Mopar 496 säädöt tyhjäkäynnillä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 10.5.2025.

  1. marko84

    marko84 2nd gear

    Kyseessä Moparin -68 383 johon laitettu 0.60" porauksella Sourcen 496 10:1 w80cc stroukki setti, XE284H nokka, E-street 75cc kannet, Performance rpm imusarja sekä Holley 750 vacuumi.
    Tyhjäkäyntejä koittanu hieroa lämpimällä ja kylmällä koneella, jos siihe jollai vinkkiä olis ni otetaan vastaan:)
    Perusennakko ilman jakajan alipaine säätöä on n.8-32°, jakajan alipaine on käytössä ja nostaa n.12° jolloin lämpimällä koneella tyhjäkäynti ennakko nousee n.20°.
    Lämpimällä koneella käy hyvin tyhjää n. 900rpm. Imusarjan alipaine mittarin neula pysyy n.13hg ja AFR arvo n.13.5, seosruuvit joita tässä kaasarimallissa vain ensiöpuolella on 1/2 kierrosta auki/puoli.
    Kylmällä koneella ( ulkona n.8c) lähtee hyvin käymään, mut ilman minuutin kaasuttelua ei pysy käynnissä ja kun käyntiin vihdoin ilman lisäkaasua jää on tyhjäkäynti huonoa n.600rpm. Kone tärisee AFR laihalla 16-17, alipaine 7-8hg, ennakot vain se 8° kun alipaine ei riitä jakajan säätimelle jotta noistaisi ennakoita.
    Koneen lämmetessä kaikki arvot paranee ja lämpösenä käy hyvin, mitä ny hiuka kone vapisee.
    Mekaaninen ryyppy kaasarissa ja jos sitä alkaa käsin pikkuhiljaa sulkea, vasta lähes kiinni asennossa alkaa hörinä ääni kaasarista ja kone alkaa tukehtua. Ryyppy täysin kiinni ei lähde edes käymään kylmänä.
    Kysymys kuuluukin voiko tuolle tyhjäkäynnille kylmänä tehdä jotain vain onko vain ominaisuus tällä nokalla/ moottori kombolla? Tietty mitä ylemmäs tyhjäkäyntiä nostaa lämpösenä, sen paremmin käy myös kylmänä, mut +1000rpm kuulostaa aika kovalta tyhjäkäynniltä.o_O
    Muutenki jos jotain säätövinkkejä kylmänä/lämpimänä niin saa antaa. Niin ja kaasutin juuri puhdistettu, uudet tulpat jakajan kansi ja pyörijä. Puristuspaineet mittasin myös ja joka pytyssä 13bar.
    Lisäyksenä vielä et vaihdepäällä kierrokset tipahtaa n.750rpm, alipaine 10hg, afr n.15, ennakko n.12°, kaasuun vastaa silti hyvin.
    Pieni video pätkä lämpimänä, jossa seokset hiuka laihemmalla testimielessä, mut ei juuri vaikutusta mihinkään, koneen värähtely näkyy alussa: https://youtube.com/shorts/StKqKFKTuS0?si=oRuk7fLJIbLVeKQ2
     
    Muokattu: 10.5.2025
  2. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Minusta on selvää että kylmä kone ei jaksa käydä tyhjäkäyntiä samalla kaasun avauksella ja samalla seoksella kuin kuuma kone. Kyse ei ole viasta.

    Kun minä uuden Holleyn ostin vanhan vakuumin tilalle, valitsin tarkoituksella 800 tuplapumpun siksi koska siinä on tyhjäkäynnin seosruuvit vain ensiöpuolella ja siten helpompi säätää. Mutta tärkeämpi asia kylmän koneen kannalta se että siinä on mekaaninen ryyppy. Halusin juuri vaijerilla käytettävän "ryypyn" siksi että kun lyön koneen käyntiin kylmänä niin jaksaa heti käydä korotettua tyhjäkäyntiä n. 1500 rpm vähän aikaa ja sitten voin pikkuhiljaa pienentää kun lämpiää.

    Imuläpällä ei tee kesäautossa mitään ja sen otin heti pois uudesta kaasarista. Kylmän startin tein aina näin: Kaasupedaali lattiaan, yksi polkaisu, imuvaijeri ulos eli läppien raotus ja startti. Käynnistyi heti ilman hinkutusta ja alkoi käymään n. 1500 rpm .Halutun kierrosluvun voi ruuvista säätää.

    Tietysti konekohtainen juttu mutta sinun moottorilla kokeilisin perusennakkoa 12 astetta vähintään eli startatessa olisi tuo ennakko. Sitten käsi-imulla kun alkaisi käymään korotettua, ennakko olisi 12+12= 24. Tuossakin saisi olla 5 astetta enemmän ja laihemmalla seoksella käy sitten kuumanakin kun on riittävästi ennakkoa. Toteutunut 20 astetta tyhjäkäynnillä on aivan liian vähän tuollaiseen vanhaan moottoriin. 12 perusennakolla sulla olisi 36 täyskaasulla mutta pienellä kaasulla ( iso alipaine ) kierroksilla 36+12= 48 joka alkaa olla sitä mitä pitää.

    Noilla ennakoilla autosi menisi maantielläkin niin pienellä kaasulla että vaikeata jalalla painaakaan niin vähän, kunhan suuttimet on hierottu kohdalleen. Kokeilisin aluksi etupuolelle 74-76 suuttimia ja tyhjäkäyntiruuveissa puoli kierrosta auki kuulostaa siltä että kaikki on oikein sen osalta, noin se oli mullakin.

    Teeppä sellainen testi että unohdat hetkeksi ajoituslampun. Kone käyntiin tyhjäkäynnillä ja alipainemittari imusarjaan. Sitten seosruuveista ja jakajasta sellaiset säädöt että alipaine on suurimmillaan. Kun tuo on saavutettu, sitten katsot paljonko on ennakko. Se ei ole enää 20 astetta tyhjäkäynnillä vaan paljon enemmän.
     
    Muokattu: 10.5.2025
  3. marko84

    marko84 2nd gear

    Hyviä neuvoja, kiitos.
    Juu se selvä itsellekin ettei kylmänä voi käydä samoilla säädöillä ja oon miettinytki et miten sais lisää kierroksia kylmäkäynnistykseen ja toi sun ilmaläpän poisto olikin loistava vinkki;) Ei oo tullu mieleen itelle.
    Sen kyllä huomasin et kun ryyppy täysin päällä ni kääntää kaasua isommalle, mut ilmaläpästä johtuen kone sammuu samalla hetkellä.
    Ennakoita tekis kyl mieli nostaa sinne 12, mut en sit tiä kui nakuherkkä on täyskaasulla jos 36, jostain luin et 32 turvallinen. Lähes suorat putket ni ei kuule hyttiin varmastikaan.
    Tuossa jakajassa on kyllä säädettävä se "alipainekello", siihen en vielä oo käytännössä koskenut. Koittanu vaa et siellä on se kuusiokoloavaimella säätyvä ruuvi.

    72 suuttimet nyt etupuolella, toisiopuilella tuossa vacuumissa ei vaihdettavia suuttimia ollutkaan.
     
    Muokattu: 10.5.2025
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    En ala arvailemaan mitkä säädöt just sun koneelle olis hyvät, mutta monissa vastaavissa on käytetty perusennakkona 15 - 18 astetta ja täydet 32-35. Täyttä ennakkoa siis pitää monesti rajoittaa.

    Kun sun perusennakko on kovin pieni, niin myös ne alakierrosten ennakot voi olla turhan pienet vedätettäessä, kun alipaine-ennakko putoaa pois.

    Alipainesäätimen ollessa käytössä se kytketään ported vacuumiin, koska imusarjan alipaineella se aiheuttaa tyhjäkäyntiennakon vaeltelua kylmällä/kuumalla koneella, ja myös kun vaihde kytketään ja kierrokset laskee, niin myös alipaine muttuu ja ennakko tippuu.

    Keskipakoennakko ei sais toimia alle tuhannen kierroksen koska muuten se aiheuttaa ennakon vaeltelua sekä kylmällä koneella, että kun vaihde kytketään.

    Sen käsiryypyn voi säätää vaijerista niin että läpät ei sulkeudu kokonaan, mutta nopean tyhjäkäynnin ruuvista säätää sopivasti kierroksia. Silloin kone ei koskaan tukehdu, mutta saat hyvän kylmäkäynnin.
     
    Impala 69 ja 4d sedan tykkäävät tästä.
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Just noin, ja jos keskipakoennakoa joutuu rajoittamaan niin tyypillisesti kannattaa tehdä sitä sieltä hahlojen alusta.

    Hyvin kiteytetty toi ported-toiminto, virikoneissa usein tosi hyvä.
     
    Impala 69 ja artsiracing tykkäävät tästä.
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Hyvä pointti, noin tehtynä poistuu monesti samalla se ongelma että ennakko vaeltaa tyhjäkäyntialueella.
     
  7. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Tuo tietysti oleellinen asia että automaatilla alipaineet putoaa imusarjassa kun vaihteen panee silmään. Mulla manuaalilaatikko niin alipaine-ennakko toimii hyvin imusarjan alipaineella jo 850-900 kierroksilla. Muistaakseni alipaine n. 8 hg. Mutta jos rajoitan lisää alipainekellosta niin sitten alkoi vaeltamaan tyhjäkäynnillä.
     
  8. marko84

    marko84 2nd gear

    Laitoin nyt perusennakon 11°, täydet 36°. Alipainesäädin kytkettynä 25°/51°. ( Hiuka säädin kelloa ni antaa n.15 nyt)
    Tyhjäkäynti 900rpm, vaihdepäällä jarrupohjassa tipahtaa 650rpm.
    Alipaine 13hg, afr n.14.
    Lämmöt pysyy hyvin 190f.
    Koitin myös ported vacuumia, sieltä tulee 1000rpm vain 7hg imua joka ei riitä alipainesäätimen toimintaan eli tyhjäkäynnillä ported kytkettynä 12°.
    Jollei ajossa mitään nykimistä yms esinny taidan pitää nuo. Jos ongelmia niin sit pitää perehtyä keskipakoennakon säätöön.
     
    Muokattu: 10.5.2025
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tyhjäkäynnillä ei ported vacuumista saa tulla minkäänlaista imua, jos tulee niin olet joutunut säätämään ensiöläpät niin paljon auki että siirtymävaihe on jo toiminnassa.

    Tämän voi korjata säätämällä toisioläppiä enemmän auki, jolloin ensiöitä voi pienentää. Näin myös se siirtymävaihe toimii oikein, eli rikastaa kun alat painaa kaasua. Ja myös ennakko lisääntyy kun alipaine-ennakko aktivoituu ported kautta.
    Voi tulla samalla kaasuun vastaavuuten parannusta...
     
    Impala 69 ja Concarne tykkäävät tästä.
  10. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Täytä jakajan keskipakosäätimen kolo ensin niin, että perusennakoksi tulee noin 20 ja maksimi 34 astetta.
    Luultavasti pellaa sillä jo vähän vaille hyvin.
    Vain yhtä koloa tarvii täyttää ja viilata.
     
  11. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Tuossa jää ennakon kasvu aika vaatimattomaksi kierrosten kasvaessa (14 ast) koska perusennakko noin korkea. Eikö tuo ole jo raskas startattava kuumana. Sitten siellä missä suurin osa ajosta on eli osakaasulla kierroksilla, puuttuu ennakkoa 12-15 astetta jos alipaine ei käytössä.

    Vilkaisin tehtaan asetuksia 1967 Corvetten 427 10.25 ja 11.0 puristeisessa moottorissa.
    Perusennakko 4, keskipako 17/2000 rpm ja 32/5000 rpm, eli 36 täyskaasulla yläkierroksilla. Alipaine 12-15 koneesta riippuen eli kierroksilla kruisatessa tasakaasulla 50:n nurkilla. Tässä ei tarvi keskipakoa rajoittaa ja ennakkokäyrä kierrosten kasvaessa luulisi olevan aika lailla oikea jos ne tahtaan insinöörit mitään hiffanneet.

    Omassa 0,55 bar ahdoilla perus 8, keskipako 22/3000 rpm (=30) ja nousee tuostakin yläkierroksilla, alipaine 23 eli kruisatessa reilut 50. Alipaineesta voisi ottaa 5-8 poiskin mutta toisaalta pelaa paremmin kuin hyvin niin antanut olla noin.
     
  12. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Sillä on hyvä katsoa perusennakko mieleisekseen.
    Ei mene maksimi liiallisuuksiin.
    Sen voi sitten viilata lopuksi kohdalleen.
    Alipaine ennakko tottakai käyttöön, muuten jää ennakot vajaaksi osakuormalla.
    Minä ainakin kokeilisin 20 asteen perusennakolla.
    Jos startti kakistaa niin vähemmän. Tai sitten ensin startti päälle omalla napilla ja sitten kipinä.
     
  13. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

  14. Hai

    Hai Double Gearhead

    Helpoin konsti rajoitukseen moparissa on rajoituslevy.
    Laitetaan punttien ja akselin yläosan väliin.
    Ei hitsausta, ei viilausta ja helppo palata takaisin.
    [​IMG]
     
    Herje tykkää tästä.
  15. Hai

    Hai Double Gearhead

    Sori tuli toistoa, kun vastasin luettuani ensimmäisen sivun. En hoksannut, että juttu oli edennyt jo seuraavalle.
    Kirjoittelin tuosta levystä joku aika sitten tähän ketjuun.
    Hain 1969 Satellitet | sivu 6 | Overdrive.fi
    Minulta löytyy näitä ja kulkee näppärästi kirjeenä.
     
  16. Impala 69

    Impala 69 1st gear

    Tuo ported, sama ko vanhanaikasesti toisioalipaine. Imusarjassa ensiö vai oliko se Ensio.
    :)
     
  17. Impala 69

    Impala 69 1st gear

    Se toisioalipaine antaa minun kokemusten mukaan alussa, kun petaali polkassaan lattiaan, täyden alipaineen ja ennakon lisäyksen. Ko petaali pietään ala-asennossa niin alipaine läppien ylä- ja alapuolella tasaantuu ja ei välttämättä enää kierrosten kohotessa punarajaa kohti vaikuta alipainekello yhtä paljon ko kiihdytyksen alussa.
    Tyhjäkäynnillä ei sitten ruukaa tulla alipainesäätimelle mitään alipainetta, useimmiten näin.
     
  18. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Imusarjan alipaine vetää ennakot tyhjäkäynnillä.
    Läppien yläpuolelta ei.
    Siinä ero.
     
    Impala 69 tykkää tästä.
  19. marko84

    marko84 2nd gear

    Päivitys tilanteeseen. Auto käytetty leimalla ja testiajoa saatu alle ja toimii kaikinpuolin hyvin.
    Vanhan Triscon tilalle hommasin digilampun jolla myös kierrokset näkyy.
    Perusennakko on nyt 11/34, alipaine säädin käytössä 24/49 ja imusarjanpaine ohjaamassa.
    Kierrokset vapaalla tyhjäkäynnillä alipaine käytössä 890rpm, vaihdepäällä en huomannu kattoa mut hyvin käy.
    Afr n.14 ja alipaine 13.
    Kylmäkäynnistys toimii nyt hyvin ilmaläppä poustettuna käytöstä, pari polkasua ja jää käymään 1500rpm kun "ryyppy" vedettynä.
    Koneen tärinällekin löytyi syy, kuskinpuolen koneen korvake kokonaan irtipoikki, huomas myös kiihdytyksissä kun kone kolahteli ylös/alas... Kiitos hyvistä vinkeistä;)
    Ported vacuumillakin olis varmasti saanut toimimaan kun olis rajottanu mekaanista jakajasta, mut näin tällä kertaa.
     
    Impala 69 ja fmila tykkäävät tästä.
  20. fmila

    fmila Gearhead

    Noin päin olen itsekin noi alipaineen kytkennät "oppinut" liittämään. Automaatilla suoraan imusarjaan ja manuaalilla portedvacuum. Oman ja viisaampienkin mielestä automaatilla lisäennakko tyhjäkäynnillä ja vaihdepäällä "auttaa" hyvin liikkeelle lähdettäessä. Manuaalillla tulee lisäys ennakkoon juuri kun kytkin nousee ja kaasuläppiä aletaan avaamaan. Kaasu "pohjassa" molemmissa tapauksissa päästään lisäyksestä "eroon" kun alipaineet putoaa 0:laan. Ihan niinku tuolla edellä jo kerrottiinkin.

    t.AM
     

Kerro tästä muillekin!