Mopar 383->496 täysremppa/viritys.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 28.8.2017.

  1. jariha

    jariha Double Gearhead

    eipä noi tiukkuudet taida uskonasioita olla? eimuuta kun nippuun jos perse kestää, itte käyttäsin tarkistuksessa?
     
  2. vot

    vot 2nd gear

    omissa kansissa huomas jo purkaessa venttilien tiukkudet,
    kolme vnttiiliä niin tiukat että väkisin sai painaa sisälle! mut jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee...
     
    jariha tykkää tästä.
  3. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Ei kai ne kiinni leikkaa, siinä on kuitenkin eri materiaalit hankaamassa toisiaan vasten. Vai onko jollain leikanut kiinni? Rautakansilla, joissa ohjuri rautaa ja venttiilit samoin vois teriassa olla mahdollista?
    Jos on alumiinikannet niin ohjurit ja kansi laajenee lämmetessään enemmän kuin ne venttiilit joten välystä tulee hieman lisää.
     
  4. marko84

    marko84 2nd gear

    Hyvä tietää, pitää purkaa ja tunnustella. Koneistajalle jos tarvetta.
     
    Herje tykkää tästä.
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Iloisesti leikkas yhdestä Chevystä juuri rempassa käyneet kannet. Välykset oli tavallisille venoille ja rosterivenat. n.2min kerkes käydä ja yläkerta solmussa.
     
    jariha tykkää tästä.
  6. marko84

    marko84 2nd gear

    Sen verran vielä kansista kun en ole uusia venttiilinohjureita koskaan päässyt irtoventtiileillä kokeilemaan niin miltä niiden pitäisi tuntua. Jos poistan mahdolliset säilytysrasvat jarrucliinerillä ja wd40 suihkasen venttiiliohjuriin/venttiilivarteen niin pitäisi varmaan omalla painolla liukua ohjurista läpi?
    Vai mikä parastapa todeta että ei ainakaan liian kireät ole?
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kun rasvat on putsattu pois, työnnät venttiilin ohjuriinsa ja nitkuttelet lautasesta niin välyksen täytyy tuntua sormin, ja venttilin täytyy liikkua kevyesti ohjurissaan.
    Mutta jos siellä on ohjurinkumit paikallaan, niin ei se silloin omalla painollaan saakaan liikkua.

    Venttiilissä voi olla myös purseita siinä lukkourassa, joten älä anna sen hämätä.
     
  8. marko84

    marko84 2nd gear

    Tälläinen paketti sieltä tuli tälläkertaa:
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    valtsu67 ja fordgranada tykkäävät tästä.
  9. marko84

    marko84 2nd gear

    Venat purettu/kasattu ja kunnossa on.
    Luulin jo et yks on tiukka mut olikin venttiilivarressa pari vekkiä, tippunu varmaa tms joltain. Vekit hioin kevyesti ni alko seki liikkumaan.
    Ihan turha ei homma muutenkaan ollut kun oli jotain alumiini/pronssihela puruja venttiili taskuissa.
    Kuvaa zoomaamalla näkyy:
    [​IMG]
     
    Herje tykkää tästä.
  10. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Alkupään sorsissa oli ihan kunnolla joskus sanomista, mut on nekin parantunu. Noita e streettejä oon useamman parin lätkiny paikalleen viimevuoden aikana ja kyl kun oon tarkistanu, ei niissä oo mitään ajoa tai käyttöä estävää vikaa ollut. Tokihan niitä vois hieroa loputtomiin, mutta ei se tarkoita etteikö ne korvauskansina menis vakiokoneeseen, olettaen että siis ne perusasiat on kunnossa.

    [​IMG]
     
    marko84 ja MiskaO tykkäävät tästä.
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kaikki osat on pestävä kunnolla ja huolellisesti, oli uusia tai käytettyjä.
    Kun sovitat kansia paikoilleen, tarkista että kohdistus tapit ei kannata kantta irti.
    Sit vena/mäntä välyksen tarkistus muovailuvahalla.
     
  12. marko84

    marko84 2nd gear

    Sinitarra on jo hommattuna tuohon tarkoitukseen.

    Sinitarrat on jo homattuna valmiiksi.
    Jos otetaan huomioo kaikki kankien "venymiset" ja venojen leijumiset, kansipahvin puristuminen niin paljonko se turvaraja on, kolme milliä?
    Vanhat kansipahvit taisin jo heittää pois niin ei noita uusia viitti koekasauksessa paljon yli sormitiukkuuden kiristää...
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Taitaa yleisohje olla imulle .080" n. 2mm ja pakosalle .100-120" 2,5-3mm.
     
  14. marko84

    marko84 2nd gear

    Hyvin näytti tilaa olevan. Kannesta kiristelin löysät pois venttiili jäi hiukan ylemmäs kuin männän laki+ venakolojen tila n.4mm.
    Ja vanhoilla nostajilla kokeilin joissa öljyt sisällä...
     
  15. marko84

    marko84 2nd gear

    Tuossa kun konetta pyörittelin tuli ihmeteltyä vielä ajoitusta tai oikeastaan nokka-akselia.
    Itselle jäänyt sellainen muistikuva aiemmista koneista että kun 1ykk niin nokka-akselin nokat osoittavat symmetrisesti alaviistoon, pakonokka n.klo 8.00 ja imu n.klo 4.00.
    Tässä nyt niin että kun 1ykk . Pako nokka on n.klo 9.00 ja imu n.klo 6.00.
    Kun konetta pyörittää tuosta 1ykk ja mäntä alkaa laskeutumaan niin pakonokka alkaa nostamaan nostajaa (avaamaan venttiiliä) kun mäntä mennyt n.70% liikeradastaan alaspäin.
    Onko nokka nyt kuitenkin ajoitettu väärin eli liian aikaiselle???
    Ajoitusmerkit on kyllä kohdillaan mut kampuran rattaan voi laittaa 3 eri asentoon, siinä oli merkit: A,R,0 ja 0 sen laitoin...

    [​IMG]
     
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Aikoinaan oli sellanen yleisohje, et mopsin 292 ja 296 nokat menee vielä tuotantomoteissa ilman venttiilikolojen tarvetta. Esimerkiks 383:ssa '60 luvun lopulta dekkikorkeus pitäis oleman jopa hieman yli tason, eikä männissä ole venttiilikoloja. Noi stroukkipaketit on yleensä varustettu sellasilla venakuopilla et sietää ky vähän enempikin nokkaa. 'En edes muista koska viimeks olis tarvinut mopeissa syventää.
     
  17. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    En ymmärtäny mitään tosta nokakselityksestä. Kato se eka siitä et ku ykkönen ja kutonen ovat mäntä ylhäällä niin toisesssa venttiilit vaihtaa, eli imu ja pako kutakuinkin yhtä paljon auki. Jos on, ja ajoitusmerkit on kohallaan niin sit varmaan siat on suurinpirtein niinku pitääkin. Jotkut on sekoilleet noiden merkkien kanssa, kiila nollaurassa ja joku toinen kehän merkki kohdakkain nokkapyörän kanssa jne.
     
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuon selostuksen perusteella nokan ajoitus on suunnilleen kohdallaan.

    Jos sulla tosiaan on vielä se nollamerkki sekä kiilauran kohdalla että toinen 0-merkki nokkarattaan merkkiä kohti, niin silloinhan se on niinkuin pitääkin.
     
  19. marko84

    marko84 2nd gear

    Minkäs takia tuolla kampuranrattaassa on noita kiilauria 3? Eikait sitä nyt pitäisi tarvia saada kuin yhteen asentoon.
     
  20. marko84

    marko84 2nd gear

    Tuota varmaan yritin selittää, tuossakin hiukan hämää "imu ja pako yhtä paljon auki".
    Tarkoitat varmaan samaa, 1 ja 4 mäntä ylhäällä on 1pytyn todellinen ykk silloin kun kampuran ajoitusmerkki keskellä ja nokka-akselin 1pytyn nokan näyttävät symmetrisrsti alaviistoon.
    "Symmetrisesti alaviistoon" tarkoitan sitä et pakonokka näyttää n.klo 8.00 ja imunokka n. klo 4.00 kun moottoria katsotaan edestäpäin.
    Tällöin imu ja pako venttiilit ovat kiinni.

    Jakopään merkit ovat linjassa toisiinsa nähden, mutta niinkuin sivulla 12 ihmettelin on nokan ajoitusmerkki klo.12 ja kampuran klo.6 kun todellinen 1ykk.
    Eivät ole siis vastakkain klo 6&12 niinkuin monessa paikassa neuvotaan.

    Menevät kyllä millilleen kohdakkain kun kampuraa kääntää 1 täyden kierroksen, mutta tällöin ei ole todellinen 1ykk.
     
    Muokattu: 17.1.2018

Kerro tästä muillekin!