Mopar 383->496 täysremppa/viritys.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 28.8.2017.

  1. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Rakoo ois hyvä jättää minimissään 1.5 milliä.
     
  2. marko84

    marko84 2nd gear

    Mitä meinasit 'laakeri keskellä' ?
     
  3. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Laakeri on yleensä noissa sitä veiviä kapeempi ja enempi toisessa laidassa, ulkoreunaan jää tilaa.
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kannattaa huomioida niissä veivinlaakereissakin mahdolliset upper ja lower tai U ja L merkinnät että tulevat oikein.
     
    Muokattu: 6.11.2017
  6. marko84

    marko84 2nd gear

    Kiitos vinkeistä;)

    Mites kun joissain männissä tappi on niin piukka et kanki ei siinä sivusuunnassa liiku yhtään. Kangenreikä on siis piukka. Osassa liikkuu käsin. Pitääkö huolestua:confused: Perjaatteessahan niiden ei pitäis tarvia paljon liikkua mut kuitenkin...
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Niitä joutuu usein vähän hoonaamaan ettei jää liian tiukaksi.
    Mutta ei siihen välttämättä koneistamoa tarvita, kevyt pyyhkäisy vaikka jarrusylinterihoonilla riittää.
     
    xarper tykkää tästä.
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Näin tekivät paikallisella koneistamollakin kun käytin siellä oman lohkon nokkalaakerien asennuksessa joskus. Jotain ne kopautti nokkaa ja näki mikä laakeri ahisti ja vähän pyyhkäs sitä kunnes pyöri hyvin sit.
     
  9. marko84

    marko84 2nd gear

    Ok, tarvii pikkuhooni hakea huomenissa.;)
     
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei tarvi ees hoonia, ihan vaan "pesu" vaikka scotch britella usein riittää, tai sit sormen ympäri hienoo vesihiomapaerii ja sillä hoonaten.
    Js toi on totta et vanhois lohkoissa myös nokkalinja saattaa olla vähän muuttunut, tai laakeriasennus vähempi onnistunut, ihan yleinen tapa on kaapia laakereista tiukat kohdat. Itellä on siihen vanhasta nokasta tehty "erikoistyäkalu" joka hoitaa ton kaapimisen parilla pyöräytyksellä.
     
  11. marko84

    marko84 2nd gear

    Hyvät tuli 7euron hoonilla;)
     
  12. marko84

    marko84 2nd gear

    Nyt olis alakerta koekasattu ja purettu jonka jälkeen kolottu joka sylinteriin tilaa kiertokangille.
    Kaikki pultireiät käytyläpi kierrepakalla ja lopuksi lohko pesty vielä kertaalleen.
    Nokkalaakerit ja pronssiholkki naputeltu paikalleen, kiitokset erikoistyökaluista taas nimim:Mopar;)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. marko84

    marko84 2nd gear

    Netistä olin lukevinani Sourcen kiertokangen pultit 75 ft lb, kuulostaa paljonta?
     
    Muokattu: 9.11.2017
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos siinä on ne ARPin perus 8740 pultit niin momentti on 63 ft/lb.
    75 ft/lb on "2000" pulteille ja 79 "L19" pulteille.
     
  15. marko84

    marko84 2nd gear

    Taas vastustaa...
    Kampuran asentelin ja kiristin laakeripukit momenttiin.
    Mielestäni kampura ei pyöri hyvin, juuri saa pyörimään kun etupäästä/kiilaurien akselista kädellä vääntää, vaikea selittää mut jos esim vastapainosta pyöräyttää vauhdilla kampura ei pyöri omineen vaan pysää kun käden irroittaa.
    Mittasin päittäis välyksen ja isolla taltta ruuvarilla kun voimalla väänsi pukin/kampuran välistä heittokello näytti 0.09mm.
    Otin keskimmäisen pukin irti jossa laakeri joka määrää sivuttaisliikkeen, laakerin ja kampuran väliin menee etupuolelle 0.10mm tulkki, mut vaikka luinka vääntää kampuraa eteenpäin takapuolelle ei mene edes 0.05mm...
    En tiedä miten heittokello voi näyttää 0.09mm...
    Vasta kun löysäsin kaikki pukit alkoi kampura pyörimään hyvin...
    Laakereissa käytin Redlinen punaista kasaus "öljyä" tuskin se nyt asiaan vaikuttaa...
    Ideoita?
     
    Muokattu: 10.11.2017
  16. sangi74

    sangi74 Gearhead

    Eipä nuo oikeen taida ominensa jäädä pyörii ja jos ihan akselin päästä käsin pyöräytät niin hyvinhä se sillon on
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sillähän sitä pyöritysvastusta voi vähän päätellä että kun muutaman pukin löysää ja jos pyörii helpommin niin silloinhan nää avatut laakerit ahdistaa, ja kielii pielessä olevasta runkolinjasta.

    Saattaa olla typerä kysymys mutta onhan pukit oikein päin ja oikeissa paikoissaan, ja kun ne pukit kiristelit niin koputtelitko niitä yhtään esmes kumivasaralla, josko joku pukki ei oikein meinaa asettua?
     
    Herje tykkää tästä.
  18. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Auttaako jos löysäät keskimmäisen pukin ja kevyesti napautat kampiakselia eteen ja taakse,että ylempi ja alempi päittäisliuska on samassa reunassa?
    Jos kampiakseli tuntuu turhan kankealta pyörittää, niin ensimmäisenä kokeilisin ottaa vielä takastefan pois. Ilman stefaa pyöräyttäen kampura ei ainakaan saisi pysähtyä heti kun käden irroittaa.
    Kuten edellä jo mainittiinkin, niin jos pukkien kiristys / löysäys vaikuttaa pyörimiseen, niin takaisin koneistamoon mars!
     
  19. marko84

    marko84 2nd gear

    En tiedä mitä tapahtui mut nyt on hyvä mielestäni.
    Purin runkopukit pois ja myös lohkossa olleen sivuttaislikkeen määräävän runkolaakerin, missään ei mitään erikoista näkynyt.
    Pyyhein redlinet pois ja moottoriöljy tilalle.
    Aloin taas samassa järjestyksessä eli keskipukki ensin pieni mutu momentti--> 60nm-->115nm pyörii hyvin ja nyt kampurassa tuntui selvä pitkittäisvälys, heittokello näytti n.0.15mm seuraavaksi 5,1,4,2 pukit samoin tavoin ja lopputuloksena kampi pyörii hyvin ja pitkittäisvälystä se 0.15mm.
    Erona viimekertaan oli se et nyt painelinkäsin/nitkuttelin pukit paikalleen sekä varmistin et pulttikiertyy kantaan saakka käsin kiertämällä +redline pois.
    Aiemmin naputin nuijalla pukin paikalleen ja oletin pultin keskittävän pukit.
    Tältä mielestäni vaikuttaa hyvin pyörivä kampura jota yritin kuvailla pariviestiä taaempana:
     
    4d sedan ja Herje tykkäävät tästä.
  20. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kyl vaan monet noist kasasusöljyistä on sellasta tervaa et nahistaa. Sen taroitus on pysyä siellä kunnes sit tulee omaa öljytuottoa. redlinesta ei oo kai omakohtasta kokemusta mut noi muut mitä on käyttänyt. Öljyllä tilanne toinen.
     

Kerro tästä muillekin!