde jne. Budjettiasiat on vähän niijanäi, toisaalta esimerkiks Hughesilla on kohtuuhintasia nokkia kun ei nostajia tarvi vaihtaa. Ja voi olla ettei orkkisruisku ymmärrä muutoksia.

    Mul on tos kaks 318 mottii tekeillä nyt. Ihan perus versio, rengastettu ja laakeroitu mihin tulee magnumin kannet ja cranen RV laahurinokka. Mm.tönärit ja imusarja viel hankkimatta, et jos jollain on nelireikänen dual plane LA tai magnumimari joutilaana ni kelpais kyllä. Jopa orkkis rautanen.

    Toinen on sitte "aito magnum", siihen tulee vähän nokkaa, kannet on läpikäyty ja virrattukin, ruiskuks tulee sniper professional products imusarajalla. Uskoisin et tulee ihan vahva ja taloudellinen motti vaniin.

    Kolmaskin on vielä lähös vireille, kans magnumpohjanen mut sen osalta ei oo ees isompia suunnitelmia vielä.

    Noist kansista, ni 318 peruskansistakin saa ihan siedettävät 1.78/1.50 vakioventtiileillä. Kotiportatuista vähän virtausnumeroita imu/pako
    0.2" 121/90
    0.3" 170/119
    0.4" 198/131
    0.5" 197/139
    Pitäis teoriassa piisaa johki 400 heppaan asti

    Sit magnumit, vakiovenat on 1.92 ja 1.62 Nää menossa vaniin, eli pyrittiin olee suurentamatta kanavaa ettei vääntö kärsis. Mut näkee sillee et kyse eri elukoista
    0.2" 133/120
    0.3" 191/169
    0.4" 230/173
    0.5" 241/172

    Porttauksest viel sen verran vaikken mikään amatimees olekaan, et ihan kiva jos imusarja istuu mukavasti ja mahtuu työntötangostakin ohi.Pakokanavaa, älä suurenna moparissa tiivisteen kokoseks, etenkään isolohkossa. Ite en suurenna aukkoa lainkaan, vaan siistiks ja tasamuotoseks.

    Mut se vaikuttava alue, valtaosa siitä, on venaohjurista sylinteriin päin. Siit taskusta tulee valtaosa parannuksesta. Muu on lähinnä sellast "vahaamista".
     
    Muokattu: 7.4.2022
    faffeli tykkää tästä.
  7. Ville L

    Ville L 3rd gear

    Jykällä taas kauhiast numeroi mist pitäis jotain ymmärtää. Mitäs sanot siitä 273 keissistä kun siihen tulee niillä TRW takomännillä about 10.5 ruttua 66-67cc palotilalla. Sen projektin mukana tuli tehdyt J-kannet 1.88/1.6 venttiileillä, palotilat noin 68cc

    Nokka on profiloitavana et mikä se tarkalleen on mut pitäis olla suurinpiirtein 296 Moparin mekaanista vastaava. Keinut on säädettävät 273 rautaset. Oisko syytä hankkia pienen porauksen takia 318 kannet pienemmillä venttiileillä ja miedommalla nokalla? Tavoite ois tälläkin ajaa täysii ja halvalla..

    Positiivista noissa nyt olevissa kansissa ois et seetit, ohjurit jo tehty ja niihin uudet ferrea rst venttiilit ja sit myyjän mukaan joku hesalainen dragrace guru on portannu ne... Toi kone suunnitteilla 1000 kiloseen geeäm korimalliin tiuhalla japsiperällä
     
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kyl 360 kannet on hyvät tohon, suurempi kanava tietty nostaa kierrosaluetta ja voi ohentaa alavääntöä. 1.88 vena mahtuu vielä poraukseen.
    Mut pitäis tulla luonteikas kierrosmotti. Taitaa edelleen maan nopeimman 273:n titteli olla Jorosen Simolla, vallu meni vartin 12.1 joskus 80-luvulla. Sen resepti oli ruttuu tota luokkaa, W2 kannet paketista 2.02/1.60 venoilla, nostoo nokassa puol tuumaa, Tunnel Ram ja 2x 850 dp holley sekä normi A-body fenderwellit.
     
    -71 MoPar tykkää tästä.
  9. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Joo tämä se mun kysymykseni olikin.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jatketaas olemassaolevaan topikkiin.

    Mulla on työn alla tuollainen -67 Barracudan alkuperäinen 318cid moottori. Vaikuttaa siltä että olen ensimmäinen avaaja tehtaan jälkeen? Kuten arvata saattaa niin kaikenlaista kulumaa löytyy, ja sillä mietinkin että mitä sille kannataa tehdä että siitä sais sellasen luotettavan 250-300hp irti?

    Alkuperäinen kampura on koneistettava, kaulat naarmuisia ja alle minimikoon(löysin uudempien 318 kampuran kaulojen toleranssit netistä, oletan että on samat tässäkin?).

    Poraukset on hieman kuluneet, luokkaa 0,08-0,10mm pytystä riippuen. Alkaa mun silmään olemaan kypsä poraukselle, varsinkin jos uusia korkeampipuristeisia mäntiä hommailee.

    Kannet on muutamasta ohjurista tosi kuluneet, seetit vaikutti olevan ihan ok. Mutta remonttia nämäkin siis vaatii, porttauksen tai muun siistimisen lisäksi.

    Puristukset ei leine kovin huimat, kun männät jää sen 2,5mm dekin alle palotila on kuitenkin koko porauksen kokoinen(vielä cc:t mittaamatta). Sille asialle täytyy tehdä jotain, jos ei uusia mäntiä laita niin jotain höyläystä?

    Pakosarjoiksi jotkut Shortyt vois olla kova sana, ja sellaiset varmaan on noille tehoille ihan jees, tai täyspitkillä ei paljoa suorituskyky eroa. Mitkä shortyt tai täyspitkät tuollaiseen koriin menee ilman että maavarasta tulee ongelma?



    Mun suunnitelma tälle olis että ploki poraukseen ja uudet korkeammat männät tilalle(mitkä?).
    Kansien kotiporttaus/siivous, ja ne sit pajalle ohjuriremonttiin/venttiilitöihin.
    Nokaksi luokkaa 260-270-astetta, rullajakopää.
    Joku nelireikäinen imusarja(performer?) ja 600cfm Holley sen päälle.
    Pakosarjoiksi shortyt ja 2,5" tuplaputket yksillä vaimentajilla

    Tai sitten enempi budjettiratkaisu, eli höylätä kansista senverran pois että puristukset sais jonnekin 9:1 nurkille, ja sit jyrsiä siitä imarin pinnoista kulmassa tavaraa että imari istuu edelleen. Näin vois käyttää olemassa olevat männät, ja näin ploki menis vain hoonausremontilla.


    Ajatuksia?
     
  11. Shiningin Whitilla on paljon ajatuksia ;), mutta mulle tuli mieleen tämmöinen. Moparilla oli 80 -luvulla ('86 to '91 318 TBI Roller engines ) -302 kannet, jotka oli closed chamber palotiloilla. Ämeriikässä ne on suht suosittuja pikkuvireissä.

    [​IMG]
    [​IMG]EDIT: Niin joo, 1967 taisi olla vielä 273:sen closed chamber kannet. Eli tämä idea nyt ihan niin mahtava ollutkaan..:rolleyes:
     
    Muokattu: 23.9.2024
  12. max

    max Double Gearhead

    Mopareista en mitään ymmärrä,mutta muistan lukeeni Hot Rod/Car Craft kaltaisesta julkaisusta jutun 318 virittämisestä.
    Siinä tosiaan käytettiin uudempaa 318 kantta joka oli käytössä näissä moderneissa ruiskumoteissa.
    Joku ratkaseva loistava etu tässä kannessa oli,en muistaa mikä.
    Voimaa tuli kuitenkin kokoonsa nähden aika helvetisti.
    Löytäiskö Miglu tämän artikkelin?
     
  13. Näitä artikkeleita voip olla enemmänkin, mutta tässä ainakin nuo edellä mainitut kannet:

    Junkyard Jewel:400hp 318

    We needed heads with two criteria: ready availability and small chamber volumes. The '85-and-up swirl-port 318 two-barrel heads (casting number 302) filled the bill on both counts; they come stock with modern, heart-shaped, 59cc chambers and are commonly available on such exotica as '85-'91 318-two-barrel-equipped Chrysler Fifth Avenues, Diplomats, Grand Furys, pickups, and vans. With large, flat Milodon valves filling the chambers, plus a 0.050 cut on the mill, our final chamber volume was reduced to a compact 52cc, bringing the compression ratio to a whisker under 10.0:1 when combined with thin head gaskets from Mopar Performance (PN P4349557).



    Tässä taas sitten jo Magnum -kansilla:

    318 Engine Build - A Parts Book 400HP 318

    However, the later Magnum heads also feature closed chambers, and with their 1.92/1.625-inch valve combination, these heads do have the flow to support 400 hp in the right combination. The Magnum heads offer numerous advantages in this application. With a chamber volume of 59 cc, these heads will offer about 10:1 compression ratio when combined with a zero-deck short-block utilizing typical .040-inch head gaskets. That's about where we figured we'd need to be to make the power number. The Magnum-head layout features excellent rockers with an added bonus of 1.6:1 in ratio, as opposed to the LA engine's 1.5:1. This aids our effort to reach the 400hp mark. Other Magnum pluses are lightweight, 8mm stem valves and machined valve-cover rails with ten valve-cover attachment bolts to minimize the potential for oil leaks.
     
  14. max

    max Double Gearhead

    Taisi olla juur tuo Junkyard Jewel jota muistelin.
    Pitääpä se ehtoolla lukasta,jos oppis jotain Mopeista.
     
  15. Olisko tässä sopiva kiinalaisten vaihtoehtoimari:

    Engine:1967-2003 Small Block Chrysler/Mopar 318, 340 & 360
    Intake Style:Dual Plane
    RPM Range:1500-6500
    Intake Manifold Height: 4.875 in
    Material: Aluminum
    Finish:Satin
    Carburetor or Throttle Body Flange: Accepts 4150/4160 4-BBL square bore carburetors
    Port exit dimensions: 1.078 in. W x 2.155 in. H
    Estimated runner length - Shortest: 5.00 in.
    Estimated runner length - Longest: 6.250 in.
    EGR or Non-EGR: non-EGR
    Includes Gaskets: No
    Requires Aftermarket Fuel Rails: No
    Center Maximum Height: 5.350 in
    CNC Ported: No
    Manifold height: Front (A) 4.875 in., Rear (B) 5.750 in. (A + B divided by 2 = 5.3125 in. pad height)


    Portit on jotain vakio 318:n ja 340/360:sen väliltä:

    Fel Pro lists two main intake gasket port sizes. 2.08 x 1.05 and 2.27 x 1.16.

    Taitaa olla kopio Perfomer RPM:stä.
     
    Muokattu: 23.9.2024
  16. max

    max Double Gearhead

    4D,mitä ajatuksia tulee mieleen kysyit.
    Mitä jos tekis kopion tuosta Junkyard Jewelistä?
    302 kannet vähän kairattuna,10:1 puristuksilla ja sen jälkeen Santalalle tuleeko sieltä se 400hp.
    Ehkä jostain vois löytyä sopivasti nuo 302 kannet.
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hyvä idea noi uudemmat kannet, jos sillä sais tuota puristusta korjattua. Ja ei ne varmaan ihan huonot ole kanaviltaankaan kun tuollaisiin tehoihin ovat yltäneet. Täytyy koittaa etsiä tuollaisia kansia.

    Täytyy laittaa kuvaa niistä olemassaolevista kansista, mutta ei ne valitettavasti ole closed chamber palotiloilla, vaan ikäänkuin koko porauksen kokoisella palotilalla, ja siitä se idea tulikin että niitä jyrsinkoneessa pikkusen jyrsäsis.
    Valunumeroista vois päätellä kansien vuosimallin: 4027183 ja sen vieressä 352.
     
  18. Toinen vaihtoehto on noi Magnum kannet, mutta niihin ei sovi perinteinen LA imusarja. Tai saa sen sopimaan, kun alkaa porailemaan uusia reikiä.

    Tuossa edellä linkkaamassani kiinalais-RPM:ssä on tuplajako, joten sen saa sekä LA:han ja Magnumiin. Edelbrockilla ei tätä ole, eli jotain tuotekehitystä on tapahtanut idässä:cool:.

    Tuossa Junkyard Jewelissä on RPM Air Gap. Senkin kinuskit on kopsannut tuplajaolla:

    Air Gap Intake Manifold Professional Replaces for Chrysler 1967-2003

    Description:
    【Premium Material】: Intake tube is made of aluminum, reliable quality, sturdy and can be used for a long time.
    【Product Type】: Air Gap Intake Tube. Suitable for Chrysler Small Block 1967-2003, for Mopar 318 340 360
    【Product Features】: Intake tube Replacement, double bolt mode, double plane design, can achieve good fuel distribution. No heated or split choke is provided. Suitable for 4150 4160 4-BBL carburetors (square bore).
    【Size】: Car Air Gap Intake Tube, port outlet: width 1.078 inches, height 2.155 inches. Estimated flow path length: shortest 5 inches, longest 6.25 inches
    【Packing list】: 1x Intake tube, 12x iron rings, 16x accessories
    Specification:
    Material: Aluminum
    RPM:1500-6500
    Not Included Gasket Or Seal
    CNC Ported: No
    Center Maximum Height: 5.35 in
    Tube height: Front 4.875inch, Rear 5.75inch,5.3125inch pad height
     
  19. Olet tulkinnut yhden numeron väärin(?):

    4027163 is a 77-86 318 head. 1.78/1.50 valves.
     
  20. tabs

    tabs Gearhead

    #302 kannet on hyvä lähtökohtana, koska puristustilavuus plaanaamatta about 64cc ja virtaa vakiona n.170cfm Valitettavasti vaan ikävästi harvoin myynnissä

    Jos kansia meinaa plaanailla paremman puristus suhteen toivossa, aloittaisin suoraan 360 kansista tekemään, niissä valmiiksi isommat kanavat ilman porttausta about 185 CFM @25" . Ja 1.88/1,60 venat. Muistaa vaan höylätä imupuolelta suhteessa että imusarjan saa vielä istumaan. Eli 0.060" kansitasosta -> 0,057" imupuolelta.
    Mulla on yks hyvä pari aihioksi jemmassa jos sellasia kaipaa... Löytyy myös hyvät käytetyt KB-167 flat topit 0.020" ylikoossa.
     

Kerro tästä muillekin!