Mopar 440 venttiili vääntynyt?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Solvent, 23.1.2018.

  1. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Morjens

    Taas koettelee.
    Mahtaako tää nyt tarkoittaa, että mulla venttiili vääntynyt moparista?
    https://imgur.com/a/1Yh56
    Tossa siis ykkösen imuventtiilin(toinen vasemmalta) pää selkeästi ylempänä tosta kulmasta katsottuna kuin muut venttiilit. Laitoin tasomitan venttiilien päihin(kuvassa) ja selkee rako jäi tohon yhteen. Muut venttiilin päät linjassa. Ite korkeutta en muistanu mitata, täytyy tällä viikolla vielä.
    Viime kesänä reippaamassa polkasussa nostaja jäi tosta venttiilistä jumiin ala-asentoon ja tönäri hyppäs pois sijastaan. Lienee nyt sitten saanu myös toi venttiilinvarsi kipeetä? Nyt kun ajattelin uusia myös kaikki keinut tuohon, niin mittaillessani huomasin tuon eron. Työntötanko suora eikä nokassa jälkiä. Myös keinu on ehjä

    Koneella ajettu rakentamisen jälkeen n. 700km, josta n. 100 oon ajanu itse. Kannet on käyny porttauksessa ja tsekkauksessa gurulla.
    Rakentaja tosin oli laittanu ihan liika pitkät tönärit, listalta 9.030" pitkät. Ite kun työkalulla mittasin niin oikeanpituiset olis 8.800". Oli keinujen säätömutterit ihan yläasennossa eli geometria aivan päin......

    Kannet Sourcen Stealthit
    Nokkana compin 21-242-4 hydraulilaahuri. Nostajat ja tönärit myös comppia.

    Kandee vaa suosiolla ottaa pipo poies ja käyttää tsekattavana?
     
    Muokattu: 23.1.2018
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Jos vena olis taipunut, se yläpää olis alempana kuin ne muut venttiilit...
     
  3. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Mä käyn mittaamassa sen korkeuden. Mut miten toi voi noin eri kohdassa olla toi venttiilin pää? Muut kuitenkin linjassa
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    En usko että venttiilinvarsi ja ohjuri olisi noin kiero, sen pitäs kyllä olla jo reilusti väljä, että mahtuisi liikkumaan.
    Veikkaan. että ohjuri on eri kulmassa kuin muut. Mutta syy sille, miksi niin on....
    Onko seeti myös samassa kulmassa venttiiliin nähden?
     
  5. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Nyt mittasin. Toi venttiilin pää on jopa aavistuksen korkeammalla kuin muut. Pieni heitto on siinäkin. Tosiaa näyttäs niinku ohjurikulma olis eri kuin muissa.
    Lisäksi venttiilinvarsi oli alaosastaan aavistuksen sinertävä, kiillottui kuitenki topsipuikolla taas puhtaaks....
    Hmmmm....
     
  6. marko84

    marko84 2nd gear

    Laita pytty täyteen narua ja sopivalla työkalulla painat jousen pohjaan/otat pois.
    Lasket mäntää sen verran alas et pääset kokeilemaan liikkuuko venttiili hyvin ohjurissaan.
    Esim tällä: http://m.motonet.fi/fi/tuote/765203/Venttiilijousityokalu
     
  7. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Näis Stealtheis ollu tota ongelmaa että ohjurit ollu tiukkoja. Ja ilmeisesti just näis kyseisis kansis myös. Mutta kuuleman mukaan jo korjattu vuosia sitten ja lisäks nää on just käyny kansihommat läpi. Mikä ton väärän kulman takana vois olla?
    Täytyy varmaan kuitenkin kansi ottaa poies, toi kulma täytyy kuitenkin korjata. Mahtaako olla kummonen homma korjata? Oon aika nöösi näis autohommis, ei oo oikein koppia kansihommista(kaan).

    Ei toki huono idea kokeilla tota
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei ole mitenkään harvinaista että noissa linjaukset ja korkeudet hieman heittelee, toisissa näköjään vähän enemmän!
    Tosin kun katsoin tarkemmin suurennettua kuvaa, niin eihän se heitto ihan noin iso ole, kun ei se linjain kosketa aivan sitä ykkösen pakoventtiiliäkään..

    Jos saat tutkittua että siinä ykkösessä on puristukset tallessa, eikä venttiili tai ohjuri heilu holtittomasti sivuttain, ja jos vielä keinuvipukin osuu hyvin venttiilin päähän, niin voikin harkita onko mitään syytä avata.
    Tietysti mielenrauhakin voi olla syy vilkaista.
     
  9. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    mitä jos koittaisit saada pyöräytettyä venttiiliä puoli kierrosta?
     
  10. Solvent

    Solvent 3rd gear

    https://imgur.com/a/uXC4Z
    Tossa nyt tarkemmin paljonko rakoa jää, eli ton jousen lukon leveyden verran about. Keinuvivun rullakin osuu vähän eri kohtaan tietty ton kanssa ja toki välys retainerin ja keinun kans on turhan pieni vs muut venttiilit. Täytyy kokeilla pyöräyttää puoli kierrosta ja kattoa muuttuuko kuinkaan...
     
  11. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Sen verran on vielä kevääseen ja ajokauteen aikaa, että ei varmaan olisi iso vaiva repiä kannet irti ja kuskata tarkistettavaks. Selviskö mikä siellä nostajassa alkujaan aiheutti vian?
     
  12. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Aivan. Anyway ton joutuu korjaamaan niin sama nyppästä irti.
    Ei selvinny. Se vaan meni juntturaa, rundeja oli varmaa 5500 sillä hetkellä ja jäi ala-asentoon, mitää roskaa yms. en löytäny ja sain sen nostajan koputeltua puuta vasten auki. Mut venttiilikoneiston geometria oli aivan ohi, työntötangot oli .230" liian pitkät ja keinujen säädöt ihan tapissaa. Varmaa jo työntötangot otti keinujen runkoon kiinni.... Tää olis tietty pitäny iteki tsekata ennenku alkaa leikkimää.
     
    Muokattu: 24.1.2018
  13. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Paljonko siellä on nostajalle säädettynä preloadia? Moparin nostajassa kun on ulkomuistista repäistynä joku 7mm varaa, niin silläkin voi aika paljon korjata tilannetta. Ei se ehkä tietysti oo se ihanteellisin ratkaisu. Tossa nokassakaan ei näytä ihan kamalia nostoja olevan, että geometria sen takia menis pieleen. Keinujen merkki ja mallikin olis varmaan hyvä tietää, niin joku viisaampi varmaan kertoo olisko vika niissä.
     
  14. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Preloadia oli muistaakseni 3/4 kierrosta laitettuna. Keinuvivut ykkkösessä cranen kultaset 1.5 suhteella ja loput proformia. Niittenki kans siis lienee ollu ongelmia ja keinuiks ajattelin vaihtaa compin ultra pro magnumit mahollisesti
     
  15. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Vähän menee jälkiviisastelun puolelle, mutta nostajan puolesta sitä preloadia voi veivata useammankin kierroksen jos sillä keinun geometria paranee.
    Mulla on ollut noi Compin Pro Magnumit jo monta vuotta miedon rullanokan kans käytössä ja ainakaan toistaseks ei oo ollut mitään valittamista. Mulla on tosin ne vanhat versiot noista, mutta tuskin ne ainakaan huonompaan suuntaan on kehittynyt.
     
  16. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Juu, olis vaan tosiaa pitäny tsekata toi geometria ajois. Mut täytyy toi hattu ottaa ylös ja kiikuttaa näytille. Kiitti tiedoista!
     
  17. rb

    rb Double Gearhead

    Sen vaan, että noissa "putkimallisissa" päistä säädettävissä keinuvivuissa työntötangon pituus ei vaikuta geometriaan, vaan ainoastaan siihen, että onko säätöruuvi jouduttu kiertämään enemmin vai vähemmin syvälle oikean preloadin saamiseksi.

    Eli jos geometriaa haluat muuttaa, niin laita sinne venojen päihin lässykät.
     
  18. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Nii juu. Eipä se taida muuttua. Anyway, säätöruuvi oli niin ylhäällä että tönärin kupin reuna alkoi ottaa keinun runkon kiinni täysnostolla.
     
  19. urho3

    urho3 Gearhead

    Voi Kai se olla pyörähtänyt?
     
  20. Jza

    Jza Double Gearhead

    No ei kait se silloinkaan voi ylemmäs jäädä? Jos lautanen on vino, niin paineet karkaa ja yläpään olettaisi olevan alempana kuin muissa. Jos se on uponnut kanteen, niin sitten toki.
     

Kerro tästä muillekin!