Mopar 383 parannusta.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja dtdart, 10.9.2016.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    440 rupee olemaan harvassa ja ne maksaa. Ja kyllä se 383 on ihan soiva peli.
    Ja voi myös olla, että 440 ei mahdu konepellin alle korkeammalla imusarjalla, toisin kuin matalempi 383.
     
  2. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ei ne 440:t mihinkään lopu. Eikä sellasesta saastemallin, eikä oikeestaan HP/vanhemman mallisestakaan oikein pervormanssi käyttöön muuta hyödyllistä irtoa kuin lohko (Museo/entisöintijutut erikseen). Naurattaa kun niitä kakssataa heppasia saastemosia roikkuu vähän väliä monen tuhannen €:n hinnalla myynnissä. Ja oikeastaan vielä enemmän naurattaa jos joku sellaisen ostaa.

    Jos on 383:n edes lohko ja teräskampi aihiona, siitä saa jo muutamalla tonnilla ihan kivan koneen vrt. minkälaisen 440 romiskoneen samalla rahalla saisi.

    Ja ihan samanlailla sen stroukkerin tekee 383:n lohkoon. Pienemmän porauksen takia teoriassa hengitys huonompi sekä isoilla venttiileillä voi tulla ongelmia, mutta esim. imusarjavalinta helpottuu niinkuin edellämainittu. Ja kyllä sitä hönkää saa molemmista yli lohkon sietokyvyn nykyosilla.

    Jos ei mene aftermarket lohkoihin, 400cid lohko lienee apras aihio. Isoin poraus sekä vahva runkolinja.
     
    Muokattu: 30.9.2016
  3. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Tehoa tulee mitä tulee, mutta kiinnostais tietää mitä se käyttöalue tulisi olemaan jollain ~450hv tehoilla eli minkälaista stallia/perävälitystä vaatii, että koneen ominaisuudet saa hyödynnettyä. Jos ei natsaa omiin vaatimuksiin, niin sitten on sama ajaa vaikka vakio koneella sen sijaan, että syytää monta tonnia kokoonpanoon mikä ei kuitenkaan toimi omassa käytössä tai miettiä vielä kuitenkin 3.75" iskuun siirtymistä.



    Alottelin tänään purkamaan konetta pois, että jotain tässä nyt pitää kuitenkin talven aikana tehdä, jos meinaa ensi vuonna päästä ajamaan.
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tuossa on 383 stroukattu 450cid. Ihan hyvin näyttäisi vääntöä ja tehoa olevan ilman että tarvii kierrättää hulluna. Se paljonko tuosta tehosta ja väännöstä tulee +60cid takia, en osaa sanoa tai paljonko 496 tuottaisi noilla osilla.
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    440:stä on tehty n.7750 000, 383:sta 3000000, eli aihioita pitäis oleman paremmin saatavilla. 383 on 0.75" matalampi dekkikorkeudeltaan ja kapeampi jos on tilan ahtautta. Järkevästi stroukkaamalla 440:stä saa n. 528 kokosen, mut yleisemmin tehdään 499-512. 383:sta saa fiksusti 496 kokosen.Yhrn tollasen maamoottorin tein viime talvena, aika peruskamoilla. Justiinki noi E street kannet joit pikkasen putsattiin, RPM imari ja 275 steinen hydylaahuri. Sitä ei käytetty dyn ossa, mut vastaava on käytetty ja vetää tyhjäkäynniltä, pelaa vakioturbiinilla ja maksimiteho on jossain 5000:n korvilla. Toi kyseinen yksilö putos 64 valiantin runkoaisojen väliin, auto paino 1400 kiloa ja vartilla se pyyhkäs kympin puolelle.

    Jos ny tarvis ees yrittää spekuleerata noilla 400-450 hepalla 383:sta, niin tosiaan noi 75cc E streetit ois hyvät kansiks. Imariks luonnollisesti RPM, puristuksii olis kiva olla joku kympin pintaan, ei vaan taida ihan siihen päästä noil 75cc kansilla ja nolladekillä lättäpäämännillä. Mut ei se niin noponukaa sekään. Nokka sais olla aika mieto, vaik tollanen https://www.summitracing.com/int/parts/cca-21-223-4/overview/make/dodge. Sit siihen peltisarjaa, tollaseenhan sopii shortyt jotka on kohtuuhintasii, pitkät sit vähän arvokkaampii ku ei taida oikeen olla B-lohkolle ku TTI vaihtoehtona. Sytkälaitteet tietty tarvii olla kuosis, j anopee ennakkokäyrä ku puristuksii kuitenkin suht maltillisesti, päällimmäiseks sit vaikka 670 holley street avrnger ni eiköhän siit tulis toimiva paketti jos tehoo vois olla tos haarukassa ja kierrosalue sellanen et menis jollain lailla vakiovälityksellä ja 11" turbiinilla.
     
    Muokattu: 1.10.2016
  6. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Hyvä että tulee kokemuspohjaista tietoa niiltä ketkä näitä on tehnyt. Kyllä mä tossa B lohkossa pysyn, jos se vaan on tarkemman tsekkauksen jälkeen siinä kunnossa, että siihen kannattaa lähteä konetta tekemään. Kannet nostin tänään pois ja lohko näytti olevan .030 ylikoossa, mutta pitää tutkia vielä tarkemmin, kun saan alakerran pukkiin/purettua.

    JOS nyt kuitenkin lähtis stroukkeri hommiin, niin onko noissa Sourcen sarjoissa laadullisesti eroa esim. Mancinin myymiin Eagle/Diamond Racing setteihin? Racersplace/Auliz on mainittu Sourcen sivuilla jälleenmyyjiksi, niin mitähän noi kamat maksaa niillä? Selviää tietysti myyjiltä kysymällä, mutta jos nyt joku tietäis suoraan... Partsin hinta vaikuttaa äkkiseltään vähän kovalta verrattuna siihen, että ostais suoraan Jenkeistä, jos laskeskelin oikein. Jotenkin toi kampisuhde 4.25" iskulla ei vaan itestä tunnu hyvältä, enkä sitten tiedä onko järkeä stroukata "vaan" 3.75" iskulla.

    Jotkut tän tyyliset pakosarjat on paikoillaan https://www.summitracing.com/int/parts/hok-5903hkr/overview/make/dodge ja hyllyssä odottais RPM imari ja 750 street demoni.
     
    Muokattu: 2.10.2016
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ulkomailta kun tuo, niin niihin pitää laskea tullit, verot, alv yms. Ja ne äkkiä nostaa hintaa reilusti.
    Äkkiseltään näyttäs jotain 500€-600€ tulevan tullia ja alv tohon, riippuen rahdin hinnasta.
    https://tullilaskuri.tk/index.php#4
     
  8. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Tottakai pitää laskea tullit ja alvit, mutta Usparts hinta on yli 3k€ ja suoraan Sorsalta jotain 1,8k€, niin kyllähän tossa se 500-600€ tulis säästöä(oletan että noi partsin myymät ei oo noita pari sataa kalliimpia valmiiks puntitettuja, kun siitä ei oo erikseen mainintaa). Ja joo ymmärrän, että jollain partsinkin pitää tienata, joten ei siitä sen enempää. Esim. noi Edelin kannet taas onkin hinnoiteltu Suomessa niin, että ei paljon kannata muualta katella.
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jep toi on ikuisuus vääntö, johon ei mennä :) :)
    Mutta onko sillä Rod Ratiolla lopuksi katuvehkeessä lopuksi niin paljon merkitystä? Kummiskin km määrät on alhaisia, eikä huudateta 7-8k rpm menemään yms...? Varmaan joku viisampi voisi valaista valaista tätä. Kun itselläkin ois suunnitelmissa toi 383->496 sorsan kitillä.
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Enpä olis tuosta veivi/isku suhteesta huolissani.
    Huonommallakin rodratiolla olevia koneita on maailma väärällään, ja vieläpä aika rajujakin sellaisia.
     
  11. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Kun nyt saa vielä lohkon purettua ja kiikutettua koneistamoon, niin kai se on sitten pistettävä toi isompi Sorsan setti ja E-streetit ostoslistalle. Pitää palata asiaan, jos lohko on ok, vaikka kyllähän noi C-bargen ym. reseptit tämmöseen koneeseen on jo aika hyvin kerrottu tässä ja 440-ketjussa.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  12. plymouth 64

    plymouth 64 3rd gear

    Olisikohan miten soiva paketti 383 päälle tuollainen MSD 2900 ruutta setti ja MSD 6AL syttypuolelle? Hinta ei mielestäni mahdoton ja pääsisi kerralla eroon kaasarista ja säätämisestä.

    Saako noita miten helposti toimimaan keskenään ja mikä virranjakaja olisi se paras tuohon komboon jos ajattelee sytkänkin säätyvän ruiskun ohjauksen kautta.

    Kaasuttaja moottorin ulkonäkö on ehdoton juttu tuohon mun Chrysleriin.
     
  13. DD6

    DD6 Gearhead

  14. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Löytyykö keneltäkään isolohkon stressilevyjä lainaan/vuokralle, Länsi-Uusimaa/Etelä-Suomi? Vai pitäisköhän toi viedä suosiolla johonkin missä olis levyt ja sonic chekkeri. Kävin koneistamolla tänään kyselemässä koska ehtis mittailla lohkoa ja samalla tuli puhetta noistakin. Siellä ei ole sopivia levyjä, mutta sanoi, että ei ole mitat muuttuneet niissä lohkoissa mitä ovat mitanneet levyt kiinni ja levyt irti.
     
    Muokattu: 6.10.2016
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Millähän mittarilla mittaavat? Kyl ne muuttuu. Ja löytyyhän noita, mul ei kylläkään ole, mut missä päin maailmaa.
    Henk koht mielipide noista ruiskusessioista; jos et saa kaasarii toimimaan niin älä edes ajattele jälkiasennusruiskua. Rahaa menee moninkertanen määrä ja hyöty on?
     
  16. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Ei mitään havaintoa millä noita mittaillaan. Puhe ei siis ollut näistä Moparin lohkoista, vaan ihan yleisellä tasolla. Lohjalla olis levyille tarve.
     
  17. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Lohko jäi koneistamolle happokylpyyn ennen tarkempia mittauksia, mutta sylinterit oli sittenkin vielä vakio mitoissa. Kampuran päittäisvälys oli aivan tolkuton, varmaan parin millin luokkaa. Mikähän sen laakerin syömisen on aiheuttanut?
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    Manuaali? Onks se kuluma laakereissa vai akselissa?
     
  19. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Automaatti, tosin voihan se olla, että joskus on koneen perässä on ollut manuaalikin, kun tekniikka ei ole auton alkuperäinen. Nyt kun sitä välystä on noin paljon, niin kulumaa on molemmissa, mutta siitä päittäisvälys laakerista se on enemmän syönyt. Jos turbiini ei olis ollut kunnolla pohjassa asti, niin olis varmaan ollut muitakin ongelmia, mutta joku sitä kampuraa on työntänyt eteenpäin. Harmi kun en tajunnut ottaa kuvia ihmeteltäväksi. Ei tolla nyt muuten oo kauheesti väliä, kunhan vaan ei "uuden" koneen kanssa kävis samalla tavalla.
     
  20. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Eikös turbaanin ja vetolevyn väliin jää useampi milli väljää, pultilla sit kiristäessä vasta kohtaavat.
     

Kerro tästä muillekin!