Mopar 360 nokka-akselin ajoitus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtsu67, 14.10.2014.

  1. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Moottori on moparin 360 ja varustettu 340 nokka-akselilla. Ajattelin, jospa saisin koneeseen hieman enemmän puhtia jo alemmille kierroksille ajoittamalla nokan 4 astetta aikasemmalle.
    Eikös se periaatteessa "pienennä" nokkaa?

    Jakopää on compin magnum ja siinä on merkit +-4 asteen ajoitukselle. Ja nythän ne merkit on 0-kohdassa. Moottorin puristus on 8.3:1 (mitattu).
    Voisiko tuo toimia? :odroll:
     
  2. gomopar

    gomopar Gearhead

    On tullut toteutettua tuo kuvio pariin otteeseen ja on toiminut hyvin.
     
  3. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Ok gomopar. Tuliko moottorin käyntiin eroa? Oliko vaikutusta sytytysennakkoon toimenpiteen jälkeen?

    Korjatkaa jos olen metsässä.
    Kun 340 vakio nokkaa kääntää 4 astetta aikaselle muuttuu sen ICL 112-> 108 asteeseen. Ja silloin venttiilien aukeamis ja sulkeutumis arvot lähes täsmää moparin purple shaft 268°/272° P4452761 kanssa.
    linkki:
    http://victorylibrary.com/mopar/mpcam-tech-c.htm
     
  4. gomopar

    gomopar Gearhead

    Parantaa vääntöä just alhaalta. Jaksaa käydä tyhjää nätimmin kun vetää vaihteen päälle. Alipaine paranee jonkin verran. En muista olisiko ylhäällä tuntunut persdynolla juurikaan eroa.
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Voit saada noin vain sen imupuolen ICL-arvon samaksi mutta johtuen erilaisista nokkien välisistä kulmista, (LSA 114 vs 110) menee pakopuolen ajoitukset enemmän ennakkoon. Ja onhan noitten nokkien profiileissakin eroa kun vertaa .050" arvoja.

    Muuten tuo tehoalueen hienosäätö nokan aikaistamisella on ihan ok ajatus.
     
  6. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Ajoituksella voisi olla polttoainetalouttakin parantava vaikutus, kun alavääntö kasvaa.

    Luin jostakin netin syövereistä, että uusi nokkaketju venähtää hieman alkuvaiheessa, joten olisi suositeltavaa asentaa nokka heti 1 astetta ennakkoon, mikäli se on mahdollista. ..ihan järkeenkäypä ohje.

    .050" arvoiltaan vanha nokka on kyllä huomattavasti kesympi.
    Ja aivan, pakopuoli aukeaa vielä aikasemmin. Eli jo 10 astetta aikasemmin kuin purple shaftissa.
     
  7. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

Kerro tästä muillekin!