Mopar 383 parannusta.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja dtdart, 10.9.2016.

  1. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mietinkin että tais mennä jutut ristiin =) mutta siis juurikin näin.

    Järkevyyteen rautaosien kanssa en ota kantaa, mutta Untisen Jari linnavuoressa naantalissa tekee kansille hyvää jälkeä harrastajaystävälliseen hintaan. Rautakansiparille ohjurit, ralliseetit, jonkinlainen porttaus ja ohjurin koneistus nykyaikaiselle venavarrenkumille n. 500€.
     
  2. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Onko kellään b lohkon/400cid vakio valuakselia jääny käyttökelpoista asevelihinnalla? Olis harrastajakaverilla kova tarve. 050 595 3664
     
  3. Herje

    Herje Double Gearhead

    Kaulavammanen 400 akseli löytys dampperin kanssa. Veivin kaula tarvii ainakin hioa.
    Eikä maksa mitään.
     
  4. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ookkeips, välitin tiedot, kaveri soittelee sulle
     
  5. juju

    juju 1st gear

    Nyt olisi polte laittaa rpm imari, e-street kannet ja nokka sitten todellisten puristusten mukaan.
    Seuraava kysymys kuuluukin: Millä perusteella männistä ilmoitetaan puristussuhde? Joku tietty palotila?
    Itsellä olisi tosiaan 060 ylikoossa jotkut 10:1 männät, ei mitään hajua mitkä. Pitääkö vain ottaa kansi irti ja todeta että eihän tässä tuu 75cc palotilallakaan kuin näppi 9 puristussuhteeksi?
     
  6. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Riippuu vähän männistä, usein ne ilmoitukset on ihan huuhaata.

    Mut, 383:ssa flattoppi 0-dekissä tekee 75cc palotilalla ja normaalilla .039" paksulla tiipparilla 10.3 puristussuhteen. Jos jää dekin alle, ruttu alkaa aika nopeesti laskea. Puol millii alle on jo 9.8 ja milli tekis 9.4. Tosin noillakin jo pystyy suht fiksua nokkaa käyttämään.

    Joko koekasaat tai mittaamalla selvität paljonko ne jää dekistä vai jääkö ollenkaan.
     
  7. juju

    juju 1st gear

    Nyt sain ongittua edellisiltä omistajilta vielä tiedon männistä. Us-partsin lähetyslistassa oli ollut merkintä :TRWL2315-60.
    Tämän mukaan http://www.campbellenterprises.com/mopar_speed_pro_trw_forged_pistons.htm

    Nuilla olisi puristus 9,84 78,5cc palotilalla. Jos näin on niin tohdin huoleti lyyä e-streetit ja rutuksi saisin n.10:1. Pitää vielä tarkistaa kun kannen ottaa pois.

    Mikähän olisi hyvä nokka tuohon pakettiin. Pitää vähän etukäteen miettiä kun kesken ajokauden värkkää. Muutkin saa kommentoida.
     
  8. Herje

    Herje Double Gearhead

    Mikä kori?
    Mikä turbiini?
    Mikä perävälitys?
    Takarenkaat?
     
  9. juju

    juju 1st gear

    -B koppa
    -Vakio turbiini. Varmaan vaihtuu vähän korkeempi stalliseen jossaki vaiheessa
    -3.23 välitys. Säilyy tai vaihtuu max. 3.55
    -renkaat 235/60r14 tällä hetkellä
     
  10. Herje

    Herje Double Gearhead

    440Mag tykkää tästä.
  11. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Tää varmasti toimii. Noi voodoo- sarjan kepit on hyvin nykyaikaisia ja nopearamppisia kepukoita. Muutaman henkisen tason hevosvoiman vois saada vielä 1.6 suhteen keinuilla, nuo edelit kuitenkin virtaavat mukavasti tuosta eteenpäinkin.
     
  12. juju

    juju 1st gear

    Kiitoksia hyvistä kommenteista. Mielenkiintoisen oloinen tuo lunatin nokka. Varmaan tuolle kokoonpanolle aikalailla sieltä ylärajoilta.
    Käy varmaan suoraan e-strertin jousien kanssa ja tuottaa tarpeeksi alipainetta tehostajalle, eikä ole vaaraa osua venttiili mäntään vakio keinuilla?
    Tämä todennäköisesti menee ostoslistalle jos männät nyt ovat nuo ilmoitetut.
     
  13. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Kyl se ylärajoilla on mut toiminee. Noi nokkavalmistajan ilmoitukset on aina vähän varmuudella liioiteltuja. Jos on raikas patti 10 rutulla ja alukansilla niinkuin sulla tulossa, ja jos männät noi, niin kyl pitäs pelaa. Toi 3.55 ajateltu tulevaisuuden välläri auttaa asiaa myös paljon.

    Tota staattista ruttua tulossa sulle kuitenkin sen verran mukavasti, että paljoa miedompaa nokkaa ei senkään takia kannata laittaa, tai tulee nalkutuksen kanssa ongelmia.
     
  14. juju

    juju 1st gear

    Tuli otettua toinen kansi pois. Tasapäämännät löyty ja 0,5mm sain mitattua alle dekin. Laskuri antoi 9.95 75cc palotilalla. Eli onkos tuo Herjen Lunatin nokka yhä ok vai pykälää pienempi? Ajattelin huomenna soitella firmoja läpi. Ainkin racers Place näytti myyvän lunatin nokkia, muita?

    Ja kärsiikö nuilla tasapäämännillä olla paljonkin nostoa ettei venttiili/mäntä törmäysvaaraa tule.

    Kiitoksia jo tähän astisista vastauksista.
     
  15. juju

    juju 1st gear


    Tuli tilattua e-steert kannet ja tuo lunatin nokka ja rpm imari (toivottavasti sopii pellin alle). laitoin nokan nollaan compin jakopäässä ja centerline tuli juuri nokkakortin 106. mut koitin varsin venttiili mäntävälystä. laitoin ilman tiivistettä ja pyöräytin niin mäntään jäi jälki, eli välys alle 1mm.... Paljonhan tuo pitäisi olla minimissään. konsteja?
     
  16. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Imupuolella milli pitäis riittää jos kaikki ajan tasalla, pakopuolella hieman enemmän.

    Itsellä ollu monta tollasta vanhan liiton mäntäsarjaa joihin jyrsitty venakolot.
     
  17. juju

    juju 1st gear

    pakopuolelle varmaan jää 1mm+tiiviste. , varmaan ok. Imupuolella on sit pikkujälki, en huomannut varovasti pyörittäsessä. Mäntien koloaminen/koneen nosto keulilta ei onnistu. Onko vaihtoehdot vaihtaa nokka miedompaan tai paksumpi tiiviste jolloin toki puristukset kärsii
     
  18. juju

    juju 1st gear

    onko iloa 0.051 tiivisteestä? silloin puristus tippuisi 9.95->9.56onko liian vähän tolle nokalle?
    Pitäisi kohtuu äkkiä saaha kasaan tuo laitos.
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jyrsit vaan mäntiin paikallaan ollessa kolot venttiileille.
    Porakoneeseen tai suorahiomakoneeseen sopiva terä joka puree alumiiniin.
    Suojailet vaikka teippaamalla ja myös pölynimuri on mainio apu ettei purua lennä joka paikkaan.

    Välystä kannatta tehdä sitten vähän reilumminkin kun tekemään rupeaa, mielellään 1,5 - 2 mm.
     
  20. juju

    juju 1st gear

    Kiitos vinkistä. Tämä kävikin jo mielessä, mutta en ole koskaan toimenpidettä nähnyt niin voi taito/uskallus loppua kesken.
     

Kerro tästä muillekin!