Mopar 383->496 täysremppa/viritys.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 28.8.2017.

  1. Herje

    Herje Double Gearhead

    Juu. Ilman lootan palkkia helpompi pujottaa pakettina.
     
  2. Herje

    Herje Double Gearhead

    Joko oot päättäny reseptiä moottoriin?
     
  3. marko84

    marko84 2nd gear

    Avataan kone viikolla ja katotaan eka miltä näyttää, vielä en mitään päättänyt ole.
    Stroukki kone luultavasti.
     
    Herje tykkää tästä.
  4. vekku

    vekku 2nd gear

    Kirjoittelin aikaisemmin tähän ketjuun samantyylisestä moottori projektista. Minun homma ratkesi, ostin kaverilta 512cid koneprojektin ja nykyinen 383 menee vaihdossa. Joten ei tarvinnut alkaa nykymottia aukomaan.
     
  5. marko84

    marko84 2nd gear

    Onkos täällä nyt sit 0.90 ylikoko männät vai mitä?
    [​IMG]
    Saako stroukkaukset unohtaa kun eihän loputtomiin voi porata?
    Sylinterit hyvässä kunnossa, venttiileitä palanut joista johtuu huonot puristukset.
    Sylinterihalkaisija nopeasti mitattuna 109mm.
     
    Muokattu: 25.9.2017
  6. Herje

    Herje Double Gearhead

    Eikös tuo oo 0.60 o_O
     
  7. 440Mag

    440Mag Gearhead

    .060 tuo on. Kannattaa sylinteriseinänvahvuudet ultrata jos aikoo mitään vähääkään kireempää tuosta tehdä.
     
  8. marko84

    marko84 2nd gear

    [​IMG]
    [​IMG]

    Kannessa merkintä:
    [​IMG]

    Lohkossa:
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 25.9.2017
  9. Herje

    Herje Double Gearhead

    Mitäs nuissa pitäs olla paksuutta että on vielä turvallisen puolella?
     
  10. marko84

    marko84 2nd gear

    Saako noide stroukkisettejä edes enää isompina kuin 0.60 ylikoossa?
    Jos Sylinterit hyvässä kunnossa ( koneistaja tarkistaa) niin onko ihan mahdoton ajatus 0.60 stroukkisettiä hommata ilman että sylintereitä porataan vai pitääkö ne aina hieroa kun uudet männät tilaa?
     
  11. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Non-thrust seinämistä pitäs löytyy tollases matalalohkoses sellane +2,5mm ja thrust seinämistä sellanen nelisen milliä. Tietty enemmän mitä enemmän tehotavoite, mutta nois moparin lohkoissa ja varsinkin 383:ssa tulee kyllä muu lohkon kestävyys vähintään yhtänopeasti vastaan.

    Jos kone on porattu kuuteenkymppiin joillekkin wanhan liiton mukeille, niin välyshommat tuskin menee nappiin nykyaikaisten (stroukki)mäntien kanssa. Lisäks onnistuminen riippuu paljonko sylinteri on kulunut ja kuinka soikea se on.
     
    Herje tykkää tästä.
  12. J.J.

    J.J. Gearhead

    Eiköhän tuo lohko kannata hylätä ja hankkia uusi. Ei ole enää paha lisäkustannus koneprojektissa. Ainakaan mun mielestä ei kannata pilata hommaa loppuun kairatulla lohkolla.
     
  13. marko84

    marko84 2nd gear

    Jos jollain nurkissa hyvä aihio niin saa tarjota. Mieluusti satakunnan alueelta.

    Tai sit remppaan vain tuon magnumin ja ajelen sillä ensikesän, onhan se 0.60 koossa jo 39jotain;)
     
    Muokattu: 26.9.2017
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Eli ainakin kannet ovat '67 tai vanhemmat pikku pakovenoilla. En pitäis ongelmana .060 porauksista stroukkisettiä, isompiakin on tehty ja ilmeisesti tähän saakka ainakin on kestänyt. mukavasti tulee sellanen 500+ heppaa ja 750 nm tyhjäkäynnin tuntumasta.
     
  15. marko84

    marko84 2nd gear

    Lohko puretaan ja jos sylinterit näyttää hyvältä niin kobristajalle tarkistukseen ja jos hyvät niin stroukkisetti tilukseen.
    Onko noi sourcen männät takokamaa? Olis vaan parempi kun menis isommalla välyksellä jos sylunterit hoonataan kevyesti.
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Takomännät ne on, mutta mäntien mitoitus on usein sellainen että pienivälyksisen valumännän ja suurivälyksisen takomännän oikeat välykset toteutuvat täsmälleen samankokoisessa sylinterissä.
    Se tosin selviää vasta kun sulla on männät kädessä, mutta jos pytyt on hyvät ja pyöreät niin tuskin ongelmaa.

    Jos sylinteriseinämien vahvuus huolettaa, niin jo 1/3 betonointi vähentää seinämien notkumista.
     
  17. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Betonoinnin jälkeen olis lohko aina hyvä porata. Tai ainakin huomioida suunnitteluvaiheessa että se voi olla tarpeellista. Eli ei välttämättä tässätapauksessa tuokaan auta.

    Ultrata se kannattaa jokatapauksessa jo tuolla ylikoolla jos nyt aikoo viritellä tai muuten mättää rahaa siihen kiinni. STD lohkojakin on tullut vastaan sellaisia joissa alle 3mm vahvuutta, ja siitä kun hilpaistaan pois tommonen 1,5mm niin en kyllä paljoa sellaista rakentelisi enää.

    Ja sen männän välyksen täytyy olla oikea. Liian isolla välyksellä mäntä hakkaa itsensä ja sen ohuen sylinteriputken paskaks, ja liian pienellä narahtaa kyllä äkkiä kiinni.
     
  18. marko84

    marko84 2nd gear

    Jos sylinterit on tähänkinsaakka kestäneet niin tuskin ne nyt yhtäkkiä pettää? Eihän tuollaista stroukkisettiä uskalla kukaan laittaa jos lohkot noin ohkasia ja kokoajan saa pelätä koska hajoo...
    Säästäähän tässä nyt sen pirauksuen hinnan jos sattuu tuonne sopimaan ja jos ei kestä niin sit hommaa sen uudenlohkon...
    Missähän hinnoissa srd 383 lohkot liikkuu kun yhtäkään en mistään löytänyt?
    Onkohan tuo magnumin lohko samakuin ihan perus 383 sylunteripaksuuksien suhteen?
     
  19. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mikä kohta tossa nyt jäi ymmärtämättä? Lohkon kunnon tarkistus pitäis olla ensimmäinen perusasia kun aletaan tuollaista konetta suunnittelemaan. Varsinkin jos lähtökohta on huonoin mahdollinen, eli käytännössä viimeisessä ylikoossa oleva, väsynyt 383.

    Sitten sen tietää mitä sinne uskaltaa tai ei uskalla tehdä.
     
    Herje tykkää tästä.
  20. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Villejä veikkauksia; porauksen jälkeen vähemmän materiaalia kuin nyt ja xx% tehonlisäys (mikäli on tavoitteena) lisää rasitusta.
     

Kerro tästä muillekin!