Mopar 383 parannusta.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja dtdart, 10.9.2016.

  1. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Siis sylinterit on kulumattomat? Mitkä kannet ajattelit laittaa, uudemmat rauta vai jotku alsat? Kyl niit mäntii voi löytyäkin jos joku jättänyt talteen, mul esimerkiks oli setti 383 HP tasapäämäntiä STD veiveineen ja hyviä, mut ne meni jonnekin. Oisko Pepelle vai Veskulle, en tiedä käyttikö. Mut mun mielestä on vähän päätöntä laittaa uudet männät vähänkin kuluneisiin pyttyihin. Ne tuppaa kulumaan enempi pysähtymiskohdissaan etenkin yläkuolokohdassa ja ne pytyt ei oo välttämäti pyöreitä eikä suoria. Sit jos toisissa männissä on renkaat vähän eri korkeudella, niin ei se kovin vakaata menoo ole. Tietty jos hoonauksessa oikeella hoonilla saa kaikki jäljet veke pytyistä ja mäntä-sylinterivälys säilyy vielä sallitussa ni mikä ettei.

    Se orkkis 2x4 imusarja, ei siihen mitenkään sen kummemmin tarvi suhtautua, ei oo mitään huippudisainia. Eli ihan samaan tahtiin kuin millä tahansa vakioimarilla. Pakosarjat tietty pitä myös huomioida, ne vaikuttaa ehkä enempikin. Jos vakio valut, ni ei kauheesti kantsi nokkaa laittaa.
     
  2. kingsway

    kingsway Gearhead

    Onhan ne pytyt varmasti kuluneet, vanha kone. Hyvä jos hoonauksella menee. Kone on kampiakselia vaille purettu, mutta en ole vielä mitannut. Tänä iltana tietää paremmin.

    Imusarja jää lähinnä ulkonäkösyistä. Sillä tästä saa yhenlaisen 350GC Look-A-Liken.
    Alukannet käy, saahan ne maalattua.
    Pakosarjapuolta en ole miettinyt. Ehkä peltisarjoissa voisin ulkonäön kustannuksella joustaa.

    Oikeastaan tuo sylinterien mittaus määrittelee miten edetä. Jos on poraus edessä, niin ehkäpä sitten panostan enempi sisuskaluihin. Muussa tapauksessa on tarkoitus selvitä pääasiassa bolt-on virityksillä.
     
  3. kingsway

    kingsway Gearhead

    Ja niinhän siinä kävi, että porailuksi menee.
    Nythän tässä voi tehä vaikka mitä.
     
  4. DD6

    DD6 Gearhead

    Enpä ihmettele enää, miksi jäähallin kaukalon seinään tuli startissa kaksi mustaa läikkää.
     
    Herje tykkää tästä.
  5. Herje

    Herje Double Gearhead

    Nythän sen vois vaikka stroukata.;)
     
  6. juju

    juju 1st gear

    Palataan tähän vanhaan kun ollut projekti tauolla,nyt taas edennyt 3.73 perän vaihdolla ja seuraavana hajin dynolappua turbiinia varten. mutta ei vielä viitsi tilata 300hp koneteho ja reilut 300nm vääntö. Kiertää 6500rpm. alhaalla ei käytännössä vääntöä eikä tehoa,tasaisesti käyrät nousee. Onko muuta mahdollisuutta kuin nokan ajoitus.Tuntuu tykkäävän kovasta yli 20 perusennakosta. Tekniikkanahan oli tuo moparin 383 0,06 ylikoossa tasapäämännillä (puristussuhde 9,9 hujakoilla). Lunatin 704 nokka 276/284, edelin e-street kannet, flowtech peltisarjat, edelin rpm imari ja edelin 750 vac, moparin oma kärjetön sytkä.
     
  7. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mitä siellä on kokonaisennakko?
    Kyllä noilla eväillä pitäsi saada ainakin 350hv koneesta.
     
  8. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Vaikuttaa normaalilta. Ei tuossa koneessa vääntöä ole ja heikkenee vielä isommalla nokalla.
    Nokan ajoitus sais olla, 106 astetta imunokan keskilinja.
     
  9. juju

    juju 1st gear

    Kokonaisennakkoa koitettiin väliltä 32-40 eikä muutoksia suuria tullut.nyt on 20 perus +16 mekaaninen.alipaine ei käytössä.
     
  10. juju

    juju 1st gear

    4000rpn kohdalla 200nm. Vois olettaa silti vähän enemmän olevan.
     
  11. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Missä/miten toi teho on mitattu?
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kyllähän noilla osilla pitäs enemmän olla tehoa ja vääntöä. Että jotain ei ole kohdillaan. Kun kattelee Nicks Garagen perus 383 dynotuksia, niin ne tekee enemmän. Ja jos puristukset jää alas, niin heti kärsii vääntö.

     
  13. juju

    juju 1st gear

    Tuli katsottua puristuspaineet kaikissa pytyissä reilu 12bar. Nokka kortti hukassa. Onko sinulla tuohon nokkaan kortti tallessa 10230704LUN. Tuli jakopääkin jo purettua. Muistelen että kortin mukaan olisi tullut ja compcams Jakopää 0 merkissä silloin.mielellään tuon tarkistaisi,en halua uskoa että vääntöä tossa 50nm/litra sekin ylhäällä kaikki.
     
  14. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Tuon nokan lsa on 110 ja 106 on 4 astetta aikaisellaan.
     
  15. max

    max Double Gearhead

    Toimiiko sun Edelbroken kaasari varmasti niinkuin pitää?
    Tuntuu tosiaan tuo 300hp aika hintelältä,koska osat ovat aika hyvin linjassa kuitenkin keskenään.Missä motti jarrutettiin?
     
  16. juju

    juju 1st gear

    Haukiputaalla jarrutettiin kone ja säätäjänä mopar harrastaja. Edelin toiminnasta ei varmuutta,melko uusi se on tuohon koneen päälle ostettu. Ensiö suutin oli suurin mitä säätösarjassa,sillä alhaalla oli olevinaan laihalla. Ylhäällä ei sitä ongelmaa enään ollut.Toisiota ei tarvinut suurinta laittaa.
     
  17. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Niinkuin aiemmin sanottu, kyllähän toi combo ihan on linjassa osien suhteen. Reilu 12bar on kuitenkin jo yli 170psi pyttypainetta, joka on myös ihan alueella.

    Nokka on jo aika iso 383 kokoiseen lyhytiskuiseen moottoriin, mutta kyllä sieltä kierroksilla pitäis tulla voimaa.

    Sanoisin että tossa on menty pelkillä ensiökurkuilla. Tai sit joku muu, ihan perusasia on pahasti pielessä mitä säätäjä ei oo huomannut.
     
    fenix tykkää tästä.
  18. fenix

    fenix 3rd gear

    Takapyörältä vai moottorilta mitattu teho?
     
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Pari vuotta sit tein yhen 383:n. RPM imusarja, sniper EFI, kotikaivetut 906 kannet vakioventtiileillä, 9.7:1 puristussuhde, 1 3/4" peltisarjat ja 3" pakoputkisto vaimentimin. Nokka oli compin alle 0.5" nostoa ja olikohan 274 astetta imupuoli. Hydynostajat, vakiotikut ja vipat. Dynolappuu ei tähän hätään oo mut voin yrittää kaivaa. Jaa löytyhän lappu kännykän kuvista. En ollu mitenkään erityisen tyytyväinen tulokseen silloin, mut ei ny mikään katastrofikaan. 2000:lla oli 470 nm, maximi oli 577 nm 4100 kierroksella. 300 heppaa meni rikki 3800 kierroksella ja maksimi, 393 oli 5300 kierroksella. Motti oli 1750 kiloisessa autossa vakio 11" turbiinilla ja 3.23 välityksellä. Meni varttimailin 13.6 sek/166 km/t normi katurenkailla.
     
  20. juju

    juju 1st gear

    Moottorilta 30% häviöllä laskettuna.
     

Kerro tästä muillekin!