Mopar 383 & ruisku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 300 64', 12.8.2004.

  1. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kaikkia tässä kai käsitellään. En mä tiedä onko noi holleyt accelit sun muut sen vanhmpaa tekniikkaa, mutta yksinkertasempia ja tavallaan käyttäjäystävällisempiä vailla turhia hienouksia. Ja sen lisäksi ne taitaa olla kaikki batch fire ruiskuja kun taas noi "hienommat" on sequentaaleja. Ja noi haltecit, hestecit motecit ym ei oo varsinaisia rusikuja, vaan niiden kontrollijärjestelmiä. ei Haltecilta saa kaasari/imusarjan korvaavaa ruiskua 440 mopariin, Edelbrockilta saa.
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Kiivaaseen keskusteluun voin tuoda tällaisen käyttöautonäkökulman:

    "Carbs were here for another 10 years when in 88 we saw throttle body efi arrive on the 318 an in late 89 for the 360. Based on the holley throttle body system but using a chrysler computer, it brought great driveability and gas mileage back to the LA but they were no land speed rockets by any stretch of the imagination."

    Jotta minkälainen ero on noissa TBI imusarjoissa siihen 383 imusarjaan? Eli menisikö tuo holley vaikka jollain adapterilla paikalleen? Sitten vaan metsästämään jostain kuolleesta ramvanista se compuutteri ja taas olemme kirjoittaneet yhden luvun lisää kirjaan "Säästäminen on kallista".
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    http://www.speed-technology.com/efi_throttle.html

    Noi ylläolevan linkin kamat on aika hifin näköisiä!!

    Kengurumaasta tilaaminenkin on helppoa ja rahdit jenkkirahteja halvempia jostain ihme syystä!!

    Ja Mopeman mun on pakko sanoa, että ne "turhat" hienoudet on niitä millä ne tehot ja taloudellisuus saadaan aikaiseksi!! ja kannettavalla PC:llä säädöt on lapsellisen helppoja tehdä kun hommasta on päässyt perille.
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Käsittääkseni noissa edelbrockeissa, ja miksei noissa digitaaliholleyssakin on aika kattavat säätömahdollisuudet kyllä. Mulla nyt vaan on sellanen käsitys, että jos motti saa oikeessa suhteessa seosta niin tehon kannalta asiaa ei paranna se, että sitä on ruisku jakelemassa kaasarin sijaan. Muita hyviä ominaisuuksia ruiskulla on, ja sehän on kunkin oma asia minkä arvoisiksi ne luokittelee. En oo hirveen perehtynyt noihin vielä, joten sellasta kattavaa kuvaa ei ole. Pitäis kyllä alkaa perehtyy jos meinaa joskus noita solmuja putkistoon asentaa.
     
  6. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Minähän nyt en mistään mitään tiedä, mutta: Pieni etu suihkutuksessa kaasariin verrattuna on myös se, ettei ilmamäärää tarvitse millään painehäviötä aiheuttavalla laitteella mitata. Eli, pieneenkin koneeseen voi laittaa niin suuret kaasuläpät, että ei ahdista. Ajettavuuden kärsimättä. Kaasarin suurentaminen taas aiheuttaa jossain vaiheessa myös ajettavuuden ja keskimääräisen tehon laskua, koska ilmamäärän mittaus venturiputkilla vaatii ainakin kohtuullisen virtausnopeuden. Nimellisvirtaamallaan nelikurkkuinen kaasari aiheuttaa 1.5"Hg:n (5.1 kPa)painehäviön. Tämä etu maksimitehoon nyt voi olla aika teoreettinen, mutta olemassa se on silti.

    Monipistesuihkutuksessa myös seoksen tasaisuus eri sylinterien välillä voi olla parempi, kuin kaasarilla. Tai ainakin helpompi toteuttaa, koska imusarjassa virtaa vain ilmaa ja hyvin toisiinsa sovitetut suuttimet virtaavat varsin tarkkaan saman määrän polttoainetta aikayksikössä. Näin ainakin Bosch väittää...

    Luulisin, että suihkutuksen edut ovat kuitenkin lähinnä ajettavuudessa ja kyvyssä mukautua automaattisesti erilaisiin olosuhteisiin. Mm. ulkoilman paineen, imuilman ja moottorin lämpötilan vaikutukset moottorin saamaan ilmamassaan ja vaatimaan seokseen kompensoidaan automaattisesti. Kaasarissa kai joutuu joskus vaihtelemaan suuttimia kelistä riippuen, jos halutaan paras mahdollinen teho ja ajettavuus?
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kaasarin suuttimista en tiijä, kun en oo niitä koskaan vaihtanut :D Mutta toi eri olosuhteiden haisteleminen ja riippumattomuus signaalista on totta.
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Toi olosuhteisiin muuntuvuus yhdessä nykyisten saastemääräysten kanssa on varmaan päätekijä. Esimerkiks osakaasutoiminta varmaan on huomattavasti parempi ja tehokkaampi. Mutta se edellyttää sitä, että ruiskun säädöt on oikeat. Jos nyt ajattelee keskiverto harrastajaa, niin kuinkahan optimiksi se saa nuo ruiskun säädöt kyhättyä? On siitä ruiskusta etuja, mutta jos sellanen kunnon ruisku maksaa vaikkapa 4000€, niin montahan kilometria tarttee ajaa, että se tulee säästöinä takasin? Veten motissa on vajaa 400 heppaa tehoa. Samaan päästään kyllä aika peruskamoilla antiikkitekniikallakin. En mä sinällään halua hillitä kenenkään ruiskutusintoa, mutta ei se mikään oikotie onneen ole.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    ei oikotie onneen mutta ainakin on lisää ruuvattavaa ja säädettävää eli harrastus kasvaa :D
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Totta. Onhan noita trukkikoneita, mutta ovat täällä jääneet vähän vieraiksi. Ja tietty uus hemi joka uudessa 300:ssakin on. Ei noi ainakaan vielä jenkeissäkään oo kauheesti ottaneet tuulta purjeisiin, vaan mopseissa käytetyt ruiskut on yleensä sovitettu vanhempiin motteihin nelikurkkusta ykstasoimusarjaa lähtökohtana käyttäen. Eli vastaavaa perusdiasinia kun noi Edelbrockin pro flot yms. Ja niissä ei kyllä ykstaso/kaasari sydeemeihin verrattuna mitään mullistavaa etua ole.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En nyt tiedä että liittyykö tähän mutta eikös Pro Stock:issa joskus toistakymmentä vuotta sitten testattu/käytetty ruiskukoneita kunnes ne yht`äkkiä kiellettiin vai muistanko taas väärin??

    Ja jos tää on totta niin miksiköhän kiellettiin?? :odroll:
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei oo porotokassa koskaan ollut ruutta sallittu. Puhetta on ollut aika-ajoin sen sallimisesta, mutta jostain syystä ei oo kuitenkaan sallittu. Muissa ryhmissä sen sijaan kyllä, ja noita porotokka mottejahan käytetään myös mm. compissa. Vaikkapa noi Horton teamin dragsterit, ne on periaatteessa pro stock truck luokan peruja, mutta ei niitäkään oo ruiskuiksi konvertoitu. Ruåttalainen Michael Callin ajoi aika kovaa ruiskumotilla muutama vuos sitetn, mutta viime vuonna oli mennyt takas kaasareihin ja ajo vielä kovempaa. Samoin Suomessa Calibra tiimi ajo ruiskulla, on huilannut muutaman vuoden. Helmanin corvetessakin siirryttiin kaasareista ruiskuun eikä tuokaan kai aivan kivuttomasti sujunut. Noi huipputason kaasarit muuten maksaa myös aika suolasesti, sillä hinnalla sais hyvinkin ruiskusysteemit. Noihan kuitenkin on siinä mielessä "helppoja", että niissä ajetaan koko ajan läpät levällään, eli tyhmä kaasarikin saadaan niissä toimimaan.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla on vieläkin sellainen tunne ottassa että joku tiimi olisi joskus testannut ruiskukikkaraa pro:ssa, mutta sääntömuutos tuli sitten hetken päästä jolloin ne nimenomaan kiellettiin?? tai sitten ohtassa taas pätkii ja pahasti :oops: .
     
  14. jukka63

    jukka63 1st gear

    eiköhän toi oo semmonen juttu, ettei vanhaan huussiin kannata laittaa rahaa sikana kiinni.elikkä antaa ruiskukoneiden olla ruiskuja ja vanhojen karburaattorikoneiden olla olematta ruiskuja.onhan se tietysti kiva sanoo naapurin papalle kun se tulee kyselemään mikäs toi sun auton moottori on. 383 ruiskulla. ensteks pitää selittää mikä on 383 ja seuraavaksi mikä on ruisku.sitten se toteaa että mun ladassahan on samanlainen mutta moottori on pienenpi.uskoisin että mopemanin jutut pitää aika pitkälle paikkaansa ainakin kun kaseista puhutaan.pilkun nussinta on erikseen.jos ruiskusta irtoo tehoo ja vääntöö pikkasen enenmmän kuin kaaasari koneista enkö siinä mitään järkee? ruiskun hinnan lisäksi pitää ottaa huomioon tallissa kulutettu tupakka ja keskiolut ja vitutuksen määrä, nostaa kustannuksia kummasti.
     
  15. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Pikkuisen pitää vielä kommentoida tuohon kustannusjuttuun... On kyllä totta, että valmiit ruiskupaketit ovat aika hintavia. Oma projektini (SBC) tuli pelkän ruiskun osalta maksamaan noin 1000 Euroa, johon sisältyy koko hoito imusarjoineen (tarvitaan myös kaasarille), polttoainepumppuineen (kuten myös tarvitaan kaasarille), paineensäätimineen, läppärunkoineen, suuttimineen, ohjaimineen, antureineen jne. Kalleimmat osat olivat juuri nuo suuttimet, imusarja tuli hyvänä kakkosena noin 200 euron hinnallaan. Tuloksena tuli noin 450 hevosvoimaa syöttämään kykenevä monipistesuihkutus, jonka ajettavuus ja säädettävyys on ihan ok. Tuohon neljään tonniinkin päästiin, mutta siihen kuuluukin sitten takomäntää, nokkaa, rullavippaa, alumiinikantta jne...

    Tottakai pitää aika paljon tehdä itse ja ottaa asioista selvää. Sormia napsauttamalla se ei synny. Tai syntyyhän se, jos maksaa muille kaikesta työstä ja ostaa kaiken valmiina.

    nimimerkillä lastuava työstö on kiva harrastus.... :)
     
  16. 300 64'

    300 64' 1st gear

    No ensinnäkin kaikki mitä autoon tulee, tulee kyllä itseni vuoksi, ja mitä v....a, ei sille naapurille tarvii sanoo muuta kun vähän yli 6 litranen kone, ja tosta rahasta, mulla itellä tämä on ainakin ns. harrastusta, eli laitan siihen aina rahaa kiinni jos jotain ylimääräistä sattuu löytymään, ja mielestäni mitä hel....iä niitä tunteja ja itkuja alkaa laskella, ei siitä tulee kun vihaseks ja järki lähtee.. jos niitä miettii niin ehkä pitäisi jättää koko homma väliin jo alusta asti.. mutta kyllä se on simmonen juttu että hienoja neuvoja ja tietoa täältä saa, kun vaan saisi ite päätettyä mitä sitä autoltaan tarvii..
     
  17. MH

    MH 3rd gear

    Sulla on varmaan se hopea avo ? Otin himoksella pari kuvaa koneesta/autosta,asiallinen laite. Pistäppä kuva siitä ruiskuzydeemistä tänne , niin saa muutkin ihmetellä.
     
  18. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Joo, sepä se. Pitää joskus pistää kuvia kotisivuille ja vähän tarinaa projektista muutenkin. Ei vaan meinaa keretä tuota virtuaaliroddausta harrastamaan, mutta ehkä taas talven tullen tai joskus ehtii väsäämään hooteeämällääkin...sivujen osotteen pistän sitten aikanaan tuohon profiiliin.
     

Kerro tästä muillekin!