Mopar 383->496 täysremppa/viritys.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 28.8.2017.

  1. sangi74

    sangi74 Gearhead

    Mutta kun se vaan voi olla niin yksin kertaista että jos termostaatti ei toimi niin auto keittää varmasti
     
  2. Väne

    Väne Gearhead

    Kenellähän lienee ajatusvirheo_O

    Jos cruise seokset on kohdallaan ja kiihdytyksessä seos ei rikastu tarpeeksi kun power valve aukeaa niin tottakai suurennetaan power valven suuttimia. Pääsuuttimien suurennus tuossa tilanteessa on se väärä tapa.
    Ja onko se liian isoksi poratun reiän pienennys oikeasti ongelma? Kuka vain osaa muuttaa power valven suuttimet vaihdettavaksi..
     
    xarper tykkää tästä.
  3. marko84

    marko84 2nd gear

    Hyvin pelaa;)
    Pakosarjan pulttien löystymiseen koitan löytää ratkaisua, ei sen suurempia ongelmia:)
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    No just tota samaa meinasin, powerpiiriä kun halutaan rikastaa niin suurennetaan powervalven kuristuksia/suuttimia. Tätä ei kuitenkaan juuri vapariin tarvi tehdä jollei polttoaine ole jotain muuta kuin bensaa.
    Ja jos taas halutaan rikastaa seosta ylipäätään niin suuttimia isommaksi. Tämän selkeämmin en osaa asiaa sanoa.
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Joustopätkät putkien alkuun ni lakkaa löystymästä. Ei kannata jäykkiä putkia tehä, ei toimi.
     
  6. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Koitas laittaa jakajan alipaine ennakonsäätö toimintaan imusarjan alipaineesta.. Samanlainen ongelma ratkaistu tällä toimenpiteellä..
     
    tapio tykkää tästä.
  7. vekku

    vekku 2nd gear

    Parilla kaverilla samanlaista kalustoa kovemmalla viriasteella ja tehoilla toimii ilman alipainesäätöä niin sen vuoksi ajatellu ettei tarvi, mutta kaikkihan se pitää kokeilla jos ei homma ala ratkeamaan.
    Eilen tilasin uuden vesipumpun ja pakosarjan tiivisteet ja nyt tuli viesti ovat täällä. Pitää nyt ensin sulkea tuo pumppu pois vikalistalta tai no, jäähän tuohon vielä tuo sorsan pesä.
     
  8. marko84

    marko84 2nd gear

    Itellä tosiaan ratkes toi lämpöongelma 10sekunnissa kun laitoin alipaineohjauksen jakajalle. Kannattaa kokeilla emnenkun pumppua alkaa purkamaan;)
     
    tapio tykkää tästä.
  9. vekku

    vekku 2nd gear

    Pitihän se "hight volyme,victor serie" pumppu kokeilla kun tuli tilattua, mutta ei ollu vika tuossa. Olisin tuon alipaineen jo testannu, mutta kun sitä ei pitäny tarvia ja dynossakin säätäjä oli "romukopassa". Katkaisin säätäjän tangon ja laitoin paikalleen vain pitämään virranjakajan kantta kohillaan.
    Hommasin toisen jakajan, kone tulille, ennakko se sama 14 ja säätäjän letku kiinni. Kylläpä oli iso muutos, loppu kerralla se pakoputki säksätys, tyhjäkäyntikierrokset nousi n.300r ja ennakko muuttu 28 asteeseen ja 3000r n.50(onko jo liikaa?) Otin hiukan takasi nyt n.22 ja 44 astetta. Ja kyllä helpotti lämpöongelmat, ois vain pitäny tämä kokeilu tehä toisin päin, ois säästyny 700e. (no tulipa varaosia)

    Seokset oli jo laihalla aikaisemmin 1500-2000r cruisingissa ja laihemmaksi vain menee, vaikuttaako tuo kasvanut ennakko myös seoksiin? Pyörii välillä 16-16.5 ja lisäksi ollu alusta asti vaivana koneen hyytyminen tai sammuminen nopeassa kaasunpainamisessa. Kiihytyspumppu kyllä ruikkii mutta laihalle vain vetää. Ei taida olla muutenkaan tuommoinen 770 vacuumi kaikkein paras äkkilähtökaasari?
    Näillä näkymin ens talven ykköstavote on saada mottiin efi, kaikki sytkäosat uusiksi ja ohjaus efi kautta ja eikös nuihin saanu myös flektien ohjauksen. Dynossa kuulemma pelasi kone hienosti, mutta kyllä on yllättävän vaikeaa käytännössä.
    Nyt lohen soutuun, saa välillä ratkoa erillaisia ongelmia. (niin ja nyt tohin käyttää katsastuksessakin kun ei lämpene niin herkästi, leima tuli)
     
    tapio tykkää tästä.
  10. Jora78

    Jora78 Gearhead

    Ootko kiihdytyspumppua suurentanut,vaihtanut nokkaa mikä ruikkii enemmän,tyhjäkäyntiseokset myös vaikuttaa koko alueelle?Ei sen vakuumitoision pitäis heti alhasilla kierroksilla aueta jollei jousi ole vaihdettu/kuula poistettu?Jos tää oli holley.
     
  11. marko84

    marko84 2nd gear

    Hyvä homma et lämpöongelma ratkesi;). Itellä nyt perus ennakko 12 ja täys joku 46. Kokeilisin itsekin mielenkiinnosta 20 perusennakkoa, jos täysennakot sais rajattua tuohon 46.
    Leimalle tekis mieli itsekin, leimaa elokuun loppuun saakka, mut tän uuden lakimuutoksen takia leimais vasta lokakuun puolella ni sais sit kesän loppuun saakka ajoaikaa...
     
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Ote se alipainekellon tanko irti sieltä alapäästä ni ei aukee toisiot. Itellä sotki ihan vitusti ja pitkään etittiin mikä mättää ni toisiot aukes aivan liian nopeesti.
     
  13. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mikäs ne toisiot sitten avaa, jos tanko poistetaan? Tuli tehtyä 2-kurkkuinen kaasari.

    Toisioiden avautumista säädetään sen kalvon päällä olevilla jousilla.
    Yleensä iso strokeri jaksaa imea niin hyvin, että joutuu vaihtamaan hyvin jäykät jouset.
    Itse lähden yleensä strokerien kanssa suoraan siitä jäykimmästä (Holleyllä musta) jousesta tiputtamaan lurumpaan. Eikä montaa askelta yleensä tarvii ottaa.
    Laajakaista lambda paljastaa hienosti sen toision aukeemiskohdan, jos jousi on liian löysä.
     
  14. xarper

    xarper Gearhead

    Jotta saat ne ensiöt säädettyä ilman että toisiot sotkee...
    Ja ei se laajakaista kyllä sitä sulle sano että ahaa, toisiot yrittää aueta jo 1500 rpm.

    Eka ensiö puoli säätöihin ja sit toisiot kiinni ja säätöihin.
     
  15. Jora78

    Jora78 Gearhead

    Ite pistin nippusiteen löysästi kiinni siihen toisin tankoon .Sitten vaan vedättään eri kierrosalueella ja katsoo paljonko nippuside on liikkunut,eli onko auennut ollenkaan.Sillä pääsee testaan eri jousien toimintaa.Jos tästä sepustuksesta jotain ymmärsi.....tosin itse siirryin tuplapumppuihin,tietää aina että toisiot aukee kun haluaa...
     
  16. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tämä onkin se toisesta suunnasta lähestyminen. Siis löysästä jousesta jäykempään.
    Tietty noin matalilta kierroksilta ei tule ajateltua, että toisio jo aukeaisi.
     
  17. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Ihan mielenkiinnosta, minkä kokoinen moottori ja minkä kokoinen kaasari tässä on kysymyksessä? Mun käsityksen mukaan 500cid motti avaa jäykimmällä jousella toisiot kokonaan vasta 6000rpm jälkeen. Jonkun 1000cfm kaasarin kans se varmaan oliskin ihan hyvältä kuulostava ratkaisu.
    Mulla on 750cfm Holley 505cid koneen päällä, eli kaasari on hiukan turhan pieni. Lähdin siitä alkuperäisestä kirkkaasta jousesta vaihtamaan löysempään jouseen päätyen siihen kaikkein ohuimpaan keltaiseen huomaamatta juuri mitään vaikutusta. Mitään kuollutta kohtaa en löydä moottorin käytöksestä enkä seosmittarillakaan. Jotenkin tuntuu hullulta näin ääripään kokemukset samasta asiasta :). Jos 4000rpm kohdalla on 750cfm kaasarista läpät kokonaan auki, niin ei se ainakaan liian aikaiselta kuulosta.
     
  18. Hai

    Hai Double Gearhead

    Nämä kokemukset on saatu 500:sista. 750:llä ja six packillä.
    Miedolla nokalla strokeri tuottaa hyvän alipaineen ja vakio jousilla secundäärit läpsähtää aika herkästi auki.
    Kokemusten ero voikin johtua kokonais paketista. Tossa motissa missä 750:nen on ei tapahdukkaan mitään enää 5000 jälkeen.
     
  19. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Tuskin mulla paljon sen kireämpi motti on, kun 5500 jälkeen huomaa kyllä menon jo hiipuvan. Eikö voimakas alipaine kerro siitä että moottori kaipais lisää ilmaa? Yleensä ainakin käsketään löysätä jousta niin kauan kun se kuollut kohta täyskiihdytyksessä löytyy ja siitä pykälä jäykempään päin.
     
  20. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Kyllä se ennakko sietää olla noin 50 astetta ja ylikin kun ns. kaikki on pelissä. Tämä tapahtuu vain hyvin kevyellä kuormalla tai paikallaan kierrätettäessä. Vähänkin enemmän kuin kuormitat niin se putoo perusennakolle+keskipakosäätö maksimiin jos kierroksia riittävästi. Amerikan Chevy/moottori foorumeilla neuvovat säätämään noin 36astetta maksimiennakoksi alipaine irroitettuna. Perusennakko saa laskea siihen mihin tuolla ohjeeella jää. Chevyn hei jakajassa se asettui noni 14-15 asteen tuntumaan. Sitten alipaine säätö imusarjan alipaineeseen niin tyhjäkäynnillä ennakko nousee noin 30-32 asteen tuntumaan. Tähän kun lisätään mekaaninen keskipakosäätö päästään noin 50 asteen kokonaisennakkoon. Tämä siis tosiaan toteutuu vain tyhjäkäynnillä ja hyvin kevyellä kuormalla..

    Holley kaasareista senverran että mä oon tullut siihen tulokseen,että vacuumi kaasarista ei millään ole doublepumperille vastusta kun puhutaan kaasuunvastaavuudesta. Mulla käytössä nyt 850dp johon oon vaihtanut myös ensiöpuolelle 50cc kiihdytyspumpun alkper 30cc tilalle. Nyt siis molemmilla puolilla 50cc kiihdytyspumput. Tämä vaadittiin jotta sain auton toimimaan halutulla tavalla.
    Kaasun päälle saa nyt hypätä ja mottori ei yski yhtään, vaan 2kpl 295 renkaita alkaa välittömästi piirtämään viivaa.. :)

    Uudemmista Sniper / Fitech ruiskuista ei ole kokemusta ,mutta ainakaan vanhempi holleyn ruisku ei herättänyt moottoria yhtä nopesti kuin hyvin säädetty holley dp..
     

Kerro tästä muillekin!