Mopar 383->496 täysremppa/viritys.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 28.8.2017.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Engine Mastersin videoita ainaskin kun katellu ni tuntuu olevan aina 13-13.2 välillä niillä?
     
  2. marko84

    marko84 2nd gear

    Kertokaas miten toi kickdownin säätö vaikuttaa sen toimintaan.
    Itsellä oli säätö ihan tapissa ja kun kaasun laittoi pohjaan liikkui kickdown tanko vielä 15mm taakseppäin. Muokkasin hiukka noita säätöhässäköitä ja nyt kun kaasu on pohjassa kickdown tanko liikkuu vielä 3mm taakseppäin. Mitään suurempaa eroa en ajossa huomannut muutoksella.
    Alkoi joku nostajakin vissiin oireilemaan kun välillä normiajossa alkaa nakuttamaan ja kierrosten mukaan ääni tihenee. Kaasua antamalla lakkaa ja hetkenpäästä saattaa taas muistutella olemassa olostaan... Joko sitä tarttis hydrauli keppiä alkaa suunnittelemaan;)
     
  3. marko84

    marko84 2nd gear

    Nakutusta ei enää ole esiintynyt;)
    Lämpöongelmatkin väheni huomattavasti.
    Ennen oli jakajan alipaine siittä kaasarin päällimmäisestä letkusta jossa ei tyhjäkäynnillä ole ohjauspainetta, tällöin ajoutus lamppu näytti sekavia, mielestäni -4 tyhjäkäynnillä mut auto toimi niin en sit siihen sen enempää keskittynyt.
    Eilen kokeilin muutenvaan imusarjan alipainetta jakajaan ja tyhjäkäynti hiukka tasottu ja lamppu näytti 10astetta ennakkoa. Lisäsin vielä 12asteeseen ja täysennakko nyt 38astetta. Samalla käänsin hieman kaasarin seosruuveja rikkaammalle, seosmittari muuttui 13.6--> 13.1.
    Tänään kun ajelin ihan ylltyksenä tuli ettei lämmöt meinanneet nousta yli 190 vaikka kaupungissa +23 auringonpaisteessa ejelin:):):)
    Nousee kyllä lähelle 230, mut saa huomattavasti kauemmin pyöriä kuin ennen;) nyt ku heitän ton sähköflektin viel syylärin eteen ni saattaa olla lämpöongelmat kokonaan tiessään.

    Onko toi nyt sit käyny liian aikasella tyhjäkäyntiä vai? Mahtaako kaasarin tyhjäkäyntiruuvien säätö vaikuttaa vielä 1500kierroksilla, jos käyny sen verra laihalla et lämmittäny turhaa konetta?
     
    Muokattu: 10.6.2018
  4. marko84

    marko84 2nd gear

    Eli tässä se ratkaisu varmastikin oli;)
    Jos tonne mekaanisesti sais tyhjäkäynti ennakkoa sinne lähemmäs 20 ilmam et täysennakot nousee ni varmaan olis aika hyvä juttu vai tuleeko siittä jotai muita ongelmia esim käynnistyksiin?
     
    Muokattu: 10.6.2018
  5. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Tuleeko sitte jo liian kovat ennakot kierrosten keski alueella? Jos siis alipaine ennakko jää käyttöön.
     
  6. marko84

    marko84 2nd gear

    Saakohan holleyn 750 tuplapumppua säädettyä osa/täys kaasulla rikkaammalle jotenkin vai pitääkö suuttimia vaihtaa isompaan?
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Täyskaasua saat rikkaamalle poraamalla power valve kanavat isommaks vaikuttamatta juurikaan mihinkäön muuhun.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Hetkinen, poraamaan kaasuttimen osia ennemmin kuin vaihtamaan suuttimia:eek:

    Kyllä säätö kuuluu tehdä niitä suuttimia vaihtamalla, ja jättää ne powervalven kanavat rauhaan. Ahdetuissa noita kanavia porailaan mutta se on vallan eri tarina. Vapari ei niiden kanavien rassausta tarvitse, kun carb shopitkin jättävät ne rauhaan ja niillä on käsitys mitä ovat tekemässä.
     
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Ainiin nyt oli kyseessä bensa eikä E85 :poff:
    Bensalleha se o helppoo vielä.
     
  10. marko84

    marko84 2nd gear

    Suutinsarja lähti tilaukseen. Mitenkä paljon isommat tonne pitäis laittaa jos nyt siinä lähempänä 14 täyskaasulla ja haluun seokset sinne lähemmäs 12.
    Riittääkö et avaa kohokammiot vai pitääkö enemmänkin purkaa jotta suuttimet saa vaihdettua?
     
    Muokattu: 11.6.2018
  11. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Riittää kohokammioiden avaus.

    Kokeilemalla se selviää. Pari nroa kerrallaan isommat paikalleen ja kokeilemaan. Kohokammion tiivisteitä kannattaa ottaa myös jemmaan, vaikka ne siniset muutaman avauskerran kestääkin.

    Kuitenkaan kovin paljoa ei pitäisi joutua suuttimia mulkkaamaan. Jos niin joutuu tekemään, niin sit kyllä ongelmia on asioiden muussa yhteensopivuudessa.

    Täyskaasuseokseen voi myös vaikuttaa tulppaamalla toision powervalven, ja käyttämällä sen myötä reilusti isompia suuttimia siellä toisiossa.
     
  12. marko84

    marko84 2nd gear

    Kyllä auto toimii ihan hyvin, mut osittain mielenkiinnostakin haluun kokeilla isommilla suuttimilla, ja onhan toi hiukka laihalla.
    Mieluummin hiukka enempi bensakulutusta ku se et ain polkastessa mielessä et millo naulaa.
    En sit tiiä miten pitkälle toi 750 pitäis riittää vakiosiuuttimilla.
    Näistä suutin hommista sen verran vähän tiedän et eikö tuonne nyt sit joka kurkulle hiukka isompi suutin eli yhteensä 4suutinta vaihdetaan?

    "Täyskaasuseokseen voi myös vaikuttaa tulppaamalla toision powervalven, ja käyttämällä sen myötä reilusti isompia suuttimia siellä toisiossa"

    Mikä hyöty tästä saadaan verraten siihen et powervalve olis käytössä ja hiukka isonnetaan suuttimia?
     
  13. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ei välttämättä mikään, mutta sillä poissuljetaan pv:n aukeamishetken vaikutus/käytös seoksen rikastumiseen.
     
  14. marko84

    marko84 2nd gear

    Ok;)
     
  15. marko84

    marko84 2nd gear

    Niin ja onko tuo kiihdytyspumpun säätö lähes aina niin et kun auto käy tyhjää on kiihdytyspumpun käpälästä tyhjä liike pois,mut heti kun kaasua hipaisee ruikkasee bensaa? Itellä tuntuu et pelais paremmin liikkeellelähdöissä niin et on jp valmiiksi hiukka sisäänpainuneena, voiko tämä vaikuttaa isommilla kierroksilla laihentavalla tavalla?
     
  16. Jora78

    Jora78 Gearhead

    Jos kone menee laihalle ennenkuin toisiopuolen kurkut aukeavat,silloin laita ensiöpuolelle 2 numeroo isommat suuttimet (2kpl) ja mutta jos kaasu pohjassa menee laihalle niin vaihda toisiopuolelle isommat suuttimet.Älä vaihda yhtäaikaa ensiö/toision suuttimia.Kyllähän sen kiihdytyspumpun pitäis heti ruikata kun kaasuun koskee,ite pitänyt sen naheesti kiinni kun käy tyhjäkäyntiä,ei siinä saa tyhjää olla tai menee laihalle hetkellisesti kun polkasee
     
  17. Jora78

    Jora78 Gearhead

    Onko vanha holley 750dp?
    Ryyppytornissa list numero 4779
    Siinä on vakiona ensiöpuolella 70 ja toisiossa 80 suutttimet.
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Tuossa on silti se ajatusvirhe että powerpiiriä suurennetaan kun haluataan rikastaa seosta, ei se niin mene, pääsuuttimet on sitä varten. Jos powerpiiriä halutaan rikastaa, niin silloin suurennetaan niitä kanavia, ja käytännössä vain ahdetussa tehdään kyseisiä toimenpiteitä.

    Ettei nyt kukaan niitä powerpiirin kuristuksia ensimmäisenä ala porailla:confused:
     
  19. xarper

    xarper Gearhead

    Ei ole E85 kanssa ihan yksselitteinen juttu ainaskaan, varsinkaan tommosella perus Holley. Ne Power Valve kanavat ei mitkään järin suuret ole noissa. Bensalla varmaan riittää ihan mainiosti pitkällekin.
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tarkoitinkin sitä että millä keinolla se säätö milloinkin tehdään. E85:lla voi joutua poraileen, mutta vaikka sillä ajaisitkin niin pääsuuttimet on siellä kaasarissa tiettyä tarkoitusta varten.
    Powerpiiri ja pääsuutinpiiri on eri asiat.
    Voihan sitä seosta rikastaa vaikka pikkusen ryyppyä päälle laittamalla mutta meneekö se silloinkaan oikein?
     

Kerro tästä muillekin!