Mopar 318 piristäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja RKo, 16.10.2015.

  1. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Engine masters on tietty jotain muuta...aikalailla loppuun asti hierottuja kombinaatioita eikä välttämättä budjettimielellä.

    Mut pari huomiota. Ensinnäkin, noit ajettiin Westechillä. Karsinnat aluks pidettiin jossain muissakin mestoissa, ja tulos oli et 80% valituista oli ollu karsinnassa Westechillä. Muiden lukemat pompsahti aika kivasti finaalissa Westechillä, mikä laittaa epäilee et niiden dyno ois vähän "happy".

    Sittemmin ne luopu noista district karsinnoisa. Ylipäätään useimmat lehtien mottiartikkelijutut dynottiin siellä, hyvät numerot myy paremmin ku inhorealismi.

    Mottihan on aina "paketti", ja tollasen täydellinen kopioiminen kyl tulis hintoihinsa. Sit ku muuttaa jotain, vaikka vähäisiäkin asioita, ni mikä on vaikutus? Öljykamat nois aina tuppaa olee jotain muuta ku tuotantokoreihin helposti sopivia.

    Kansista tos kerrottiin et on Super Stock kannet. En ny tarkemmin tiedä tietty et mistä SS laitteesta, mut kummalliselta tuntuis et SS:ssä ois käytetty 2007 R/T kansia? En oo vuosiin kattonu noit specsei, mut kahta eri valunumeroa siin sallitaan.

    Muistelisin et aiemmin ollu myös sallitut kanavakoot, mut en nähny niit nytte. R/T sen verta isompi et mahtuukohan rajoihin, askaruttaa. Yleisellä tasolla SS-kannet on yhdet kalleimmista mitä on. Vaikka ne on "vakiot", niin hinta on helposti 10 000 ja ylikin parilta.
     
  2. On ne varmaan ollut ainakin jossain vaiheessa ollut sallitut. Joet keskustelee ja sieltä:

    NHRA had the MOPAR MAGNUM R/T head as a legal replacement (plus 5hp), since this head was discontinued and MOPAR had a new head that was not legal I asked Bruce if we could get another head legal for competition for the crack prone Magnum heads....the heads I sent him info on were both iron like the R/T head. I was surprised to see the aluminum Edelbrock Magnum head declared as the legal replacement, going to be pretty expensive to get a set prepped and ready to go....

    D L Rambo.....

    Magnum only 1992 to 2003
     
  3. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ok, säännöt on tosiaan alkaneet sallia kaikenlaista noissa"vakioryhmissä", pitkälti siitä syystä että jotkut alkuperäisaihiot alkavat olla non obtainiumia. Vaikkapa RPM kansien käytössä tarvii tehä aika isot työt, esimerkiks imuventtiilit pitää pienentää jne. Mut yks asia noist R/T:stä; ne painaa ihan perkeleesti!
     
  4. fmila

    fmila Gearhead

    Stockkereihinkin on alettu hyväksymään useampiakin "aftermarket" kansia jo pidemmän aikaa. Vanhojen "aarteiden" hinnat alkoi olemaan järjettömiä jos niitä nyt enää mistään räpeltämättöminä löytyy. NHRA on sitten luokitellut aftermarketeihin lisää hevosvoimia tarpeen mukaan. Eihän niillä täällä meidän kisoissa ole juurikaan merkitystä kun saman luokan autoja ei juurikaan ole olemassa (tai ainakaan samoissa kisoissa) ja kisathan ajetaan brakettina, mutta jenkkilän puolella tulee helposti samoja luokkia vastakkain ja silloinhan ajetaan aina "heads upina"ne lähdöt. Myös raha-kisat on usein ns luokkakisoja, eli A/S ja B/S varsinkin ajavat pelkästään oman luokan sisällä vastakkain ja "Winner take`s it ALL"

    t.AM
     
    kuula ja Herje tykkäävät tästä.
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jatketaas juttuja,kun hissukseen on tätäkin saatu eteenpäin. Sama tahti jatkunee vielä kuukausikaupalla, kun koneistamot ovat todella ruuhkaisia.

    Alakertaa on touhuttu ja mm. vakiomännät painetttu irti veiveistä.

    [​IMG]

    Männiksi tulee KB-hyperit, joissa selkeästi korkeampi puristuskorkeus. Ei ihan niin rajuihin höyläyksiin siten tarvitse lähteä, että pari milliä olis ottanut lohkosta, joku 0,5mm vois nyt olla hyvä.
    [​IMG]


    Lohko porataan 0.040" kokoon noille uusille männille. Painoerokin näkyy kuvassa, tasapainotushommia tiedossa akseliin, hionnan lisäksi.

    [​IMG]

    Kiertokanget tuli hierottua päistään ja kokonaispainoiltaan saman painoisiksi, muutaman gramman tarkkuudella. Riittänee tähän käyttöön, kun alkujaan olivat 29g heitoilla kokonaispainossa.

    [​IMG]

    Tähän tulee nyt siis sellaiset 360cid koneen kannet, joissa on mitattu 66cc palotilat, ja näillä eväillä puristussuhde tulisi noin 9:1 alueelle.
    Kansia on portattu, ei siis jää kulku näistä kiinni. Jousetkin niissä sopivat, aiotulle xe262-nokalle.

    [​IMG]

    Kaasariksi tulee Holley 600vac, alkujaan Chrysler 440cid koneen päältä. Karbis on mallia side hanger floats, mutta tälläiseen varmasti ihan jees. Toki korjaussarja tähän täytyy laitella, ja muutenkin kattella että kaikki on kunnossa.

    Mitähän tälläiseen koneeseen laittais imusarjaksi? Performer tai Performer RPM vois olla hyvä, ei vaan käyttettynä ole osunut silmään? Uutena ovat kyllä hirmu hinnoissa näköjään. Vai olisko ihan rautanen 360-koneen intake riittävä, vai onko ne kuinka huonoja?

    Myös vinkit A-bodyyn sopivista (shorty)peltisarjoista otetaan vastaan.
     
    valtope tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla oli joskus rinta rinnan jo autossa ollut Performer ja tehdasuudessa 360 mukana tullut 4 reikäisen valurautaimusarja. Mun silmäilyjen mukaan niissä oli lähinnä painoero. Elikkä toisin sanoen Performer oli hyvä kopio tehtaan 4 kurkkuisen imusarjan kanavadisainista.

    Mä laittaisin sen tehtaan valurautaisen ihan vaan finanssisyistä.
     
  7. Niitä kiinalaisten kopioita saa suht halvalla. Esim tuosta Perfomer RPM Air Gapista:

    €141.50 + Shipping: €103.69

    EDIT: Tuolla esimerkillä ja Tullin laskurilla:

    Arvio kokonaishinnasta
    Ostoksesi maksaa 307,71 €


    Voi löytyä (löytynee) halvemmallakin, kun selaa Ebayt ja Aliexpressit läpi.

     
    Muokattu: 11.12.2024
  8. johu

    johu Gearhead

    Jep, näkyy noin 130€ + 104€ postit olevan halvimpien hintataso Alissa. Se olennainen kuitenkin että tuo yhteensä ~235€ on kokonaishinta eli sisältää postit ja verot ja alvit ja käsittelymaksut.

    Joskus posti ei näitä osaa tullata kun puuttuu taric koodit lähetystiedoista. Silloin joutuu itse tekemään tullin nettipalvelussa seurantanumeroa käyttäen tulliselvityksen mutta mitään maksettavaa ei tule koska maksettu jo ostettaessa. Tullauksen jälkeen vapautuu myös postin puolelta eteenpäin ilman postin käsittelymaksua. Juuri pari viikkoa sitten jouduin tuota kokeilemaan toisen aliostoksen kanssa.

    [​IMG]
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Pidetään mielessä noi kiinankopiot myös, aika huokeita näkyis olevan. Iso hintaero Edelbrockiin.
    Toisaalta jos se valurautanen on tosiaan kopioitu Performeriksi niin tässä menee se rautanenkin ihan hyvin. Enkä usko että hirmuista haittaa on jos jollain korotuspalalla pulttaa siihen square boren?
    Jos sellainen 360-koneen rautanen pyörii jaloissa niin saa tarjota.
     
  10. tapsah

    tapsah 3rd gear


    Imarin valmistaja Rotation sen logo näkyy selvästi kuvassa, ne tekee paljon myös renkaita, ton imarin malli on Firingorder ja alla valunumero.
     
  11. Näyttää Alilla olevan sellasiakian:

    Shorty Headers For Dodge Challenger Chrysler Plymouth Small Block 5.2L 5.6L 5.9L

    CNC machine flanges with TIG and MIG welded construction .
    Gains of up to 13HP and 11torque by increasing air flow with mandrel bent tubing.
    For off-road, competition/racing use only. This product is not intended to be installed on vehicles registered for highway use. This product is NOT for sale or use in California.
    Product does not come with installation instructions, please refer to a shop/factory manual for installation.

    Outlet Size: 2.25"
    Inlet Size: 1 3/4" X 1 1/2"
    Number of O2 Sensor Locations: 0
    Head Flange Thickness: 7/16"
    Outlet Flange Thickness: 3/8"

    FIT for :
    For Chrysler Cordoba 1976-1982 5.2L, 5.6L, 5.9L
    For Chrysler Fifth Avenue 1984-1989 5.2L, 5.6L, 5.9L
    For Chrysler Imperial 1981-1983 5.2L, 5.6L, 5.9L
    For Chrysler LeBaron 1977-1981 5.2L, 5.6L, 5.9L
    For Chrysler Newport 1971-1981 5.2L, 5.6L, 5.9L
    For Chrysler New Yorker 1977-1981 5.2L, 5.6L, 5.9L
    For Dodge Aspen 1976-1980 5.2L, 5.6L, 5.9L

    For Dodge Challenger 1970-1974 5.2L, 5.6L, 5.9L
    For Dodge Charger 1966-1978
    For Dodge Coronet 1967-1976
    For Dodge Dakota 1991-1996 5.2L
    For Dodge Dart 1968-1976 5.2L, 5.6L, 5.9L
    For Dodge Diplomat 1977-1989 5.2L, 5.6L, 5.9L
    For Dodge Magnum 1978, 1979 5.2L, 5.6L, 5.9L
    For Dodge Mirada 1980-1983 5.2L, 5.6L, 5.9L

    For Plymouth Barracuda 1968-1974 5.2L, 5.6L, 5.9L
    For Plymouth Belvedere 1967-1971
    For Plymouth Cuda 1970-1974
    For Plymouth Duster 1970-1976 5.2L, 5.6L, 5.9L
    For Plymouth Gran Fury 1972-1989 5.2L, 5.6L, 5.9L
    For Plymouth GTX 1968 5.2L
    For Plymouth Roadrunner 1968-1975
    For Plymouth Satellite 1967-1974 5.2L, 5.6L, 5.9L
    For Plymouth Valiant 1968-1976 5.2L, 5.6L, 5.9L
    For Plymouth Volare 1976-1980 5.2L, 5.6L, 5.9L
     
  12. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Ali Kilikali. Näyttäis että vasemman sarjan kollektori osuisi ohjaussimpukkaan henkilöautossa.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Pietsi on varmaan oikeassa, eikä tietty listassa 1967 Barracudaa olekaan, jos se A-body nyt muuttuu joltain osin seuraavana vuonna? Valusarjassakin se lähtö on siellä takanurkassa, eikä noin keskellä konetta.
    Kuitenki jotain tuon tyylisiä satseja vois olla hakusessa....
    On niitä kaikelaisia pakosarjoja tullut tehtyäkin, mutta vaikka kuinka suoraviivasesti tekis niin kyllä niihin vaan aikaa menee, eikä nyt ainakaan tällä hetkellä innosta:confused:
     
  14. Voisiko jotain tollasia käyttää lähtökohtana? Voisi säästää aikaa tai sitten ei..
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Ehkä voi käyttää aihiona tai sitten ei? Täytyy ottaa niistä vakioista kuva, kun muisto olis niin ettei juuri muualta putkia voi viedä kuskin puolella kuin sieltä takanurkasta? Ja nyt ulkoa en muista että onko repsikan puolella yhtä tarkkaa?
     
  16. dart -66

    dart -66 Gearhead

    67-76 a-body on kuskin puolelta hankalahko. Alkuperäinen valusarja lähtee alas nimenomaan 5 sekä 7 sylinterien välistä, ohjausakselin ja startin välistä alas ollen ohennettu niiltä kohdin. Keskeltä alkavat shortyt muistaakseni osuvat suoraan simpukaan ja Durangoihinkaan tarkoitetut shortyt, lähtö takana, eivät sovi ilman muokkausta. Apukuskin puolella on sitten tilaa paremmin.
    340:sen orggisvalut ehkä paras "budjettiratkaisu" :D, mutta kolmen H:n (hyvä, helppo ja halpa) ratkaisua tuohon ei ole.
     
    4d sedan ja maxvo2 tykkäävät tästä.
  17. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei tost montaa vuotta ole kun ton tyyppisen 318:n tein ja dynotin. Ei toki ollut porattu, eli orkkis short block ja männät. Kannet oli 360 mallit kotiporttauksella. Niitä höylättiin joko 1.5 tai 2 milliä, ei muista. Nokka oli pykälää pienempi Compin 256 asteinen ja imusarja tollanen spread bore orkkis kuin kuvassa. Tämä '72-'73 340 motista. Pakosarjoina 318 valut, ja 3" putket vaimentimineen. Anto muistaakseni 306 heppaa jollain 5200:lla, ja vääntöä reilu 450 nm. Vedettiin huvikseen sitä 1500:sta lähtien, missä vääntö oli 390 nm, tais mennä 1600:ssa yli 400:n.
     
  18. Kerrankin joku vastaa kysymykseen ennen kuin kerkeän sen esittämään..:cool::cool::cool:

    Olisko noi Dakota/Durango/RAM -sarjat kuitenkin jonkunlainen mahdollinen aihio?

    Kolmesta H:sta viimeinen ainakin täyttyy. €73.21 euron hinnalla ei saa Suomessa teräskauppiaalta kuin vaivautuneen hymyn..

    201 Stainless Steel Exhaust Header For Dodge Ram 1500/2500/3500 5.9L exhaust system High pressure water tank hot sale

    Fitment:
    Dodge Ram 1500 5.2L/5.9L V8 (1994-2002)
    Dodge Ram 2500 5.2L/5.9L V8 (1994-2002)
    Dodge Ram 3500 5.2L/5.9L V8 (1994-2002)
    Dodge Durango 5.2L/5.9L V8 (1998-2003)
    Dodge Dakota 5.2L/5.9L V8 (1997-2004)

    Product description:
    Precision machined steel flanges that provide a tight seal at the head and allows a high flow rate through the primary tubes

    Made From High Quality T201 Stainless Steel For Strength & Durability
    The exhaust manifolds found in the 1994-2004 Dodge Ram, Dakota and Durango were designed to combine the exhaust gasses from each of the cylinders quickly with a manifold that was cost effective to produce. Our 4-1 Shorty Style off-road headers are designed to allow the exhaust gasses to flow more freely from each 4 cylinder bank and combine in a more efficient manner. Tubing has been optimized for the 5.2L(318ci) and 5.9L(360ci) engines. This creates a reduction in cylinder backpressure and improved exhaust gas velocity. These improvements free up lost horsepower and torque. An added benefit is a more performance oriented exhaust sound.

    Package Included:
    1 x Set of Header Exhaust System, Gasket(s) and Bolt(s)


    [​IMG]
    Ja lopuksi Moparin oma ratkaisu..Suoraan luokittelukirjasta:

    Plymouth Barracuda
    Homologation number: 1453
    Make: Plymouth
    Model: Barracuda
    Group: 2
    Cylinder capacity: 4482
    Transmission: RWD
    No of cylinder: 8
    Country: United States
    Date of homologation: February 2, 1967
    End of homologation: January 1, 1974


    [​IMG]
     
  19. dart -66

    dart -66 Gearhead

    ^ Tuon Moparin ratkaisun voi lukea yhtä kuin TTI:t , 2xH eli hyvät ja yleensä helpot mutta ei halvat.
    Durangoista sen verran, hommasin RAAKAlle (rip) moiset ja kommentit olivat painokelvottomia. Laippa otti sen verran tukevasti ohjausakseliin että enemmät sovittelut oli siinä. Ja ko. auto oli orggis kasiauto...
     
    Muokattu: 12.12.2024

Kerro tästä muillekin!